PDA

View Full Version : Creatief met wiring: suggesties/ideeën?



Bram+
23 november 2005, 22:43
test

Bram+
23 november 2005, 22:45
Allereerst dan maar een wiring diagram van mijn huidige gitaar:
http://img114.imageshack.us/img114/6796/wiring6ik.gif
Ik weet niet of het 100% klopt, er is natuurlijk geen officiële documentatie meer te vinden over die gitaren. Wat me opviel is dat de zwarte draden van de elementen niet via naar de switch gaan, maar op de volume-pot zijn vastgezet, als een soort aarde (terwijl er dus al een aardedraad daar naartoe loopt). Kan het te maken hebben met het soort switch? Deze lijkt in ieder geval niet op een standaard strat switch o.i.d.

De gitaar is eigenlijk al een best veelzijdig apparaat, maar stilstand is achteruitgang natuurlijk, dus ik wilde eens gaan kijken wat de mogelijkheden waren met aanpassingen in de wiring.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om op een (relatief) simpele manier een phase switch aan te brengen (met een aparte toggleswitch)? Is het misschien een idee om alles om te gooien, d.w.z. een 3-way-switch erin, op een of andere manier coil-tap voor 1 of 2 elementen en een phase-switch?

Roept u maar.

Mattia
24 november 2005, 08:50
Phase en/of coil taps zet je tussen de pickups en de 5-way switch. Persoonlijk vind ik phase switches weinig nuttig, maar smaken verschillen. Voor phase gewoon de + en ground draadjes van een van de pickups omwisselen, klaar. Voor andere diagrammetjes, zie guitarnuts.com, seymourduncan.com, stewmac.com, etc.

Anavrin
24 november 2005, 16:27
bij een 5 way-switch hoef je alleen een faseknop op het middenelement te zetten, want de rest doet dan toch niks.

Mattia
24 november 2005, 19:22
bij een 5 way-switch hoef je alleen een faseknop op het middenelement te zetten, want de rest doet dan toch niks.

Als je een standard 5-way gebruikt (geen optie voor bridge+neck) klopt dat inderdaad.

Bram+
25 november 2005, 12:36
bij een 5 way-switch hoef je alleen een faseknop op het middenelement te zetten, want de rest doet dan toch niks.

Raar maar waar, ik heb een 5 way-switch en géén middenelement, hehe.