PDA

View Full Version : zekering brandt af en toe door



ateng
22 november 2005, 23:10
Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak is dat af en toe de powerfuse doorbrandt. Het brandt gelijk door als ik mijn versterker aanzet en als ik er een nieuwe in doe dan gaat het goed en kan ik weer verder spelen. Het is dus alleen bij het aanzetten van mijn versterker en niet tijdens het spelen.

andy
22 november 2005, 23:23
Ik heb het ook gehad met een amp. Het kan echt van alles zijn. Maar het verstandigste is om de amp toch na te laten kijken. Je weet nooit of er straks meer stuk gaat dan alleen de zekering.

vester86
22 november 2005, 23:41
is het in de oefenruimte of thuis?? misschien verkeerde stroom (piekbelasting oid)

H.Manback
23 november 2005, 00:53
Hoe oud is ie? In principe krijgt bij het aanzetten de voeding het meest op z'n flikker (vooral de filter condensatoren) omdat er voor een fractie van een seconde kortsluiting is.

Weet je ook zeker of je niet per ongeluk een fast blow in plaats van een slow blow er in hebt gezet en of je de juiste waarde hebt?

O en nog een waarschuwing, GEEN GROTERE ZEKERING PROBEREN! Als de zekering van de verseiste sterkte er uit knalt is er iets mis met de versterker, niet de zekering.

Grave Fillé
23 november 2005, 09:23
Heb ik ook gehad. Ik had denk ik mn versterker te snel uit en aan gezet. Ik kreeg het zelfde als jou, hij deed het ineens niet meer. Ik denk dat het probleem ook was dat de zekering gewoon al oud was en gewoon aan vervanging toe was. Nu heb ik er weer een nieuwe inzitten en mn amp doet het weer goed! En zo'n dingetje kost maar iets van 50 cent

branden de zekeringen vaak door bij jou?

ateng
23 november 2005, 10:48
is het in de oefenruimte of thuis?? misschien verkeerde stroom (piekbelasting oid)
Ja dat zei de reparateur ook. Het zou misschien kunnen hoor dat het daar aan kan liggen want bij de reparateur was er niks aan de hand. Paar keer aan en uit gedaan maar geen doorgebrande zekering. Hij vond het ook aan de krappe kant de zekering, 2 ampère voor een 100 watt versterker, grote ringkerntrafo bla bla bla (begreep er niks van).


Weet je ook zeker of je niet per ongeluk een fast blow in plaats van een slow blow er in hebt gezet en of je de juiste waarde hebt?
Wat is een fast blow? Een snelle zekering gok ik. Ja ik heb de juiste waarde in gezet en ook een trage zekering.


En ik heb het best wel vaak ja, maar dan thuis. En ik gebruik dan telkens nieuwe zekering dus daar ligt het niet aan.

ateng
23 november 2005, 10:49
is het in de oefenruimte of thuis?? misschien verkeerde stroom (piekbelasting oid)
Ja dat zei de reparateur ook. Het zou misschien kunnen hoor dat het daar aan kan liggen want bij de reparateur was er niks aan de hand. Paar keer aan en uit gedaan maar geen doorgebrande zekering. Hij vond het ook aan de krappe kant de zekering, 2 ampère voor een 100 watt versterker, grote ringkerntrafo bla bla bla (begreep er niks van).


Weet je ook zeker of je niet per ongeluk een fast blow in plaats van een slow blow er in hebt gezet en of je de juiste waarde hebt?
Wat is een fast blow? Een snelle zekering gok ik. Ja ik heb de juiste waarde in gezet en ook een trage zekering.


En ik heb het best wel vaak ja, maar dan thuis. En ik gebruik dan telkens nieuwe zekering dus daar ligt het niet aan.

Geronimo
23 november 2005, 14:49
Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak is dat af en toe de powerfuse doorbrandt. Het brandt gelijk door als ik mijn versterker aanzet en als ik er een nieuwe in doe dan gaat het goed en kan ik weer verder spelen. Het is dus alleen bij het aanzetten van mijn versterker en niet tijdens het spelen.

Hmm ja ik denk dat de reparateur gelijk heeft in het feit dat het een krappe is. Dat piekstroom verhaal lijkt me loos, de stroom die gaat lopen is afhankelijk van de belasting (je versterker dus) die je in het stopcontact steekt. Wat wel kan is dat de spanning fluctueert daar in jullie oefenhok. Maar dan lijkt me dat het eerder daalt dan stijgt. Maar het zou kunnen als je in een soort industriegebied zit dat het kan stijgen bij het aan of uitschakelen van grote machines in de buurt... Maar dan nog dan moeten het wel erg dodgy installaties zijn... Lijkt me sterk, maar als ie het ergens anders niet doet moet het wel zo zijn he. Meet het anders een keer die spanning bij jullie.

Als dat het is kan het geen kwaad om er een wat grotere zekering in te doen, iets van 2,5 a 3 A...

Wat voor versterker heb je eigenlijk? Toch geen Engl he? :D In dat geval zou ik m gewoon wegdoen

ateng
23 november 2005, 15:50
Wat voor versterker heb je eigenlijk? Toch geen Engl he? In dat geval zou ik m gewoon wegdoen
Ha ha ha :D Nee geen Engl.
Ik heb een Laney VH100R met vier EL34 erin.

Negative K3 fan
23 november 2005, 16:54
is het in de oefenruimte of thuis?? misschien verkeerde stroom (piekbelasting oid)
Ja dat zei de reparateur ook. Het zou misschien kunnen hoor dat het daar aan kan liggen want bij de reparateur was er niks aan de hand. Paar keer aan en uit gedaan maar geen doorgebrande zekering. Hij vond het ook aan de krappe kant de zekering, 2 ampère voor een 100 watt versterker, grote ringkerntrafo bla bla bla (begreep er niks van).
daar heeft ie zeker een punt, probeer eens een 2,5 Ampere zekering, aan het willekeurige karakter van het doorbranden zou dat wel een oorzaak kunnen zijn...

naar mijn persoonlijke ervaringen heeft het doorbranden van zekeringen vrijwel altijd te maken met (kortsluiting in) de eindbuizen.

dus als het probleem zich voor blijft doen zal het probleem zeer waarschijnlijk zijn opgelost als je je eindbuizen laat vervangen.

Negative K3 fan
23 november 2005, 16:54
is het in de oefenruimte of thuis?? misschien verkeerde stroom (piekbelasting oid)
Ja dat zei de reparateur ook. Het zou misschien kunnen hoor dat het daar aan kan liggen want bij de reparateur was er niks aan de hand. Paar keer aan en uit gedaan maar geen doorgebrande zekering. Hij vond het ook aan de krappe kant de zekering, 2 ampère voor een 100 watt versterker, grote ringkerntrafo bla bla bla (begreep er niks van).
daar heeft ie zeker een punt, probeer eens een 2,5 Ampere zekering, aan het willekeurige karakter van het doorbranden zou dat wel een oorzaak kunnen zijn...

naar mijn persoonlijke ervaringen heeft het doorbranden van zekeringen vrijwel altijd te maken met (kortsluiting in) de eindbuizen.

dus als het probleem zich voor blijft doen zal het probleem zeer waarschijnlijk zijn opgelost als je je eindbuizen laat vervangen.

Negative K3 fan
23 november 2005, 16:55
is het in de oefenruimte of thuis?? misschien verkeerde stroom (piekbelasting oid)
Ja dat zei de reparateur ook. Het zou misschien kunnen hoor dat het daar aan kan liggen want bij de reparateur was er niks aan de hand. Paar keer aan en uit gedaan maar geen doorgebrande zekering. Hij vond het ook aan de krappe kant de zekering, 2 ampère voor een 100 watt versterker, grote ringkerntrafo bla bla bla (begreep er niks van).
daar heeft ie zeker een punt, probeer eens een 2,5 Ampere zekering, aan het willekeurige karakter van het doorbranden zou dat wel een oorzaak kunnen zijn...

naar mijn persoonlijke ervaringen heeft het doorbranden van zekeringen vrijwel altijd te maken met (kortsluiting in) de eindbuizen.

dus als het probleem zich voor blijft doen zal het probleem zeer waarschijnlijk zijn opgelost als je je eindbuizen laat vervangen.

ateng
23 november 2005, 22:01
Gisteren bij de reparateur geweest en nieuwe buizen in gezet. Alles deed het prima, gevraagd of hij de power aan en uit wil zetten en geen doorgebrande zekering dus dacht ik hè hè probleem opgelost. Maar thuis zekering doorgebrand, nieuwe in gedaan en toen kon ik weer spelen.

En trouwens, bij een sluiting in de buizen gaat toch als eerst de HT fuse kapot? Die is gewoon heel gebleven. Het is echt alleen bij het aan zetten.

H.Manback
24 november 2005, 01:03
Hmmm, ja het lijkt me dat die HT eerder er uit moet knallen dan de net zekering. Is het niet gewoon een filter condensator die niet helemaal lekker is of gewoon een erg krappe zekering?

Probeer gewoon eens 2.5 A, die zekering is eigenlijk voor de ergste kortsluiting. 2.5A moet daar ook goed voor zijn.

vester86
24 november 2005, 12:08
en een 2 ampere slowblow inzetten?? is wel veiliger qua te veel stroom, duurt alleen een fractie langer tot ie doorbrand, misschien is het net genoeg...

H.Manback
24 november 2005, 19:49
en een 2 ampere slowblow inzetten?? is wel veiliger qua te veel stroom, duurt alleen een fractie langer tot ie doorbrand, misschien is het net genoeg...


[...]

Weet je ook zeker of je niet per ongeluk een fast blow in plaats van een slow blow er in hebt gezet en of je de juiste waarde hebt?
Wat is een fast blow? Een snelle zekering gok ik. Ja ik heb de juiste waarde in gezet en ook een trage zekering.


En ik heb het best wel vaak ja, maar dan thuis. En ik gebruik dan telkens nieuwe zekering dus daar ligt het niet aan.

En de juiste waarde was 2 ampere, dus helaas pindakaas :wink:. Doe gewoon een 2.5 ampere, zo nauw steekt die zekering nou ook weer niet.

H.Manback
24 november 2005, 19:51
en een 2 ampere slowblow inzetten?? is wel veiliger qua te veel stroom, duurt alleen een fractie langer tot ie doorbrand, misschien is het net genoeg...


[...]

Weet je ook zeker of je niet per ongeluk een fast blow in plaats van een slow blow er in hebt gezet en of je de juiste waarde hebt?
Wat is een fast blow? Een snelle zekering gok ik. Ja ik heb de juiste waarde in gezet en ook een trage zekering.


En ik heb het best wel vaak ja, maar dan thuis. En ik gebruik dan telkens nieuwe zekering dus daar ligt het niet aan.

En de juiste waarde was 2 ampere, dus helaas pindakaas :wink:. Doe gewoon een 2.5 ampere, zo nauw steekt die zekering nou ook weer niet.

H.Manback
24 november 2005, 19:52
hoe lang duurde het nog voordat het nieuwe forum kwam :wink:

ateng
18 december 2005, 12:09
Damn!!! Ik dacht dat het alleen maar thuis gebeurt maar heb een paar optreden gehad en ook dan brandt ie door. :x Ook een hogere zekering (3 Ampere) in gedaan maar brandt ook door zodra je de powerknop aan zet. Wel raar hoor dat het niet altijd is. Ligt het aan de voeding ofzo want het moet iets zijn tussen de aan/uit knopje (of netsnoer zeg maar) en de zekering). Want als ie éénmaal aan staat dan kan ik er de hele avond mee spelen.

Weet één van jullie elektronica guys niet wat het kan zijn? Ik weet helemaal niks van elektronica maar het lijkt wel als of er een piekstroom of spanning de zekering elke keer laat doorbranden :???: