PDA

View Full Version : Headless rule



telecastermaster
22 november 2005, 17:57
In het kader van de emancipatie van de hoofdloze gitaar is het weer tijd voor mijn jaarlijkse headless waardering draad.

Deze keer: 10 redenen om zo'n geweldige hoofdloze (Hohner G3T) gitaar aan te schaffen:

1) It's tiny and is therefore easily portable
2) Access to the top registers is totally unobstructed
3) The variety of tones is unparalleled for a guitar of its price
4) The quality of tone is excellent
5) Changing strings is a joy and takes no time at all
6) The tuning stability is rock-solid
7) The bridge can be locked so it stays in tune if you break a string
8 ) The tremolo is the best I've ever used on any guitar of any price
9) The leg rest makes it more stable than a Strat when seated
10) Its symmetrical body means it won't fall over when you lean it against your amp or a table.

bron: http://www.harmony-central.com/Guitar/Data4/Hohner/G3T-3.html


Zij die erop gespeeld hebben weten waarover ik het heb. De rest kan lekker gaan jammeren dat ie "zo lelijk" is. Ignorance is bliss!! :roll:

Go, headless, go! :wink:


http://www.allmusicwarehouse.net/images/HOHNER/hohnerg3tnickel.jpg

Negative K3 fan
22 november 2005, 18:22
echt lijp ding :D

hoe duur is zoiets nou? wat voor houtsoorten zitten erin verwerkt en hoe goed zijn de elementen?

Dirk W
22 november 2005, 18:25
Ik had er eente gezien van steinberger voor 300 euro. Kan ook wel 400 zijn.
Dirk

telecastermaster
22 november 2005, 18:33
hoe duur is zoiets nou?
Iets van 400 euro




wat voor houtsoorten zitten erin verwerkt ?
Geheel van maple; esdoorn dus. Door de houten body klinkt ie volgens insiders warmer dan de orginele Steinbergers van kunststof.




hoe goed zijn de elementen?
Elementen zijn goedkope, passieve EMG's die van zichzelf een beetje kleurloos (weinig karateristiek) klinken. Maar eenvoudig up te graden uiteraard. Voor de handliggende keuze zijn uiteraard actieve EMG's, maar goeie passieve elementen kan natuurlijk ook. (In mijn geval Tom Anderson pickups).

Negative K3 fan
22 november 2005, 18:48
zeker het overwegen waard voor zulke prijzen, al is het voor de ziekheid :)

Djurre
22 november 2005, 18:53
lelijk

BassAgent
22 november 2005, 19:14
Lelijk.

Ik heb m bespeeld en ik vond m ABSOLUUT niet fijn. Weet niet waar het aan lag. Gewoon geen lekker gevoel bij.

d'oh
22 november 2005, 19:35
oei dat doet gewoon pijn aan de ogen niet normaal hoe lelijk

ik geloof dat er landen zijn, waar ze je voor minder opknopen

Vonk
22 november 2005, 19:40
Je komt ze ook niet veel tegen, er zijn geen bekende mensen die zo'n ding bespelen. Stel je voor: Jeff Hanneman of Kerry King met zo'n ding...

Oh ja en trouwens: lelijk, maar wel handig.

Vonk
22 november 2005, 19:41
...

Anavrin
22 november 2005, 19:54
ik vind die dingen altijd wel wat hebben... Die leg rest zou ik er echter wel gelijk afschroeven, want dat is echt lelijk. Oh ja, en deze dingen moeten natuurlijk wel zwart zijn :razz:
http://www.rockhouse.co.kr/shopimages/011700001_c.jpg

Fumi SG
22 november 2005, 20:05
waarom moet daar dan weer zo'n lijpe body omheen?? :???: Zet dat nou eens gewoon op een SG ofzo (met headstock, zonder tuners) en je hebt alle voordelen van die andere gitaar + de looks! :)

Dirk W
22 november 2005, 20:11
.... sherlock :-?
Het is de bedoeling juist dat hij klein is.
Het is een soort pocket gitaar. Een sg body zou het daarop niet zo goed doen. Dat past immers niet in je broekzak

dejohan
22 november 2005, 20:14
Een hoofdloze gitaar heb geen hersens :D .

Roque
22 november 2005, 20:18
Je komt ze ook niet veel tegen, er zijn geen bekende mensen die zo'n ding bespelen. Stel je voor: Jeff Hanneman of Kerry King met zo'n ding...

Oh ja en trouwens: lelijk, maar wel handig.

zztop

Orpheo
22 november 2005, 20:58
Je komt ze ook niet veel tegen, er zijn geen bekende mensen die zo'n ding bespelen. Stel je voor: Jeff Hanneman of Kerry King met zo'n ding...

Oh ja en trouwens: lelijk, maar wel handig.

zztop

ja, maar zz top speelt op alles, zelfs op gitaren me bont bekleed.

hoofd
22 november 2005, 21:18
en het ziet er allemaal cool uit, ZZ Top rules!!!

Zelf wil ik echt nog een keer zo'n koploze Hohner basgitaar, die zijn echt gaaf!

Fumi SG
22 november 2005, 21:19
.... sherlock :-?
Het is de bedoeling juist dat hij klein is.
Het is een soort pocket gitaar. Een sg body zou het daarop niet zo goed doen. Dat past immers niet in je broekzak

no shit :-?

Ik zie dit ding ook nog niet in je broekzak verdwijnen hoor, dus met die grootte valt het nog wel mee.

bass blom
22 november 2005, 21:22
voor mij komt het geamputeerd over.
headstock zonder merk en/of logo dat is pas mooi!

Ritch
22 november 2005, 21:29
Is die trem Floyd Rose-useable? Alhoewel ik liever die koploze gitaar van Mattia heb :wink:

Mattia
22 november 2005, 21:57
Is die trem Floyd Rose-useable? Alhoewel ik liever die koploze gitaar van Mattia heb :wink:

Hehe...bedankt!

(link hier (http://www.xs4all.nl/~mvalente/travel_scrap1.jpg) voor wie geen idee heeft waar hij het over heeft)

Verder, tja, headless gitaren...ik vind ze wel potentie hebben, en ze hoeven niet saai en lelijk (lees: Steinberger en de Hohner clones) te zijn. Verder, die punten:

1) It's tiny and is therefore easily portable

Ja, klopt. Maar iets meer body is niet veel onhandiger.

2) Access to the top registers is totally unobstructed

Kun je ook bij een echte body shape bewerkstelligen. En eerlijk is eerlijk, voor velen boeit het niet hoe makkelijk je constant bij de 24ste fret kan

3) The variety of tones is unparalleled for a guitar of its price

Lulkoek, dus. Kun je zelf makkelijk upgrade met een paar uurtjes, en paar tientjes en een paar mini-switches.

4) The quality of tone is excellent

Weinig unieks aan.

5) Changing strings is a joy and takes no time at all

Locking tuners kopen. The end.

6) The tuning stability is rock-solid

De tuning stability van mijn akoestische gitaar is ook rock solid.

7) The bridge can be locked so it stays in tune if you break a string

Wel aardig. Maar je hebt tegenwordig de Tremol-no (nieuw product, binnenkort via AllParts), en die ziet er errug interessant/indrukwekkend uit.

8 ) The tremolo is the best I've ever used on any guitar of any price

Use more trem guitars. Enneh, het is maar wat je zoekt in een trem.

9) The leg rest makes it more stable than a Strat when seated

Geloof ik niks van. Die kleine, body-loze gitaren vind ik ontzettend oncomfortabel om te bespelen. Bij m'n eigen headless vind ik de body al iets aan de kleine kant, maar het voelt wel als een 'echte' gitaar aan, ligt lekker op de knie. Klein gitaren, dat zijn goed gedesignde headless gitaren.

10) Its symmetrical body means it won't fall over when you lean it against your amp or a table.

...doe dat dan gewoon niet.

Swan
22 november 2005, 22:10
Deze keer: 1 reden om zo'n geweldige hoofdloze (Hohner G3T) gitaar niet aan te schaffen:

1-it's fucking ugly

Tupelo
22 november 2005, 22:15
Tja ik vind het ook een misselijkmakend ding... :o

Veel plezier ermee!! :P

Bigfoot414
22 november 2005, 22:17
Ik wordt er misselijk van, zo'n onthoofde gitaar.

:roll: :roll:

bass blom
22 november 2005, 22:21
wel 1 groot voordeel is dat je niet met de stemschroeven ergens tegenaanstoot. met een drankje en/of een kuchje op :D

MoserCustomShopDotCom
22 november 2005, 23:05
Ik weet dat klank, bespeelbaarheid en kwaliteit VOOR het uiterlijk gaan...

Maar voor sommige gevallen maak ik met gemak een uitzondering!

telecastermaster
23 november 2005, 09:06
Steinberger: de ultime overwinning van functie over vorm.
Er is over elk detail nagedacht en er zit niets op dat geen functie heeft.


Misschien helpt het nog wat als ik wat actiefoto's post:


http://www.sofa.demon.nl/pics/corrie1.jpg


http://www.sofa.demon.nl/pics/garling.jpg

guhlenn
23 november 2005, 09:50
mis je niet de steun vvan de body die tegen je buik duwt? (serieuze vraag?)

LElijk is tie natuurlijk zonder twijfel hehehe, steinberger's vind ik al een stuk mooier...

Scali
23 november 2005, 11:03
Eddie van Halen heeft er ook een paar (wel echte Steinbergers dus): http://www.vintagekramer.com/5150f.htm

Hij gebruikte ze om tijdens een nummer van stemming te veranderen met het Transtrem-systeem (ook live).

Swan
23 november 2005, 11:17
Steinberger: de ultime overwinning van functie over vorm.
Er is over elk detail nagedacht en er zit niets op dat geen functie heeft.


heel veel echt mooi ontworpen dingen zijn ook perfect functioneel, vaak zorgt het functionele juist voor mooie vormen....maar dat vind ik hier juist niet gebeurt

telecastermaster
23 november 2005, 11:27
Eddie van Halen heeft er ook een paar (wel echte Steinbergers dus): http://www.vintagekramer.com/5150f.htm

Hij gebruikte ze om tijdens een nummer van stemming te veranderen met het Transtrem-systeem (ook live).

Thx voor link. Ik weet dat EvH in het verleden erg enthousiast was over Steinbergers. Hij was ook erg onder de indruk van de Transtrem - tremolo. Weet je misschien ook waarom het nooit echt zijn hoofdgitaar is geworden? (Er was een speciale reden voor heb ik gelezen maar die ben ik vergeten.)

http://www.vintagekramer.com/Ed/guitar-berger-gl2t.jpg

telecastermaster
23 november 2005, 11:37
mis je niet de steun vvan de body die tegen je buik duwt? (serieuze vraag?)


Serieuze vragen verdienen een serieus antwoord. Nee, die gedachte is nooit bij me opgekomen tijdens het spelen. Wel is het zo dat je staand de gitaar makkelijker beweegt (omdat ie zo klein) is. Zittend geeft de uitklapbare steun erg veel steun en speel je buitengewoon stabiel.

Wat wel grappig is, is dat als je 'gewone' gitaren gewend bent en je wilt op zo'n hoofdloze gitaar de 12e fret wilt pakken je door het kleine formaat en het ontbreken van de kop, ergens op de 15e fret uitkomt. (in vergelijking dus met een start of tele of zo).

Scali
23 november 2005, 11:43
Hij was ook erg onder de indruk van de Transtrem - tremolo. Weet je misschien ook waarom het nooit echt zijn hoofdgitaar is geworden? (Er was een speciale reden voor heb ik gelezen maar die ben ik vergeten.)

Volgens deze site (http://www.mikesguitarsite.co.uk/gear/van_halen/) was hij niet zo tevreden over de klank van de aktieve EMGs en de kunststof body. Hij heeft ook enkele 'normale' gitaren laten voorzien van het Transtrem-tremolo.

telecastermaster
23 november 2005, 11:48
Dat kan ik me van die orginele steinberger wel voorstellen. Ik vind actieve EMG's zelf ook niet het einde. Wel jammer. Het zou wel leuk geweest zijn als ie Steinberger zou endorsen. Dan hadden die headless gitaren misschien een wat minder nerd-achtig imago gehad. :)

Snuiter
23 november 2005, 13:35
Dat kan ik me van die orginele steinberger wel voorstellen. Ik vind actieve EMG's zelf ook niet het einde. Wel jammer. Het zou wel leuk geweest zijn als ie Steinberger zou endorsen. Dan hadden die headless gitaren misschien een wat minder nerd-achtig imago gehad. :)

Fuctie over vorm is natuurlijk een ietwat nerderige houding.

1) It's tiny and is therefore easily portable
2) Access to the top registers is totally unobstructed
3) The variety of tones is unparalleled for a guitar of its price
4) The quality of tone is excellent
5) Changing strings is a joy and takes no time at all
6) The tuning stability is rock-solid
7) The bridge can be locked so it stays in tune if you break a string
8 ) The tremolo is the best I've ever used on any guitar of any price
9) The leg rest makes it more stable than a Strat when seated
10) Its symmetrical body means it won't fall over when you lean it against your amp or a table.

1, 3, 4, 5, 6, 8, en 10 zijn niet echt overtuigende argumenten, mijns inziens.

Snuiter
23 november 2005, 13:44
Dat kan ik me van die orginele steinberger wel voorstellen. Ik vind actieve EMG's zelf ook niet het einde. Wel jammer. Het zou wel leuk geweest zijn als ie Steinberger zou endorsen. Dan hadden die headless gitaren misschien een wat minder nerd-achtig imago gehad. :)

Fuctie over vorm is natuurlijk een ietwat nerderige houding.

1) It's tiny and is therefore easily portable
2) Access to the top registers is totally unobstructed
3) The variety of tones is unparalleled for a guitar of its price
4) The quality of tone is excellent
5) Changing strings is a joy and takes no time at all
6) The tuning stability is rock-solid
7) The bridge can be locked so it stays in tune if you break a string
8 ) The tremolo is the best I've ever used on any guitar of any price
9) The leg rest makes it more stable than a Strat when seated
10) Its symmetrical body means it won't fall over when you lean it against your amp or a table.

1, 3, 4, 5, 6, 8, en 10 zijn niet echt overtuigende argumenten, mijns inziens.

Mattia
23 november 2005, 15:29
"Form follows function" is allemaal leuk en aardig, ja. Het is minimalistisch, wat een terechte keuze is, maar dat wil niet zeggen dat het op alle vlakken succesvol is.

Steinbergers zijn een minimalistische design, maar niet per se beter dan 'gewone' gitaren. Tone, bespeelbaarheid, klank, stabiliteit, dat zijn voorwarden voor een goede gitaar. Het moet een goed instrument zijn, anders is het volstrekt nutteloos.

Maar....een gitaar is meer dan puur een ding om muziek mee te maken. Dat het een muziekinstrument is een randvroodwaarde, als het dat niet is, is het nutteloos, maar voor mijn gevoel is het ook meer dan dat. Het is een stuk kunst. Het is een object. Een object waar je als gitarist een relatie mee vormt, iets dat bij jouw moet passen, zowel qua gevoel (en een body, goed gecarved, dat kan immens helpen, finish keuze, halsvorm) als qua uiterlijk (als ik een gitaar oppik moet 'ie goed klinken en spelen, maar hij moet ook comfortabel zijn en er mooi uitzien).

Voor mij faalt Steinberger op een aantal vlakken; dan heb ik toch liever een Klein. Daar hebben ze meer dan 'puur' een hals met een transtrem, maar een comfortabel, ergonomisch design dat meer factoren bekijkt. Wat Steinberger vooral origineel maakte was het gebruik van moderne materialen in combinatie met het design; als je het van hout maakt, verlies je veel van die 'bijzondere' stabiliteit, en krijg je een net zo stabiele gitaar als iedere andere goed gebouwde electrische gitaar.

strattie
23 november 2005, 17:22
waarom moet daar dan weer zo'n lijpe body omheen?? :???: Zet dat nou eens gewoon op een SG ofzo (met headstock, zonder tuners) en je hebt alle voordelen van die andere gitaar + de looks! :)
sg is ook buttugly... dus dat lijkt me geen verbetering

Lune-a-tic
23 november 2005, 17:38
Je komt ze ook niet veel tegen, er zijn geen bekende mensen die zo'n ding bespelen. Stel je voor: Jeff Hanneman of Kerry King met zo'n ding...

Oh ja en trouwens: lelijk, maar wel handig.
Genesis.

Lune-a-tic
23 november 2005, 17:39
Je komt ze ook niet veel tegen, er zijn geen bekende mensen die zo'n ding bespelen. Stel je voor: Jeff Hanneman of Kerry King met zo'n ding...

Oh ja en trouwens: lelijk, maar wel handig.
Genesis.

guvnor
24 november 2005, 08:25
Ik heb Mark Knopfler er op zien spelen. Deed toen "Money for nothing" op zo'n Steinberger.

Raar hoe sommige mensen op hun reiskosten proberen te besparen. Ik zou hem niet willen hebben ook al kan je hem dan als handbagage meenemen in een vliegtuig...

Ook omdat je speciale double ball snaren nodig hebt vindt ik hem niet praktisch. Je kunt wel een speciale adapter kopen die je dan op de kop (??) plaatst en waar je dan gewone snaren in kunt klemmen maar dan heeft de gitaar plotseling toch weer iets van een kop.

Ik heb liever een gitaar waarvan ik de vormen enigszins met een mooie vrouw kan vergelijken. Als ik een vrouw zou hebben die qua vorm op een Steinberger lijkt dan wordt ik liever homo...

frekie
24 november 2005, 09:59
Allan Holdsworth heeft ook op een echte Steinberger gespeeld, ok hij heeft op zowat alles gespeeld. Zijn die double ball end snaren nog te koop dan? Ik dacht dat Steinberger op zijn minimale vorm uitkwam omdat hij koolstof vezel gebruikte, bij een Strat body oid zou hij veel te zwaar geworden zijn.

dml
24 november 2005, 12:08
De gitaar in zijn meest ultieme vorm.
Schitterend. Heb zelf een tijdje een Spirit GT-Pro gehad (vergelijkbaar met de Hohner), setje Dimarzio's ingezet. Wil ooit nog eens een echte Steinberger GT hebben, liefst met TransTrem.
Hulde!!

Lune-a-tic
24 november 2005, 15:34
Allan Holdsworth heeft ook op een echte Steinberger gespeeld, ok hij heeft op zowat alles gespeeld. Zijn die double ball end snaren nog te koop dan? Ik dacht dat Steinberger op zijn minimale vorm uitkwam omdat hij koolstof vezel gebruikte, bij een Strat body oid zou hij veel te zwaar geworden zijn. Double ball hoeft niet als je een aanpassstuk hebt.

dml
24 november 2005, 16:52
En die double ball end-snaren zijn gewoon te krijgen, maar je moet ze meestal wel even bestellen, soms per doos. GHS en SIT hebben die snaren in het assortiment.

Scali
24 november 2005, 17:03
D'Addario heeft ze ook.
Waren meestal op voorraad te krijgen bij Rock Palace in Den Haag (vriend van mij speelde op een Hohner The Jack).

Le berry
24 november 2005, 21:17
Waarom?! headless!! Ziet er niet uit !! :-? :???:

Noid
24 november 2005, 21:51
Ach ja, of je het mooi vind of niet is zoals altijd een kwestie van persoonlijke voorkeur. Als je zo'n headless niet mooi vindt, begin er dan vooral niet aan :D

Zelf ruilde ik ooit eens met een vriend een fiets voor een basgitaar (mijn vriendin wou bas leren spelen, hij wou een mountainbike). Het was zo'n exemplaar:
http://www.handen.us/riverhead/unicornseries.gif
(geleend plaatje, de mijne is zwart). Ik zocht niet echt een headless bass, maar vond het wel geinig. Ik had nooit gedacht dat ik dat ding lang zou houden, maar ik heb hem nog steeds en heb er mee in meerdere bands gespeeld. Dat ding heeft me zo positief verrast (goed geluid, veelzijdigheid, handzaam, niet te zwaar etc). Daardoor ben ik in het kamp van de headless liefhebbers terecht gekomen. Zo'n G3T (waar dit topic mee begon) zou ik ook zeker nog eens willen hebben.

Superhero
24 november 2005, 23:14
http://www.apoco-music-shop.co.uk/images/products_large/c27080.jpg
Zoiets heeft mn buurman maar dan met EMG's erin. Speelt wel relaxt, alleen hij gaat heel erg scheefhangen doordattie bodyzwaar is.

Rutger
25 november 2005, 09:28
10) Its symmetrical body means it won't fall over when you lean it against your amp or a table.

Echt, nu ben ik om! :lol:

Noid
25 november 2005, 11:50
10) Its symmetrical body means it won't fall over when you lean it against your amp or a table.

Echt, nu ben ik om! :lol:
We kunnen er wel om lachen, maar ... in de praktijk is het wel verdomd praktisch!

telecastermaster
25 november 2005, 12:37
Zoiets heeft mn buurman maar dan met EMG's erin. Speelt wel relaxt, alleen hij gaat heel erg scheefhangen doordattie bodyzwaar is.

Ja, klopt. Is een Hohner Jack Bass (heb ik ook :wink: ). Ironisch genoeg is die inderdaad lichtelijk uit balans (even als de Hohner Jack gitaar - die heb ik ook :razz: ) door het ontbreken van de kop. Ik denk dat ie met kop juist weer wel in balans zou zijn. Maar met een beetje ruwe, niet al te gladde draagband blijft ie toch best wel goed zitten en valt het wel mee. Die 'peddels' zijn overigens perfect in balans.

telecastermaster
25 november 2005, 12:39
We kunnen er wel om lachen, maar ... in de praktijk is het wel verdomd praktisch!

+ 1375586

Scali
25 november 2005, 12:46
Bij de Jack hebben ze anders wel de bovenste hoorn langer dan normaal gemaakt om de balans te verbeteren. Die vriend van mij had er nooit last mee iig, en ik heb er ook wel eens op gespeeld, en ik merkte er ook niets van. Misschien dat het bij de bas niet helemaal gelukt is.

marc_o
25 november 2005, 13:31
Je komt ze ook niet veel tegen, er zijn geen bekende mensen die zo'n ding bespelen. Stel je voor: Jeff Hanneman of Kerry King met zo'n ding...

Oh ja en trouwens: lelijk, maar wel handig.


Wel eens van Van Halen gehoord? Tijdens de 80-er jaren heeft ie er veel gebruik van gemaakt.
Tevens David Rhodes (Peter Gabriel)
Reeves Gabriel (David Bowie)

Geniaal ding, speelt prima en eigenlijk wel zo'n gitaar die je moet hebben...

AART
25 november 2005, 13:40
alle voordelen zitten ook in mijn rg, alle nadelen niet.

ik heb nog 100000 keer liever een fucking fender dan een headless.

Noid
25 november 2005, 18:51
alle voordelen zitten ook in mijn rg, alle nadelen niet.

ik heb nog 100000 keer liever een fucking fender dan een headless.

Heerlijk ongenuanceerde reactie. Dus jouw rg heeft ook geen headstock en overig overbodig hout? Hoe zit het nu eigenlijk echt: je zegt "fucking fender", maar niet "fucking headless". Diep van binnen vind je ze dus wel mooi? :D

Mattia
25 november 2005, 19:53
Heerlijk ongenuanceerde reactie. Dus jouw rg heeft ook geen headstock en overig overbodig hout? Hoe zit het nu eigenlijk echt: je zegt "fucking fender", maar niet "fucking headless". Diep van binnen vind je ze dus wel mooi? :D

Op wat voor manier 'overbodig' is dan de vraag. Hout heeft effect op klank. Minder als je er neutrale, ziellose EMGs inzet, meer als je vintage (en vooral single coil) pickups gebruikt.

Jeroenvanhulsteijn
25 november 2005, 20:41
Hohner G3T rulezz!

Paar "zielloze" EMG's erin en rammelen maar.

AART
25 november 2005, 22:18
alle voordelen zitten ook in mijn rg, alle nadelen niet.

ik heb nog 100000 keer liever een fucking fender dan een headless.

Heerlijk ongenuanceerde reactie. Dus jouw rg heeft ook geen headstock en overig overbodig hout? Hoe zit het nu eigenlijk echt: je zegt "fucking fender", maar niet "fucking headless". Diep van binnen vind je ze dus wel mooi? :D

een headstock is gewoon handig, kan een gitaar tenminste tegen een 4x12 aan staan, een headless prikt/hangt in het speakerdoek + bodyhout heb ik nodig want op een te lichte gitaar gaat de gitaar te veel meebewegen.

bovendien geeft zon klomp mahonie een lekker punch aan het geluid mee, ik denk niet dat ik mijn sound uit zo'n headless zou krijgen.

en als laatste: ik zou met zo'n FUCKING headless gitaar alleen gezien willen worden terwijl ik er een kapot sla of daar aanstalten toe maak.

vulvasonic
25 november 2005, 22:29
Je komt ze ook niet veel tegen, er zijn geen bekende mensen die zo'n ding bespelen. Stel je voor: Jeff Hanneman of Kerry King met zo'n ding...

Oh ja en trouwens: lelijk, maar wel handig.


Wel eens van Van Halen gehoord? Tijdens de 80-er jaren heeft ie er veel gebruik van gemaakt.
Tevens David Rhodes (Peter Gabriel)
Reeves Gabriel (David Bowie)

Geniaal ding, speelt prima en eigenlijk wel zo'n gitaar die je moet hebben...

Alan Holdsworth speelde er ook veel op. En Geddy Lee van Rush heeft jarenlang de basversie gebruikt op het podium.

Het ding is als een lul zonder knop, maar het klinkt uitstekend.

RS-Rik
26 november 2005, 01:13
400 euro is een beetje duur als je weet dat je bij het tankstation voor 3,50 20 dm3 haardhout kan kopen. (waarom kun je daar eigenlijk hardhout kopen? een beetje vaag om dat nou bij een tankstation te doen.. zal wel aan de openingstijden liggen omdat mensen 's avonds lekkerrrr warrrrm en rrrromantisch bij de haarrrrd willen liggen.

Zoiets ligt toch helemaal niet lekker tegen je heup/been?

Jeroenvanhulsteijn
26 november 2005, 09:05
waarom zou je zo'n ding tegen je heup of been willen leggen? Als je romantisch voor de haard ligt wil je denk ik wel andere dingen tegen je heup of been hebben liggen. :razz:

Scali
26 november 2005, 10:47
400 euro is een beetje duur als je weet dat je bij het tankstation voor 3,50 20 dm3 haardhout kan kopen. (waarom kun je daar eigenlijk hardhout kopen? een beetje vaag om dat nou bij een tankstation te doen..

Brandstof is brandstof, zullen ze gedacht hebben...

Noid
26 november 2005, 20:33
Op wat voor manier 'overbodig' is dan de vraag. Hout heeft effect op klank. Minder als je er neutrale, ziellose EMGs inzet, meer als je vintage (en vooral single coil) pickups gebruikt.

Maar wat is vintage? Een LP klinkt toch anders dan een Strat en/of Rickenbacker en/of een Gibson ES? Wat is dan de vintage sound? Is het niet altijd een compromis, waarbij zeer veel ook nog afhankelijk is van de kwaliteit van het totaal (body, neck, hardware, kwaliteit bouw)? M.i. beter een kleinere body van goed hout (voor het beoogde doel) dan een grote body van hout wat een andere reactie heeft (vergelijk swamp ash met mahony). Wanneer stopt het dan: hoeveel sustain zou een mahony lp hebben als de body 2x keer zo groot zou zijn? Of een strat met een 2x zo grote body? By the way: prevaleerde daar bij de ontwikkeling praktisch ook niet boven tone? LP: anders werd de body te zwaar, strat: handzaam en hoe meer hout hoe duurder.

Om terug te komen op: grotere body heeft meer sound: als je het materiaal van de onderstaande steinberger zou kunnen vergelijken, zou de sound van die 2 dan veel verschillen? Misschien is er hier een forummer die beiden heeft?

http://www.musicyo.com/site_images/colorchart/steinberger/Black_full.jpg
en
http://www.musicyo.com/site_images/colorchart/steinberger/Cherryburst_full.jpg

Mattia
26 november 2005, 21:07
Maar wat is vintage? Een LP klinkt toch anders dan een Strat en/of Rickenbacker en/of een Gibson ES? Wat is dan de vintage sound? Is het niet altijd een compromis, waarbij zeer veel ook nog afhankelijk is van de kwaliteit van het totaal (body, neck, hardware, kwaliteit bouw)? M.i. beter een kleinere body van goed hout (voor het beoogde doel) dan een grote body van hout wat een andere reactie heeft (vergelijk swamp ash met mahony). Wanneer stopt het dan: hoeveel sustain zou een mahony lp hebben als de body 2x keer zo groot zou zijn? Of een strat met een 2x zo grote body? By the way: prevaleerde daar bij de ontwikkeling praktisch ook niet boven tone? LP: anders werd de body te zwaar, strat: handzaam en hoe meer hout hoe duurder.

'vintage' is in de context van pickups (waar ik het over had; de 'magie' van oude instrumenten vind ik wat teveel neigen richting 'voodoo') veelal de wat klassiekere design, lower output. Dus: AlNiCo magnets, geen ceramics, niet van die super-overwound spullen.

Kleiner wil niet zeggen minder sustain. Hollowbody wil ook niet zeggen minder sustain. Sustain is uberhaupt een nogal nutteloze concept, IMO. Een gitaar kan uren sustainen, maar nergens naar klinken. Het gaat om het geheel van de toon, en kleine veranderingen kunnen flink wat effect uitoefenen. En een low-output single coil zal het hout meer door laten schemeren dan een EMG 81. Houtsoort heeft invloed op klank, en formaat ook wel (op een of andere, weinig makkelijk te kwantificeren manier), massa, maar het gaat om het geheel. Punt is vooral dit: groter is niet beter, kleiner is niet beter, het is gewoon anders. Niet 'nutteloos' of 'nuttig', maar anders.

moonspinners
27 november 2005, 01:15
http://www.sofa.demon.nl/pics/garling.jpg


Tja, met zo'n broek......... :-D

zjanke
27 november 2005, 09:46
Ik heb er nooit op gespeeld, dus klank en bespeelbaarheid kan ik niks zinnigs over zeggen.
Wat ik me afvraag is waarom deze fabeltastische gitaar ( :o wat vind ik dat ding lelijk) geen doorslaand succes is geworden. ZO vaak zie je ze niet en dat moet een reden hebben.

Enne..... mijn gitaar valt niet om omdat ik een standaard heb, is een standaard dan ook een must-have uitvinding?

Jeroenvanhulsteijn
27 november 2005, 10:44
gitaristen zijn gewoon heel erg conservatief.

Mattia
27 november 2005, 10:53
gitaristen zijn gewoon heel erg conservatief.

Klopt, ja. Maar de Steinberger bassen zijn ook niet echt daverend successvol geweest, en bassisten zijn veel minder conservatief.

Het zijn gewoon niet bijzonder mooie instrumenten, en er zijn genoeg mooie, geweldig klinkende en geweldig bespeelbare instrumenten beschikbaar.

Jeroenvanhulsteijn
27 november 2005, 12:19
ja, velen vinden het idd walgelijke dingen. Vind ik zelf ook nog steeds. Maar ik vind ze persoonlijk nog steeds heel erg praktisch. Dat was voor mij toendertijds de doorslaggevende reden om zo'n gitaar aan te schaffen. Perfecte balans (staand spelend), perfecte bereikbaarheid hoog op de hals, licht, heel goed en eenvoudig af te stellen en vooral makkelijk overal mee naar toe te zeulen (compact en licht).

Nuja, kep nu weer een gewoon model gitaar. Ik hoef het ding niet meer op en neer te slepen en wilde weer eens wat anders proberen. Maar na 2 uurtjes met die gitaar om mn nek verlang ik toch wel weer eens terug naar de Hohner :)

telecastermaster
29 november 2005, 09:52
Het geringe succes van Steinberger - ze zijn ook failliet als ik me niet vergis - is denk ik aan een aantal factoren te wijten:

1) Hoge aanschafprijs ten tijde van introductie (meer dan US $ 2000 in 1980; is vergelijkbaar met $ 4000 anno 2005)
2) Te progressief uiterlijk (een nette manier om te zeggen dat gitaristen gewoon oerconservatief zijn).
3) De actieve electronica bevalt niet iedereen
4) Het 'nerd'- imago die ze al snel kregen

Pas toen het al te laat was, en de Steinbergers al een slecht imago hadden, kwamen ze met een goedkopere Koreaanse versie met passieve elementen (die Hohners en eind jaren 90 die Spirits) op de markt die het concept voor grote groepen toegankelijk hadden kunnen maken.

telecastermaster
29 november 2005, 10:08
Om terug te komen op: grotere body heeft meer sound: als je het materiaal van de onderstaande steinberger zou kunnen vergelijken, zou de sound van die 2 dan veel verschillen? Misschien is er hier een forummer die beiden heeft?

http://www.musicyo.com/site_images/colorchart/steinberger/Black_full.jpg
en
http://www.musicyo.com/site_images/colorchart/steinberger/Cherryburst_full.jpg

Ik heb beide! Dwz, die onderste Spirit heb ik inmiddels verkocht. Het typische is dat die peddel, die cricket-bat zeg maar, veruit de betere gitaar is, ook kwa sustain. Die peddel heeft een gelijmde hals terwijl dat superstrat model een geschroefde hals heeft. Die peddel heeft bovendien een ongelooflijke sustain voor zo'n kleine body, en tijdens het spelen voel je de hele hals gewoon resoneren. Ik wijt dat zelf aan het feit dat de hals zo'n beetje 50% (misschien iets minder) van het gewicht voor zijn rekening neemt. Eigenlijk resoneert de hele gitaar op de noten die je speelt.
Die superstrat hangt bovendien uit balans

Noid
30 november 2005, 22:45
[quote=Noid]
Ik heb beide! Dwz, die onderste Spirit heb ik inmiddels verkocht. Het typische is dat die peddel, die cricket-bat zeg maar, veruit de betere gitaar is, ook kwa sustain. Die peddel heeft een gelijmde hals terwijl dat superstrat model een geschroefde hals heeft. Die peddel heeft bovendien een ongelooflijke sustain voor zo'n kleine body, en tijdens het spelen voel je de hele hals gewoon resoneren. Ik wijt dat zelf aan het feit dat de hals zo'n beetje 50% (misschien iets minder) van het gewicht voor zijn rekening neemt. Eigenlijk resoneert de hele gitaar op de noten die je speelt.
Die superstrat hangt bovendien uit balans

Ja hoor, da's dan toch ook toevallig dat er op dit forum ook nog weer net iemand is die ze beide heeft gehad. Dus de cricket-bat was de betere? Grappig! Dat resoneren herken ik sterk. Die bas van mij heeft dat ook, dat ding "leeft" echt als je er op speelt, geeft heel veel trillingen door via hals en body. Dat bevalt me ook enorm goed aan het ding.

@ mattia: aha, nu begrijp ik wat je bedoelde m.b.t. vintage.

Orpheo
30 november 2005, 23:57
Het geringe succes van Steinberger - ze zijn ook failliet als ik me niet vergis - is denk ik aan een aantal factoren te wijten:

1) Hoge aanschafprijs ten tijde van introductie (meer dan US $ 2000 in 1980; is vergelijkbaar met $ 4000 anno 2005)
2) Te progressief uiterlijk (een nette manier om te zeggen dat gitaristen gewoon oerconservatief zijn).
3) De actieve electronica bevalt niet iedereen
4) Het 'nerd'- imago die ze al snel kregen

Pas toen het al te laat was, en de Steinbergers al een slecht imago hadden, kwamen ze met een goedkopere Koreaanse versie met passieve elementen (die Hohners en eind jaren 90 die Spirits) op de markt die het concept voor grote groepen toegankelijk hadden kunnen maken.

op steinberger's schip zwaait nu gibson's vlag..... zeg maar...
:razz:

ik ken ff geen betere manier om t te zeggen :D