PDA

View Full Version : wie kan mij aan info helpen???



Mari
22 november 2005, 12:40
8-) Wie kan mij helpen.
Ik ben reeds enige tijd op gitaarles. Prima lessen, prima sfeer.
Alleen...ik heb vrij kleine handen (helaas) en mijn beginnersgitaar heeft een vrij brede hals.
Nu ben ik op zoek naar een gitaar (akoestisch) die wat halsbreedte betreft wat smaller is.
Ja ik weet het, er izjn van het merk Taylor gitaren te koop die smaller zijn (NS62-CE) maar je zit dan al snel in een prijsklasse van rond de 3000 euri.
En dat vind ik een beetje te veel van het goede. Maar tot 1500 euri wil ik wel gaan.
Wie kan mij iets zinnigs aanbevelen.[/b]

gijsbreghtgitaar
22 november 2005, 19:29
tja...ik heb zelf ook vrij kleine handen en speel inderdaad op een Taylor. Maar voordat mijn beurs dat kon betalen speelde ik op andere gitaren. Gitaar heb ik leren spelen op een Spaanse gitaar. M.i. moet je flink op je techniek letten. Je linkerarm goed doordraaien totdat je voldoende ruimte hebbt om de grepen te pakken.

Als dat niet lukt zijn er talloze gitaren met een smalle hals. Ik had zelf een Epiphone PR-5E met een smalle hals. Maar ook m'n Furch wil prima.
Maar nogmaals..techniek is de start van alle oplossingen.

gijsbreghtgitaar
22 november 2005, 19:30
tja...ik heb zelf ook vrij kleine handen en speel inderdaad op een Taylor. Maar voordat mijn beurs dat kon betalen speelde ik op andere gitaren. Gitaar heb ik leren spelen op een Spaanse gitaar. M.i. moet je flink op je techniek letten. Je linkerarm goed doordraaien totdat je voldoende ruimte hebbt om de grepen te pakken.

Als dat niet lukt zijn er talloze gitaren met een smalle hals. Ik had zelf een Epiphone PR-5E met een smalle hals. Maar ook m'n Furch wil prima.
Maar nogmaals..techniek is de start van alle oplossingen. :wink:

gijsbreghtgitaar
22 november 2005, 19:30
tja...ik heb zelf ook vrij kleine handen en speel inderdaad op een Taylor. Maar voordat mijn beurs dat kon betalen speelde ik op andere gitaren. Gitaar heb ik leren spelen op een Spaanse gitaar. M.i. moet je flink op je techniek letten. Je linkerarm goed doordraaien totdat je voldoende ruimte hebbt om de grepen te pakken.

Als dat niet lukt zijn er talloze gitaren met een smalle hals. Ik had zelf een Epiphone PR-5E met een smalle hals. Maar ook m'n Furch wil prima.
Maar nogmaals..techniek is de start van alle oplossingen. :wink:

gijsbreghtgitaar
22 november 2005, 19:34
tja...ik heb zelf ook vrij kleine handen en speel inderdaad op een Taylor. Maar voordat mijn beurs dat kon betalen speelde ik op andere gitaren. Gitaar heb ik leren spelen op een Spaanse gitaar. M.i. moet je flink op je techniek letten. Je linkerarm goed doordraaien totdat je voldoende ruimte hebbt om de grepen te pakken.

Als dat niet lukt zijn er talloze gitaren met een smalle hals. Ik had zelf een Epiphone PR-5E met een smalle hals. Maar ook m'n Furch wil prima.
Maar nogmaals..techniek is de start van alle oplossingen. :wink:

gijsbreghtgitaar
22 november 2005, 19:34
tja...ik heb zelf ook vrij kleine handen en speel inderdaad op een Taylor. Maar voordat mijn beurs dat kon betalen speelde ik op andere gitaren. Gitaar heb ik leren spelen op een Spaanse gitaar. M.i. moet je flink op je techniek letten. Je linkerarm goed doordraaien totdat je voldoende ruimte hebbt om de grepen te pakken.

Als dat niet lukt zijn er talloze gitaren met een smalle hals. Ik had zelf een Epiphone PR-5E met een smalle hals. Maar ook m'n Furch wil prima.
Maar nogmaals..techniek is de start van alle oplossingen. :wink:

gijsbreghtgitaar
22 november 2005, 19:36
o ja, lekker is dit....
daarom wordt er dus nogal eens gemopperd op 't forum...

Excuses medeforumleden.

Mari
22 november 2005, 21:33
In ieder geval bedankt voor je tip (ook al is tie een aantal keren gegeven) :lol: .

Uiteraard is techniek heel belangrijk maar een gitaar waarbij je jezelf niet elke keer weer een hoop geweld hoeft aan te doen is ook wel mooi meegenomen.
Ik denk dat ik gewoon maar eens naar de betere gitaarzaken ga en wat uitproberen.
Maar de keus is altijd zo enorm dat je vaak door de bomen het bos niet meer ziet.

Picker
23 november 2005, 21:55
Taylor heeft niet per se een smalle hals! Zelfs wat breder dan vele andere gitaren, omdat veel modellen als 'fingerpicker' gepositioneerd worden (niet dat ik begrijp dat daar een bredere hals voor nodig is overigens...).

Anyway - ik denk dat niet zozeer de breedte maar meer de actie van de gitaar van doorslag is voor jou. Maar dat kan op de meeste gitaren perfect afgesteld worden en zo'n gitaar speelt dan als een droom!

Als je kleine handen hebt kun je ook gewoon beginnen met een capo op de tweede positie. Speelt ook meteen lichter op de meeste gitaren (als de topkam niet perfect is - in 99.5% van de gevallen).

feiko
24 november 2005, 02:08
Hey Mari,

Speel je op een nylon snarige, of op een staalsnarige gitaar??

Wat betreft de brede keus in de winkels heb ik hetzelfde probleem als jij.

Tip: Bedenk/luister eerst voor jezelf wat je mooi vind klinken bij een gitaar (Helder, Donker, warm). Als je dat weet kiest het al een stuk makkelijker. Stel daarna je budget vast, dan word de keus ook al beperkter. Ga met die informatie naar de verkoper in de winkel en die kan je zeker weten een heel eind op weg helpen. Kijk daarbuiten of het mogelijk is de gitaar in verschillende ruimtes te bespelen (in verschillende winkels bijvoorbeeld).

Ik heb namelijk met mijn laatste aankoop (Fender FR-50 dobro) ondervonden dat een gitaar thuis heel anders kan klinken dan in de winkel :cry:

Ik hoop dat je een beetje geholpen bent.

Groetjes Feiko

Mari
24 november 2005, 10:01
Hallo Feiko en Picker,
bedankt voor jullie reacties.
Even nog: ik speel een nylonsnarige gitaar.
Ik zal jullie tips ter harte nemen.

feiko
24 november 2005, 11:48
Hey Mari,

Daar zit jou probleem; een nylonsnarige gitaar heeft een bredere hals dan een staalsnarige gitaar.

Je kan dus het beste zoeken naar een staalsnarige.

Groetjes

chris c
25 november 2005, 10:55
...of naar een nylonsnarige met een smallere hals. Ibanez, Ovation, Lakewood, Taylor, je hebt er in alle prijsklassen.

Mari
25 november 2005, 11:19
Overstappen op een staalsnarige zie ik niet zo zitten.
Is toch weer wat anders.
Ik neem jullie tips mee.
Ik heb ook eens bij Furch gekeken mede naar aanleiding van een tip.
Hebben jullie ervaring met dit merk.
Overigens weet ik niet of deze ook nylonsnarige verkoopt.
Op de site kan ik niet echt iets gevonden krijgen maar ik zal er wel overheen kijken.

Droffie
1 december 2005, 10:26
Overstappen op een staalsnarige zie ik niet zo zitten.
Is toch weer wat anders.

Ik zou toch eens een poging wagen, tenzij je echt klassiek of flamengo wilt spelen natuurlijk.

gertdm
25 december 2005, 13:02
Beste remedie in jouw geval is denk ik gewoon een budget maken en vervolgens verschillende gitaarzaken binnenlopen.

Misschien helpt het ook dat verschillende vrouwelijke singer / songwriters op K.Yairi spelen, juist vanwege het probleem kleinere handen te hebben.
En bij mijn weten heeft Yairi ook nylonsnarige modellen.

succes

Gert

Mari
30 december 2005, 15:29
Beste mensen,
iedereen hartelijk bedankt voor jullie goede tips.
Momenteel heb ik een nieuwe gitaar aangeschaft en deze voldoet prima.
Ja, kleine handen hebben is nadelig maar ik heb gemerkt dat wanneer bij een gitaar de snaren dichter op de hals liggen dit veel verschil uitmaakt.
Gekocht bij een winkeltje genaamd "Speeltuygh"in Zwolle. Goede service en mensen die zonder dollartekens in de ogen met hart en ziel bezig zijn met muziek en instrumenten.
Een spaanse gitaar, met de hand gebouwd en van het merk Guitarras Quiles. Klinkt mooi helder en heeft nylon snaren.
Allemaal nogmaals bedankt.