PDA

View Full Version : Ik heb jullie advies nodig!



Negative K3 fan
21 november 2005, 21:48
Voor mijn shamray gitaar (die op dit moment gebouwd wordt) is het nu tijd om de knop door te gaan hakken over de plaatsing van de electronica, maar ik twijfel heel erg!

dit is de situatie:
het gaat om een stratachtige gitaar... wat er op de bovenkomt komt wordt het volgende:
- 5 standen element schakelaar (die plaats spreekt voor zich)
- 2 volume knoppen
- 1 toggle switch die schakelt tussen de volume knoppen, zodat ik met een flick of a switch van scheur naar clean kan, of andere truucjes.

Hoe zouden jullie dat plaatsen (+beargumentatie)?????????/////

Orpheo
21 november 2005, 21:52
gaat t om de plaats?? dan zou ik mastervolume 1 op de standaard stratplaats doen, mastervolume 2 op de plaats van toneknop 1. op plaats van tone2 zou ik een varitone zetten. zuigt niet zoveel tone als n normale tone, maar het is wel heel cool voor bepaalde sounds.

edit: das niets voor je? laat dan onder je volumeknop een pushpullpot zetten; trek m uit, dan kan je alles in SERIE zetten ipv parallel, zoals normaal. kan je ook verdomd leuke dingen mee doen. maar als t gaat om plaats: de normale knopplaatsen.

Orpheo
21 november 2005, 21:53
gaat t om de plaats?? dan zou ik mastervolume 1 op de standaard stratplaats doen, mastervolume 2 op de plaats van toneknop 1. op plaats van tone2 zou ik een varitone zetten. zuigt niet zoveel tone als n normale tone, maar het is wel heel cool voor bepaalde sounds.

edit: das niets voor je? laat dan onder je volumeknop een pushpullpot zetten; trek m uit, dan kan je alles in SERIE zetten ipv parallel, zoals normaal. kan je ook verdomd leuke dingen mee doen. maar als t gaat om plaats: de normale knopplaatsen.

Negative K3 fan
21 november 2005, 22:03
maar er komen 2 potmeters en 1 schakelaartje, ik zou ze blade style kunnen plaatsen, of strat style (met 2 opties voor de toggle switch/volume 2) etc!

Swan
21 november 2005, 22:05
ik zou voor n uit- en aanknop gaan.

Negative K3 fan
21 november 2005, 22:05
http://www.vintageguitar.com/images/gear/BLADE160X212.jpg

wat vinden we bv. hiervan?

robert-gitarist
21 november 2005, 22:06
http://www.vintageguitar.com/images/gear/BLADE160X212.jpg

wat vinden we bv. hiervan?

:-(








:-D :-D :-D super vet dingetje!!!
Echt heel gaaf..

Negative K3 fan
21 november 2005, 22:06
ik zou voor n uit- en aanknop gaan.

daar gaathet niet ove,r het gaat om de plaatsing!

Swan
21 november 2005, 22:09
nou ik meen me te herinneren dat je nogal hard aansloeg dus niet te dicht bij je pickups knul :o

Negative K3 fan
21 november 2005, 22:12
waarvan herinner jij je dat???

maargoed ik wil hem juist wel op de strat plek zodat is goed bereikbaar is.

Negative K3 fan
21 november 2005, 22:15
http://www.smalltownbluesman.de/strat/images/charvel3.jpg

op dit moment spreekt deze lay out me het meest aan

Outrage
21 november 2005, 22:21
ik heb wel eens met een technicus gesproken die vertelde dat hij wel een heel aparte schakeling op zijn gitaar had, hij had geen switch om te wisselen tussen zijn elementen, maar een 'draaiknop', zo kon hij geleidelijk van het ene naar het andere element overgaan. Dat leek mij fantastisch :cool:

Outrage
21 november 2005, 22:22
ik heb wel eens met een technicus gesproken die vertelde dat hij wel een heel aparte schakeling op zijn gitaar had, hij had geen switch om te wisselen tussen zijn elementen, maar een 'draaiknop', zo kon hij geleidelijk van het ene naar het andere element overgaan. Dat leek mij fantastisch :cool:

Negative K3 fan
21 november 2005, 22:37
dat lijkt me superkut...

maar wat vinden jullie:

http://www.smalltownbluesman.de/strat/images/charvel3.jpg
DIT???
http://www.bladeguitars.com/images/c7.gif
OF DIT???

Superhero
21 november 2005, 22:47
Die eerste. Met de witte slagplaat. Dat lijkt me ergonomisch het meest verantwoord. 8-) En das trouwens nog een supergeile plank ook!

Dirk W
21 november 2005, 22:51
Duidelijk de eerste,
Misschien is het echter wel handig om de switch dicht bij je snaren te zetten, zo kun je in een fractie van een seconde switchen.
Als je idd hard aanslaat dan is dat misschien niet al te handig omdat je hem dan omgooit tijdens het spelen.
Maar houd het in ieder geval bij de traditionele strat plaatsing.

En zon draaiswitch lijkt me echt supergaaf, ik heb er nog nooit van gehoord, maar het moet idd mogelijk zijn.

Negative K3 fan
21 november 2005, 22:52
er komt sowieso al geen slagplaat op: nogmaals, het gaat puur om de plaatsing van de knoppen!

Negative K3 fan
21 november 2005, 22:55
Duidelijk de eerste,
Misschien is het echter wel handig om de switch dicht bij je snaren te zetten, zo kun je in een fractie van een seconde switchen.
Als je idd hard aanslaat dan is dat misschien niet al te handig omdat je hem dan omgooit tijdens het spelen.
Maar houd het in ieder geval bij de traditionele strat plaatsing.

En zon draaiswitch lijkt me echt supergaaf, ik heb er nog nooit van gehoord, maar het moet idd mogelijk zijn.

zon draai switch zit op redelijk wat gitaren met als bekendste PRS gitaren maar ik vindhet helemaal niets, het voordeel van zon strat switch is dat je super snel kunt wisselen (check bv. malmsteen of SRV eens hoe vaak die aan dat ding zitten) dat wordt ongeveer onmogelijk bij zon draaiknop.

Outrage
22 november 2005, 09:28
tja, ik kon het maar voorstellen, ik weet ook wel wat de nadelen ervan zijn.

BramVersteeg
22 november 2005, 09:38
Ik zou het ook houden bij de opstelling van die strat met witte slagplaat.

1959SLP
22 november 2005, 10:01
Als ik uit die 2 moet kiezen dan ook voor die witte slagplaat. Maar eerlijk gezegd hou ik helemaal niet van die miniswitches op een gitaar. Ik zou de normale volumeknop, dus die wat het kortst bij de snaren ligt een push-pull maken voor die clean-scheur schakelmogelijkheid.

Franc
22 november 2005, 10:01
zon draai switch zit op redelijk wat gitaren met als bekendste PRS gitaren maar ik vindhet helemaal niets, het voordeel van zon strat switch is dat je super snel kunt wisselen (check bv. malmsteen of SRV eens hoe vaak die aan dat ding zitten) dat wordt ongeveer onmogelijk bij zon draaiknop.

Je kunt razendsnel wisselen, maar doe je dat ook?
Dat Malmsteen en SRV dat doen/deden zegt toch niets over jou?

Of wil je jezelf met hen vergelijken :D ;)

Franc
22 november 2005, 10:02
zon draai switch zit op redelijk wat gitaren met als bekendste PRS gitaren maar ik vindhet helemaal niets, het voordeel van zon strat switch is dat je super snel kunt wisselen (check bv. malmsteen of SRV eens hoe vaak die aan dat ding zitten) dat wordt ongeveer onmogelijk bij zon draaiknop.

Je kunt razendsnel wisselen, maar doe je dat ook?
Dat Malmsteen en SRV dat doen/deden zegt toch niets over jou?

Of wil je jezelf met hen vergelijken :D ;)

taylor
22 november 2005, 11:53
ja,hahaha

doe wat je wil het is jou custom gitaar moet en ander jou daar advies over geven?als je dat al niet weet waarom laat je dan een custom gitaar bouwen.

voor mij zou de pots ver van de snaren moeten staan dus de volume zou dan op de plaats van de eerste toon zitten bij een standaard fender.
veder geen idee 2 volumes zou ik niet doen 5 standen ook niet maarja het is niet mijn custom :) heb je hier wat aan?

Negative K3 fan
22 november 2005, 17:31
ok jongens, bedankt voor alle reacties en ook voor het tonen van slechte leesvaardigheid skills :)

het ging om plaatsing van knoppen en niet om slagplaten, wat voor soort knoppen etc.

ik ga uiteindelijk voor de layout zoals op de charval te zien is. Een gewone fender layout, maar dan ipv de eerste tone knop, de toggle switch.

ik startte dit topic omdat ik bang was dat ik iets over het hoofd had gezien en om dingen te horen waar ik zelf niet was opgekomen (maar die heb ik niet gehoord).

bert k
22 november 2005, 23:35
Bij plaatje 1 valt me vooral op dat er een knop veel te dicht bij de brugpup staat. Die zou mij bij het spelen behoorlijk in de weg zitten. Ik hou van een beetje ruimte, niet dat ik steeds tegen een knop aanmep.

d'oh
23 november 2005, 11:23
ik zou die eerste nemen, als je dat tuimelschakelaartje zo dicht op je snaren hebt zitten krijg je snel dat je met het aanslaan hem aanraakt

dat probleem heb je dus niet met als je het schakelaartje op de plek van de tone 1 zet

maar ik vond orpheo's idee eigenlijk wel vet met een varitone, alleen ziet dat er niet echt uit