PDA

View Full Version : Vervangen buizen Blues Deville



Bungalow Bee
22 november 2005, 11:36
Ik heb een Fender Blues Deville (4x10) en nu moeten de buizen vervangen worden, kan ik er gewoon nieuwe buizen instoppen of moet er nog wat met een bias gefrut worden en heeft deze versterker dat wel? hoe zie ik dat? En wat doet de bias precies?

nicoverduin
22 november 2005, 12:22
De blues deville heeft niet standaard een BIAS afregeling ingebouwd. Af Fabriek zijn deze fenders trouwens erg koud afgesteld. M.a.w. Nieuwe eindbuizen zullen het ongetwijfeld doen zonder problemen. De bias zorgt ervoor dat de versterker een wat warmer geluid produceert. Inbouwen is wel mogelijk overigens.
Nico

Bungalow Bee
22 november 2005, 15:02
dank je voor de reactie. Het was mij gezegd door een kenner dat de buizen niet meer goed waren. Ik vraag me nu nog af hoe ik dat behalve horen ook kan zien zodat ik weet welke ik moet vervangen. Alleen de grote of ook de kleintjes. Ik gebruik de reverb en de overdrive van de versterker niet.

nicoverduin
22 november 2005, 18:17
Vermoedelijk zijn het de eindbuizen. Als ie modderig begint te klinken dan zijn ze meestal aan het opraken. Die kleintjes gaan langer mee. De reverb is solidstate (transistoren) dus die slijt geen buisje. De overdrive is er wel een.
Kan ze voor je testen, maar dan moet je me maar effe pm'en.
Groetjes
Nico