PDA

View Full Version : To Bigsby or not to Bigsby?



Franc
22 november 2005, 17:25
That's the question :-D

Volgende stap in de 'verbouw je Richwood LP' saga
(ik ben nog laaaaang niet klaar).

Een Bigsby dus.
Mijn vrouw vind het absoluut foeilelijk, maar ik stel jullie mening uiteraard meer op prijs ;) (als het op gitaren aankomt).
Dus: wel doen of niet doen?

Ik heb een compositiefotootje gemaakt:

http://www.vernetamps.com/pics/tobaccobigsby2.jpg

Dit is met een nepperd die je voor 68 euro bij oa Back And Forth kunt kopen (model T-530-N)
Op eBay komen verschillende modellen voorbij, ik heb een aanbieding gezien voor een echte Bigsby B70.

http://www.vernetamps.com/pics/b2_2.jpg

Is dat wat voor een LP? Ik zie een hoop verschillende modellen.

Een reden om het overigens wel te doen is dat ik het idee heb dat de originele stoptail op mijn LP uit het midden zat, dus dit zou een mooie gelegenheid zijn dat op te lossen.
Moet ik alleen nog verzinnen hoe ik de studs er uit krijg en het gat opvul (zo dat het eventueel nog erug te draaien is).

Wie biedt?

Fumi SG
22 november 2005, 19:28
Ik vind het altijd wel bruut! 8-) De gaatjes zou je af kunnen dekken met een paar (goudkleurige?) plaatjes ofzo..

nielsduursma
22 november 2005, 19:28
DOEN DOEN DOEN DOEN DOEN!!!! :o gaat er vet geil uitzien :-D

je moet alleen wel even de goede maat bigsby kopen natuurlijk :wink:

Dirk W
22 november 2005, 20:02
Mensen met veel interesse in gitaren vinden het meestal mooi. Mensen met weinig gitaren vinden dat je dan gelijk je gitaar wel roze kunt verven (en dat is een slecht iets). Het is gewoon classy meer niet. Ik vind het prachtig om te zien.
Maar je banksaldo zal het vast niet met me eens zijn.
Dirk

Franc
22 november 2005, 20:07
Ach, 68 euro is toch wel overheen te komen?

piezo
22 november 2005, 20:09
Ik vind het altijd wel bruut! 8-) De gaatjes zou je af kunnen dekken met een paar (goudkleurige?) plaatjes ofzo..

Is het niet zo dat de B7* modellen gemaakt zijn om op een Les Paul te passen en ook in de stringstop gaten?

hoofd
23 november 2005, 17:32
Bigsby's zijn altijd goed! De enige reden dat er op me tele nog geeneen zit is om dat ie dan niet meer string-through is. Op m'n Epi Sheraton zit er wel 1, en het is goed!

Ik heb volgens mij die nepperd uit de Back & Forth, bevalt me goed. Die stoptailgaatjes zitter er bij mij nog gewoon in, en die zie je ook, maar valt niet erg op. Ik zou er iets aan kunnen doen, maar lijkt me teveel moeite voor iets niet noemenswaardig.

Franc
24 november 2005, 11:13
Is er een truc om die metalen studs uit de gaten te trekken? Zonder de top dus al te veel te beschadigen?

ijzerbroot1
24 november 2005, 11:39
Flink opwarmen met een soldeerbout? Zoals met frets?

fred dons
24 november 2005, 12:11
er zijn apparaatjes voor maar omdat ik nog al zuinig ben
leg ik 2 houten latjes naast de betreffende stud, ik heen een goede tang waarmee ik de "bolt" (ik kan even niet op de naam komen) die voor 3 kwart in de bus is geschroefd er zo recht mogelijk probeer uit te wippen door de tang geklemt op de schroef op die latjes te "balanceren"

(sorry dat dit zo onduidelijk is, je moet het denk ik gezien hebben :D )

piezo
24 november 2005, 12:26
http://www.voorst.nl/Internet/Actueel/Fotos/Kurketrekker.gif

Franc
24 november 2005, 12:44
ik heen een goede tang

(sorry dat dit zo onduidelijk is, je moet het denk ik gezien hebben :D )

Ik denk inderdaad dat ik DAT een keer gezien moet hebben :-D

Franc
13 december 2005, 08:07
Nou, gisteren was het zover: the Bigsby has arrived :-D

Wat is het toch een stoer ding. Het heeft iets 'Grease Lighting' als begrijpt wat ik bedoel :D

Vandaag hopelijk even monteren en dan maak ik gelijk wat foto's.

Over het verwijderen van die studs: dat was dus zorgen om niets. Ik had de snaren en stoptail verwijderd en dacht, eens even voelen hoe vast die dingen zitten, dus ik draai zo'n bout erin en voel voorzichtig :)
Voor ik het wist zat ik met het geheel in mijn handen en bleef er een keurig gat achter in de body :-D en de andere precies zo. Dus dat is al opgelost. Ik ga ze voorlopig niet opvullen. Je ziet ze wel zitten, maar ach, ze worden toch voor het grootste gedeelte bedekt door de Bigsby.

Dus... 8-) zometeen ff sleutelen en dan pics.

piezo
13 december 2005, 09:57
Ik ben benieuwd. Zou je me kunnen vertellen hoeveel de balans van de gitaar veranderd is. Ik heb een DeArmond die wat topzwaar is en die ik wil uitrusten met een Bigsby.

Anavrin
13 december 2005, 12:27
werkt goed hoor, bij kopzware gitaren. Tenminste, mijn SG was ook aardig kopzwaar, en ik wilde toch wel een trem, dus heb ik er maar een dikke (nep)bigsby opgezet:
http://members.home.nl/100procentmafkees/IMAG0869.JPG

problem solved (en het is nog eens een hele fijne trem ook, geen last van die pook als ik 'm niet gebruik, en als ik 'm wel wil gebruiken blijft ie goed omhoog staan :razz: )

piezo
13 december 2005, 12:33
Heb je ook nog andere brug/zadel gebruikt tegen het ontstemmen?

Zo'n pook heb ik gelukkig ook nog. Ouwerwetse degelijkheid. :-D

Franc
13 december 2005, 12:57
Dit is 'm

http://www.vernetamps.com/pics/HPIM0374_small.JPG

:-D

Dezelfde brug zit er nog op en dat lijkt goed te gaan. De tijd zal het leren.
De gitaar is uiteraard wat zwaarder geworden, maar de balans was altijd al goed (niet kopzwaar oid) dus daar merk ik verder weinig verschil.

Sorry voor de vette vingers :D Ik vergeet altijd ff te poetsen voor ik een foto maak 8-) .

Anavrin
13 december 2005, 13:18
poetsen is toch voor mietjes :wink:

maarre, ziet er verder netjes uit toch.

@piezo, nee, heb gewoon de standaard TOM-brug gebruikt, werkt goed hoor.

piezo
13 december 2005, 13:38
@ Franc. Zucht. Ik denk dat ik verliefd aan het worden ben.

@ Anavrin. Ik vond die foto van die zwarte LP met het echte smeervet erop ook lekker "echt".

Anavrin
13 december 2005, 15:22
huh, welke zwarte LP??? Post er ff een foto bij, want ik weet niet waar je het over hebt...

piezo
13 december 2005, 15:42
Ho, foutje. Zal de ouderdom wezen dat ik topics door elkaar ga halen.
Ik bedoelde de LP in dit topic:

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=67815&postdays=0&postorder=asc&start=30

Die is tenminste echt "VET".

Franc
13 december 2005, 18:47
@ Franc. Zucht. Ik denk dat ik verliefd aan het worden ben.

Pas op hoor, het is maar een Richwood ;)

Of bedoel je ... :stop:

:-D

piezo
13 december 2005, 20:11
Nee, hoor, wees gerust. (Ik had voor de gein ook teleurgesteld kunnen reageren :D )

Dat het een Richwoodje is, weet ik, maar voor het algehele beeld maakt dat niet uit. Mijn DeArmond is ook een LP achtige gitaar. Ik zal ook eens een samengesteld fotootje maken, om te zien hoe het bij mij gaat uitpakken.

Franc
13 december 2005, 20:18
Gelukkig :-D

Dirk W
13 december 2005, 20:20
net werk

JoostBaksteen
13 december 2005, 22:17
Stoer hoor Franc :-D :-D Echt gaaf!!

piezo
14 december 2005, 00:31
Stoer is het woord, voor echte rockers! Neil Young bijvoorbeeld.

Wat heb je trouwens betaald, Franc?
2e-hands?

Franc
14 december 2005, 08:14
Nieuw via eBay. 72 Euro incl. verzenden.
Alleen kreeg ik nog een rekening van 16 euro van de douane :(
Maar ja.

timbo
14 december 2005, 12:18
al die moeite voor een RW.

Franc
14 december 2005, 13:00
al die moeite voor een RW.

Inderdaad, al die moeite voor een RW.

Wat wil je ermee zeggen? :)

piezo
14 december 2005, 13:51
al die moeite voor een RW.

...... aldus de deskundige die in september 2005 .......

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=63012&postdays=0&postorder=asc&start=0

...... nog een zware forum training had ondergaan in het vervangen van een E-snaar ...........

......... op een Adonis ...........

Tss, al die moeite voor een Adonis :-D

Franc
14 december 2005, 19:14
Nou laat ie dan maar niet aan een Bigsby beginnen :-D

Voor je door hebt hoe je daar de snaren aanhaakt!

Franc
14 december 2005, 19:15
Nou laat ie dan maar niet aan een Bigsby beginnen :-D

Voor je door hebt hoe je daar de snaren aanhaakt!

nielsduursma
14 december 2005, 20:34
al die moeite voor een RW.

...... aldus de deskundige die in september 2005 .......

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=63012&postdays=0&postorder=asc&start=0

...... nog een zware forum training had ondergaan in het vervangen van een E-snaar ...........

......... op een Adonis ...........

Tss, al die moeite voor een Adonis :-D

whahaha :-D :razz:

Dirk W
15 december 2005, 17:51
Zooooo anders speel je je argument ff op de man ofzo.
Kan niet he :wink:
Dirk

piezo
15 december 2005, 18:27
Zooooo anders speel je je argument ff op de man ofzo.
Kan niet he :wink:
Dirk

Wat bedoel je precies, Dirk? Je eerste zin is toch grammaticaal een tikkie krom?

Franc
15 december 2005, 19:00
Jongens, jongens :D geen ruzie. Het was zo gezellig.
We hadden het lekker over Bigsby's en zo :)

sonic_youth
15 december 2005, 19:28
Ik heb op mn epi Les Paul ook een bigsby zitten, ziet er echt geweldig uit vind ik. Ik heb m dr op laten zetten door een gast hier in de buurt, die heeft die studs afgedekt met een stukje zwart spul, kunststof ofzo.

BVD
15 december 2005, 19:52
Nieuw via eBay. 72 Euro incl. verzenden.
Alleen kreeg ik nog een rekening van 16 euro van de douane :(
Maar ja.

Klein vraagje, het lijkt me een echte Bigsby, is dat geen geweldig goeie koop voor een nieuwe Bigsby?
Gefeliciteerd trouwens, hij ziet er echt geil uit!

piezo
16 december 2005, 14:12
Een Bigsby B7 kost bij Voxhumana 149 Euro, maar ik vind Vox de laatste jaren ook schrikwekkend duur geworden.

Mattia
16 december 2005, 16:03
Vox is gewoon schrikbarend duur, inderdaad. Maar 72 dollar is een zeer, zeer schappelijke prijs. Soms is eBay erg leuk :-)

Rutger
8 april 2006, 11:13
Wat is nou het verschil tussen een Bigsby B5 en een B50? De kwaliteit?

Ik kan alleen een prijsverschil ontdekken...:)

piezo
8 april 2006, 12:32
Het verschil zit hem in het bevestigen aan de achterrand. Een B7 heeft in het montageplaatje een uitsparing voor de draagbandknop, een B70 niet. Ik neem aan dat dat verschil voor B50/B5 ook geldt.

Franc
11 april 2006, 16:11
Als ik het goed heb is de B5/B7 "original, made in America" en de B50/B70 "licensed" en dan ergens in een goedkoop land gemaakt.

Mij een zorg overigens.

dearmond
15 april 2009, 09:01
Hoi,

Ik wil graag even inhaken op de discussie met een vraag. Weet iemand of je zonder extra maatregelen (andere brug, versteviging in de body etc.) een Bigsby B6 op een Dearmond x155 kan schroeven? Ik heb nogal wat indianenverhalen gehoord hierover....

Ben benieuwd....kan bijna niet meer wachten om m dr op te schroeven!

Groet