PDA

View Full Version : Hoe versnel je crackule? hoe onstaat het?



ieme
22 november 2005, 17:19
http://www.montaillou.com/pacha/images/stories/gear/gold_01.jpg

Hoe versnel je dit? door temperatuur verschillen? dagje in de vieskist, dagje onder de zonnebank, in de oven bij de pizza boer?

Nou even zonder gekheid, hoe ontstaat crackule? het is natuurlijk iets dat door de jaren onstaat, maar HOE gebeurt het?

Negative K3 fan
22 november 2005, 17:28
het komt alleen voor bij gitaren met een nitro finish door temperatuur verschillen. Ik hoorde Sash ooit eens praten over spuitbussen stikstof (=heel koud) die je op je gitaar kon spuiten en zo kun je die crackle krijgen.

Traai
22 november 2005, 17:43
Geeft wel een super effect aan je gitaar.

Is dit dan bij gitaren die een soort 'glazuurlaag' hebben erop ... zoals die Les Paul en welke horen daar nog bij?

Het geeft echt iets speciaals

Orpheo
22 november 2005, 18:16
glazuurlaag? lak bedoel je.d at heeft iedere gitaar. maar alleen met nitro gaat t mooi. i.e.: duurdere gitaren (maar PRS dus NIET).

idd ieme, even stikstof op spuiten, of droog ijs. gaat t helemaal snel (das bevroren co2 !!)
en dan een warme lap erop. gaat t kraken als een gek.

DREAMMACHINE
22 november 2005, 18:21
een gitaar die nog helemaal glimt maar wel craquelee heef vind ik zelf niet echt zo moet ik zeggen, dit is toch een proces wat je eigenlijk alleen bij de echt oude beestjes ziet, dus mag de hardware ook wel wat rusty zijn en de rest wat vergeelder imo....

1959SLP
22 november 2005, 19:30
Nou, als dat craquelee is? Lijkt meer op een woedeuitbarsting met een harde staalborstel. Bij craquelee stel ik me toch meer van die mozaiekjes voor.

SBloke
22 november 2005, 19:35
Bij Fender gieten ze er geloof ik vloeibare stikstof overheen... (ergens een keertje gelezen)

Het ziet er wel leuk uit, maar zoals al gezegd moet de rest van de gitaar er dan ook doorleefd uit zien.

ieme
22 november 2005, 19:45
niet dat ik dat ga doen met mn goldtop, maar vroeg me gewoon af hoe ze het doen...

1959SLP
22 november 2005, 19:51
Bij aardewerk doen ze dat met een bepaalde zandsoort maar hoe dat bij verf zit :???:

Raytheman
22 november 2005, 20:03
Als het polyesther is gaat dat truukje met perslucht enzo niet werken. Google maar effe op Talens Decorfin. Wat ook werkt is lak met verschillende verdunners gebruiken. Bijvoorbeeld acryl, alkyd en cellulose, dus water, terpentine en thinner..

Ic3gl0vE
22 november 2005, 21:02
zijn al die dingen met extreme kou niet slecht voor het hout?

SBloke
22 november 2005, 21:07
Valt reuze mee, het warm redelijk snel weer op... is net zoiets als met een vlammetje langs de lak gaan.

Nielsje
23 november 2005, 08:08
Lijkt meer op een woedeuitbarsting met een harde staalborstel.

Hm.. leuk.. kan jij me het resultaat van een ZACHTE staalborstel laten zien? :razz: :razz:

Nocki
23 november 2005, 08:20
even offtopic maar wel leuk voor menen met ideen.
mijn eerste gitaar had een kapotte slagplaat dus ik heb zelf een nieuwe gemaakt van hout. deze heb ik met 2 soorten verf gespoten. 1 donker gele en een lichtgevende gele. dat heb ik gedaan toen de eerste laag nog niet droog was en toen kreeg ik dat rare effect waarbij je van die scheuren kreeg in de bovenste laag waardoor je de onderste laag kon zien. zag er heel mooi uit!

weer on topic nu!

1959SLP
23 november 2005, 09:24
Lijkt meer op een woedeuitbarsting met een harde staalborstel.

Hm.. leuk.. kan jij me het resultaat van een ZACHTE staalborstel laten zien? :razz: :razz:

jawel hoor. Kom maar ff langs met je plank :wink:

guvnor
23 november 2005, 10:00
Ik kreeg het effect ook toen ik m'n gitaar in een andere kleur geverfd had en een dag later met nitrocelluloselak afgwerkt. Toen ik een weekje later keek zag ik dat op een aantal plekken de boel helemaal onder de kleine barstjes zat... Gewoon omdat de ene laag sneller droogt dan de andere.

Nocki
23 november 2005, 10:14
dat was dus het idee wat ik had met mn slagplaat!

Nocki

Raytheman
23 november 2005, 10:20
wel effe bij de les blijven jongens; dat komt niet omdat het een sneller droogt dan het andere maar door de verschillende oplosmiddelen in de verf. Stel dat je eerst spuit met acryllak en daarna met cellulose dan vreet het oplosmiddel van de cellulose (thinner in dit geval) de acryl op.
Gewoon omdat het veel agressiever is. Zelfs na maanden kan je dit effect nog krijgen.

taylor
23 november 2005, 12:08
idd,veel 70e jaren fenders hebben daar ook vaak last van. heb zelf oa 79 die dat ook heeft en je ziet ook de stain op sommige plekken.

guvnor
23 november 2005, 13:09
wel effe bij de les blijven jongens; dat komt niet omdat het een sneller droogt dan het andere maar door de verschillende oplosmiddelen in de verf. Stel dat je eerst spuit met acryllak en daarna met cellulose dan vreet het oplosmiddel van de cellulose (thinner in dit geval) de acryl op.
Gewoon omdat het veel agressiever is. Zelfs na maanden kan je dit effect nog krijgen.

ok... dat het aggressief is heb ik ook kunnen merken. na 3 keer heen en weer met de lakroller moest ik hoestend de schuur uit...
man, wat slaat dat op je keel !!

De Beer
23 november 2005, 14:06
Stel dat je eerst spuit met acryllak en daarna met cellulose dan vreet het oplosmiddel van de cellulose (thinner in dit geval) de acryl op.Als je het anders om doet? is dat niet nog veel intenser dan?

het mooiste lijkt mij als de onderste laag in tact blijft en de bovenste in kleine "eilandjes" op de onderlaag blijft liggen.
Als of de boven laag dus is gekrompen en daardoor uit elkaar gescheurd.