PDA

View Full Version : blues leren



AMkrisis
21 november 2005, 19:03
Hallo

Ik ben een beginnend gitarist zonder enige opleiding (in gitaar spelen dus)
Maar ik ben me onlangs gaan interesseren in Blues.
Vooral B B King achtige dingen vind ik prachtig (ook een van de bekenste denk ik, vandaar dat ik het random maar heb gechecked)

Maar enfin, ik ben dus geinteresseerd om me in die stijl te gaan ontwikkelen. Hebben jullie suggesties van andere bands/artisten die ik zeker moet checken? Een snelcursus Bluesbands/artists als het ware

Een maybe nog een belangrijke vraag:

Weten jullie goeie boeken om blues te leren spelen? Wegens mijn werk (onvaste uren) lijkt les niet echt handig, omdat ik geen vaste dag kan nemen. Graag dus boeken die starten van een niet al te moeilijk niveau. Mag zowel nederlands of engels zijn, allemaal geen probleem.

Alvast bedankt!

Groeten

Benny

nopster
21 november 2005, 19:13
Op deze sites vind je enkele interessante lessen terug:

www.torvund.net/guitar/lessons

www.wholenote.com

Zo'n lesboek met cd kan mss ook een goed idee zijn:

www.learntoplaymusic.com

waayer
21 november 2005, 19:27
Hoi,

voor goede boeken moet je zeker eens op Bol.com kijken,je gaat dan naar boeken Engels en typt daar blues guitar in dan ben je wel even zoet
met het vinden van wat je leuk lijkt,
een tip,leer eerst wat boogies en shuffles voordat je gaat soleren, zo kun je het snelst in een band en daar leer je het meest van.

Luister eens naar verschillende bluesgitaristen zodat je weet welke kant je op wilt gaan.

b.v

Stevie Ray Vaughan voor Texas blues
Big Bill Broonzy voor countryblues
T bone Walker voor wat swing/ jump blues

dit zijn natuurlijk maar een paar voorbeelden maar het geeft duidelijk aan
welke richting je op zou willen gaan.

GuitarMaster
21 november 2005, 21:52
Mijn leraar heeft een boek geschreven waar alle ins en out van de blues behandeld worden. Ik heb hem zelf ook doorgewerkt en ik heb er heel veel van geleerd. zie www.swingblues.com voor meer info.

suggesties van bluesartiesten die je moet checken:
Ronnie Earl
Duke Robillard
Magic Sam
Hollywood Fats
The Red Devils
Robben Ford (=gedeeltelijk ook jazz/fusion)
Jimmie Vaughan
T-bone Walker

Dit zijn zo'n beetje de artiesten waar ik door luisteren het meest van heb geleerd.

moretel
22 november 2005, 10:58
Dit boek behandeld alle aspecten van blues ritmes, met vermelding van alle noodzakelijke artiesten om te beluisteren.
Een compleet lekker overzichtelijk boek wat gelijk begint zonder al te veel theoretische romplslomp.
Zeker het overwegen waard.

http://www.guitarworkshop.com/books/guitarbooks/blues/bluesgroovesforgui/

heavy-metal-thunder
15 december 2005, 13:06
Gelezen in een intervieuw met Gary Moore : (vrij vertaald)

"Blues leren is daar zitten met je gitaar en proberen al de bekende licks te kopiëren. Alsmaar opnieuw tot je ze kent. Ik wed dat Eric (Clapton) en Peter (Green) het ook zo hebben gedaan".

freddietjetje
19 december 2005, 07:01
Eric clapton heeft goeie deuntjes om te spelen, zodat je de basis van blues doorkrijg, het gebruik van 3 akkoorden enzo.

Ik zit zelf altijd met het probleem, soleren in mineur, of niet :razz:

heavy-metal-thunder
19 december 2005, 07:54
Ik zit zelf altijd met het probleem, soleren in mineur, of niet :razz:

Waarom die smiley?? Verklaar je nader!