PDA

View Full Version : halspen afstellen ofzo??



domie
27 september 2002, 10:26
"maar al is het tegen het fretbaord dan heeft het niet te maken met het element maar met de bolling van de hals dus de halspen afstellen"
Iemand gaf dit als antwoord omdat mijn 6e snaar trilde.
Maar hoe doe je dit? "de halspen afstellen"

pimmetje
27 september 2002, 10:38
Het ligt eraan wat voor gitaar je hebt, maar aan 1 van de uiteinden van je gitaar heb je de mogelijkheid om met imbus, dopsleuteltje of soms zelfs schroevendraaier de halspen te stellen.

Bij veel venders zie je net achter de kam een inhammetje waar je je imbus in kan jassen. Bij veel Gibsons moet je eerst nog ff een dekplaatje weghalen om 't zelfde te zien (maar dan is bij de gitaar een speciaal stukje gereedschap geleverd).

Je ziet ook wel eens gitaren waar een gaatje is gelaten na de 22e of 24e (of alvast laatste) fret. Dan zit de mogelijkheid tot stellen van de halspen hier. Soms moet je daarvoor eerst nog de slagplaat losschroeven.

Ik heb zelfs 1 strat kloon waarbij je de hals los moet schroeven voordat je de halspen kan stellen ... heel handig :grin:.

Als je trouwens niets hiervan weet, dan kan je beter ff de zoekfunctie gebruiken. Je vindt dan een aantal links naar sites met goede uitleg hierover. Je kan namelijk je hele hals aan gort helpen als je niet voorzichtig bent.

Anders Destium
27 september 2002, 10:48
Hals afstellen is wel tricky en gevaarlijk, dus bezint eer ge begint...
Als je je actie verhoogt zal je ook al minder fretbuzz krijgen (maar het zal minder spelen...)

domie
27 september 2002, 12:10
ja ik weet niet of ik er zelf wel aan ga beginnen, moet dan maar naar de winkel gaan.
Weten jullie hoelang dat duurt ongeveer?

sebass
27 september 2002, 12:19
Ja ik was de gene die het jouw heeft verteld :smile:
Op zich is het toch niet zo'n groot probleem als de snaar tegen de hals kletterd. Bij mij kletterd hij er ook tegen aan, maar ja dat komt omdat de actie heel erg laag staat dus hij speelt geweldig. Ik heb het opgeloste door de brug iets omhoog te doen.
Maar als het je echt irriteerd dan zou ik maar even langs de winkel gaan. Tja ik heb het altijd zelf gedaan maar je kan er inderdaad de hals van je gitaar mee laten barsten, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dat zo snel gebeurt. Maar het risico zal ik niet nemen als je er geen vertrouwen in hebt.
Als je het toch wilt doen dan moet je de snaren er af halen en de halsplaat die de halspen bedekt eraf schroeven. Nu kun je met een imbus sleuteltje de hals bollen en hollen maar doe dit niet te fanatiek. Nog vragen?

domie
27 september 2002, 14:05
bedankt sebass..
Jij zegt dus dat je het misschien wel zelf kan doen? Op zich (niet opscheppen hoor) ben ik best handig, en durf ik het best te doen, dus ik ga het misschien toch proberen.
En ik heb een floyd rose systeem, kan ik dan de brug iets omhoog doen, en helpt dat dan?
ooke, nog 1 vraag:

wat bedoel je met : maar ja dat komt omdat de actie heel erg laag staat dus hij speelt geweldig. ? (wat is actie)

moretel
27 september 2002, 14:49
Op 2002-09-27 10:48, schreef Anders Destium:
Hals afstellen is wel tricky en gevaarlijk,

Wat is daar dan tricky aan ?
De enige tricky die ik ken maakt muziek.
En met een slecht afgesteld instrument is het lastig muziek maken,
de actie verhogen omdat de hals curve niet goed is is natuurlijk een lapmiddel.

In het gitaarboek van Ralph Denver staat het allemaal goed uitgelegd en ook in andere topics (even zoeken) staat het een en ander beschreven.
Je moet niet bezinnen maar gewoon aan de slag gaan, eerst kijken en pas iets doen als je het snapt.

domie
27 september 2002, 17:54
das het probleem :smile:

ik snap het nog niet...

Anders Destium
27 september 2002, 18:04
Moretel: Het staat zo slordig als je je eigen hals krom trekt doordat je hem hebt geprobeerd te verstellen :wink:

Actie is de hoogte van je snaren boven je hals, hoe dichter er op hoe makkelijker je kan spelen. Hier zijn de laatste tijd al wat posts over geweest (en is het ook duidelijk uitgelegd, dat lukt me niet vlak voor het avondeten) gewoon zoeken op actie afstellen en....kassa :smile: