PDA

View Full Version : makers van footswitches?



jero
21 november 2005, 13:23
Ik heb onlangs een Koch Classictone gekocht, die geleverd wordt met een reusachtige 5-voudige footswitch, waarvan ik er maar 1 gebruik (uitsluitend de switch die schakelt tussen het clean en overdrive kanaal).

Omdat de 5-voudige switch mijn halve board opslokt zoek ik een enkelvoudige footswitch die ik op de Koch kan aansluiten om tussen de kanalen te schakelen.

Wie weet waar ik deze zou kunnen laten maken? Bij Koch kunnen ze me niet verder helpen, helaas, ze konden me wel vertellen dat het niet ingewikkeld was...

dml
21 november 2005, 13:39
In principe voldoet elke aan/uit schakelaar. Gaat er alleen om dat je een verloopje van jack naar 7-pin DIN-plug maakt.

jero
21 november 2005, 13:49
Maar hoe ‘weet’ die schakelaar dan dat hij tussen kanalen moet schakelen, en niet bijv tremolo aan/uit of fx loop aan/uit? En zijn die verloopjes ook prefab te koop dat je weet? Solderen is nooit mijn sterkste kant geweest (understatement :-? )

phx
21 november 2005, 15:35
Aha, deze vraag stel ik me ook al jaren af (geen nederlandse zin, maar je begrijpt me wel)

Nielsje
21 november 2005, 15:44
ik heb geen idee hoe het betreffende onderdeel eruit ziet (de koch voetschakelaar)maar tis toch simpel?

men nemen een din stekker (bijv. 7 pins) daarop staat 1 massa, en 6 x een ander signaal
schakelaar 1 contact maakt, is het kringetje rond en is er een spanning die ervoor zorgt dat relais 1 schakelt etc etc..

of mis ik nu iets?

dml
21 november 2005, 15:59
Je kunt dus een losse 7-polige plug kopen en deze aan de kabel van de footswitch solderen.
Hier (http://tcsupport.custhelp.com/cgi-bin/tcsupport.cfg/php/enduser/fattach_get.php?p_sid=GJDyw8Vh&p_tbl=9&p_id=613&p_created=1068648255&p_olh=0) staat uitleg, in ieder geval over de kanaalschakeling. De tekening is speciaal gemaakt voor de gebruikers van een G-major, dus doe er je voordeel mee.

phx
21 november 2005, 16:33
Nu nog even achter zien te komen WELKE van de 7 stekkers de channel switcher is (mischien mailtje naar koch zelf sturen)

XK
21 november 2005, 16:41
Wat je kan doen is met een multimeter meten wat er met de pennen van de connector aan je grote switchpedal gebeurt als je de juiste schakelaar indrukt. Hierbij elke combinatie van pennen testen (1-2,1-3...1-7,2-3,2-4...2-7,3-4 enz) en meten wat de weerstand is, als ie 0 ohm wordt bij een bepaalde combinatie sluit je een schakelaar op die pennen aan en moet ie werken.

jero
21 november 2005, 19:14
ok, dank voor de tips allemaal, maar dit zijn, alhoewel in jullie ogen wellicht eenvoudige klusjes, voor mij geen dingen die ik even zelf kan doen. Vandaar dus ook mijn vraag, weten jullie waar ik dit zou kunnen uitbesteden?

Antal
21 november 2005, 19:25
Vandaar dus ook mijn vraag, weten jullie waar ik dit zou kunnen uitbesteden?

als het alleen een mechanisch schakelsysteem is, dan kan ik er ook wel 1 voor je maken als je dat wil.

Wat je ook kan doen is er 1 kopen (een enkele van marshall bijvoorbeeld) en er dan de juiste din-stekker aanzetten.

Geen idee waar je dat professioneel zou kunnen laten maken trouwens... :???:

dml
22 november 2005, 07:16
Blijkbaar was mijn link niet helemaal duidelijk (zie het woordje "Hier" in mijn vorige post), dus bij deze nog een keer:

http://tcsupport.custhelp.com/cgi-bin/tcsupport.cfg/php/enduser/fattach_get.php?p_sid=GJDyw8Vh&p_tbl=9&p_id=613&p_created=1068648255&p_olh=0

jero
22 november 2005, 13:48
dml, ik had hem gezien en begrijp nu wel in theorie hoe je er voor kunt zorgen dat de ene switch een andere functie heeft dan de andere, nu de praktijk nog.

@ Antal, I might take you up on that :)

tillens
22 november 2005, 16:44
Hi Speedy heeft voor mij een tijd terug zoon zoort pedaal gemaakt. Een switch voor 2 amps, met daarbij een channelswitch. Ik was niet veel kwijt en gebruikt het best vaak . Gr Peter

Dirk_Hendrik
22 november 2005, 18:42
speedy = speeddemon