PDA

View Full Version : jazz pedaal



gitarist17
20 november 2005, 12:32
he hallo,

heeft iemand misschien advies voor een goed jazzpedaal, ga binnekort misschien in een bigband spelen en wil dan misschien eens verder kijken...

groeten erice

ps graag types maar merken mag ook

Helter Skelter
20 november 2005, 12:56
Ik ben niet zo thuis in het genre maar bij het 'Jazz-geluid' moet ik altijd denken aan een 100% cleane toon


misschien een compressor/sustainer om je solo's wat op te pompen?

Lucky
20 november 2005, 13:10
inderdaad.

zo clean mogenlijk (denk transistor amps met veel vermogen en grote speakers.... bv Polytone) en weinig of geen effects.
nagenoeg alle jazzgitaartones zijn met weinig of geen hoorbare effects opgenomen.
een goede pushy clean geluid (closed cabinet speakers), niet te zacht zetten en een beetje zachtjes aan slaan...ook vaak met je vingers ipv een plectrum.

wellicht een compressor...maar niet te veel anders gaat het al heel snel "country" klinken.
in solo's hoor je nog wel eens een klein randje... en je hoort ook nog wel eens een envelope filtertje voor de gimmick...maar dat is al snel weer eerder in het bob gebeuren...niet zozeer in bigbands.

prepare to get clean!

nielsduursma
20 november 2005, 13:23
of een eq pedaaltje, om de midden en lage tonen te laten uitkomen, en iets minder hoog, voor een beetje "doffig" geluid.

Dirk_Hendrik
20 november 2005, 13:30
Definieer jazz....

Gezien het bigband verhaal denk ik dat je het inderdaad hebt over dat afgezaagde stofgeluid.

Ook Jazz:
Mike Stern, Chorus, Pich shifting (naar oktaaf omhoog), overdrive.
Pat Metheny. Wel semiakoestisch maar zonder stof. Voornamelijk Lexicon. Daarnaast een oude GR gitaarsynth van Roland.
Scofield: @ scheurende Mesa's en een Chorus (Ibbie CS-9?) op standje maximaal.
Frank Gambale. Staat ook bij de jazz maar met een naar metal hangend sologeluid.


Ik bedoel maar.

Mitch
20 november 2005, 13:30
een goede pushy clean geluid (closed cabinet speakers), niet te zacht zetten en een beetje zachtjes aan slaan.

+1

Dikke sound maken door volume op te krikken en gas terug te nemen met je spel.

jpb
20 november 2005, 14:01
Definieer jazz....

Gezien het bigband verhaal denk ik dat je het inderdaad hebt over dat afgezaagde stofgeluid.

Ook Jazz:
Mike Stern, Chorus, Pich shifting (naar oktaaf omhoog), overdrive.
Pat Metheny. Wel semiakoestisch maar zonder stof. Voornamelijk Lexicon. Daarnaast een oude GR gitaarsynth van Roland.
Scofield: @ scheurende Mesa's en een Chorus (Ibbie CS-9?) op standje maximaal.
Frank Gambale. Staat ook bij de jazz maar met een naar metal hangend sologeluid.


Ik bedoel maar.
Nou nou nou "stofgeluid" :wink: ; heb je wel eens goed naar Freddie Green geluisterd???
Verder heb je helemaal gelijk dat gitarist17 veel meer informatie moet geven over wat hij precies wil.....
In ieder geval bestaat er geen "jazz-pedaal": onmogelijk

Antoon
20 november 2005, 16:50
De slaggitaar van Freddie Green is een punchy akoestisch geluid zoals de meeste slaggitaristen bij bigbands in de jaren 40 en 50.

gitarist17
20 november 2005, 22:14
he hallo,

ik speel standard strat en ben dus op zoek naar een dik en vol geluid
speelde altijd al met plectrum maar ben er was er al wel achter dat vingers idd mooier is. maar ik speel dus over een hot rod deluxe buizen combo, even voor de info... maar vooral het dikke wil ik in mijn sound gaan benadrukken...

groeten erice

dano
20 november 2005, 23:03
misschien een booster? mxr micro amp, of hot sanchez van speedy hier op het forum?

vulvasonic
21 november 2005, 00:08
Een lichte delay kan ook heel mooi zijn voor jazz.

Mitch
21 november 2005, 00:32
Dergelijke boosters accentueren toch altijd nét dat beetje tophoog, zit je met dit doel voor ogen niet direct op te wachten.
Hals element, toonpot beetje dicht, Hotrod is ook niet bepaald schel....mwoh, moet je een eind in de buurt komen hoor. Al blijft het natuurlijk zo dat het niet de meest geschikte gitaar is voor een echt mooi dik geluid .

fullorder
21 november 2005, 01:17
Ook Jazz:
Mike Stern, Chorus, Pich shifting (naar oktaaf omhoog), overdrive.

Voor de typische jazz octaaf-partijen heb je geen pitch shifter nodig hoor. die speel je gewoon ;)

jpb
21 november 2005, 09:08
he hallo,

ik speel standard strat en ben dus op zoek naar een dik en vol geluid
speelde altijd al met plectrum maar ben er was er al wel achter dat vingers idd mooier is. maar ik speel dus over een hot rod deluxe buizen combo, even voor de info... maar vooral het dikke wil ik in mijn sound gaan benadrukken...

groeten erice
Het "dikke en volle" geluid krijg je alleen met een (acoustische) jazz-gitaar.Als het toch een plank moet zijn dan liever een tele dan een strat IMO. Maar fenders zijn weer beter dan LP-achtige gitaren want die laatsten hebben teveel sustain.
Verder is het een misverstand dat een volle jazz-toon betekent dat je het hoog eruit draait; je loopt het risico dat het dof gaat klinken.
In jou geval zou ik:
- Dikkere snaren er op zetten (11's of 12's)
- De actie verhogen. Je krijgt dan iets meer strakheid, vooal in laag. Bovendien voorkom je kletteren v/d snaren.
- kijken of je met plectrum ook kunt spelen; met goede instelling hoef je niet per=-se met je vingers te spelen. Neem wel een heel dik plectrum (niet veel dunner dan 2 mm).
- Heel veel luisteren naar jazzgitaristen :)

FruscianteFan
21 november 2005, 14:38
- Heel veel luisteren naar jazzgitaristen :)+1

phx
21 november 2005, 15:34
Reverb! Holy grail byvoorbeeld

dejohan
21 november 2005, 17:30
he hallo,

ik speel standard strat en ben dus op zoek naar een dik en vol geluid
speelde altijd al met plectrum maar ben er was er al wel achter dat vingers idd mooier is. maar ik speel dus over een hot rod deluxe buizen combo, even voor de info... maar vooral het dikke wil ik in mijn sound gaan benadrukken...

groeten erice

Gewoon de tone knop van je gitaar een stuk dicht draaien, de neckpickup gebruiken en op het cleane kanaal van van je amp spelen.

Is dat niet al iets?

bloodboiler
21 november 2005, 17:38
he hallo,

ik speel standard strat en ben dus op zoek naar een dik en vol geluid
speelde altijd al met plectrum maar ben er was er al wel achter dat vingers idd mooier is. maar ik speel dus over een hot rod deluxe buizen combo, even voor de info... maar vooral het dikke wil ik in mijn sound gaan benadrukken...

groeten erice

Hmm, interessante gitaar keuze voor jazz.
Ook al zullen er een aantal jazz gitaristen op strat achtige planken spelen denk ik bij big-band muziek meteen aan een archtop gitaar.
Verder denk ik dat je een dik en vol jazz geluid niet met sc kunt bereiken, ga voor een gitaar met (mini)humbuckers en gebruik de neck pup.

Ik denk dat een pedaal niet de oplossing is, je moet het naar mijn mening toch echt in het karakter van de gitaar zoeken.

Lucky
21 november 2005, 19:05
de kern van een goed jazzgeluid is toch altijd het akoustische geluid...en een amp die dat zo strak mogenlijk doorgeeft.
maar goed de man heeft een strat.

Ik zou zo als jpb zegt, niet te veel tone uit je gitaar draaien. Ik zou eerder je amp heel clean zetten en daar veel bass in draaien(en je hoog mee draaien maar altijd minder dan je bass)..... en hopen dat je speaker niet gaat flubberen.

die Polytone die ik sinds kort gebruik heeft een vijftien inch speaker. jummie!

gitarist17
21 november 2005, 20:10
even voor de update...

ik speel 1,5 jaar gitaar en heb gewoon veel georienteerd in die tijd... begonnen met rock, daarna blues en nu langzaam jazz. Ik heb dus een gitaar (een squier aff. strat) en een fender buizen bak (hot rod deluxe). verder geen effecten. Ik ga dus zondag bij die bigband spelen en dan hoor ik of ik erbij kan qua niveau etc... maar nu wil ik dus proberen met die spullen (en eventueel een nieuw pedaal...) een lekkere sound te maken. Echt jazz zal niet lukken maar misschien een benadering... alle tips zijn welkom (ook ampsettings... stond al een andere toppic voor open bij moderne versterkers... maar oke...) dus kom maar op, ik wacht af...

groeten erice

jpb
21 november 2005, 22:54
http://www.musicroom.com/images/catalogue/fullsize/HLE00695147.jpg

Dirk_Hendrik
21 november 2005, 23:32
Ook Jazz:
Mike Stern, Chorus, Pich shifting (naar oktaaf omhoog), overdrive.

Voor de typische jazz octaaf-partijen heb je geen pitch shifter nodig hoor. die speel je gewoon ;)

Ga jij even Mood Swings van het album Upside Downside luisteren (solostuk) . Als jij die oktaven met de hand weet te spelen ga je heel beroemd worden.

vinni
21 november 2005, 23:47
Mijn gratis advies....

- Koop een andere gitaar. Een dikke jazzbak dus.
- lekkere dikke snaren.
- dik plectrum
- treble dicht

Rammen maar ....eh voorzichtig dan
:)

Maar hou je vooral niet aan mijn advies. Doe ik zelf namelijk ook nooit.
Volgens mij als je het hals element op de strat gebruikt en de treble op je gitaar dicht kom je een heel eind.
En laat zo'n krotekoker van een trompettist jou maar eens vertellen dat je geen jazzgeluid hebt!...anaal trompetteren is vrij moeilijk lijkt me.....

Vinni

vulvasonic
22 november 2005, 00:51
Heee Gitarist17, ik weet wel iemand die een mooie jazzbak voor weinig te koop heeft staan. Nee, niet ikzelf, ik zit hier niet te spammen.

Het gaat om een Epiphone Joe Pass (The Emperor) of zoiets. Echt een hele mooie gitaar. De archetypische jazzbak.

Mocht je interesse hebben, PM me dan even.

fullorder
22 november 2005, 01:06
Ook Jazz:
Mike Stern, Chorus, Pich shifting (naar oktaaf omhoog), overdrive.

Voor de typische jazz octaaf-partijen heb je geen pitch shifter nodig hoor. die speel je gewoon ;)

Ga jij even Mood Swings van het album Upside Downside luisteren (solostuk) . Als jij die oktaven met de hand weet te spelen ga je heel beroemd worden.

en ik maar denken dat ik gewoon heel erg slecht was toen het niet lukte! ;)

jpb
22 november 2005, 08:55
Big-Band begeleiden is heel wat anders dan met octaven spelen. Dat laatste is vooral bij solo's en/of kleinere bezettingen.
Hm, als je toch goed octaven-spel wilt horen moet je naar Wes luisteren:
Voor de basis:
http://images.amazon.com/images/P/B000000Y27.01._SCLZZZZZZZ_.jpg
Voor de meest swingende sessie ooit:
http://images.amazon.com/images/P/B0006VXF4G.01._SCLZZZZZZZ_.jpg
Verder voor dit moment, het is al gezegd: dikke snaren; dik plectrum; niet te veel pielen aan je versterker en toonknoppen; en als een GEK gaan oefenen voor zondag!
Succes!

jero
22 november 2005, 13:44
Ook Jazz:
Mike Stern, Chorus, Pich shifting (naar oktaaf omhoog), overdrive.

Voor de typische jazz octaaf-partijen heb je geen pitch shifter nodig hoor. die speel je gewoon ;)

Ga jij even Mood Swings van het album Upside Downside luisteren (solostuk) . Als jij die oktaven met de hand weet te spelen ga je heel beroemd worden.

hehe, maar dat is dan ook geen 'typische' jazz octaaf-partij in de stijl van Wes of Benson. Wel naar aanleiding van deze opmerking Upside Downside weer eens in de cd speler gegooid. pffff... blijft toch ongelofelijk goed. :o

en gitarist17, ik zou me voor zondag wat minder zorgen maken over geluid en meer focussen op spel, zorg dat je de standaard septiemen kunt pakken, dan kun je in ieder geval (standaard) begeleiden.

harrie-beton
22 november 2005, 14:38
Heb topic een beetje doorgelezen, conclusie, geen pedalen maar goede jazz gitaar!

+1

Dirk_Hendrik
22 november 2005, 14:53
hehe, maar dat is dan ook geen 'typische' jazz octaaf-partij in de stijl van Wes of Benson.

Ik geloof ook niet dat ik dat zelfs maar enigzins gesuggereerd heb :wink:

Ik weet niet wat ik gaver vind. Die solo of de manier waarom de Sax de solo met één scheurnoot overneemt zonder dat alle heftig van het moment ook maar eventjes in zakt :o

jpb
22 november 2005, 15:10
[..]en gitarist17, ik zou me voor zondag wat minder zorgen maken over geluid en meer focussen op spel, zorg dat je de standaard septiemen kunt pakken, dan kun je in ieder geval (standaard) begeleiden.
+1
En, gitarist17, haal de dominant- en vehoogde-/majeur-septiemen niet door elkaar!!

up-guitarman
22 november 2005, 16:13
En, gitarist17, haal de dominant- en vehoogde-/majeur-septiemen niet door elkaar!!

+1, klinkt nergens naar

en uum, wat die dikkere snaren betreft, is idd een feit, maar als je enkel jazz gaat spelen kan je mss ook een flatwound snaren overwegen ...

jpb
23 november 2005, 10:10
Ook Jazz:
Mike Stern, Chorus, Pich shifting (naar oktaaf omhoog), overdrive.

Voor de typische jazz octaaf-partijen heb je geen pitch shifter nodig hoor. die speel je gewoon ;)

Ga jij even Mood Swings van het album Upside Downside luisteren (solostuk) . Als jij die oktaven met de hand weet te spelen ga je heel beroemd worden.
Nou vind ik Mike Stern niet zo'n goed geluid hebben.... :oops: wollig, beetje muffe toon; tenminste van wat ik van hem ken.
Wel een vreseliojk goeie gitarist, daar niet van. Wat mij betreft speelt 'ie weer eens over een jazzgitaar of 335-achtige a la Scofield.

up-guitarman
23 november 2005, 10:17
Wel een vreseliojk goeie gitarist, daar niet van. Wat mij betreft speelt 'ie weer eens over een jazzgitaar of 335-achtige a la Scofield.

Mike Stern speelt volgens mij op yamaha's, soms op van die dikke jazzbakken, maar had hij ook niet zo'n telecaster achtige signature? (gemaakt door Yamaha)

jpb
23 november 2005, 10:39
Wel een vreseliojk goeie gitarist, daar niet van. Wat mij betreft speelt 'ie weer eens over een jazzgitaar of 335-achtige a la Scofield.

Mike Stern speelt volgens mij op yamaha's, soms op van die dikke jazzbakken, maar had hij ook niet zo'n telecaster achtige signature? (gemaakt door Yamaha)
Idd, ik dacht op een Pacifica; tele-spinoff met hb in de brug? Vroeger op Fender tele. Ik heb zelf nooit een behoorlijk jazz-geluid uit mijn telecaster gehaald, hoewel de tele daarvoor nog een v/d minst slechte planken is.

gitarist17
23 november 2005, 14:45
wow,

bedankt... veel reacties bedankt ik ga weer spelen.

groeten erice

jpb
23 november 2005, 19:05
Succes zondag..... :)
.....chomp, chomp, chomp, chomp.....

Lucky
23 november 2005, 20:21
ja heel veel succes!
Laat ons weten hoe het ging.


http://hapa2.com/Duke/images/palladium%20&%20duke%20ellington.jpg

gitarist17
5 december 2005, 14:06
hallo

zoals beloofd zou ik effe melden als de repetitie was geweest...
en ik zit vanaf nu dus elke zondag van 10 tot 12.30 in langeweg te jazzen (hmmm nu kerstjazz) en op 18 oktober al eerste concert ooit... echt tof

wat betreft die jazz veranderingen voor amp en pedalen enzo... is niet echt nodig aangezien ik er niet echt bovenuit kom dus (kan natuurlijk wel met 40 watt buizen maar oke, ik laat die saxen ook nog een beetje...)

ben er iig heel blij mee!!!
groeten erice

johantipker
8 december 2005, 14:06
Met zo'n hotrod lukt t wel,
inderdaad de neck pick-up, beetje tone knop dichtdraaien om wat scherpte uit je toon te halen, hoe zachter je aanslaat hoe "ronder" je toon is. Je kunt ook een PAF achtige humbucker op je strat (laten) monteren.

FX?

Vleugjes..........beetje reverb, beetje delay (300-500 ms) en vleugje chorus (mix regelaar standje 3), lukt vast wel......

peter_heijnen
8 december 2005, 18:44
En eventueel een jazzpedaal voor 200 euro:

http://reussenzehn.de/

Klik bij "musiker" op "black face".
De preampsectie van een fender twin in een klein pedaaltje, met gain, bass ,mid, treble en master. Aan te sluiten op je gitaarversterker of rechtstreek op diens eindtrap. Je geluid schijnt er erg van op te knappen.
Er staan twee testverslagen bij, helaas in het duits. Een uit de gitarre&bass, en de andere op een duitse jazzgitaar site.

Hoe dan ook, beide testers zijn zeer te spreken over het apparaatje.