PDA

View Full Version : Beginner vraagt advies



Marley
22 november 2005, 23:52
Hallo ,

Pas nieuw binnen hier en nu al een hoop vraagjes :wink:

Ik heb altijd trompet en trombone gespeelt en wilde eigenlijk al heel lang gitaar leren spelen Na afgelopen zaterdag op een feestje te zijn geweest ( waar 2 muzikanten optraden in besloten kring ) was ik weer erghh onder de indruk om dit live mee te maken in deze kleine besloten kring . EEN van de speler op acoustic gitaar was een fulltime proff muzikant en heeft mij toch over kunnen halen om gitaar te leren spelen . Hij woont ook in mijn straat en wil mij wekelijks les geven 8-)

Maar nu , ik wil dus graag een acoutische gitaar aankopen en het liefs voor weinig geld . Nu lees ik hier dit merk is niks, dat merk is niks ect ect ...

Zag een zwarte Stags staan op markplaats voor een klein bedrag maar dat is hetzelfde als vloeken binnen de kerk op dit forum :lol:

Er staat ook een oudtje op internet ( yamaha type ? ) uit de jaren zeventig maar eerlijk gezegt ben is dus erghh groen op dit vlak .
Ik wil + - 100,- uitgeven voor te beginnen en dan zie ik wel verder .

Kunnen jullie mij raad en advies geven a.u.b. ?

Greetz Marley

feiko
23 november 2005, 17:32
Hey Marley,

Leuk dat je ook gitaar gaat spelen!!

Een Stagg gitaar hoeft helemaal niet verkeerd te zijn hoor, zeker niet om mee te beginnen. Je moet even voor jezelf bepalen of je met stalen of nylon snaren wilt gaan spelen. Een nylonsnarige gitaar is vaak aanzienlijk goedkoper dan een staalsnarige gitaar. Zo koop je voor rond de €150,- al een knappe nylonsnarige gitaar, voor een beetje knappe staalsnarige gitaar betaal je al gauw €200,- - €300,-.

Tip: neem de jongen die jou les gaat geven even mee naar die Stagg gitaar, dan kan hij even kijken of het wat is

Groetjes Feiko

feiko
23 november 2005, 17:33
Hey Marley,

Leuk dat je ook gitaar gaat spelen!!

Een Stagg gitaar hoeft helemaal niet verkeerd te zijn hoor, zeker niet om mee te beginnen. Je moet even voor jezelf bepalen of je met stalen of nylon snaren wilt gaan spelen. Een nylonsnarige gitaar is vaak aanzienlijk goedkoper dan een staalsnarige gitaar. Zo koop je voor rond de €150,- al een knappe nylonsnarige gitaar, voor een beetje knappe staalsnarige gitaar betaal je al gauw €200,- - €300,-.

Tip: neem de jongen die jou les gaat geven even mee naar die Stagg gitaar, dan kan hij even kijken of het wat is

Groetjes Feiko

feiko
23 november 2005, 17:34
Hey Marley,

Leuk dat je ook gitaar gaat spelen!!

Een Stagg gitaar hoeft helemaal niet verkeerd te zijn hoor, zeker niet om mee te beginnen. Je moet even voor jezelf bepalen of je met stalen of nylon snaren wilt gaan spelen. Een nylonsnarige gitaar is vaak aanzienlijk goedkoper dan een staalsnarige gitaar. Zo koop je voor rond de €150,- al een knappe nylonsnarige gitaar, voor een beetje knappe staalsnarige gitaar betaal je al gauw €200,- - €300,-.

Tip: neem de jongen die jou les gaat geven even mee naar die Stagg gitaar, dan kan hij even kijken of het wat is

Groetjes Feiko

Marley
23 november 2005, 18:51
Thanks alvast ,

Ik ben vandaag eens wezen kijken naar diversen mogelijkheden .......

Ik zie in mijn omgeving de naam Yamaha en Fender ( modellen van + - 175,- - 250 ,- ) toch wel staan als de "betere " in de winkels . Wat is jullie mening ?

Verder ben ik eentje tegen gekomen , een zekere Morgan ( niet de Amerikaanse maar die uit Noorwegen ) model Maria wat een erghh goede prijskwaliteit zou hebben ?

Verder ga ik eens effe kijken naar een Fender DG4 met ingebouwd element Fischer Matrix voor + - 250,- Bekend iemand hiermee ?

Verder heb ik nog een Ibanez Concord jaren zeventig voor 125,- ?

En natuurlijk heb ik nog andere low budget gitaren , toevallig is een kennis van mij hier van vroeger die ook gespeelt heeft . Zij heeft de gitaar nog staan bij haar ouders en die krijg ik dadelijk even onder ogen .

Niet gemakkelijk zo'n ding uitzoeken en zeker niet als je gaat kijken


:-D

Graag een beetje hulp van de deskundingen hier :D

Marley
23 november 2005, 18:51
Thanks alvast ,

Ik ben vandaag eens wezen kijken naar diversen mogelijkheden .......

Ik zie in mijn omgeving de naam Yamaha en Fender ( modellen van + - 175,- - 250 ,- ) toch wel staan als de "betere " in de winkels . Wat is jullie mening ?

Verder ben ik eentje tegen gekomen , een zekere Morgan ( niet de Amerikaanse maar die uit Noorwegen ) model Maria wat een erghh goede prijskwaliteit zou hebben ?

Verder ga ik eens effe kijken naar een Fender DG4 met ingebouwd element Fischer Matrix voor + - 250,- Bekend iemand hiermee ?

Verder heb ik nog een Ibanez Concord jaren zeventig voor 125,- ?

En natuurlijk heb ik nog andere low budget gitaren , toevallig is een kennis van mij hier van vroeger die ook gespeelt heeft . Zij heeft de gitaar nog staan bij haar ouders en die krijg ik dadelijk even onder ogen .

Niet gemakkelijk zo'n ding uitzoeken en zeker niet als je gaat kijken


:-D

Graag een beetje hulp van de deskundingen hier :D

Marley
23 november 2005, 18:55
Thanks alvast ,

Ik ben vandaag eens wezen kijken naar diversen mogelijkheden .......

Ik zie in mijn omgeving de naam Yamaha en Fender ( modellen van + - 175,- - 250 ,- ) toch wel staan als de "betere " in de winkels . Wat is jullie mening ?

Verder ben ik eentje tegen gekomen , een zekere Morgan ( niet de Amerikaanse maar die uit Noorwegen ) model Maria wat een erghh goede prijskwaliteit zou hebben ?

Verder ga ik eens effe kijken naar een Fender DG4 met ingebouwd element Fischer Matrix voor + - 250,- Bekend iemand hiermee ?

Verder heb ik nog een Ibanez Concord jaren zeventig voor 125,- ?

En natuurlijk heb ik nog andere low budget gitaren , toevallig is een kennis van mij hier van vroeger die ook gespeelt heeft . Zij heeft de gitaar nog staan bij haar ouders en die krijg ik dadelijk even onder ogen .

Niet gemakkelijk zo'n ding uitzoeken en zeker niet als je gaat kijken


:-D

Graag een beetje hulp van de deskundingen hier :D

Marley
23 november 2005, 18:56
Thanks alvast ,

Ik ben vandaag eens wezen kijken naar diversen mogelijkheden .......

Ik zie in mijn omgeving de naam Yamaha en Fender ( modellen van + - 175,- - 250 ,- ) toch wel staan als de "betere " in de winkels . Wat is jullie mening ?

Verder ben ik eentje tegen gekomen , een zekere Morgan ( niet de Amerikaanse maar die uit Noorwegen ) model Maria wat een erghh goede prijskwaliteit zou hebben ?

Verder ga ik eens effe kijken naar een Fender DG4 met ingebouwd element Fischer Matrix voor + - 250,- Bekend iemand hiermee ?

Verder heb ik nog een Ibanez Concord jaren zeventig voor 125,- ?

En natuurlijk heb ik nog andere low budget gitaren , toevallig is een kennis van mij hier van vroeger die ook gespeelt heeft . Zij heeft de gitaar nog staan bij haar ouders en die krijg ik dadelijk even onder ogen .

Niet gemakkelijk zo'n ding uitzoeken en zeker niet als je gaat kijken


:-D

Graag een beetje hulp van de deskundingen hier :D

Marley
23 november 2005, 19:01
Thanks alvast ,

Ik ben vandaag eens wezen kijken naar diversen mogelijkheden .......

Ik zie in mijn omgeving de naam Yamaha en Fender ( modellen van + - 175,- - 250 ,- ) toch wel staan als de "betere " in de winkels . Wat is jullie mening ?

Verder ben ik eentje tegen gekomen , een zekere Morgan ( niet de Amerikaanse maar die uit Noorwegen ) model Maria wat een erghh goede prijskwaliteit zou hebben ?

Verder ga ik eens effe kijken naar een Fender DG4 met ingebouwd element Fischer Matrix voor + - 250,- Bekend iemand hiermee ?

Verder heb ik nog een Ibanez Concord jaren zeventig voor 125,- ?

En natuurlijk heb ik nog andere low budget gitaren , toevallig is een kennis van mij hier van vroeger die ook gespeelt heeft . Zij heeft de gitaar nog staan bij haar ouders en die krijg ik dadelijk even onder ogen .

Niet gemakkelijk zo'n ding uitzoeken en zeker niet als je gaat kijken


:-D

Graag een beetje hulp van de deskundingen hier :D

feiko
24 november 2005, 01:56
Hey Marley,

Die Fender DG-4 is inderdaad een optie, maar staar je niet blind op de merknaam, want ook Fender heeft modellen wat niet meer dan brandhout is. Daarbuiten moet je nu niet denken aan een element in je gitaar. Een beetje knap element is al gauw $800,- dus ga maar na wat voor kwaliteit het element heeft in een gitaar van €250,-. Daarbuiten gaat de prijs van je element natuurlijk van de kwaliteit van je gitaar af. ik zou gewoon iets zoeken zonder element, simpelweg omdat je dan alleen betaalt voor de gitaar en niet voor een waardeloos stukje electronica wat je toch niet snel zal gaan gebruiken.

Ik kon niet vinden waar je woont maar als je even op http://www.feedback.nl/?id=55&b=AW85RLG kijkt. Dat is een knappe gitaar. Hij is misschien iets boven je budget maar bedenk ook dat bij de meeste gitaren geldt: hoe lager de kwaliteit, hoe moeilijker het speelt. Daarnaast moet je ook nog de mogelijkheid openhouden dat je gitaarspelen niks vind en dat je de gitaar dus weer moet verkopen. Een gitaar met enige kwaliteit verkoopt natuurlijk veel beter en is veel waardevaster dan een stuk gelakte boomschors met snaren.

Groetjes Feiko

Marley
25 november 2005, 12:53
Hallo ,

Het is een "gewone "gitaar geworden Ariane maar volgens een kenner die ik gisteren dit instrument heb laten kijken zeker geen slechte kwaliteit .
De gitaar is mooi afgewerkt en klinkt ook nog redelijk ( nieuwe snaren op gemonteerd ) .

Voor € 30- incl. een tas kan ik mij hier geen beer aan vangen

:D

Het betere werk komt wel als ik een beetje kan spelen .
Staat er trouwens ergens op internet b.v. iets van voorbeelden voor te oefenen ?

Greetz Marley

Don Capo
25 november 2005, 14:52
Voorbeelden om op te oefenen.....op internet.... goed idee man!!!
hahahaha :razz:

Zat! Browse eerst eens even door het Tablatuurforum hier van Gitaarnet. Tabs zijn overal te vinden, gewoon googlen.
Ook de zoekfunctie binnen dit Forum geeft uitkomst.

Succes

Marley
26 november 2005, 11:04
Okeee 8-)

Vraagje , ik ben dus wel gewend aan noten lezen voor trompet ect. maar nu vraag ik mij af waar de toonlader zit op de gitaar Do - re - mi - fa ect ... ?

Misschien domme vraag maar ik ben nog erghh groen :D

Buzz
26 november 2005, 11:14
Pas op!! Een trompet is een Bes-instrument. Wat op andere instrumenten als een C genoteerd wordt, klinkt op een trompet als een Bes.

De eenvoudige grote terts toonladder van van C op een gitaar zou je kunnen beginnen op het derde vakje van de A-snaar (de op ιen na dikste), daarna de losse D-snaar enz.

Succes

Kristof
26 november 2005, 11:22
Je snaren zijn standaard als volgt gestemd (van dik naar dun): Mi - La - Re - Sol - Si - Mi

Elke fret verhoogt de noot met een halve toon. Als je de dikste snaar (de Mi-snaar) in de eerste fret aandrukt, heb je een Fa. Druk je ze in de tweede fret aan dan heb je een Fa#.

In gitaartablatuur gebruikt men in plaats van de noten vaak letters.
In plaats van do-re-mi-fa-sol-la-si zal je dan respectievelijk C, D, E, F, G, A, B zien staan.

Van de volgende site heb ik toen ik pas begon veel geleerd: www.cyberfret.com

De Beer
26 november 2005, 18:52
Voor € 30- incl. een tas kan ik mij hier geen beer aan vangen
Hey! :sneaky:

Marley
18 december 2005, 00:18
Hoi allemaal ,

Zo , na een kleine maand tokkelen met "ups en down "en pijn in de vingers :wink: krijg ik toch wel inmiddels het gevoel dat dit instrument mij wel ligt 8-)

Ik ben al bezig met simpele akkoorden en ook al diverse simpele kinderliedtjes zijn al redelijk aan te horen :wink:
Nu ben ik heden even toch eens gaan kijken wat ik kan kopen voor mijn verjaardag over 2 maanden . Ik wil toch graag een betere kopen en liefs met stalen snaren .

Nu heb ik hedenmiddag de kids even naar de Game-winkel ingestuurd en toevallig ernaast ligt een winkel met ooohhh zoveel mooie gitaren . Ik heb een paar diversen van Yamaha in de handen mogen houden van de F serie en ik meen van de FG serie.
Tevens nog een Ibanez ( type weet ik even niet meer ) en nog een Aria .

Nu vond ik toch de Yamaha's die in prijs tussen 229,- en 300,- zaten wel erghhh mooi klinken .
Tja het komt er toch wel van , de "betere "zal ik gaan kopen maar je ziet zoveel ...............

Hoe staan jullie tegenover Yamaha en dan in die prijsklasse ?
Ook overweeg ik gebruikt te kopen maar tjaa , voor een groentjes zoals ik is dit toch wel moeilijk als je ver moet gaan rijden en je weet niet wat je koopt en hoe zo'n nieuw speeltje klinkt .

Hebben jullie misschien toch wat goede tips voor mij ?

Marley
18 december 2005, 00:19
Hoi allemaal ,

Zo , na een kleine maand tokkelen met "ups en down "en pijn in de vingers :wink: krijg ik toch wel inmiddels het gevoel dat dit instrument mij wel ligt 8-)

Ik ben al bezig met simpele akkoorden en ook al diverse simpele kinderliedtjes zijn al redelijk aan te horen :wink:
Nu ben ik heden even toch eens gaan kijken wat ik kan kopen voor mijn verjaardag over 2 maanden . Ik wil toch graag een betere kopen en liefs met stalen snaren .

Nu heb ik hedenmiddag de kids even naar de Game-winkel ingestuurd en toevallig ernaast ligt een winkel met ooohhh zoveel mooie gitaren . Ik heb een paar diversen van Yamaha in de handen mogen houden van de F serie en ik meen van de FG serie.
Tevens nog een Ibanez ( type weet ik even niet meer ) en nog een Aria .

Nu vond ik toch de Yamaha's die in prijs tussen 229,- en 300,- zaten wel erghhh mooi klinken .
Tja het komt er toch wel van , de "betere "zal ik gaan kopen maar je ziet zoveel ...............

Hoe staan jullie tegenover Yamaha en dan in die prijsklasse ?
Ook overweeg ik gebruikt te kopen maar tjaa , voor een groentjes zoals ik is dit toch wel moeilijk als je ver moet gaan rijden en je weet niet wat je koopt en hoe zo'n nieuw speeltje klinkt .

Hebben jullie misschien toch wat goede tips voor mij ?

Marley
19 december 2005, 23:01
Wie kent de navolgende model)len) van Yamaha en wie kan hier iets meer over vertellen ....

LL6

DW7

FG730S

Tevens kom ik de term "Dreadnougt "tegen , wat wil dat precies zeggen ?

b.v.d.