PDA

View Full Version : Budget opname



PyungNamm
22 november 2005, 11:25
Hoi,

ik heb al aardig wat pagina's hier door gelezen, en ben daar ook aardig wat wijs uit geworden, maar toch wil ik jullie even vragen om jullie mening te geven over het volgende:

Mijn broertje en ik zijn allebei actief in de muziek (ik op gitaar, bas en beetje drums, hij op piano, gitaar en een beetje drums) en hadden allebei het idee dat we wat meer wilden opnemen. Nu hebben we dus het plan om het volgende aan te schaffen:

Behringer UB1204 PRO mixer
Audiotrak Maya 1010 geluidskaart
en dan 2 tot 3 microfoons, voor niet te veel geld... zelf dacht ik dat Sennheiser een redelijk goed merk is op geluidgebied? En zat dus aan iets in de E8xx serie te denken, voor niet meer van 80 per stuk..

met deze apparatuur denken we wel een leuk opnametje te kunnen maken, met ca. 3 sporen te gelijk.. meer is meestal niet nodig, omdat we toch veel met z'n 2'en spelen hier thuis.. als ik één van mijn bandjes wil opnemen doen we dat wel in een studio.. dit is zeg maar meer voor hobby werk..
wat we willen kunnen opnemen:
El. gitaar (mic voor versterker)
Bas gitaar (mic voor versterker + XLR out opnemen tegelijk geeft beste resultaat las ik ergens?)
Ac. gitaar (mic voor gitaarhals)
zang
Keyboard/Elec. piano (Line out)
Drummodule (ws. iets als Yamaha DD55, midi gestuurd, moet nog komen)

wat voor budget mics raden jullie hiervoor aan? en voor zover ik uit de beschrijving van de Behringer wijs kon worden zitten er 2 bussen op, hoeveel kan ik dan direct doorpluggen naar de geluidskaart?
http://www.behringer.com/UB1204/index.cfm?lang=ENG

grtn
PyungNamm

harrie-beton
22 november 2005, 14:08
in het lijstje komt de 8 sporen geluidskaart niet overeen met de mengtafel.
Deze Behringer UB1204 PRO mixer heeft geen 8 outputs! Maximaal maar 4 apart regelbaar. Ik zou echt een betere tafel kopen met bijvoorbeeld 8 of meer insertie poorten. Geluidkaarten hebben geen mic in alleen maar line in.

Verder is het redelijk om te beginnen. De echte opname kwaliteit komt als je het opnemen van muziek gaat begrijpen. Muziek opnemen is een vak - read about it and learn..

harrie-beton
22 november 2005, 14:11
Keyboard/Elec. piano (Line out)
Drummodule (ws. iets als Yamaha DD55, midi gestuurd, moet nog komen)

mmm, dit las ik net pas: dit soort dingen moet je via midi oplossen, dan kun je met de muis makkelijk nootjes wegpoetsen en heb je geen audiokanalen nodig. De beste drumcomputer ter wereld is een PC

PyungNamm
22 november 2005, 17:02
en over dat mixertje.. weet iemand dan misschien een budget mixertje met 4 subgroepen, meer dan dat hebben we zowiezo niet nodig..
de rest kan via midi of line in, het moet wel een beetje budget blijven in totaal :)

is daarvoor de Yamaha MG12/4 dan beter geschikt? Die scheelt wel iets in prijs met de Behringer (115 tegenover 199) maar als we dan daarmee wel 4 outs naar de geluidskaart krijgen is dat wel het overwegen waard..
meer dan 4 mics hebben we so wie so niet, de rest kan dan toch gewoon via line out in de line in van de geluidskaart? of vergis ik me daarin?

harrie-beton
22 november 2005, 19:29
die behringer tafel heeft volgens mij 2 main outs en 1 pre amp aux dus 3 onafhankelijke outputs. Dat is 1 te weinig.

Die yamaha net zo.
echt een andere tafel en geloof me - 4 sporen is erg weinig. Als je een leuk projectje wilt opnemen moet echt 8 sporen hebben.

PyungNamm
22 november 2005, 19:45
weet je dan misschien een voorbeeld van een mixer waarbij er wel 8 outputs onafhankelijk heeft? Ik ben een hoop aan het inlezen, maar het is me nog altijd niet helemaal duidelijk hoe dat nou precies werkt..

er zit Aux1 en Aux2 op en dan nog Alt3 en 4 (bij Yamaha Group 1,2) dat zou dan volgens mij toch 4 afzonderlijke outputs moeten zijn (zo word het wel uitgelegd in Behringer handleiding, in Yamaha handleiding word niets specifiek over het aantal gezegd, alleen het gebruik uitgelegd..

Ic3gl0vE
22 november 2005, 20:50
in het lijstje komt de 8 sporen geluidskaart niet overeen met de mengtafel.


Maar als je 3 dingen tegelijk op wil nemen, waarom zou je dan zo'n 1010 geluidskaart kopen? En waarom een 8-bus mengtafel?

Een m-audio delta met 4i/o en een 4bus (dat zijn dus 2 stereobussen) mixer moet toch prima zijn? Als je trouwens zo'n ding hebt met bijv. een group 1-2 slider kun je niet het volume van die 2 bussen (die dus samen 1 stereobus vormen) apart regelen, maar dat kun je op de desbetreffende kanalen doen.

Ic3gl0vE
22 november 2005, 20:54
een hoop mackies en spirits (soundcraft) hebben trouwens individuele outputs voor de monokanalen--> dan heb je daar acht outputs voor + natuurlijk je main en alt outs en tape out enz.

harrie-beton
22 november 2005, 22:25
als je echt maar 3 dingen tegelijk wilt opnemen in 1 keer dan kan die 1010 wel.. maar daar groei je snel uit.

je kunt dit doen: http://www.behringer.com/UB2442FX/index.cfm?lang=ENG

die heeft 8 outputs, insert en direct out. 356 euro..

Er zijn ook mengtafels met firewire out - dat zijn mengtafels met een ingebouwde geluidskaart. Dan heb je geen geluidskaart nodig!

Phonic - Helix Board 12 Mixer w/Firewire - 299 dollar. 10 sporen!




The Helix Board 12 FireWire features a 96 KHz FireWire interface that lets you individually stream up to 10 independent channels of audio to the computer and return two channels to the mixer for monitoring - all with near-zero latency. An onboard 24-bit digital multi-effect processor provides 16 popular programs plus one main parameter control, tap control and a foot switch jack. Four extremely low noise Mic/Line preamps, each with 75 Hz low cut filters, inserts and phantom power, and two stereo Line channels offer a variety of input options. Each channel has a 3-band EQ and an option to send the signal to the ALT 3-4 stereo bus, where several inputs can be grouped and controlled together. And tracking individual inputs is easy with the stereo Aux cue. Mini stereo and stereo RCA inputs and outputs make the addition of digital and analog playback and recording devices effortless, while trim control makes record out level matching trouble-free. Additional features include two Aux sends, two stereo Aux returns, balanced stereo Main Outs, master Aux section with EFX to monitor, Control Room/Phones source matrix and Steinberg's Cubase LE workstation software.

harrie-beton
22 november 2005, 22:29
bijvoorbeeld bij http://www.tonika.nl zijn deze tafels 339 euro, dat is dus een tafel die je op firewire aansluit.

Losse firewire pci kaartjes zijn 10 euro trouwens. Er zijn ook USB varianten maar omdat dit een nieuw soort tafels is voor mij weet ik er te weinig van af.
Ik heb losse tafel en losse audio kaart.

PyungNamm
22 november 2005, 23:04
wow, bedankt :)

ik heb de site tweakheads ontdekt, en zit daar ook een beetje bij te lezen, maar dat van die Phonic is misschien wel een mooie oplossing :) ik zie daar inderdaad ook een USB variant van staan voor €230 of de 17 kanaals USB voor €330 :)

en anders lijkt die 2442FX me idd nog wel te doen ... heb die al gespot voor €292

in ieder geval bedankt voor zover :) ik zal jullie hier wel op de hoogte houden van mijn denkprocessen en keuzes enzo..

hebben jullie verder nog suggesties voor mic's?
het zal ws. gaan om iets van 3 mics tegelijk, miss. op termijn meer, maar je moet toch langzaam opbouwen... ik zag bij Verspuij een setje van de Sennheiser E835 voor €179 ofzo voor 3 mic's.. is dat een mooi setje of echt slechte kwaliteit?
normaal bemoei ik me niet zo met mic's als we ergens spelen :P( ik ben toch de bassist, plug m'n versterker XLR out in en ik ben klaar :P) maar hoor wel is daar iets over vlgns mij... anywayz, k zal het ook daar is aan de geluidsman vragen denk ik :)

bert k
22 november 2005, 23:45
Over die Phonic tafels: pas op, de tafels met USB zijn twee kanalen uit, de Firewiretafels zijn idd multichannel. Dus die moet je hebben...

harrie-beton
23 november 2005, 01:03
Sennheiser E835 voor €179 ofzo voor 3 mic's.. is dat een mooi setje of echt slechte kwaliteit?


wat denk je zelf?

Er zijn veel topics over microfoons geweest. Lees deze even door.

De microfoon is het begin van je geluid - rommel erin = rommel eruit.
Wat wil je precies opnemen? Zang? akoestische gitaren? Symphonieorkesten?

Ic3gl0vE
24 november 2005, 18:05
en anders lijkt die 2442FX me idd nog wel te doen ... heb die al gespot voor €292
:)\
http://www.thomann.de/thoiw7_behringer_ub2442fxpro_eurorack_prodinfo.htm l

277 bij thomann! komen 8 euro verzending bij.

Let wel op, behringer is niet het meest betrouwbare spul ...

PyungNamm
24 november 2005, 21:45
We gaan nu bijna zeker voor de Phonic tafel, dat lijkt ons de makkelijkste oplossing voor meerdere sporen opnemen.. (in combinatie met goedkoopste dan)
alleen vraag ik me nu af hoeveel doorvoer snelheid ik voor die Firewire pci kaart dan moet hebben.. er zijn kaarten te krijgen van 50 mbps tot 450 mbps.. ik zelf ben nu geneigd om voor die laatste te gaan, maar als blijkt dat dat pure overkill is ga ik natuurlijk liever voor een goedkopere versie...

harrie-beton
25 november 2005, 10:31
Je wordt misschien opgelicht, er is maar 1 soort firewire.

En die is 400 megabit

Die kaarten kosten 19 euro, bv Conceptronic Firewire



http://www.computervideogear.com/digital_video_capture_card/firewire-vs-usb.htm[/b]

harrie-beton
25 november 2005, 10:40
de industrie naam is IEEE1394
koop alleen die en je zit goed.

Er zijn snellere 1394b dat hoeft niet

paulusdeBKB
10 december 2005, 20:34
Ik las een stukje terug dat iemand zei dat een computer de beste drumcomputer is. Daar ben ik het niet per se mee eens: vaak is de timing van een externe drumcomputer strakker dan die van een computer. Bovendien hebben ze een fijnere interface om drumpartijen mee in te spelen, dat gaat nou eenmaal beter met drumpadjes dan met keyboardtoetsen. Priegelen met een Piano-roll scherm is helemaal een drama. Maarja, das wel persoonlijk natuurlijk.

Steinberg heeft een plug-in die heet Virtual Drummer. Die is wel erg goed.

PyungNamm
18 december 2005, 16:40
Even een update..

waarschijnlijk gaan we de stuff over een maandje ofzo kopen...

maar nu kunnen we waarschijnlijk voor weinig of niets een oude mengtafel krijgen/kopen.

Het gaat om een D&R series 2000
Handleiding (http://www.d-r.nl/dnrsite/Service%20Parts/2000seriesManual.PDF)

Een 20 kanaals tafel, met daarop 4 subgroepen, 20 line/mic ingangen, effect send/return, mon input en multitrack out..
daarbij zou dan een 10/10 geluidskaartje genoeg zijn voor onze doelen, met uitbreidings mogelijkheden..

Het enige wat aan de tafel mankeert is dat hij vol stof zit van binnen, wat wel op te lossen is, en dat de fantoomvoeding kapot is. Nu vroegen we ons af of het simpel is om die te maken, of vervangen, en hoeveel dat zou kosten, of als we het zouden laten doen?

Is het zinvol volgens jullie om deze tafel te proberen, of levert dat te veel werk op?

De multitrack uitgangen werken met Tip = Send, en Ring = Return, kunnen die dan wel op een PC worden aangesloten? daar kon ik ook niet wijs uit worden (ik heb de handleiding hier liggen)

grtz, en k hoop weer op een paar nuttige reacties :D

bert k
18 december 2005, 21:40
Ik ken ze nog goed, die D&R tafels, de 2000 is echt uit de prehistorie. Je noemt het probleem al: hij zit vol stof. Door de leeftijd zullen alle potmeters en faders zwaar gecorrodeerd zijn. Stuk dus. Tel eens alle knoppen op die tafel, en reken uit wat het kost om ze allemaal te vervangen. Dat wordt echt bizar duur. Ik zit geen spookverhalen te vertellen; dit staat je echt te wachten. Mijn advies: niet doen.

harrie-beton
19 december 2005, 09:39
ben het met bert eens plus het is een enorm ding die alleen maar in de weg staat.

De eerder genoemde adviezen geven genoeg kwaliteit voor home recording.

worst
29 december 2005, 12:43
ik heb een goedkoop phonic mixtafeltje met 16 kanalen en een line 6 toneport....

ik neem et op met met magix music maker 2005

klink egt super!!...

armageddon
29 december 2005, 14:43
@Harrie-beton: Eerder zei je dat geluidskaarten geen mic-in hebben, alleen maar line. Hoe kom je daar nou weer bij dan? Als ik op een willekeurige (professionele) muziekwinkelsite kijk dan zie je er al genoeg met 1 of meerdere mic-ingangen met eventueel fantoom.