PDA

View Full Version : ENGL Screamer (E330) & E112S



BartL
21 november 2005, 14:58
Zojuist terug van Amsterdam, alwaar ik mijn niewe (2dehands) ENGL Screamer combo met 1x12" cabinet en Z-5 heb opgehaald.

Gelukkig kon ik van Amsterdam Amstel tot hier (Heerlen) blijven zitten :-D dus heb nauwelijks hoeve slepen. Maargoed, naar mijn eerste bevindingen:

Clean: Goeiemorgen...wat een geluid 8-) Dit clean kanaal komt bij mij in het rijtje van de Rivera M100. Geweldige sound, beetje reverb erbij: HEERLIJK! Het klonk zo mooi "knusperig" dat ik helemaal vergeten ben hoe hij met een randje klinkt.

Crunch: Net als bij de clean de gain knop op 1/4 (de "clean" knop dus). Op dit niveau klinkt hij ook erg lekker. Dit is (voor mij) een leuk clean solo kanaal denk ik. Klinkt geweldig met singlecoils, minder met mijn humbucker...beetje te krasserig. Ik heb de knop heel eventjes ver naar boven gezet, maar dat vond ik te scherp klinken...gauw weer terug op 1/4 dus :-D

Lead: Ook dit kanaal klinkt gewoon goed (met mijn humbucker). Lekkere rock sound uit te halen. De sound opzich is gewoon niet te vergelijken met een Mesa of een marshall ofzo...totaal anders. Ruwer, korreliger. Vandaar dat ik de gain ook op dit kanaal niet al te ver heb staan (4/10 ongeveer).

Heavy Lead: Poeh poeh...das ff wennen :o Dit kanaal klinkt echt ontzettend grof/korrelig (voor wat ik gewend ben). Flink aan de knoppen liggen draaien dus... Met weignig gain, minder presence en meer treble klonk het al beter.

Misschien dat ik met dit korrelige geluid om kan leren gaan...anders gebruik ik denk ik mijn Lead kanaal + Boss OD-1 (die volgende week binnenkomt)...misschien klinkt dat iets beter.

Het cleane kanaal is dus helemaal de winnaar. Echt schitterende sound is daar uit te halen. Extra cabinetje zorgt ook nog voor een portie extra laag, hetgeen misschien toch wel nodig is bij de Celestion Silver Series speaker die in de screamer zit.

...anyway, ik krijg de week wel weer om 8-) :-D