PDA

View Full Version : 2 x 1 x 12" bouw hoe aan te sluiten



FJ1200
22 november 2005, 13:04
Ik wil ivm veelzijdigheid en gemak 2 12"cabinetten bouwen voor mijn koch twintone top (nog niet in bezit maar wel aangeschaft :). Ik weet middels dit forum hoe ik ongeveer kan bouwen maar moet ik nog rekening houden met de bouw als het gaat om de jack aansluiting. ?

Ik denk dat ik één cabinet moet maken met 2 jacks zodat ik kan doorlussen maar dat weet ik niet zeker en voordat ik grote fouten ga maken stel deze vraag.

Ik weet niet veel van electronica.

JoostBaksteen
22 november 2005, 14:05
Dan moet je even de search gebruiken. Nico heeft meerdere malen erg mooie schema's gepost die je daarvoor kan gebruiken.

SimonS
22 november 2005, 15:10
staan ook op z'n site: www.verelec.com

FJ1200
23 november 2005, 09:27
Dank je maar ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben. (gebrek)

Ik wil dus niet 1 cabinet met 2 speakers maar 2 cabinetten met elk 1 speaker maar ik wil ze wel beide gebruiken. Een versterker heeft meestal maar 1 output dus hoe maak ik mijn cabinetten zo dat ik ze beide kan gebriken (spreiding geluid) of ook maar 1 kan gebruiken.

Arnolievens
23 november 2005, 10:13
Vertel ons welke impedantie (Z) je versterker wil zien. (4ohm, 8ohm, 16ohm, ...)

adh daarvan kan je berekenen welke speakers je nodig hebt en hoe je ze moet schakelen ...

4ohm -> 2x 8ohm parrallel
8ohm -> 2x 16ohm parrallel of 2x 4ohm in serie
16ohm -> 2x 8ohm in serie


groeten

edit: doorlussen kan je dus zowel par. als serieel - serieel is iets lastiger.
Heb je de bedoeling je head zowel op één als op twee cabs te kunnen laten werken ? dat gaat enkel enkel als je amp een Z schakelaar heeft....

FJ1200
23 november 2005, 10:23
Het is een Koch Twintone Top 4 of 8 Ohm.

SimonS
23 november 2005, 15:24
8 ohm speakers, en wanneer je 2 gekoppeld hebt, staan ze in parallel.

1 speakerkast met 1 jack aansluiting.

1 speakerkast met 2 jack aansluitingen.
->1 komt van de versterker binnen.
->1 verbindt de speakerkast met de 2de speakerkast.
---> de plus van de 2 jacks verbinden, en de min van de 2 jacks verbinden.
---> de plus en de min van 1 jack naar de speaker.

volgt iemand me nog :razz:

FJ1200
23 november 2005, 15:59
Als dat klopt ;)

Dan is dit precies wat ik bedoelde.

Dank je Simon. (als je ze paralel schakelt dan heb een 4 ohm als je ze beide gebruikt toch ?)

SimonS
23 november 2005, 16:30
(als je ze paralel schakelt dan heb een 4 ohm als je ze beide gebruikt toch ?)
2x8ohm parallel is 4 ohm ja. en als je 1 speakerkast gebruikt is het 8 ohm, en die aansluitingen heb je dus op je amp zitten. als je in een luie bui bent kun je 1 speakerkast thuislaten :wink:

btw, als iemand mn verhaaltje nog even wil verifieren?

JoostBaksteen
23 november 2005, 21:43
8 ohm speakers, en wanneer je 2 gekoppeld hebt, staan ze in parallel.

1 speakerkast met 1 jack aansluiting.

1 speakerkast met 2 jack aansluitingen.
->1 komt van de versterker binnen.
->1 verbindt de speakerkast met de 2de speakerkast.
---> de plus van de 2 jacks verbinden, en de min van de 2 jacks verbinden.
---> de plus en de min van 1 jack naar de speaker.

volgt iemand me nog :razz:

Mja, volgens mij wel... :-D

Het komt er in ieder geval op neer dat je alle plus-en met alle plus-en moet verbinden en alle minnen met alle minnen.

Het maakt overigens ook niet uit in welke ingang je de kabel van je versterker doet, het gaat altijd goed. Als je de impedantie op de versterker maar goed zet.

FJ1200
28 november 2005, 14:38
Het wordt mij weer iets gemakkelijker gemaakt.

Ik heb mijn Twintone top en die heeft ds 2 outputs. Kan ik dus gewoon 2 speakerkasten op aansluiten.

:)

Nielsje
28 november 2005, 14:55
volgens mij wordt het tijd om voor eens en voor altijd een duidelijk aansluitschema te fabriceren van 2x12's ohms en andere meuk..voor in de F.A.Q.

nicoverduin
28 november 2005, 19:05
helpt niet :-D :-D

Nielsje
28 november 2005, 19:06
:razz:

JoostBaksteen
28 november 2005, 19:20
helpt niet :-D :-D

+1 :P

FJ1200
29 november 2005, 10:15
:oops:

Ik begrijp jullie wel maar probeer het ook eens te bekijken vanaf de kant van iets minder technische mensen.

Natuurlijk lijkt dit soort vragen voor jullie te simpel voor woorden maar er zijn er altijd die toch graag extra bevestiging willen voordat ze er een zooitje van maken. En ik geloof ook niet dat de vraag die ik stelde eerder was gesteld.

Mij is het nu gelukkig iets duidelijker. :)

FJ1200
29 november 2005, 10:19
dubbele post

JoostBaksteen
29 november 2005, 10:42
En ik geloof ook niet dat de vraag die ik stelde eerder was gesteld.


Klopt, niet zo letterlijk. Maar of je 2x12 in één of twee cabinetten plaatst maakt voor het wiren niets uit. Er komt alleen een kabel tussen. De plussen blijven op de plussen en de minnen blijven op de minnen (bij parallel!).

Maar het was ook niet echt persoonlijk tegen jou bedoeld, maar meer in het algemeen. Er worden namelijk vaak vragen gesteld die makkelijk te vinden zijn, op dit forum, of bijvoorbeeld dmv google. Hoe vaak is de "waar koop ik X" vraag wel niet voorbij gekomen terwijl er een topic(s) is waar alles al in staat. Dat wijst erop dat mensen niet de moeite nemen om zelf op onderzoek uit te gaan, maar het gewoon vragen.

FJ1200
29 november 2005, 12:31
Das ook waar.

Maar in dit geval is dan zon opmerking (uts) niet helemaal op zijn plaats. Ik ben een regelmatig forumbezoeker omdat ik weet dat het de manier is om aan specifieke info te komen. Als het betreffende forum echt interessant is wordt ik meestal ook lid. Maar als mensen bij een vraag eerst slecht lezen en dan daarbij zeggen dat je eerst de search moet gebruiken dat schrikt wel af.

Ik heb het overigens niet over mezelf want mijn zieltje is niet zo teer en meestal begrijp kan ik me wel voorstellen waarom er zo wordt gereageerd.

Nogmaals :oops: hehe

Nielsje
29 november 2005, 12:49
Hehe,

maar goed je moet ons niet verkeerd begrijpen, alle mensen willen het heus nog wel een keer uit leggen als het moet hoor..

het gaat erom dat er de laatste tijd veel aansluit vragen zijn, en ook als je onervaren bent, eens moet de eerste keer zijn!

iedereen heeft volgens mij natuurkunde gehad in de 3e klas van de middelbare, en zo ook de nodige formule, de wet van ohm.

met een beetje rekenen kan iedereen het zelf. Daarom is het misschien handig als er een duidelijk opzetje over komt in de F.A.Q. als ik tijd heb, zal ik wel even een keer iets 'maken'...

maar nu is de vraag: is het al gelukt?

SimonS
29 november 2005, 13:33
met een beetje rekenen kan iedereen het zelf. Daarom is het misschien handig als er een duidelijk opzetje over komt in de F.A.Q. als ik tijd heb, zal ik wel even een keer iets 'maken'...

maar nu is de vraag: is het al gelukt?
ff offtopic: ik heb 2 jaar geleden examen gedaan in Natuur&Techniek (het meest exacte opt vwo dus) maar dat rekenen met formules zakt gauw weg... wat toepassingen van natuurkundige formules (mbt stroom, spanning, weerstand, en de verdeling van die dingen enzo) zouden zeker niet misstaan in de FAQ...

verder ben ik ook wel geinteresseerd naar het resultaat. ga je daadwerkelijk die 2 jacks in 1 kast doen of 1 jack per kast? ik zou persoonlijk voor't 1ste gaan...

grtz Simon

Nielsje
29 november 2005, 13:50
ja je hebt gelijk, als je iets niet 'vaak' doet, dan zakt het weg..

zo is al mijn grammaticale talenkennis foetsie..

ik doe nu werktuigbouwkunde, dus alleen wiskunde, natuurkunde en een beetje scheikunde :)

FJ1200
29 november 2005, 14:42
Dit bedoel ik dus met goed lezen :razz:

(niet boos worden was een grapje)

Toen ik mijn twintone top ging ophalen kwam ik erachter dat deze 2 outputs heeft waarin je dus 2 jacks kan stoppen welke elk 8 ohm levert. Ik kan gewoon 2 identieke kasten maken (ben al bijna klaar met 1)

simon: ik ben stiekem aan het kijken naar jouw zelfbouw kast.

Ik ben blij.

SimonS
29 november 2005, 14:48
hehe :) maare, als je nu 1 kast sowieso doorlusbaar maakt, kun je hem ook gebruiken op een eventuele andere versterker die géén tweetal 8ohm output's heeft.

JoostBaksteen
29 november 2005, 16:28
Maar in dit geval is dan zon opmerking (uts) niet helemaal op zijn plaats.


Niet helemaal nee :roll:, je had immers al aangegeven dat je de search al gebruikt had ....




Maar er zijn er altijd die toch graag extra bevestiging willen voordat ze er een zooitje van maken

[..]

Maar als mensen bij een vraag eerst slecht lezen en dan daarbij zeggen dat je eerst de search moet gebruiken dat schrikt wel af.


Moet eerlijk bekennen dat ik je vraag ("Ik denk dat ik één cabinet moet maken met 2 jacks zodat ik kan doorlussen") ook niet goed gelezen had. Eigenlijk was "ja" genoeg geweest. Als ik het zo terug lees.

FJ1200
30 november 2005, 08:49
jep maar het is wel een mooi topic geworden.
:)