PDA

View Full Version : Thrussrod afstellen



Random_hero
22 november 2005, 14:02
Mijn nek van mijn Dean Evo Special staat overdreven gezegd ( en ik wil m recht hebben en de actie verlagen want die is nu ook om te huilen. Mijn brug moet daarom een stukje omhoog en de nek zelf moet rechter. Maar ik moet dus ook te thrussrod losser draaien, maar als ik dat doe, hoever moet ik dan draaien? Is ene halve slag bijv. al genoeg? En merk ik direct resultaat? Of moet ik er eerst wat kracht op zetten of juist wachten tot de nek vanzelf wat rechter is?

Raytheman
22 november 2005, 14:13
Je moet hem niet losser draaien maar vaster. Een kwart slag om mee te beginnen. Eerst je snaren beetje losser zetten. Het effect is nagenoeg direct merkbaar (10 minuten ofzo)

harrie-beton
22 november 2005, 14:41
Mijn nek van mijn Dean Evo Special staat overdreven gezegd ( en ik wil m recht hebben en de actie verlagen want die is nu ook om te huilen

mooi helder nederlandz

Als je een snaar indrukt op de 1e fret en op de 22e fret dan moet er een beetje ruimte zitten tussen de hals en de snaar in het midden.
Hoeveel ruimte is dat?

Random_hero
22 november 2005, 15:01
3 à 4 mm. En als ik geen fret indruk, dan is de actie boven de >12e fret meer dan 5mm (het loopt op vanaf de 12e fret).

Tupelo
22 november 2005, 15:33
Mijn nek van mijn Dean Evo Special staat overdreven gezegd ( en ik wil m recht hebben en de actie verlagen want die is nu ook om te huilen

mooi helder nederlandz

Als je een snaar indrukt op de 1e fret en op de 22e fret dan moet er een beetje ruimte zitten tussen de hals en de snaar in het midden.
Hoeveel ruimte is dat?

Midden ja? Ik dacht op de 5,6 en 7e fret... en dat het dan maximaal om een paar milimeter gaat...? :-?

harrie-beton
22 november 2005, 16:47
3 a 4 mm is erg veel. Op mijn gitaar is het 1 mm.
Dit soort dingen is wel voorzichtig werken, je kunt de hals vernielen - bij twijfel het laten doen door een gitaarbouwer.


Tupelo, ik bedoel dat je de snaar TEGELIJK indrukt op de 1e en 22e fret. Aangezien een snaar onder spanning altijd recht is kun je namelijk precies de kromming van de hals testen.

Raytheman
22 november 2005, 17:19
In dat geval moet je je hals 'tilten' dwz hals eraf, shimmetje ertussen zo ver mogelijk richting brug en dan de hals er weer op.
Daarna pas eventueel hals afstellen

dejohan
22 november 2005, 17:22
1 mm?
Met een setje 0.012 ofzo klettert dat toch als een bak bestek in een bestelwagen op een aardweg in Nepal?

FruscianteFan
22 november 2005, 17:26
hoezo met .012? Dat geeft toch minder fretbuzz omdat de spanning veel hoger is dan bij, pak 'm beet, .010?

dejohan
22 november 2005, 19:23
Ja das waar.

Maar ik zat de denken: je dikke E is dan dikker dat de afstand tussen onderkant snaar en fretboard, dan kan dan toch nooit goedkomen?
Of vergis ik mij?

(En dan zwijg ik nog over de frets, die nog dichter bij de snaar liggen dan het fretboard.)

harrie-beton
22 november 2005, 19:49
ik heb even wat foto's gemaakt.

zo heb ik het opgemeten.

http://82.73.162.167/website1/opname/snarenhoogte/hoe_doe_je_dat.jpg

harrie-beton
22 november 2005, 19:50
ik heb zelfs minder dan 1 mm!

http://82.73.162.167/website1/opname/snarenhoogte/heins_1_22_fret_dunne_snaar.jpg

http://82.73.162.167/website1/opname/snarenhoogte/heins1_22_fret_ingedrukt.jpg

harrie-beton
22 november 2005, 19:52
zonder capo en zonder vingers ook lage actie

http://82.73.162.167/website1/opname/snarenhoogte/snarengewoon_heins.jpg


Deze snaren 09 en er klettert niets. Geen buzz of ander gereutel.

Tupelo
22 november 2005, 19:53
Tupelo, ik bedoel dat je de snaar TEGELIJK indrukt op de 1e en 22e fret. Aangezien een snaar onder spanning altijd recht is kun je namelijk precies de kromming van de hals testen.

Even naar jouw foto gekeken, zo doe ik het ook. Niet om je te bekritiseren maar meer om het voor mezelf duidelijker te krijgen -want god weet doe ik het al jaren verkeerd- maar ik dacht dat een hals licht moest hollen vanaf de 7e fret. Dus als je de 22e indrukt & een capo op je 1e zet zou je op 5, 6 & 7 één of twee milimeter speling moeten hebben. Check jij op 12?

harrie-beton
22 november 2005, 19:54
mijn ibanez george benson staat ook laag afgesteld en heeft ook 09 snaren (wat een watje ben ik he?)

http://82.73.162.167/website1/opname/snarenhoogte/george_b_gewoon.jpg



(John Petrucci speelt ook met 09)

harrie-beton
22 november 2005, 19:57
oeps je kwam tussen mijn enorme foto's


Check jij op 12?


ja, dat is het midden van de gitaarhals

Tupelo
22 november 2005, 19:57
Ik 011 met behoorlijke actie. Houd wel van een beetje weerstand. Tijdje een gibson gehad en dat ging veel te smooth voor mij. :)

Tupelo
22 november 2005, 20:00
oeps je kwam tussen mijn enorme foto's


Check jij op 12?


ja, dat is het midden van de gitaarhals

Qua toon... maar niet van je fretboard... enfin, 't zal wel kloppen. Ik check op 7 dus maar ik heb niet het idee dat mijn hals krom is ofzo.

harrie-beton
22 november 2005, 20:00
ik stel mijn gitaren zo af: 09 snaren, lage actie zonder bijgeluiden.

harrie-beton
22 november 2005, 20:02
de hoogte van de topkam en de hoogte van de brug maakt ook uit natuurlijk. De kromming van de hals is maar een klein beetje.

De topkam is een kwestie van precies vijlen en de brug heeft gelukkig vaak schroeven.

dejohan
22 november 2005, 20:12
Maar, denk ik, met 0.011 ga je toch geen 1mm actie instellen? Ik kan me niet voorstellen dat dat dan niet ontiegelijk gaat kletteren, of vergis ik mij????

Tupelo
22 november 2005, 20:14
Dat moet niet uitmaken lijkt me...

Raytheman
22 november 2005, 20:16
Nog effe van de fender pagina: Check your tuning. Install a capo at the 1st fret, depress the 6th string at the last fret.

With a feeler gauge, check the gap between the bottom of the string and the top of the 8th fret

Eerste en laatste fret indrukken dus en bij de achtste fret meten..

vester86
22 november 2005, 23:36
http://www.donhofstee.nl/zelfafstellen.htm

vester86
22 november 2005, 23:36
http://www.donhofstee.nl/zelfafstellen.htm

harrie-beton
23 november 2005, 00:54
don hofstee (ook een Groninger) zegt:

Hierna is de hals aan de beurt. Zie aanschaf hoe je de hals kunt schouwen. Hieronder zie je hoe je de hals kunt afstellen met behulp van een capo en de voelermaatjes. Zet de capo op de eerste fret en druk met je vinger de dikke e-snaar in rond de vijftiende fret. Meet nu met het voelermaatje in het midden van de hals hoe groot de afstand tussen de fret en de snaar is. Deze afstand zou ongeveer 0,3 mm moeten zijn.

Die 0,3 mm klopt bij mijn gitaren.

Ik denk dat de actie van de gitaar bij jou bij de TOPKAM en de BRUG moet worden gemaakt. Tijd voor een afstelbeurtje. Don geeft goede tips.
Daar heb ik niets aan toe te voegen

Raytheman
23 november 2005, 18:18
hmmm, als ik dan moest kiezen wie het dichtst bij de waarheid zit; Fender corporation of Don Hofstee uit Groningen...ik weet het nog zo net niet :-D

Het verschil in indrukken op de 15e fret of de laatste fret is overigens minimaal in de uiteindelijke hoogte.

Random_hero
23 november 2005, 21:16
Kletteren valt overigens wel mee (bepaalde posities kletteren wel een beetje) ik gebruik .010 trouwens.
Het zit m meer in het feit dat het gewoon wat minder fijn speelt hè :P