PDA

View Full Version : welk truss rodd en waarom



blimb
22 november 2005, 16:25
Hey ik ga binnenkort maar eens beginnen met het bouwen van mijn eerste bassneck .. ik twijfel alleen nog welk trussrodd ik er in moet stoppen .. Ook zit ik me af te vragen of ik er extra carbon strips in moet stoppen ..

Ik lees verschillende goede verhalen over de hot rods van stew mac (double action) .. maar dat is weer een winkel die verweg is .. en dan staan er op voxhumana ook een paar .. maar die zijn volgens mij allemaal singel action (als ik het goed zeg) (kan op de website niet heel erg veel info over de verschillende trussrods vinden)

Voor mij is installatie gemak erg van belang aangezien het mij eerste neck wordt :)



Iemand die hier een idee over heeft ..

De neck die ik wil gaan maken wordt een drielaags laminaat van esdoorn met een ebben toets .. ik wil een fivestring fretless bas gaan maken...

duss ... als er ideeen zijn

bring 'em on

piezo
22 november 2005, 20:58
Installatie gemak? Gebruik voor een eerste neck bij voorkeur een rod met een alu U profiel. Daar hoef je nl geen in diepte verlopend kanaal voor te frezen.

Mattia
22 november 2005, 21:43
Een dual action van StewMac is een prima keuze, en CF rods zijn altijd een goede keuze, en dat geldt dubbel voor een bas hals.

Als je niet via StewMac wil bestellen (ze hebben genoeg andere interessante producten die zeer nuttig zijn), heb je ook opties in Engeland (David Dyke's luthier supply, Craft Supplies, Touchstone Tonewoods) en Duitsland (Rockinger.com) die dual action truss rods en dergelijke hebben.

Alu U-profiel dingen vind ik vooral erg breed, en net zo moeilijk/makkelijk te installeren als iedere dual action rod. Allen 'ouderwetse' single-action compression rods hebben een 'moeilijke', curved channel nodig, en ik vind ze niet echt bijzonder geschikt voor bassen.

blimb
23 november 2005, 12:09
OK bedankt, als ik de plaatje bekijk dan vind ik die van stew mac er toch beter uitzien .. alsof ze netter zijn afgewerkt .. (nu kan je je afvragen iin hoeverre dat vanb belang is; het zit immers in een hals en je ziet het niet .. maar toch .. )

Die van rockinger zien er niet echt netjes uit ... vind ik ..

OM het allemaal misschien wat voordeliger te maken zat ik te denken dat ik misschien dan maar meteen wat meer bij stwemac moest gaan bestellen ..en kwam toen op het idee van de carbon hals delen .. Ik wilde deze eerst overslaan .. maar zat eigenlijk te denken.. kleine moeite om ze er in te gooien en wellcht groot plezier :)

Nu leken mij deze dingen van de ene kant rete handing .. lekker stijf en zo en van de andere kant super kut .. te stijf ... waardoor je je afvraagt of er nog afstelmogelijkheden zijn ....

De carbon delen die zer bij stew mac hebben zijn rechthoekig en lang .. asl je ze op zo een manier in je hals legt dat ze op hun smalle kant staan (begrjip je?) dan zijn ze ontzettend stijf en dan kan je je afvragen of het uberhaupt zin heeft om er een trussrodd in te zetten (vergelijk een liniaal kan je ook niet goed op zijn kant buigen) .. als je ze er plat in legt dan buigen ze makkelijker en zijn ze stijf de andere kant op ..

Ik zag op de website van van voxhumana dat ze praktisch ronde carbon staven hebben .. die lijken mij meer buigzaam en toch ook bijdragen aan de stijfheid .. Is dit beter, handiger?

Heeft iemand daar nog iets op te zeggen ?

(ha ha snap nu wat je met CF rods bedoeld, carbon fibre rods .. een AHA erlebnis :-D )

He ik evengoed nog de vragen over de verschillende CF rods ...

Mattia
23 november 2005, 12:45
OK bedankt, als ik de plaatje bekijk dan vind ik die van stew mac er toch beter uitzien .. alsof ze netter zijn afgewerkt .. (nu kan je je afvragen iin hoeverre dat vanb belang is; het zit immers in een hals en je ziet het niet .. maar toch .. )

Die van rockinger zien er niet echt netjes uit ... vind ik ..


Ze zien er beiden prima uit, wat mij betreft. De StewMac rods zijn ook iets dieper (11mm), dus kan de hals minder dun. HotRods zien er 'schoner' uit omdat het twee metalen staven zijn met schroefdraad in mooie blokjes zitten. Dan ziet het er inderdaad best snel/makkelijk netjes afgewerkt uit. De Rockinger rods hebben een iets andere, net zo stabiele cosntructie, waarbij meer laswerk aan te pas komt. Kwa stabiliteit, etc. doen ze het voor elkaar niet onder, dunkt me.



Nu leken mij deze dingen van de ene kant rete handing .. lekker stijf en zo en van de andere kant super kut .. te stijf ... waardoor je je afvraagt of er nog afstelmogelijkheden zijn ....


De truss rods? Of de Carbon Fibre rods? De Truss rods geven niet echt veel 'stijfheid', en zijn daar niet voor. Ze zijn er om de hals af te stellen.



De carbon delen die zer bij stew mac hebben zijn rechthoekig en lang .. asl je ze op zo een manier in je hals legt dat ze op hun smalle kant staan (begrjip je?) dan zijn ze ontzettend stijf en dan kan je je afvragen of het uberhaupt zin heeft om er een trussrodd in te zetten (vergelijk een liniaal kan je ook niet goed op zijn kant buigen) .. als je ze er plat in legt dan buigen ze makkelijker en zijn ze stijf de andere kant op ..

Ik zag op de website van van voxhumana dat ze praktisch ronde carbon staven hebben .. die lijken mij meer buigzaam en toch ook bijdragen aan de stijfheid .. Is dit beter, handiger?

Heeft iemand daar nog iets op te zeggen ?

(ha ha snap nu wat je met CF rods bedoeld, carbon fibre rods .. een AHA erlebnis :-D )

He ik evengoed nog de vragen over de verschillende CF rods ...

De CF rods zijn er puur voor de stijfheid, en doen hun werk prima. Ik gebruik ze in al m'n halzen, en meestal moet ik nog steeds (minimaal) de truss rod aanspannen. Maar als het 'te plat' blijft, kun je dat met de dual action truss rod altijd tegenwerken. Bij een 'normale' tot dunne halsdikte zijn een paar CF rods en een dual action truss rod mijn 'standard' constructie, voor zowel akoestische als electrische gitaren, en ZEKER voor bassen (die een hele lange hals hebben, en redelijk wat snaarspanning). Ze kunnen soms, maar dan vooral bij sterke, gelamineerde halzen (die wat stijver zijn, afhankelijk van de gekozen houtsoorten), net iets te stijf zijn.

Ronde CF 'tubes' geven minder extra stijfheid, maar er zijn verschillende bouwers die ze gebruiken. Zijn waarschijnlijk ook best goedkoop te vinden (vlieger winkels hebben die dingen, intothewind.com heeft ze foor redelijk weinig geld), maar je moet een ronde gleuf frezen, en een rond gegleuvd 'bovenstuk' maken zodat 'ie mooi is ingebed in de hals.

Ik kan me echter moeilijk voorstellen dat je met twee stuks 1/8" x 3/8" (op de kant, zie mijn strat/tele draadje voor wat foto's) een hals maakt die te stijf is, en absoluut niet aangepast kan worden. Het moet mij nog overkomen. Voorbeeld: Warmoth's bashalzen hebben een stalen pen erin zitten. Staal is sterker/stijver dan CF, en die halzen doen 't prima (CF is sterker dan staal relatief aan het gewicht, niet aan de afmetingen.)

blimb
24 november 2005, 11:14
ja ik zie het in je draadje .. ziet er goed uit trouwens dat project.. Ik zie dat je daar een trussrodd van stwemac gebruikt... heb je daar ook de CF rods vandaan?

Mattia
24 november 2005, 11:27
CF rods haal ik of bij stewmac, of bij LMI. Beetje afhankelijk van waar ik op dat moment een bestelling plaats.