PDA

View Full Version : Waar op te letten bij aanschaf frees?



Anavrin
22 november 2005, 14:27
En dan 1 die alleen voor gitaarbouw gebruikt gaat worden.
Ik ben nl in januari jarig, en krijg dan van m'n vriendin een bovenfrees. Het budget zal rond de 50 euro liggen (rest mag ik dan zelf bijleggen).

Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten?

Mattia
22 november 2005, 15:16
Oei...50 euro wordt krap.

Wat ga je ermee doen/wil je ermee doen? Electrische gitaren maken? Dan wil je een lekker grote (in de zin van 700+watt, waarschijnlijk minder dat 2000) bovenfrees, stabiel, variable speed, plunge base (hebben ze allemaal in europa).

Je krijgt waar je voor betaald, zal ik maar zeggen. Bosch (Blauwe prof serie) en DeWalt zijn zeer goed, idem veel Metabo en sommige Makita bovenfrezen, Hitachi, CMT...en als je veel te veel geld hebt, een Festool.

Ik heb zelf een Bosch POF900ACE (blauw), een bosch (groen) POF600 (Aardig, maar maar 1 speed, niet echt mooit uitgebalanceerd. Bijna meer een laminate trimmer), en twee uit de VS geimporteerde (dus trafo nodig) Porter Cables, eentje groot, eentje klein.

Je wil een stabiel iets dat lekker in de hand ligt, goed vastgezet kan worden, kwaliteit behuizing, en als je grotere frezen wil gebruiken, is een 1/2" cq 12mm collet wel aan te raden, en variable speed ook (hoe groter de frees, hoe langzamer de snelheid moet zijn).

Axminster (in de UK) heeft aardige prijzen, en redelijke routers. Over Trend hoor ik redelijk goede dingen, en hun huismerk schijnt ook OK te zijn.
http://www.axminster.co.uk/category.asp?cat_id=207844&pf_id=&jump=0&sfile=1

Anavrin
22 november 2005, 15:29
zoals ik al zei, als het meer kost dan leg ik het zelf bij, dus de prijs is niet zo'n probleem, maar het zou het beste zijn als ik zelf zo min mogelijk hoef bij te leggen natuurlijk :wink:

Raytheman
22 november 2005, 18:41
En hoeveel gitaren denk je ermee te gaan bouwen? Als het maar voor 1 is zou ik gewoon zo'n ding van 39 euro halen bij de gamma; Variabele snelheden en de freesjes zitten er meestal al bij. Gewoon rustig en secuur werken dan komt het helemaal goed.

Anavrin
22 november 2005, 20:02
als ik mezelf niet bij de eerste invalide maak, dan wil ik er denk ik 1 per 2 jaar gaan bouwen... Ik wil iig beginnen met 2 electrische minigitaartjes. Mijn neefjes zijn nu nl 1,5 en 3,5 jaar oud, en ik denk dat die van 3,5 over een jaartje of 2 wel klaar is om te beginnen met gitaarspelen :D
Heb nl weleens bij de lokale bouwer zo'n ding zien hangen, en dat lijkt me ideaal voor een kleuter... Gewoon simpel: stoptail, 1 pup, volumeknop, klaar. Lijkt me wel geinig om een beetje mee te experimenteren, en als dat dus bevalt, dan kunnen m'n vrienden verzoekjes gaan indienen :wink:

piezo
22 november 2005, 20:51
Dingen om aan te denken:
- De mechanische kwaliteit, vooral van de lagers
- De maximale frees/insteldiepte. Goedkopere/kleinere frezen gaan vaak maar tot 35 mm. Je moet tenminste 45 mm (electronica uitfrezingen Les Paul) en liever nog iets dieper kunnen frezen. De dikte van je mal (min 3 mm) gaat er nl nog van af. Die maximale freesdiepte hangt ook weer samen met de kwaliteit van de lagers, want als je er een extra lange frees inzet moet je natuurlijk geen happen en brokken krijgen. Nooit freesjes ondieper inspannen!!!!
- Goede snelheidsregeling
- Gewicht is niet onbelangrijk
- Afzuig mogelijkheid (liefst met een standaard stofzuiger aansluiting)
- VEILIGHEID, zowel elektrisch als voor je handen
- aansluitingsmogelijkheid van hulpstukken, zoals kopieerringen
- verwisselbare zool
- Ga naar een winkel waar je ook een goed advies krijgt!

Ik heb zelf een Festo, is de top, maar niet goedkoop natuurlijk.
(stofzuiger aansluiting echter !@#$%^&* niet voor standaard stofzuiger)

De freesjes zelf:
- Voor het meest voorkomende gaten frezen niet bezuinigen op kwaliteit. HSS en Hardmetalen (iets minder mooi snijdend dan HSS, maar wel veel langere standtijd) van RvS (merk, niet materiaalsoort) zijn een goede, gemakkelijk verkrijgbare keuze (HM vingerfrees diam. 10 mm, min. 25 euro)
- Voor dingen die je minder vaak doet en minder kritisch komen, zoals randen afronden e.d. kun je evt. wel een alles-in-1-kistje kopen (kistje met 10 of 12 widia frezen: ca. 15 Euro)

Mattia
22 november 2005, 20:55
De freesjes zelf:
- Voor het meest voorkomende gaten frezen niet bezuinigen op kwaliteit. HSS en Hardmetalen (iets minder mooi snijdend dan HSS, maar wel veel langere standtijd) van RvS (merk, niet materiaalsoort) zijn een goede, gemakkelijk verkrijgbare keuze (HM vingerfrees diam. 10 mm, min. 25 euro)
- Voor dingen die je minder vaak doet en minder kritisch komen, zoals randen afronden e.d. kun je evt. wel een alles-in-1-kistje kopen (kistje met 10 of 12 widia frezen: ca. 15 Euro)

+1

Ik heb dus imperial (inch) collets erbij gekocht, en heb twee amerikaanse bovenfrezen, omdat goede kwaliteit (carbide tipped) frezen bij routerbits.com veel goedkoper zijn dan soortgelijke frezen in NL.

Gerrit
23 november 2005, 00:16
Je kan er nu bij karwei een halen voor 26.95.

Dirk W
23 november 2005, 07:35
Ja die heb ik! Ik heb tot nu toe nog geen gebreken gevonden, maar dat zou vast anders liggen als ik een bosch of zo had geprobeerd :D

Keesz
1 december 2005, 22:25
Ik heb net ook zo'n Ferm ding gehaald.....vind al die poespas maar vaag.....k denk als je gewoon normaal met zo'n ding omgaat en niet teveel belast je er genoeg fun mee zult hebben of ie nou 29.00€ is of 140€...

Gear
2 december 2005, 10:31
Bespaar niet op je frees, de goedkopere frezen hebben vaak zo'n dik frame dat je je werkstuk niet meer kan zien, verder is de vergrendeling en instelling op een duurdere frees veel beter en preciezer. Heb zelf hele goede ervaring met metabo frezen. :strat:

Keesz
2 december 2005, 13:19
Bespaar niet op je frees, de goedkopere frezen hebben vaak zo'n dik frame dat je je werkstuk niet meer kan zien, verder is de vergrendeling en instelling op een duurdere frees veel beter en preciezer. Heb zelf hele goede ervaring met metabo frezen. :strat:

heb ik dus opgelost door dat plastic bescherm ding wat er omheen zit weg te halen.....ik zag idd geen reet nu veel meer, dan maar een goede bril op en een maskertje voor

Keesz
2 december 2005, 13:20
Bespaar niet op je frees, de goedkopere frezen hebben vaak zo'n dik frame dat je je werkstuk niet meer kan zien, verder is de vergrendeling en instelling op een duurdere frees veel beter en preciezer. Heb zelf hele goede ervaring met metabo frezen. :strat:

heb ik dus opgelost door dat plastic bescherm ding wat er omheen zit weg te halen.....ik zag idd geen reet nu veel meer, dan maar een goede bril op en een maskertje voor

Desperado
3 december 2005, 03:28
Als je toch al van plan bent er meerdere jaren mee te doen moet je echt even doorsparen.
Ik gebruik al dik 6 jaar een Metabo (rond de prof top,toen ongeveer 900 gulden)
Voordeel is dat die altijd scheef zagende decoupeerzaag en die dure lintzaag ook overbodig zijn,je freest de body gewoon uit het werkstuk.
En je kan hem voor 1000 andere dingen in en om het huis gebruiken.

Mattia
3 december 2005, 12:05
Als je toch al van plan bent er meerdere jaren mee te doen moet je echt even doorsparen.
Ik gebruik al dik 6 jaar een Metabo (rond de prof top,toen ongeveer 900 gulden)
Voordeel is dat die altijd scheef zagende decoupeerzaag en die dure lintzaag ook overbodig zijn,je freest de body gewoon uit het werkstuk.
En je kan hem voor 1000 andere dingen in en om het huis gebruiken.

De bovenfrees is inderdaad het meest veelzijdig stuk gereedschap dat ik ken. Maar...ik zaag dingen toch eerst uit, en de frees komt eraan te pas als het tijd is om om alles netjes af te werken. Zaagblaadjes zijn veel goedkoper dan goede frezen/bitjes.

En ik wil nog steeds een lintzaag. Soms moeten dingen gewoon gezaagd worden.

Gitaarbouwer
3 december 2005, 19:14
En ik wil nog steeds een lintzaag. Soms moeten dingen gewoon gezaagd worden.

Nu op marktplaats.nl een lintzaag van Metabo of DeWalt te koop voor weinig geld. Erg verleidelijk om te kopen vind ikzelf....

Om een 4mm dik bovendekje voor een akoustische gitaar in vorm te zagen lijkt me dit apparaat prima geschikt. Alleen geen idee of ze ook voor electrisch geschikt zijn.

Gerrit
3 december 2005, 19:22
Hmm, ik zaag m ook liever eerst grof uit, scheelt je en bak met spanen en stof.

Desperado
4 december 2005, 03:40
Tuurlijk geeft het minder troep etc om het eerst grof uit te zagen (heb ook een lintzaag etc) maar een beetje goede lintzaag kost ook weer een hoop geld.
Als je niet al te veel te besteden hebt ben je beter af met een goede bovenfrees dan met meerdere apparaten van minder kwaliteit.
En een goed freesje kost wat maar gaat ook lang mee,het meeste hout wat je voor een boddy gebruikt is niet echt hard.

Vonk
8 december 2005, 20:41
Ik heb een Festool bovenfrees, heerlijk licht ding, en hij klinkt heerlijk. Al gebruik je goedkope frezen, en flikker je ze na 3 keer al weg, met de Festool zal alles mooi worden.

Ben trouwens geen werknemer van ze :wink:

Gerrit
9 december 2005, 14:47
Mijn bovenfrees was pas overleden, en nu heb ik een festool gekocht.

Super ding, wel een rib uit m'n lijf :-?

Anavrin
21 december 2005, 15:07
Ik ben gisteren ff naar diverse bouwmarkten geweest met het volgende eisen-lijstje:
* > 700 Watt
* 12 mm Collet???
* variabele snelheid
* stofafzuiging
* 45 mm freesdiepte

Heb ik dus nog een vraagje, wat wordt er bedoeld met 12 mm collet? (door Mattia in de eerste reactie)

Ik heb er een paar gevonden:
http://www.ferm.nl/nl/images/catalog/products/groot/Powertools/Powertools/Routers/PRM1006/PRM1006_1.jpg
€ 26,95 bij Multimate (max freesdiepte 30 mm, incl 5 frezen)

http://www.nettitukku.com/catalog/images/BOF%20850E%20Set%20Bavaria.jpg
€65 bij Hornbach (max freesdiepte 40 mm, incl 12 frezen)

Markus: €59,95 bij Karwei (alles zoals eisen, met 5 frezen)

KBM: €39,95 bij Karwei (voor zover bekend alles zoals Markus, die gast wilde het doosje niet ff openmaken)

Zelf denk ik dus dat die Markus nog de beste keus is van deze 4, maar wat denken jullie?

Gerrit
21 december 2005, 15:28
Met 12 mm collet bedoelen ze do opnamen van de freeskop, dus alleen voor 12mm schachten.
Dat is wel een probleem, aangezien de meeste frezen een 8mm schacht hebben.

piezo
21 december 2005, 17:03
(collet = spantang) Je kunt inderdaad het best kiezen voor een spantang voor frezen met een schacht van 8 mm. Ik denk overigens niet dat de genoemde bovenfrezen een 12 mm spantang hebben. Dat is meer voor industrieel gebruik.

Op basis van deze summiere info kan ik echt geen advies geven over wat de beste keus is. Al dat goedkope gereedschap komt tegenwoordig uit China, wat beslist niet wil zeggen dat het slecht is.
Ik zou gewoon dat kopen wat voldoet aan die functionele eisen, zoals de vereiste freesdiepte etc. Meer kun je toch niet beoordelen. En koop bij een betrouwbaar adres, niet bij een scharrelaar.

Pas op. Laat alsjeblieft niet niet het aantal bijgeleverde freesjes meewegen in de beoordeling. Je hebt voorlopig alleen een vingerfrees van 10 mm nodig en daarvoor moet je toch echt een goede kopen.

Arjo
21 december 2005, 17:12
Bij die van mij (een B&D) zaten een aantal verschillende busjes waardoor je verschillende maten kan gebruiken. Misschien iets om ff naar te kijken :wink:

Mattia
21 december 2005, 17:22
De collet/spantangen kun je vaak vervangen. De Bosch die ik heb heeft er een van 8mm (standard voor Europa), en ik heb er een van 1/4" bij gekocht. Het aardige aan een amerikaanse collet is dat je dan gewoon uit de VS bitjes/frezen kunt kopen, waar ze stukken geodkoper zijn. Maar alleen in 1/4" en 1/2" schacht, en dan vind ik 1/4" toch aardig aan de 'dunne' kant als je hele bodies wilt template frezen (wat best wel een 'industriele' bezigheid is, qua wat je van je bovenfrees vraagt). Maargoed, ik heb jarenlang zonder gedaan, dus het is geen 'make or break'.

Anavrin
19 januari 2006, 16:22
Uiteindelijk is de keuze dus gevallen op de Markus van Karwei.

Ik heb 'm net gebruikt voor de verfraaiing van een oud projectje, dat er niet zo netjes uitzag, omdat ik alleen een boormachine, beitel en hamer had gebruikt. Ik heb dus net alle lelijke hoekjes en niet-overal-even-diepe gaatjes gelijk gemaakt en afgewerkt, en dat alles zonder mezelf ernstig te verwondden ;)
Het gaat om deze gitaar:
http://members.home.nl/100procentmafkees/tcs.jpg

waar ik toentertijd dat element bij die sticker bij heb gezet. Die sticker zat er dus overheen, om de lelijke randjes weg te werken, en die is nu niet meer nodig. Ik heb ook gelijk onder de slagplaat de uitgekapte ruimte voor de schakelswitch maar netjes gemaakt, en dat is ook goed gelukt.

Al met al ben ik dus dik tevreden met m'n verjaardagscadeau:dance: :rockon: