PDA

View Full Version : 12AX7



ateng
24 november 2005, 00:41
Ik vind mijn clean iets te veel gain hebben want als ik m op kwart zet(volume) dan begint ie al een klein beetje een randje te krijgen. Heel mooi voor blues maar voor strakke funky slag wat minder.
Als ik er een ander buisje instopt met een lagere gainwaarde, gaat het dan ook ten koste van mijn sound zoals helderheid, body enzo.
Mijn effect-processor clipt ook heel snel terwijl de inputregelaar op minimaal staat. Bij de crunch/lead kanaal geen geclip en ook niet op hogere volume.

Ik ben dus bang als ik er een andere type 12AX7 erin druk een wat mindere heldere clean krijgt. Of zijn er wel voorversterker buisjes die minder gain heeft maar toch sprankelend klinkt.

Nicci
24 november 2005, 08:28
een buisje met minder gain kan helpen, maar ben bang dat het ook het ontwerp van de versterker is. welke versterker gaat het om?

kokeleko
24 november 2005, 08:32
Ik heb goede ervaringen met EI Elites(goldpins)12ax7, vooral op het cleane kanaal deze buyisjes zijn wat helderder.
Heb ook GT12ax7M geprobeerd, idd iets minder gain maar wat compressed.
Maar goed dat was in mijn TOL100, inmiddels heb ik voor de eerste 4 stages Sino 12ax7 en voor de fx-loop en fasedraaier een gebalanceerde Sjinees, want ik wilde overall meer gain.

Zelfs met deze highgain buisjes nog steeds strak en clean op het cleane kanaal, met EL34!

bluegate
24 november 2005, 09:28
Probeer eens een JAN 5751.
Heeft minder gain dan een standaard 12AX7 en klinkt ook warmer.
Deze buizen zijn nog redelijk verkrijgbaar tegen een leuke prijs.

Wat ik merkt is dat ik meer van Long Plates hou dan van
de Short Plates.
Deze klinken wat opener.

Mr.Bluesbreaker
24 november 2005, 13:24
Die 5751 JAN vond ik wel aan de prijs hoor...
Heb er ooit eens eentje op V1 van mijn Bedrock gezet, en het klopt wat je zegt hoe het geluid verandert. Maar 22 euro voor een pre amp buisje :o

Ik zet liever een nieuw setje snaren op mijn gitaar en intoneer hem opnieuw, de helft van de kosten en meer plezier eruit :wink:
Maar je kan je amp er inderdaad wel degelijk mee veranderen/verbeteren.

marc_o
24 november 2005, 14:05
Probeer eens een 11ax 6, van alles een beetje minder......ik denk wel dat het helpt. :)

Metoshade
24 november 2005, 14:22
marc_odijk
BerichtGeplaatst: 24 Nov 2005 13:05 Onderwerp:
Probeer eens een 11ax 6, van alles een beetje minder......ik denk wel dat het helpt. icon_smile.gif

Heb ik ook geprobeerd en dat bevalt me prima!! Ik heb ook nog een keer een 11bx 6 gehad, daar krijg je dan alleen weer een tikje meer van in het mid. :roll:

ateng
24 november 2005, 22:27
een buisje met minder gain kan helpen, maar ben bang dat het ook het ontwerp van de versterker is. welke versterker gaat het om?

Ik heb een Laney VH100R met vier EL34 (JJ) en zes Ruby 12AX7.




Die 5751 JAN vond ik wel aan de prijs hoor...
Heb er ooit eens eentje op V1 van mijn Bedrock gezet, en het klopt wat je zegt hoe het geluid verandert. Maar 22 euro voor een pre amp buisje


In wat voor opzichte issie voor jou verandert, beter of slechter?

Ik wil een buisje hebben die strak blijft op hoge volume.

Mitch
24 november 2005, 23:00
Je gaat nu een paar dingen door elkaar halen. Een pre amp buisje dat strak blijft op hoog volume....da's vooral een hoop eindbuis, speaker, speaker kast etc.
Ik neem aan dat je clean geen master heeft, alleen een volume knop ?
Dan kun je rustig een minder vermogend buisje erin stoppen, bij voorkeur 12AT7. Je drive kanalen zullen dan wat minder gain hebben op de instellingen waaraan je gewend bent, maar dat kun je er altijd weer in draaien.
Of het clean meer of minder sprankel heeft hangt vooral van de kwaliteit van de buis af. Ik heb bijvoorbeeld oude productie Siemens 12AT7's die helderder klinken en bijna evenveel gain hebben als moderne productie JJ 12AX7's :D
Overigens is 22E voor een écht goed pre amp buisje wel veel geld, maar het kan het absoluut waard zijn. Als je drie moderne buisjes van 7 euro per stuk kan weggooien omdat 't ruk klinkt of microfonisch is....


Ateng, als je naar de volgende meeting komt kan ik eventueel wel wat voor je meenemen om te testen (heb een aardige collectie waarvan een deel te koop is)

ateng
28 november 2005, 23:25
Hee te gek Seymour, Thanks.

BeeJee
29 november 2005, 14:47
Die JJ's is overigens ook helemaal niets mis mee, voro zo''n 7-8 euro p. stuk. Prima voorbuis!

robzilla
29 november 2005, 15:22
Die JJ's is overigens ook helemaal niets mis mee, voro zo''n 7-8 euro p. stuk. Prima voorbuis!

Waar zijn die te halen behalve vd haar en dr tube hier in NL?

BeeJee
29 november 2005, 17:00
Kijk hier eens www.jukebox-revival.nl
Daar heb ik er laatst een aantal besteld. Worden netjes verpakt bij je thuisbezorgd. Ze werken gewoon met een eenmalige machtiging.

Negative K3 fan
29 november 2005, 17:08
Die JJ's is overigens ook helemaal niets mis mee, voro zo''n 7-8 euro p. stuk. Prima voorbuis!

Waar zijn die te halen behalve vd haar en dr tube hier in NL?

http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=43_54_98&osCsid=886ec082466e8d89955b4d93e68c4ccf

robzilla
29 november 2005, 18:04
Die JJ's is overigens ook helemaal niets mis mee, voro zo''n 7-8 euro p. stuk. Prima voorbuis!

Waar zijn die te halen behalve vd haar en dr tube hier in NL?

http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=43_54_98&osCsid=886ec082466e8d89955b4d93e68c4ccf

Dan is vd haar goedkoper, haal ik ze daar...

BeeJee
29 november 2005, 18:48
jukebox-revival heeft ze voor 7,50 per stuk, haar vraagt 8,50...

robzilla
29 november 2005, 18:48
jukebox-revival heeft ze voor 7,50 per stuk, haar vraagt 8,50...

dan zal ik daar eens kijken, thnx..

iemand ervaring met die toko?

BeeJee
30 november 2005, 01:01
:-? Ja ik, zie een eerdere post van mij in dit topic :wink:
Werkt als een speer. Morgen bestellen, is dag later in huis :cool:

robzilla
30 november 2005, 08:11
:-? Ja ik, zie een eerdere post van mij in dit topic :wink:
Werkt als een speer. Morgen bestellen, is dag later in huis :cool:

:lol:

overheen gelezen denk ik, bedankt!