PDA

View Full Version : Geluid marshall 8040 verbeteren?



rhcp_schipper
20 november 2005, 18:05
test

rhcp_schipper
20 november 2005, 18:06
word het geluid van mijn versterker mooier als ik de achterkant dichtmaak? Ik had dat ergens gelezen(weet niet meer waar), en was wel benieuwd of het ook echt zo was?

Iemand ervaring? :???:

vidar
20 november 2005, 18:13
Ik weet wel dat open maken een groot verschil kan maken en ik neem aan dat dicht maken dus ook een behoorlijk verschil kan maken. :razz:
Ik denk echter dat je misschien meer resultaat zult krijgen van een betere speaker. Maar, afhankelijk van wat je wilt is dat een duur geintje!

edit: (stomme formulering) Ik weet wel dat open maken een groot verschil kan maken en neem aan dat dat omgekeerd ook geld.

rhcp_schipper
20 november 2005, 18:19
er zit een celestion speaker in! Is toch niet al te slecht toch? Maar was eigenlik benieuwd of het me geluid zal veranderen?

CatchDude
20 november 2005, 21:01
Het zal ongetwijfeld het geluid veranderen, maar of eht er mooier op wordt is een 2e. Wat wil je er precies mee bereiken? Wat voor verandering zoek je?

Houdt er rekening mee: Hij heeft weliswaar maar 1 pre-amp buisje, maar kan hij z'n warmte goed kwijt als je de boel dichtmaakt?

rhcp_schipper
20 november 2005, 22:53
Het zal ongetwijfeld het geluid veranderen, maar of eht er mooier op wordt is een 2e. Wat wil je er precies mee bereiken? Wat voor verandering zoek je?

Houdt er rekening mee: Hij heeft weliswaar maar 1 pre-amp buisje, maar kan hij z'n warmte goed kwijt als je de boel dichtmaakt?

daar zit wel wat in! Ik laat het denk ik ook maar voor wat het is! Het was ook maar een klein ideetje! Was benieuwd of iemand het her al eens geprobeerd heeft!

A3
22 november 2005, 19:30
probeer het eens door een plank er tegen te plaatsen, kan een idee geven.
Mogelijk heb je dan wat meer laag, wat wel tof zou zijn aangezien valvestates wel schel worden als je ze hard zet.

A3
22 november 2005, 19:31
probeer het eens door een plank er tegen te plaatsen, kan een idee geven.
Mogelijk heb je dan wat meer laag, wat wel tof zou zijn aangezien valvestates wel schel worden als je ze hard zet.

A3
22 november 2005, 19:34
probeer het eens door een plank er tegen te plaatsen, kan een idee geven.
Mogelijk heb je dan wat meer laag, wat wel tof zou zijn aangezien valvestates wel schel worden als je ze hard zet.

en die warmte van het preampbuisje kan hij wel kwijt hoor, zit toch al weggemoffeld zonder koeling.

A3
22 november 2005, 19:36
probeer het eens door een plank er tegen te plaatsen, kan een idee geven.
Mogelijk heb je dan wat meer laag, wat wel tof zou zijn aangezien valvestates wel schel worden als je ze hard zet.

en die warmte van het preampbuisje kan hij wel kwijt hoor, zit toch al weggemoffeld zonder koeling.

rhcp_schipper
24 januari 2006, 14:48
Welke speakers kan ik allemaal als vervaings speaker gebruiken voor mijn marshall 8040, want de originele speaker is niet meer te krijgen, en de meeste speakers die nu verkocht worden zijn allemaal met een inpendantie van 8 ohm of hoger. Dus kan iemand mij hiermee helpen?

De speaker die ik nu in mijn marshall heb zitten is de Celestion G12L met een impendantie van 4ohm dus?

Squier4ever
24 januari 2006, 14:52
er zit een celestion speaker in! Is toch niet al te slecht toch? Maar was eigenlik benieuwd of het me geluid zal veranderen?

je celestion en je hebt celestion

denk je nou echt dat ze een dure celestion in een redelijk budget amp zullen doen?
Ik denk het niet. Net als met elementen, in een squier zul je niet gauw "echte" seymour duncans vinden, dus geen duncan designed maar echte. Hetzelfde heb je ook met speakers.

Ik zou in een marshall, vooral open back een of twee greenbacks doen, waanzinnige vette sound vind ik

Scali
24 januari 2006, 17:16
De speaker die ik nu in mijn marshall heb zitten is de Celestion G12L met een impendantie van 4ohm dus?

Omdat het een transistorversterker is, maakt de impedantie van de speaker niet zoveel uit. Een speaker met hogere impedantie zal het vermogen van de versterker iets doen afnemen, maar verder zal het geluid er niet slechter van worden, en er kan ook niks beschadigen.
Dus je kunt er rustig een 8 ohm speaker in zetten.
Of je dat zou moeten doen, betwijfel ik. Ik denk dat die speaker best goed is (ik heb zelf een VS230 met Marshall Goldbacks, en die zijn ook al heel aardig, en die zouden kwalitatief nog onder deze moeten zitten), en dat je misschien beter je versterker (gedeeltelijk) dicht kunt maken. Dat geeft dus een veel 'dieper' geluid, je krijgt veel meer bas, waardoor het geluid warmer wordt en minder schel overkomt. Aan de andere kant is het dan lastiger om boven een rumoerige band uit te komen.

rhcp_schipper
24 januari 2006, 17:17
En ik heb dus speakers nodig die 4 ohm impendantie hebben, maar de greenbacks hebben allemaal een impendantie van 8 ohm of hoger. wat is dan de beste optie?


En ALS ik mijn speaker vervang, zal mijn geluid er echt merkbaar beter van worden?

DarknessAwaits
24 januari 2006, 17:54
Ik zou het niet doen, want je geeft meer uit dan de versterker waard is (bij wijze van spreke) en of je een redelijk rendement hebt van je investering is te betwijfelen.

rhcp_schipper
24 januari 2006, 18:05
Ik zou het niet doen, want je geeft meer uit dan de versterker waard is (bij wijze van spreke) en of je een redelijk rendement hebt van je investering is te betwijfelen.

Investering? welke?

chennie
24 januari 2006, 18:11
hij bedoelt dat je meer moeite doet dan dat je er ooit uit kan halen. punt. Wat voor impedantie heeft je speaker ? 4 Ohm ?
Als je geen vervangende speaker kan vinden, kan je dus ook 2x8 ohm in parallel aansluiten. Let wel, wil je greenbacks (vuistregel: warm, meer vintage blues/rock geluid) of bv gt12-27 of v30 (vuistregel: meer moderne rocksound) zijn al 100 euro per stuk nieuw, tweedehands vind je ze niet voor veel minder. Plus een kast waar ze inmoeten, kom je al gauw op 400 euro. Zelfbouw kwam ik op 450 euro en een maand vrije tijd aan werk.

Dus je investeert dan meer geld en moeite dan wat je amp eigenlijk waard is. Dan is nog maar de vraag of je echt beter mee af bent. Waarschijnlijk wel, máár had je dat geld en moeite niet beter kunnen sparen en samen met de verkoop van je versterker gewoon een andere kunnen halen ?

rhcp_schipper
24 januari 2006, 18:37
hij bedoelt dat je meer moeite doet dan dat je er ooit uit kan halen. punt. Wat voor impedantie heeft je speaker ? 4 Ohm ?
Als je geen vervangende speaker kan vinden, kan je dus ook 2x8 ohm in parallel aansluiten. Let wel, wil je greenbacks (vuistregel: warm, meer vintage blues/rock geluid) of bv gt12-27 of v30 (vuistregel: meer moderne rocksound) zijn al 100 euro per stuk nieuw, tweedehands vind je ze niet voor veel minder. Plus een kast waar ze inmoeten, kom je al gauw op 400 euro. Zelfbouw kwam ik op 450 euro en een maand vrije tijd aan werk.

Dus je investeert dan meer geld en moeite dan wat je amp eigenlijk waard is. Dan is nog maar de vraag of je echt beter mee af bent. Waarschijnlijk wel, máár had je dat geld en moeite niet beter kunnen sparen en samen met de verkoop van je versterker gewoon een andere kunnen halen ?

hallo chennie, jij hebt het hier al over een kast bouwen enz, maar ik bedoel eigenlijk alleen de speaker van mijn versterker zelf te vervangen. Zal daar mijn geluid beter van worden?

En alweer een super goede uitleg! Bedankt man

dejohan
26 januari 2006, 10:47
Ja als je een beter geluid wil zou ik ook een andere amp aanraden. Aan een vs valt niet echt veel te modden.

chennie
26 januari 2006, 13:18
hallo chennie, jij hebt het hier al over een kast bouwen enz, maar ik bedoel eigenlijk alleen de speaker van mijn versterker zelf te vervangen. Zal daar mijn geluid beter van worden?

En alweer een super goede uitleg! Bedankt man


als je geen speaker kan vinden van 4 ohm, moet je TWEE speakers van 8 ohm of VIER van 16Ohm vinden, om dan nog op 4ohm uit te komen. Twee of vier passen niet in je huidige combo kast, dus dan moet je een ineuwe speakerkast erbij halen. Dat geld is het niet waard.

Nogmaals: Een andere speaker zal je geluid doen verbeteren, als je een speaker vindt wat bij je past. Maar het is het niet waard, koop gewoon een andere versterker, want volgens mij ben je totaal niet tevreden met wat je hebt, als je ook al zoekt naar mogelijkheden om een andere preamp aan te sluiten. Het geluid zal ALTIJD karakteristiek zijn aan je versterker, Als je een smart motor in een ferrari chassis zet is het nog steeds een smart on the inside.

Ga even achterover zitten, pak wat te drinken en lees het nog een keer en je begrijpt het ;)

rhcp_schipper
15 februari 2006, 12:35
Is het schadelijk voor mijn amp als ik een speaker met impendantie van 8 ohm er in doe?

Ik kan misschien goedkoop een celestion vintage 30 speaker kopen, maar die heeft een impendantie van 8 ohm, en mijn huidige speaker een impendantie van 4 ohm.

Is dit schadelijk, of is dit gewoon mogelijk?

Swan
15 februari 2006, 12:41
sorry hoor, maar lees nou eens wat er wordt getikt (om jou te helpen) ipv dezelfde vraag nog een keer te stellen.

rhcp_schipper
15 februari 2006, 13:19
sorry was vergeten eerst het topic goed door te lezen.


I'm so sorry