PDA

View Full Version : Blonde Bassmantop



Jeanken
21 november 2005, 12:48
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een oude Bassman top vond in de kelder van mijn oom, en hoe groot de ontsteltenis was na de eerste pret toen ik zag dat er wel heeel veel werk aan dat ding was om hem terug in bespeelbare toestand te krijgen.
Eerst overal wat rondgevraagd voor de herstelling, maar was allemaal heel duur en tegelijk zover weg van huis dat ik het er niet voor overhad.
Toen enkele boden gekregen van kopers maar dat bleef ook maar uitgesteld worden en toen kwam ik per toeval bij een zelfbouwer en hersteller terecht die vandaag naar Australië vertrokken is maar gisteren dus nog een kwartiertje bij me vandaan woonde.
Jonge kerel nog en gaat wanneer hij terug is een zaak beginnen waarschijnlijk. Maar soit, deze had grote interesse in de versterker en wou hem nog opknappen voor me voor hij vertrok, het zou goeie reclame zijn voor zijn zaak later en hij heeft hem grotendeels gerestaureerd in plaats van gerepareerd, heeft er zelfs nog een modelletje vroeger van gemaakt door de transistorgelijkrichter te veranderen in een buizengelijkrichter, het chassis had toch de uitsparing.
Moet nu nog aan nieuwe tolex raken want de oude is geverfd (jawel, was een mooie blonde maar die ouwe rakker wou in zijn tijd ook wel eens modern doen en verfde de tolex zwart en stak er andere speakerdoek op) en nieuwe speakerdoek, ook nog een logo'tje voor de bijhorende cab die ik ga bouwen.
Maar genoeg gezeurd, hier komen de foto's, pas op, de eerste zijn niet voor gevoelige kijkers!
http://img507.imageshack.us/img507/4808/dcp164414br.jpg

http://img507.imageshack.us/img507/5572/dcp164517vr.jpg

http://img507.imageshack.us/img507/9302/dcp164612df.jpg

http://img507.imageshack.us/img507/5818/dcp165036xy.jpg

Jeanken
21 november 2005, 13:21
Verdomme, pas hem al 2 keer aan met nieuwe foto's maar het lukt niet..
Zal straks nog eens proberen in een ander bericht.

jacky
21 november 2005, 18:43
Dat ziet er als eerste ingredienten goed uit ben erg benieuwd naar het vervolg. 8-)

Lock en Load
22 november 2005, 15:49
Mooie vonst! Veel succes ermee.

Nielsje
22 november 2005, 15:50
hehe, leuke foto de eerste.. het lijkt haast wel of er een hoofd in de top zit, zo naast de trafo...

dejohan
22 november 2005, 15:55
hehe, leuke foto de eerste.. het lijkt haast wel of er een hoofd in de top zit, zo naast de trafo...

Er zit nog een gratis verloren gewaand kindje in ook zeg!

Wat een gelukzak in die jean zeg.

fullorder
22 november 2005, 16:21
hehe, leuke foto de eerste.. het lijkt haast wel of er een hoofd in de top zit, zo naast de trafo...

Er zit nog een gratis verloren gewaand kindje in ook zeg!

Wat een gelukzak in die jean zeg.

Wat is de naam van het kindje? E(e)lco?

Jeanken
22 november 2005, 18:58
Haha, had het zelf nog niet eens gemerkt, het hoofd van mijn kleine neefje zit inderdaad achter de top :lol:
Heb eindelijk de foto's geresized en gedeeltelijk geuploaded, hier zijn enkele van de laatste, het zijn er denk ik een stuk of 30-40 dus ik ga hier niet het hele proces zetten, maar in de Werkbank kan ik het ooit eens doen als ik zin heb.
In ieder geval, dit is het einde van de werken en het resultaat!


http://img430.imageshack.us/img430/2250/dscn08580gp.jpg

http://img430.imageshack.us/img430/130/dscn08593jl.jpg

http://img430.imageshack.us/img430/1553/dscn08609uz.jpg

http://img430.imageshack.us/img430/8484/dscn08610dh.jpg

http://img430.imageshack.us/img430/5904/dscn08626oo.jpg

http://img430.imageshack.us/img430/6076/dscn08634po.jpg

http://img430.imageshack.us/img430/6938/dscn08648ii.jpg

De kast heb je al gezien en is nog in dezelfde staat, heb nog niet eens de tijd gehad om schroeven te kopen om het chassis te monteren, die waren ook weg.
Als ik hem herbekleed heb en de kastjes gebouwd zijn zal ik nog wat foto's maken voor de liefhebbers, het wordt dus terug de blonde schoonheid die hij was :D

Lucluc
22 november 2005, 19:45
Het lijkt alsof de voedingstransformator een keer in de fik is geweest.

Nielsje
22 november 2005, 20:18
Ziet er uit als true love to me :)

hm.. ik zou gewoon het hele restauratie verslag hier neerzetten, met veel foto's enzo, doe ik ook op een ander forum met mijn oldtimer. is leuk/leerzaam voor anderen en er komen dan altijd tips.

succes!

Jeanken
22 november 2005, 22:09
Voedingstransfo is een raadsel, was er gewoon niet bij en mijn oom weet ook totaal niet waar hij geweest kan zijn, maar doet er ook niet toe, hij is klaar en hij is geweldig.
Een uitgebreid verslag is zeker niet voor hier, dat kan ooit nog komen in de Werkbank maar ik schuif het een heel eind in de toekomst wegens veeeel werk en waarschijnlijk komt van uitstel zoals vaak weer afstel maar kom, laat ons nog even de illusie dat het nog kan :wink:

keef
24 november 2005, 10:13
Voor je hem opnieuw bekleed zou ik proberen de verf eraf te halen..

Jeanken
24 november 2005, 16:24
Heb ik al geprobeerd, het enige middel dat een beetje helpt is een speciaal middel voor pvc ramen (mijn nonkel doet ramen deuren en veranda's en.. dus ik heb genoeg middeltjes geprobeerd) maar dat bijt in de tolex, het helpt nog steeds heel weinig tegen de verf en op de licht beschadigde stukken smelt de tolex snel weg, tenzij ik hem zo wil laten zal ik moeten herbekleden..
Maar ik moet toch tolex hebben voor een cabje of twee en als ik de correcte neem kan het mij weinig kwaad, het is toch geen om ooit te verkopen, heb hem gekregen van mijn oom als ik hem liet opknappen, anders ging het geld naar hem als ik hem verkocht.
Weet iemand hoe die speakerdoek heet en waar je hem kan krijgen, zoek even een foto'tje voor hoe ik hem wil krijgen.

EDIT: Hier dus een pic :o KWIJL :o

http://www.ampwares.com/ffg/bassman_blonde_6G6-A_63f.jpg

Gretsch6120
24 november 2005, 16:46
Het speakerdoek zoals op de foto is tan-gold-brown grillcloth.
Is te koop in het webwinkeltje van Nico:
http://www.verelec.com

Die van mij heeft wheat speakerdook met smooth cream tolex
http://home.aim.avans.nl/s138039/bassman01.jpg

Mr.Jay
24 november 2005, 17:24
Heb ik al geprobeerd, het enige middel dat een beetje helpt is een speciaal middel voor pvc ramen (mijn nonkel doet ramen deuren en veranda's en.. dus ik heb genoeg middeltjes geprobeerd) maar dat bijt in de tolex, het helpt nog steeds heel weinig tegen de verf en op de licht beschadigde stukken smelt de tolex snel weg, tenzij ik hem zo wil laten zal ik moeten herbekleden..
Maar ik moet toch tolex hebben voor een cabje of twee en als ik de correcte neem kan het mij weinig kwaad, het is toch geen om ooit te verkopen, heb hem gekregen van mijn oom als ik hem liet opknappen, anders ging het geld naar hem als ik hem verkocht.
Weet iemand hoe die speakerdoek heet en waar je hem kan krijgen, zoek even een foto'tje voor hoe ik hem wil krijgen.
EDIT: Hier dus een pic :o KWIJL :o

Dan knap je em geschiedkundig FOUT op. Die pic is een mid tot late '63.
Goud doek en ander handgreep o.a.
Jij hebt een met buizenrectifier, is dan de oudste van '61-'62 verwacht ik.
Die heeft rough white tolex met maroon of wheat doek. ligt eraan welke versie hetrpecies is, de 6g6 of 6g6A. Zit er geen tubechart meer in het chassis-cab ? of een datestempel ergens op het chassis. Als je die vind kan ik er meer over zeggen.
Een ander aspect om rekening mee te houden is > WELKE uitgangstrafo heb je ? kan een 8 ohm of 4 ohm zijn, ligt aan het model Bassman dat je hebt dus.

JaY

Jeanken
24 november 2005, 19:32
Ik ging sowieso de rough white tolex nemen, de pic heb ik van http://www.ampwares.com/ffg/bassman_blonde_6G6-A.html waar hij bij 6G6-A staat, maar nu je het zegt staat er inderdaad '63 onder de foto.
De mijne was een B maar op een vroeger chassis dus heb ik er maar een buizengelijkrichter ingestoken, hij heeft een 4Ohm uitgang.
Ik denk dat ik voor de wheat doek ga, vind ik erg mooi en past beter bij de blonde tolex. Het uitzicht maakt vrij me weinig uit in de geschiedkundige zin, het is altijd leuker om eentje te hebben die klopt, maar de maroon vind ik echt niet mooi, dan liever een 'schoonheidsfoutje', de powertransfo is toch al een nieuwe, echt origineel is hij nu ook weer niet, en mocht hij ooit buiten moeten en iemand maakt er een probleem van zal ik er persoonlijk zijn paar vierkante decimeter correcte speakerdoek op spannen :D
Wat zegt die 4Ohms je Jay? Ookal is hij dan aangepast van een jonger model, als 8Ohms de oudste is zit ik lekker meteen correct met die wheat :cool:

Mr.Jay
29 november 2005, 19:20
De mijne was een B maar op een vroeger chassis dus heb ik er maar een buizengelijkrichter ingestoken, hij heeft een 4Ohm uitgang. Ik denk dat ik voor de wheat doek ga, vind ik erg mooi en past beter bij de blonde tolex. Het uitzicht maakt vrij me weinig uit in de geschiedkundige zin, het is altijd leuker om eentje te hebben die klopt, maar de maroon vind ik echt niet mooi, dan liever een 'schoonheidsfoutje', de powertransfo is toch al een nieuwe, echt origineel is hij nu ook weer niet, en mocht hij ooit buiten moeten en iemand maakt er een probleem van zal ik er persoonlijk zijn paar vierkante decimeter correcte speakerdoek op spannen :D
Wat zegt die 4Ohms je Jay? Ookal is hij dan aangepast van een jonger model, als 8Ohms de oudste is zit ik lekker meteen correct met die wheat :cool:

Vlg. mij hadden die chassis allemaal het gat nog voor de gelijkrichter, maar later met een dekseltje afgedekt.
Een B is correct zonder gelijkrichter buis, dus ben maar blij dat je een nw. PT hebt moeten monteren, heb je natuurlijk de optie een biastap te nemen en een buis te plaatsen.
4 ohm is ook correct voor een B : de kast had 2x12" speakers, dus 4 ohm.
Rough white met wheat vind ik zelf ook veel mooier dan maroon, dat lijkt zo op ene Vibroking of Buesdevill, jak...maar verder smaakkwestie natuurlijk. Ik mijn laatste "B" ooit voorzien van smooth white + goldthread cloth, vond ik zelf mooi ( zie pic stukkie terug.... :wink: )

JaY

Jeanken
18 december 2005, 19:40
Alweer een tijdje geleden, maar geloof het of niet maar ik heb mijn Bassman vandaag de eerste keer volledig opengegooid.
Geschrokken van de draaglijkheid van het volume (hoewel ja, ik ben waarschijnlijk al redelijk imuun na voor al die stacks gestaan te hebben in mijn leven :-D )
Maar jongens, DIT IS DE SOUND!!!
Zo snel mogelijk zo'n powerbrak/hotplate spul zien te vinden om thuis en op repetities (en ook optredens, dan heb ik eens geen zagende geluidstech omdat het volume van die verdomde gitarist weer eens veel te hoog is :cool: ) deze sound te gebruiken.
In combinatie met mijn Gibson heeft hij zo'n heftige scheur, onvoorstelbaar dat een Fender dit in zich heeft, en dan het volume van mijn gitaar wat terugdraaien en het beestje is getemd, sprankelend clean met een randje als je goed aanslaat.
Dan een Tele erop, meteen die zalige twang, , en volume open voor een stevige drive, ietsje terug om lekker te bluesen, als een Tweed nog lekkerder klinkt kan ik niet wachten zo eentje te horen..

Mr.Jay
18 december 2005, 22:39
Alweer een tijdje geleden, maar geloof het of niet maar ik heb mijn Bassman vandaag de eerste keer volledig opengegooid.
Geschrokken van de draaglijkheid van het volume (hoewel ja, ik ben waarschijnlijk al redelijk imuun na voor al die stacks gestaan te hebben in mijn leven :-D )Maar jongens, DIT IS DE SOUND!!!

Op welke box/speakers ? Maakt veel v.h karakter uit natuurlijk.

JaY

Jeanken
19 december 2005, 12:26
Eén 4*12 Marshall greenback, een 1960 en een 15", allemaal apart en onderling gecombineerd, kwam allemaal wel wat lekkers uit 8-)
Kheb nog ergens een 15" op de kop getikt maar die is nog beduidend minder qua sound, JBL dacht ik.
Ik denk dat ik misschien nog 2*12 celestions zou durven zoeken bij de 2*10 Jensen die ik al heb.
Wat gebruiken jullie zoal in combinatie met Bassmans en wat geeft dat?

Mr.Jay
19 december 2005, 12:45
Eén 4*12 Marshall greenback, een 1960 en een 15", allemaal apart en onderling gecombineerd, kwam allemaal wel wat lekkers uit 8-)

En ohmage heeft natuurlijk voor geen meter gematcht met jouw OT van 4 ohm.


Wat gebruiken jullie zoal in combinatie met Bassmans en wat geeft dat?

Ik heb mijn bassmans aan de originele kasten gehangen altijd, klinkt prima.

JaY

Jeanken
19 december 2005, 12:54
Eén 4*12 Marshall greenback, een 1960 en een 15", allemaal apart en onderling gecombineerd, kwam allemaal wel wat lekkers uit 8-)

En ohmage heeft natuurlijk voor geen meter gematcht met jouw OT van 4 ohm.

JaY

Een Marshall kan je schakelen tussen 4 en 8Ohm, en die 15" was gewoon 4Ohm..
En is het ook niet zo dat je een cabinet met hoger Ohmage kan gebruiken zonder risico, klinkt niet optimaal waarschijnlijk, maar dat is dan weer smaak gerelateerd.

PeeVee
20 december 2005, 15:13
Een Marshall kan je schakelen tussen 4 en 8 Ohm
Impedantie van Marshall speaker cabinet is in mono mode vaak "schakelbaar" tussen 4 en 16 Ohm. Niet altijd met echt schakelaar maar door linkse of rechts input te kiezen. Marshall gebruikt doorgaans 16 Ohm speakers; alle vier de speakers parallel wordt dan 4 Ohm en twee speakers in serie en die setjes weer parallel wordt 16 Ohm. Bij gebruik van beide gaten is cabinet ook vaak als 2 x 8 Ohm stereo te gebruiken.

Jeanken
20 december 2005, 15:47
Denk je dat ze echt niet schakelen, ik bedoel als je de 8Ohm input neemt en schakelt naar 8Ohm, dat je dan eigenlijk op 4/16Ohm zit tenzij je er twee tegelijk aansluit?
Kut Marshalls.. Zoiets kan je OT kosten..

Mr.Jay
20 december 2005, 17:00
Denk je dat ze echt niet schakelen, ik bedoel als je de 8Ohm input neemt en schakelt naar 8Ohm, dat je dan eigenlijk op 4/16Ohm zit tenzij je er twee tegelijk aansluit?
Kut Marshalls.. Zoiets kan je OT kosten..

rest my case
JaY

PeeVee
23 december 2005, 01:40
Denk je dat ze echt niet schakelen, ik bedoel als je de 8Ohm input neemt en schakelt naar 8Ohm, dat je dan eigenlijk op 4/16Ohm zit tenzij je er twee tegelijk aansluit?
?!?! :-?

Wie is "ze" en waarom denk je dat er uberhaubt iets schakelt? Als er vier speakers inzitten van 16 Ohm dan is daarmee 16 Ohm te maken (serie-parallel) of 4 Ohm (alle speakers parallel), iets anders kan niet (behalve als je 2 speakers UIT zou kunnen schakelen (as zou kunnen koppelen)

Jeanken
23 december 2005, 14:21
?!?! :-?

Wie is "ze" en waarom denk je dat er uberhaubt iets schakelt? Als er vier speakers inzitten van 16 Ohm dan is daarmee 16 Ohm te maken (serie-parallel) of 4 Ohm (alle speakers parallel), iets anders kan niet (behalve als je 2 speakers UIT zou kunnen schakelen (as zou kunnen koppelen)

'Ze' zijn de cabs, denk je dat de cabs niet schakelen bedoel ik dus..
Waarom steken ze er dan een fucking schakelaar op?
Ik dacht inderdaad dat de schakelaar zou betekenen dat 2 van de 4 speakers werden uitgeschakeld voor elke ingang zodat je dus twee keer 8Ohm krijgt, je zegt het zelf al, waar ga je anders die 8Ohm gaan halen met 4 keer 16Ohm..
En er staat wel degelijk op dat je ze 8Ohm kan maken hoor.

jacky
23 december 2005, 22:17
Is waarschijnlijk zon marshall 4 x12 1960 box

is inderdaad mogelijk om 4 of 16 ohm of 2 x 8 ohm stereo

Dus hij heeft denk ik de speaker mono gebruikt in de stereo stand.