PDA

View Full Version : RIP Link Wray



Harry
20 november 2005, 12:23
veel vraagtekens, want ik krijg het via een gerucht uit de USA. Als het waar is dat hij is overleden is hij 76 jaar geworden, en voor zover ik weet heeft hij altijd nog opgetreden de laatste jaren. Zoals altijd met veel energie en op een zeer luid volume.
Hij werd in de jaren '70 de 'Godvader van de Rockabilly' genoemd, en in de jaren '90 'Godvader van de Grunge'. Verder wordt hij door velen gezien als de uitvinder van het powerchord.

Link, ik hoop dat je nog springlevend bent, maar voor het geval van niet;
Rust zacht, en geef ze daarboven flink op hun sodemieter!!


http://www.msigarmy.com/archives/cimages/ca44.jpg

Axelll
20 november 2005, 17:09
:o :o :o :o

Axelll
20 november 2005, 17:10
:o :o :o :o

vulvasonic
20 november 2005, 22:44
Zo'n man moet toch een keer sterven. Maar ik heb er niets over gehoord ofzo. Toffe vent!

Harry
21 november 2005, 20:19
helaas klopt het.....





Guitarist Link Wray dies at 76

Associated Press




COPENHAGEN, Denmark - Guitar master Link Wray, the father of the power chord in rock 'n' roll who inspired legends such as Bruce Springsteen, David Bowie and Pete Townsend, has died.
Wray, 76, died at his home in Copenhagen Nov. 5, a statement from his wife and son on his Web site said. No cause of death was given, but his family said his heart was "getting tired." He was buried quietly after a service at Copenhagen's Christian Church Nov. 18.
"While playing his guitar he often told the audience, 'God is playing my guitar, I am with God when I play,'" his wife, Olive, and son, Oliver Christian, wrote. "We saw you go with God, you were smiling."
Wray developed a style considered the blueprint for heavy metal and punk music. Frequently seen playing in his trademark leather jacket, he is best known for his 1958 instrumental "Rumble," 1959 "Rawhide" and 1963's "Jack the Ripper." His music has been featured in movies including "Pulp Fiction," "Independence Day" and "Desperado."
Wray, who was three-quarters Shawnee Indian, is said to have inspired many other rock musicians, including Pete Townsend of the Who, but also David Bowie, Bob Dylan, Steve Van Zandt and Bruce Springsteen. All have been quoted as saying that Wray and "Rumble" inspired them to become musicians.
"He is the king; if it hadn't been for Link Wray and 'Rumble,' I would have never picked up a guitar,'" Townsend wrote on one of Wray's albums. Neil Young once said: "If I could go back in time and see any band, it would be Link Wray and the Raymen."
The power chord - a thundering sound created by playing fifths (two notes five notes apart, often with the lower note doubled an octave above) - became a favorite among rock players. Wray claimed because he was too slow to be a whiz on the guitar, he had to invent sounds.
When recording "Rumble," he created the fuzz tone by punching holes in his amplifiers to produce a dark, grumbling sound. It took off instantly, but it was banned by some deejays in big cities for seeming to suggest teen violence.
"I was looking for something that Chet Atkins wasn't doing, that all the jazz kings wasn't doing, that all the country pickers wasn't doing. I was looking for my own sound," Wray told The Associated Press in 2002.
He was born Frederick Lincoln Wray Jr. in 1929 in Dunn, N.C. His two brothers, Vernon and Doug, were also musicians. The three became a country hit as "Lucky Wray and the Palomino Ranch Hands." Later, after "Rumble," they became "Link Wray and the Raymen," or Wraymen, as it was sometimes spelled. Later, the brothers' relationship soured after a dispute about the rights to "Rumble."
In 1978, he moved to Denmark and married Olive Julie Povlsen. They raised their son in a three-story house on an island where Hans Christian Andersen once lived.
Though he went out of style in the '60s, he was rediscovered by later generations. He toured the United States and Canada since the mid-1990s, playing 40 shows this year. In 2002, Guitar World magazine elected Wray one of the 100 greatest guitarists of all time.

Helter Skelter
21 november 2005, 20:32
helaas maar niemand heeft het eeuwige leven...... zelfs Link Wray niet.

schwalbe
21 november 2005, 22:33
RIP.
Zeker een van mijn inspiratiebronnen.

nopster
22 november 2005, 12:32
En onbewust van velen...

bloodboiler
24 november 2005, 18:17
FF moeten slikken toen ik het las.

Geweldig hoe hij van zijn tekortkomingen op de gitaar zijn handelsmerk wist te maken.

En niet te vergeten hoeveel gitaristen bewust en onbewust door hem zijn beinvloed.

Kaboemba
25 november 2005, 20:34
En onbewust van velen...

Vast want mij zegt het niks, en iets zegt mij dat ik me dan moet schamen.

Pegasus
25 november 2005, 21:28
En onbewust van velen...

Vast want mij zegt het niks, en iets zegt mij dat ik me dan moet schamen.

Dat hoeft echt niet.
Ik had ook nog nooit van de beste man gehoord en daar schaam ik me echt niet voor.

Harry
26 november 2005, 13:13
het was een pionier op gitaargebied, maar dat wil niet zeggen dat je zijn muziek goed moet vinden. Ik hou er wel van, lekker ongegeneerd raggen. Qua techniek was Wray geen hoogvlieger, maar de energie in zijn muziek sprak me wel aan. En hij heeft ook nog eens goede liedjes geschreven. Ik ben er trouwens bij toeval mee in aanraking gekomen, zo'n 25 jaar geleden. Toen was hij al de opa van de rock. :-D