PDA

View Full Version : semi akoestische gitaren van Ibanez (AF/AK/AG/AFS)



tbros2000
20 november 2005, 15:35
Hallo,

Ik ben al een tijdje van plan een western gitaar te gaan kopen, van rond de 300 euro. Maar nu zag ik dat je voor 50 euro meer ook een semi-akoestische Ibanez hebt. Mijn vraag is of die dingen goed zijn, want ze zijn wel erg goedkoop in vergelijking met een willekeurige Gretsch. Wie heeft er wel eens op een semi-akoestische Ibanez gespeeld? (het liefst van een van de types AF, AK, AG of AFS, check http://www.ibanez.com/)

Nog een bonus vraag: is het verstandig voor mij om een jazzgitaar te gaan kopen? ik heb pas een jaar gitaarles (eerst een half jaar akoestisch op een klassieke gitaar en daarna een strat imitatie ding). Misschien dat het echt iets is voor gevorderden? Laatst had ik gespeeld op een western, en ik moet zeggen dat de bends mij erg moeilijk vielen om te doen... en aangezien op een jazzgitaar ook bronzen snaren moet lijkt dit me erg zwaar spelen.

Ash ketchum
20 november 2005, 16:32
Ik heb zo'n artcore dingetje gehad, kweet ff het type niet meer maar hij had dubbele cutaways en een bigsby achtige trem. Zeer fijne hals, ik had er trouwens snaren voor electrische gitaren op gezet, daddario .10. Ik weet niet of dat hoort of dat er van die jazz-snaren op moesten.
Speelde echt super lekker en ook om te benden, lekkere chuck berryachtige dubbele bends met een toefje drive :-D Persoonlijk vond ik het geluid iets te dof/jazzy over mijn setup, eigenlijk wel stom omdat het ook een jazzachtige gitaar was :roll: Maar goed, niet een super all-rounder, maar wat ie doet, doet ie ook goed. Onversterkt was het geluid wel weer goed, volgens mij klonken ze beter met die pafachtige van Ibanez zelf, super 85's ofzo.
Wat wel het geval is bij die artcores is dat je de actie makkelijker kan verstellen dan bij een akoestiche gitaar.

frekie
20 november 2005, 22:18
Het punt met dikke archtops is dat ze niet zo veelzijdig zijn, je zit al gauw in de jazz hoek. Een ES335 achtige met een sustain balk in het midden is veelzijdiger en bovendien kan je daar gewoon een 010 setje op zetten. In de budget sector Ibanez artcore, Epi, Washburn, Richwood als het echt nix mag kosten :-D

episua
21 november 2005, 00:42
Ik heb deze:

http://www.geocities.com/willemroode/ibanezincase.jpg

Dit is de Ibanez AFS75t.
Deze gitaar bevalt me gewoon erg goed.
Zware distortion op zo'n gitaar gaat nooit goed omdat ze volledig hollow zijn. Gewoon clean en een beetje distortion werkt erg goed.
Het is niet zo dat je hier persee flatwound jazz snaren op moet zetten. Ik vind die zelf niet mooi klinken en spelen, dus gebruik ik altijd een gewoon setje 0.10. Om minder feedback te krijgen kan je beter een AM of AS serie kopen.

tbros2000
21 november 2005, 20:54
ik zie nu trouwens pas dat die gitaren die ik noem niet de volle dikte hebben die ik had gewenst.... ik dacht dat ze echt net zo dik waren als een White Falcon van Gretsch... weet iemand een budget die die dikte heeft?

tbros2000
21 november 2005, 20:57
Het punt met dikke archtops is dat ze niet zo veelzijdig zijn, je zit al gauw in de jazz hoek

ik ben dus wel opzoek naar een dikke archtop... en deze is dat niet (zie foto)

episua
22 november 2005, 00:02
Je kan wel bij Ibanez blijven als je een dikke wil.
Kijk dan naar de af serie of de ak serie. Deze hebben geen bigsby tremolo maar wel de dikke body. Gebruik de zoek functie maar eens, dan vind je ook andere topics over deze gitaren waaronder de dikkere versie. Het is echter wel zo dan de mijne, de afs75 ook geheel hollow is en ongeveer dezelfde eigenschappen heeft als de echte dikke hollows.
Andere gitaren in het dikke body rijtje zijn: Epiphone Joe Pass, Emperor en de ES295. Gretsch electromatic g5125. Richwood superswinger 400, greaser. Dean psycobilly's, palomino. Je kan misschien 1 van deze gitaren ook wel op marktplaats vinden, wie weet!
Wie zoekt zal vinden...
Suc6

fred dons
22 november 2005, 08:02
ik weet niet meer precies welk type het is maar er zijn inderdaad ook 2 dikke hollowbodies van Ibbi in die serie
dit is die van mij

http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=122&page=16&ktw=635da79ceeea540cb835f4c00664e1a9

Treeb
23 november 2005, 19:27
Ik wil niet spammen ofzo, maar ik heb precies de ibanez die jij zoekt. En ik wil hem verkopen. Kijk voor foto's op : http://www.treeb.com/artcore/index.htm

BassAgent
23 november 2005, 19:34
SPAM SPAM SPAM!!!
Geintje, ziet er goed uit man :D

Luca P
3 december 2005, 00:30
http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstrumenten_gitaren_elektrisch/13764749.html?return=eJxNy00KgzAQhuG7CLo0RgVtRIq9i KQ21JBfMiNaS%2B%2FeWDfdzPvwwXBG2VuyogNGLwVL7sGtILo Z0TNClPPC5oYHhV5zjpBbTcyyS6FGYUdpAcNihEVhCVjOw%2F8 yPiXyECu0UBgkTDOZmrrNZzT6uumeZg%2Fo1ZpWQ1rd0MXSCB3 P0JTtwfJg%2FSNG7tIf3M4P%2FTrrQEaUme9p0n2%2BKnpEww% 3D%3D&df=1

DEZE MOET JE NEMEN!
Die jaren 80ers zijn goed!
Komen nog uit Japan en hebben nog van die echte traditionele f-gaten!

Robbert
3 december 2005, 10:29
Ik heb deze:

http://www.geocities.com/willemroode/ibanezincase.jpg


Het zijn toch wel mooie gitaren he :)

Luca P
4 december 2005, 09:28
http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstrumenten_gitaren_elektrisch/13764749.html?return=eJxNy00KgzAQhuG7CLo0RgVtRIq9i KQ21JBfMiNaS%2B%2FeWDfdzPvwwXBG2VuyogNGLwVL7sGtILo Z0TNClPPC5oYHhV5zjpBbTcyyS6FGYUdpAcNihEVhCVjOw%2F8 yPiXyECu0UBgkTDOZmrrNZzT6uumeZg%2Fo1ZpWQ1rd0MXSCB3 P0JTtwfJg%2FSNG7tIf3M4P%2FTrrQEaUme9p0n2%2BKnpEww% 3D%3D&df=1

DEZE MOET JE NEMEN!
Die jaren 80ers zijn goed!
Komen nog uit Japan en hebben nog van die echte traditionele f-gaten!

En?
Heb je hem al?
Je moet het zelf weten hoor! Deze zijn fantastisch!

coony
9 december 2006, 07:50
Hallo!

Heeft iemand enig idee van de body-diepte van die Dean Palomino?

Groeten,
Koen

guitartub
9 december 2006, 09:46
Hallo!

Heeft iemand enig idee van de body-diepte van die Dean Palomino?

Groeten,
Koen

Ze hebben de diepte van de Jazz gitaren, gehoormatig vond ik ze echter een stuk minder dan de Ibbi's of de Washburns.

coony
9 december 2006, 13:58
Ze hebben de diepte van de Jazz gitaren, gehoormatig vond ik ze echter een stuk minder dan de Ibbi's of de Washburns.

Bedoel je dan akoestisch? Of elektrisch? Of allebei?? Welke Washburn heb je bespeeld?

guitartub
9 december 2006, 14:49
Akoestisch vond ik die Dean echt helemaal niets en electrisch zoals ik al eerder zei, vallen ze in het niet bij de Ibbi's. Ik heb voor jazz een Washburn HB15, puur voor de studie, en voor gigs en repetitie's met het jazzbandje pak ik mijn Gretsch Synchromatic Jr. (uit de Historic series). Beide gitaren benut ik zowel akoestisch als electrisch waarbij die Gretsch soepeler speelt en klinkt (Ja duuuh, kostte 3X zo duur als die Washburn). Kwa prijsvergelijk met die Dean kan ik je de Washburn J serie aanraden, bijv de J3, een
Howard Roberts model Oval Hole. Die J serie klinkt en speelt zowel akoestisch als elektrisch prima voor wat je ervoor moet neerleggen.

coony
9 december 2006, 15:10
Ik heb de Washburn HB15 met cutaway even bespeeld; de akoestische klank vond ik in elk geval veel luider dan de vergelijkbare Ibanez (dus ook met floating PU) die ik heb bespeeld. Het enige wat me tegenstond was dat de bodydiepte ergens tussen een thinline en een full hollow zat, de gitaar leek me uit proportie...

guitartub
9 december 2006, 22:01
Het enige wat me tegenstond was dat de bodydiepte ergens tussen een thinline en een full hollow zat ...

Dat maakt de gitaar imo comfortabel bespeelbaar (en ik speel er met regelmaat op), en dat buiten proportionele is misschien een optische handicap. Ik heb een Gibson ES175 gehad, een dikke full body waar ik overheen moest hangen als ik zat te studeren. Bovendien beviel de klank me niet dus heb ik die na veel wikken en wegen weer weg gedaan. De jazzers die ik nu ter vervanging van die Gibs heb, hebben me die 175 totaal doen vergeten.

Mitch
10 december 2006, 14:06
Ik heb deze:

http://www.geocities.com/willemroode/ibanezincase.jpg

Dit is de Ibanez AFS75t.
Deze gitaar bevalt me gewoon erg goed.
....

Heb vandaag voor de aardigheid op zo'n mooie rooie gespeeld bij FB R'dam. Godsamme, wat een lekker ding ! Ik moest 'm echt mezelf uit mijn hoofd praten, anders was het een impuls buy geworden !
Ik testte 'm over een AC15CC, want die had ik ook nog niet geprobeerd. Beide bevielen me erg goed, maar over de Iba: betere bespeelbaarheid en hals dan de Epiphone semi acoustics die ik geprobeerd heb (zowel chinees low budget als iets duurdere Koreanen) en vooral betere klank. Ik werd zeer verrast door de helderheid van de gitaar, het hals element was ook absoluut niet modderig bijvoorbeeld en was zelfs mooi traploos doffer en ronder te draaien met de toonpot. Geen nutteloze aan/uitknop zoals je vaak pots aantreft op goedkopere gitaren, maar gewoon goed en bruikbaar.
Waarom moest ik 'm dan uit mijn hoofd praten ? Bespeelbaarheid boven de 12e fret wordt héél snel slechter en ik wil daar toch vrij regelmatig soleren. Ook denk ik dat de feedback toch wel een probleem zou worden met mijn eigen amp/cab plus het aantal keren dat ik met medium gain en/of comressie speel. Plus is de enige gerechtvaardigde aankoop op gitaargebied een backup voor mijn gitaar met piëzo brug, dat zou geen overbodige luxe zijn. En om die nou in een hollow body in te gaan bouwen....