PDA

View Full Version : Gibson SG mods...



Nocki
19 november 2005, 23:47
Hoi. Ik heb een Gibson SG special waar ik graag iets aan zou willen veranderen.

De elementen zijn niet echt super dus die zouden wel weg mogen. verder heb ik de slag plaat nog niet weggehaald om te kijken wat er onder zit maar er zal wel geen ruimte zijn voor een 3e element al lijkt me dat echt geweldig!!!

Wat zouden jullie voorstellen als mod aande SG. origineel houden omdat het een gibson is ofzo is niet van toepassing bij deze modellen. zijn in principe toch budget versies met een gibson stempel op de kop.

Ik denk dus nu aan of element erbij, phase veranderingen, single humbuck schakelingen en dergelijke. het liefst zou ik er een brian may gitaar van maken... :-)

wat zijn jullie ideeen...

alvast bedankt,

Nocki

Orpheo
19 november 2005, 23:51
op een SG zou ik direct een kahler trem zetten.....

bram123
20 november 2005, 00:01
op everythingsg.com staat een verhaal over het ombouwen van een special naar een sg met p90s .

er kan trouwens best een humbucker tussen de huidige twee nog hoor.. als je dat zou willen.

wat voor soort elementen zoek je dan? het brugelement is inderdaad slappe hap.

Nocki
20 november 2005, 00:40
Ja het geluid wat er nu in zit is niks...

volgens gibson:
ELECTRONICS
Neck Pickups: 490R Alnico magnet humbucker
Bridge Pickups: 490T Alnico magnet humbucker

dat is hetzelfde als op mn andere gibson waar ze wel goed in klinken... stom he... :-) goedkoop gitaartje dus.. :-)

en dat klinkt niet in deze gitaar. ik zoek iets met meer mid en mer body. wat goed klinkt clean maar ook met high gain. (ja ik weet het omgekeerde wereld)

ik ben ook erg gecharmeerd van de brian may gitaar en zou ook zo'n schakeling er wel in willen hebben.

kheb alleen geen idee wat er allemaal mogelijk is in elementen land en wat er is. EM val in ieder geval af. daar heb ik nog niks interesants van gehoord.

het oude jaren 80 geluid wat ik weleens hoor in bv de jackson RR spreekt me wel enorm aan...

H.Manback
20 november 2005, 02:49
Dit is geen flame of iets dergelijks, maar waarom heb je die gitaar toendertijd dan gekocht eigenlijk? Met andere woorden, wat bevalt dus juist wel aan de gitaar qua karakter?

Lijkt me ook handig om te weten als mensen andere elementen aan willen raden?

Meer body lijkt mij (niet dat ik nou bepaald verstand heb van elementen) best lastig aangezien een SG toch een lichte gitaar is. Volgens mij is het felle bijterige geluid juist inherent aan de SG...

Orpheo
20 november 2005, 07:56
ik ben t wel eens met H. manback. maar alsj e goed clean wilt en lekker kunnen brullen, dan kan je altijd overwegen de pups van judas priest erin te stoppen; das IN IEDER GEVAL een superdistortion bij de brug, en een pafachtige in de hals, bijvoorbeeld een pafpro, air norton, oid.

wil je NOG heftiger, maar dan raak je je clean beetje kwijt, dan kan je een x2n in de brug doen en een super2 in de hals. das zo heftig als je maar (passief) kan komen denk ik...

THW
20 november 2005, 09:14
Ik zou je de Seymour Duncan Jeff Beck voor in de brug positie aanraden, ben er zelf ook over na aan het denken om het in mijn SG te zetten want ik heb eens een keertje een SG met een JB gespeeld en dat klonk fantastisch, heel veelzijdig :)

Outrage
20 november 2005, 10:07
tja, wat er aan elementen in de jackson USA RR zit is een seymour duncan JB tb4 in brug positie en een Jazz SH2N in halspostie. Een andere (blijkbaar uitstekende) combinatie van elementen die mij ooit door iemand is aangeraden, is een Seymour duncan JB tb4 in de brugpositie en een seymour duncan '59 in de halspositie.

Nocki
20 november 2005, 12:08
Hee allemaal bedankt voor de Reacties. ik ga daar zeker wat mee doen. is er nog meer mogelijk met combinaties? hoe zou ik 3 elementen erin kunnen doen en kunnen schakelen? en is er ook meer mogelijk kwa phase schakelingen enzo?


Dit is geen flame of iets dergelijks, maar waarom heb je die gitaar toendertijd dan gekocht eigenlijk? Met andere woorden, wat bevalt dus juist wel aan de gitaar qua karakter?

Lijkt me ook handig om te weten als mensen andere elementen aan willen raden?

Meer body lijkt mij (niet dat ik nou bepaald verstand heb van elementen) best lastig aangezien een SG toch een lichte gitaar is. Volgens mij is het felle bijterige geluid juist inherent aan de SG...


de gitaar heb ik toen als backup gekocht voor op het podium. hij was goed koop en goed en kwam redelijk overeen met mn eigen gitaar.
wat me zeker bevalt is de bespeelbaar heid en het totaal andee karakter ten opzichte van mn andere gitaar.

wat me niet bevalt is dus de lichtheid in het geluid! daarom vraag ik eigenlijk ook of het mogelijk is om meer body in de sound te krijgen...

Nocki

Ash ketchum
20 november 2005, 14:56
P-90's, het werkt in iig op mijn SG classic, maar het ligt ook aan m'n speelstijl, bij mij klinkt 'ie met meer bass, als me broer er op speelt klinkt ie juist weer schel.

Met drie humbuckers kun je met drie push-pull potmeters de drie elementen van hum naar single schakelen en kan je de originele 3-standenschakelaar behouden.

H.Manback
21 november 2005, 00:14
[...]
de gitaar heb ik toen als backup gekocht voor op het podium. hij was goed koop en goed en kwam redelijk overeen met mn eigen gitaar.
wat me zeker bevalt is de bespeelbaar heid en het totaal andee karakter ten opzichte van mn andere gitaar.

wat me niet bevalt is dus de lichtheid in het geluid! daarom vraag ik eigenlijk ook of het mogelijk is om meer body in de sound te krijgen...

Nocki

Ok ja ik zag niet dat je al een LP had, dus daarom had ik zoiets van waarom niet een LP gekocht :wink:

Maar als ik het goed begrijp wil je niet per se dat volle geluid van een LP maar gewoon net wat meer body in je geluid in plaats van echt dun geluid. Dat lijkt me inderdaad wel haalbaar met gewoon een element vervanging.

Nocki
21 november 2005, 00:17
Naast dat ik gewoon een wat beter geluid erin wil wil ik ook dat ik er een beetje mee kan rommelen. vandaar ook de vraag betreffende brian may schakelingen en een 3e element erin. maar ik denk dat dit ook niet vaak gedaan is omdat ik er weinig over kan terug vinden...

toch maar eens gaan zoeken...

Nocki

casper innosence
21 november 2005, 12:11
dr is een SG op de markt die fabriek af 3 elementen heeft (3x hb) maar ik vindt et niet mooi...

Anavrin
21 november 2005, 12:42
Heej Nocki,
ik raad deze schakeling aan:
Normaal heb je:

http://members.home.nl/100procentmafkees/epiorig.JPG
maar maak er dit:
http://members.home.nl/100procentmafkees/epifase.JPG
van, en je hebt met alleen de aanschaf van 1 toggleswitch (van ong 3 euro), en totaal geen boor of zaagwerk een totaal andere gitaar qua schakelingen. Je kunt dan dus je elementen in of uit fase zetten, en je hebt een dubbele toonregeling op allebei je elementen.
Ik heb deze zelf in een Epiphone Les Paul gezet, en vind 'm zelf best goed gelukt:
http://members.home.nl/100procentmafkees/IMAG0879.JPG

Nocki
21 november 2005, 12:52
Dat klinkt idd wel heel leuk. kun je wat meer vertellen over hoe het klinkt? samples of zo??
wel een leuk idee!
Nocki

Bram+
21 november 2005, 13:08
Ziet er inderdaad interessant uit. Wat is zo ongeveer het nut van die dubbele toneregeling?

Anavrin
21 november 2005, 13:18
@Nocki:
http://members.home.nl/100procentmafkees/epiclean.wav
clean heb je er dus niks aan, want je krijgt alleen een heel iel geluid...
http://members.home.nl/100procentmafkees/epidist.wav
met distortion wordt het geheel een stuk feller (meer mid, beetje punk-achtig)
Bij solo's is het echter fantastisch:
http://members.home.nl/100procentmafkees/episolo.wav
echte lekkere felle klank.
Deze samples zijn trouwens allemaal opgenomen met de toonknoppen beide helemaal open (dus geen invloed op de originele klank), en gewoon maar wat gedaan, en dan na een paar seconden de fase-knop omgezet.

@Bram+:
normaal draai je met je toonknoppen een deel van je hoog weg. Bij het geval van 2 knoppen kun je dus met knop 1 wegdraaien wat je sowieso al kon wegdraaien, met knop 2 draai je dan nog meer hoog weg, waardoor de klank nog lager wordt. Kortom je totaalgeluid kun je dus lager laten klinken dan met 1 knop.

Orpheo
21 november 2005, 13:28
@Nocki:
http://members.home.nl/100procentmafkees/epiclean.wav
clean heb je er dus niks aan, want je krijgt alleen een heel iel geluid...
http://members.home.nl/100procentmafkees/epidist.wav
met distortion wordt het geheel een stuk feller (meer mid, beetje punk-achtig)
Bij solo's is het echter fantastisch:
http://members.home.nl/100procentmafkees/episolo.wav
echte lekkere felle klank.
Deze samples zijn trouwens allemaal opgenomen met de toonknoppen beide helemaal open (dus geen invloed op de originele klank), en gewoon maar wat gedaan, en dan na een paar seconden de fase-knop omgezet.

@Bram+:
normaal draai je met je toonknoppen een deel van je hoog weg. Bij het geval van 2 knoppen kun je dus met knop 1 wegdraaien wat je sowieso al kon wegdraaien, met knop 2 draai je dan nog meer hoog weg, waardoor de klank nog lager wordt. Kortom je totaalgeluid kun je dus lager laten klinken dan met 1 knop.

lijkt me heeeel sterk wat je hier zegt...het is waarschijnlijker dat je nu per pup een tone hebt....ipv dat tone2 het laatste restje hoog weghaalt bij tone1. maar tone is imo niet echt handig, tenzij je heel schelle pups hebt met heel " schel" tonehout. maar dan verwissel je toch de pups zou ik zeggen...mijn tone is altijd open, en ik ga ze eruit klussen; tis imo echt zinloos. nou ja, 1 tone eruit, de ander master. en die andere tone wordt varitone. das weer WEL handig. en dan met push pull fase. dat wil ik nog wel eens. maar of ik t echt ga gebruiken? Ik denk t niet.

Nocki
21 november 2005, 13:31
Dat is idd wel een heel leuk geluid wat je hebt... idd een goed idee bedankt voor je moeite voor opnemen en de reactie!

NOcki

Anavrin
21 november 2005, 13:35
@Nocki:
http://members.home.nl/100procentmafkees/epiclean.wav
clean heb je er dus niks aan, want je krijgt alleen een heel iel geluid...
http://members.home.nl/100procentmafkees/epidist.wav
met distortion wordt het geheel een stuk feller (meer mid, beetje punk-achtig)
Bij solo's is het echter fantastisch:
http://members.home.nl/100procentmafkees/episolo.wav
echte lekkere felle klank.
Deze samples zijn trouwens allemaal opgenomen met de toonknoppen beide helemaal open (dus geen invloed op de originele klank), en gewoon maar wat gedaan, en dan na een paar seconden de fase-knop omgezet.

@Bram+:
normaal draai je met je toonknoppen een deel van je hoog weg. Bij het geval van 2 knoppen kun je dus met knop 1 wegdraaien wat je sowieso al kon wegdraaien, met knop 2 draai je dan nog meer hoog weg, waardoor de klank nog lager wordt. Kortom je totaalgeluid kun je dus lager laten klinken dan met 1 knop.

lijkt me heeeel sterk wat je hier zegt...het is waarschijnlijker dat je nu per pup een tone hebt....ipv dat tone2 het laatste restje hoog weghaalt bij tone1. .
het is toch wel zo...
Bij de originele setup van een Les Paul of een SG heb je inderdaad per pup 1 toneknop en 1 volumeknop. Het geluid van die combo wordt dan doorgestuurd naar de pupselectorswitch, en die mix gaat dan naar de output.

Bij mijn versie gaat het signaal eerst naar de pupselector, en die mix gaat dan naar de volume en de 2 toonknoppen, en dan naar de output. De totale mix van de pickups (of ze nu in/ uit fase staan) gaat dus door de 2 toonknoppen.

Check die diagrammetjes nog maar eens, dan zul je zien dat ik gelijk heb :wink:

FruscianteFan
21 november 2005, 14:32
vraagje, nu het toch over die volume- en toonpots gaat: Waarom/hoe komt het dat als je één volumeknop dichtdraait op het standje met beide pups aan, het geluid helemaal stilvalt?

Anavrin
21 november 2005, 15:40
is dat bij beide volumeknoppen zo? Ik heb nl weleens (heel vroeger) via zo'n simpele splitter 2 gitaren op 1 versterker aangesloten, en toen was het zo dat als ik alleen van de ene gitaar m'n volume dichtdraaide, alles wegviel, maar als ik alleen van de andere het volume dichtdraaide, niet alles wegviel.
Ik ken het probleem dus wel, maar waar dat dan precies door komt :???:

H.Manback
21 november 2005, 15:44
Omdat je dus bij de switch twee signalen gewoon samenvoegt zeg maar. Wat er dus gebeurt is dat de ene volume pot op aarde zit, en de andere volume pot niet. Voeg die samen en je krijgt dat de ene volume pot verbonden wordt met aarde van de ander en het geheel dus aan aarde is. Daardoor wordt ie dus helemaal stil.

SBloke
21 november 2005, 17:59
op een SG zou ik direct een kahler trem zetten.....



Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat je in je body gaat freezen om een floyd-rose achtige brug erin te vrotten? Of gaat dat veel minder ingrijpend..

Heb je er misschien een fotootje van?

Wormaap
21 november 2005, 18:33
http://www.mercadolivre.com.br/org-img/preview/MLB/012005/25076925_2397.jpg
Geen through-body rout, slechts een klein hapje hout weg :)

Orpheo
21 november 2005, 20:45
op een SG zou ik direct een kahler trem zetten.....



Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat je in je body gaat freezen om een floyd-rose achtige brug erin te vrotten? Of gaat dat veel minder ingrijpend..

Heb je er misschien een fotootje van?

precies zoals wormaap zegt. en dan 2 superdistortions erin, en BLLLAAAAAAAAZEN met die hap!!!! de nieuwe kahlers zijn echt voortreffelijk. duiken superdiep, en zijn, vind ik, stemvaster dan OFR's.

SBloke
22 november 2005, 00:13
Dus eigenlijk maak je dan een shred gitaar van je SG???
Welke Kahlerversie moet er eignelijk in? Die modellen zijn mij niet al te duidelijk maar ik begin wel zeer ernstige GAS te ontwikkelen hier...

Lijkt mij een droomgitaartje.... (Ben altijd al SG liefheber geweest... was mijn eerste gitaar: een triplex SG... )


Deze erin trouwens???
http://i8.ebayimg.com/01/i/04/41/60/2b_1_b.JPG

Zodat je utieindelijk zoiets hebt zeker:

http://www.chrisguitars.com/gib86sgspec-wh.jpg


*Pakt emmertje en een uitgeprinte foto van deze gitaar, en zoekt een rustig hoekje op.... *

*KWIJL*

gasgasgasgasgasgasgasgasgasgasgasgasgasgasgasgasga sgas :o

Orpheo
22 november 2005, 00:30
juist, die trem, die pups. welke kahler je moet nemen... pff..... de 2310 is de klassieke versie. IN IEDER GEVAL DE FLATMOUNT!!!!!! je krijgt er freesschema's bij. je moet uit t body een soort vierkant frezen, en daar schroef je de unit in vast.

in de kahlerunit zelf zit nl alles al; veren, finetuners, snaarstops. alles. je hoeft ook je baleind niet af te knippen bij kahler.

ik raad je WEL aan eens een gitaar te proberen waar een kahler op zit!!!! sommigen vinden kahlers ENORM tone zuigen, en floyds niet, anderen (ik bv) vinden kahlers juist de tone puur weer geven, en vinden dat floyds (tone) zuigen, en anderen vinden dat trems an sich tone zuigen.

ach, shredversie van een sg...ik weet het niet hoor. ik zou m gewoon gebruiken voor judas priest achtige dingen, en das dacht ik niet shred.

je moet ook niet vergeten, kwak je er een kahler op, moet je nog wel een locking nut plaatsen. heb ik al eens wat over gevraagd, kan je dus ff zoeken, ik dacht bij zelfbouw.

maar goed, een sg met kahler en 2 superdistortions, leuke axe! HEEL leuke axe zal dat worden. maar tja, het zal niets te maken hebben met een originele (authentieke) SG, en nog minder met een sg met een p90. die dingen die rocken wel heel erg lekker hoor, begrijp me niet verkeerd. maar als je lekker wilt beuken (zakk wylde, randy rhoads, iron maiden...) dan is een p90 ongeschikt. vandaar.







(damn, ik weet deze post wel weer lekker vol te lullen :D )

Orpheo
22 november 2005, 00:31
juist, die trem, die pups. welke kahler je moet nemen... pff..... de 2310 is de klassieke versie. IN IEDER GEVAL DE FLATMOUNT!!!!!! je krijgt er freesschema's bij. je moet uit t body een soort vierkant frezen, en daar schroef je de unit in vast.

in de kahlerunit zelf zit nl alles al; veren, finetuners, snaarstops. alles. je hoeft ook je baleind niet af te knippen bij kahler.

ik raad je WEL aan eens een gitaar te proberen waar een kahler op zit!!!! sommigen vinden kahlers ENORM tone zuigen, en floyds niet, anderen (ik bv) vinden kahlers juist de tone puur weer geven, en vinden dat floyds (tone) zuigen, en anderen vinden dat trems an sich tone zuigen.

ach, shredversie van een sg...ik weet het niet hoor. ik zou m gewoon gebruiken voor judas priest achtige dingen, en das dacht ik niet shred.

je moet ook niet vergeten, kwak je er een kahler op, moet je nog wel een locking nut plaatsen. heb ik al eens wat over gevraagd, kan je dus ff zoeken, ik dacht bij zelfbouw.

maar goed, een sg met kahler en 2 superdistortions, leuke axe! HEEL leuke axe zal dat worden. maar tja, het zal niets te maken hebben met een originele (authentieke) SG, en nog minder met een sg met een p90. die dingen die rocken wel heel erg lekker hoor, begrijp me niet verkeerd. maar als je lekker wilt beuken (zakk wylde, randy rhoads, iron maiden...) dan is een p90 ongeschikt. vandaar.







(damn, ik weet deze post wel weer lekker vol te lullen :D )

FruscianteFan
22 november 2005, 07:47
damn, die kleur :o :-?
het glazuur springt zowat van mn tanden :-(

SBloke
22 november 2005, 10:48
Mooi he 8-)
Hoewel ik een oude verweerde kersenrode SG (die dus inmiddels chocoladebruin is) ook wel ERG kan waarderen.

intGod
22 november 2005, 11:06
Ze geven nog een Gibson SG met handtekeningen weg op http://www.mezmerize-hypnotize.nl. Altijd leuk voor erbij of om je soldeertechniek op te oefenen :)

Anavrin
22 november 2005, 12:43
grappig waar dit heen gaat...
een SG met trem, en dan een superdistortion erin:
http://members.home.nl/100procentmafkees/IMAG0869.JPG

heb ik dus een paar mnd geleden zelf voltooid :-D
DiMarzio DP100 (superdistortion) in de brugpositie en een Bigsby-achtige tremolo...

Nocki
22 november 2005, 18:35
Vind het een leuk topic worden...

Als ik zo eens luister en kijk op het forum maar ook daar buiten ga ik steeds meer nijgen naar Dimarzio elementen. het idee van 3 elementen gaat wat minder worden maar het phase gebeuren spreekt me wel heel erg aan! ben toch eens aan het kijken wat er allemaal te koop is op het moment...

kzag dat speeddemon ook nog een leuk ellementje te koop had...

de strijd is aan het losbarsten.. denk dat het voor mij ook geen kahler trem gaat worden maar eerder toch een floyd of geen... :-)

Nocki

Orpheo
22 november 2005, 20:21
Vind het een leuk topic worden...

Als ik zo eens luister en kijk op het forum maar ook daar buiten ga ik steeds meer nijgen naar Dimarzio elementen. het idee van 3 elementen gaat wat minder worden maar het phase gebeuren spreekt me wel heel erg aan! ben toch eens aan het kijken wat er allemaal te koop is op het moment...

kzag dat speeddemon ook nog een leuk ellementje te koop had...

de strijd is aan het losbarsten.. denk dat het voor mij ook geen kahler trem gaat worden maar eerder toch een floyd of geen... :-)

Nocki

kahler is floyd, maar dan mooier, stabieler, en minder irritant met plaatsen :wink:

maar goed, uit fase is idd een handig iets; klinkt vaak heel lekker.
maar ik ben zelf even de draad kwijt van wat JIJ wilt; wil je nu juist een heel heftige sound, lekker rocken met vleugje metal zeg maar, of juist lekker vintage aanpielen?

voor dat eerste: superdistortion/virtual paf (of pafpro)

voor dat tweede: beetje modden met 2 p90's.

dat zou ik doen. maar ik weet niet wat jij dus wilt.

Nocki
22 november 2005, 21:57
Vintage aanpielen zegt me weinig... doe maar scheuren...! :-)

Orpheo
22 november 2005, 22:00
Vintage aanpielen zegt me weinig... doe maar scheuren...! :-)


superdistortion, all the way :D

SBloke
23 november 2005, 00:08
Zou je dan niet voor een combinatie van super distortion in de brug positie en een super2 in de neck...?

Coilsplittertje ertussen, eventueel een fase schakelaartje, Kahler trem erin.. en volgensmij heb je dan een behoorlijk veelzijdig scheurijzertje.. (of misschien toch een p90 in de neck positie?)

Ik geloof dat ik maar eens ga zoeken voor een goedkope SG (zo'n "faded" geval ofzo) wel een gibson he....

bram123
23 november 2005, 00:19
faded is lachen tenzij je bang bent voor krassen want de 'finish' kan h e l e m a a l niks hebben. oja en de brugpickup is een beetje suf. verder leuke gitaar.. heus.

Orpheo
23 november 2005, 00:24
Zou je dan niet voor een combinatie van super distortion in de brug positie en een super2 in de neck...?

Coilsplittertje ertussen, eventueel een fase schakelaartje, Kahler trem erin.. en volgensmij heb je dan een behoorlijk veelzijdig scheurijzertje.. (of misschien toch een p90 in de neck positie?)

Ik geloof dat ik maar eens ga zoeken voor een goedkope SG (zo'n "faded" geval ofzo) wel een gibson he....

2 superdistortions kan heel goed hoor, kijk naar ace frehley. de super2 levert in een sg teveel treble, vind ik. een sg heeft al flink wat bite, en met t vele hoog vna de super2 is dat imo al snel teveel.

wat WEL kan, als je wat meer clean wilt spelen op hals, en wat veelzijdiger wilt zijn, is een air norton erin proppen, en een superD in de brug.

en idd, coilsplits onder pushpull knoppen en faseknoppies maken de plank zeer veelzijdig, en dan nog eens een kahlertrem, en je hebt een moordplank.

een p90 zou ik niet doen. het kan wel qua output, maar t bromt imo teveel, ruist ook wat. en past niet bij t heftige karakter van de kahler+superdistortion.

Nocki
23 november 2005, 10:28
Leuk!

Gisteren even de gitaar wat afgesteld en de fretten wat afgeschuurd (aan de zijkant van de hals waren de fretten niet zo netjes afgevlakt) dus irriteerde dat nagal als ik speelde. even een schuurpapiertje erover heen en dat is ook weer beter. slechte beurt voor gibson ook al is dit een budget versie!

Even de slagplaat eraf geschroefd en gekeken of ik er iets bij kon proppen maar dat wordt even goed kijken hoe en wat. :-)

zelf zit ik te kijken naar een oplossing met of kleine switches of push push pots.

tijdens het spelen op een pot drukken (leuke woordkeuze he) lijkt me makkelijker dan aan de pot rukken (niet te verwarren met "van de pot rukken")

over de elementen ben ik nog niet helemaal uit. krijg een hoop tips waar ik veel aan heb maar ben nog naar een midden weg aan het zoeken.

aan de ene kan vin d ik het steve vai geluid wel erg goed aan de andere kant ook niet. het satriani geluid is ook super maar heeft ook weer veel mid. en dat is juist wat je krijgt met die phase schakeling...

we gaan gewoon nog verder het net afstruinen...


Nocki

SBloke
23 november 2005, 11:31
Ik ben echt heel benieuwd wat het gaat worden. Als ik de info hier zo allemaal lees kun je van een SG een behoorlijk veelzijdige "stevige muziek" gitaar maken. Toch maar eens gaan sparen.

Nocki
23 november 2005, 13:01
Net even bij de plaatselijke muziekboer geweest en hij had nog wel een pushpush pot liggen. met deze kon ik van een hb een single coil maken.
maar helaas geen fase schakeling zoals hij zei.

SBloke
23 november 2005, 14:00
Fase schakelingen heb je geen apparte schakelaars voor...

Je kunt het doen met een pullpush pot of met een 2-weg schakelaartje als ik het goed had begrepen...

Hier kun je iig zien wat de bedoeling is:

linkje (http://www.seymourduncan.com/support/schematics/phase_switch_humbuckers.html)

Nocki
23 november 2005, 14:26
op de pushpush die ik zag in de winkel waren 3 aansluitingen voor de potmeter (500K) en 3 voor de pushpush!

hoe zou je dat dan aan moeten sluiten? er werd gezegd at ie voor single /HB was!

Nocki

THW
23 november 2005, 15:38
Hmm als we het nu toch over Gibson SG mods hebben, heb ik ook nog wel een vraagje...

Ik denk er namelijk over om een p90 in humbuckerformaat (officiele naam vergeten) in mijn neck positie aangezien ik dit toch alleen maar gebruik voor wat cleanere dingetjes.
Iemand een suggestie? :)

Anavrin
23 november 2005, 20:17
fase:
http://members.home.nl/100procentmafkees/dreamotionphase.JPG
buitenste polen dus kruiselings verbinden

AART
23 november 2005, 21:25
EMG 85, heel veel mid icm Rhy 2.

lekker licht compressed, veel body.

iig in mijn mahonie RGT.

RS-Rik
23 november 2005, 22:43
een 85 is ook een paf... ook geschikt voor in de nek om een beetje steriele tonen mee te krijgen.

glacius
23 november 2005, 22:56
op een SG zou ik direct een kahler trem zetten.....

nee joh gelijk een floyd rose indouwen.... gewoon doen dat 3 pickup verhaal ! alles wat jij eraan wil veranderen gewoon doen !

zou ik ook gedaan hebben

Orpheo
23 november 2005, 23:03
op een SG zou ik direct een kahler trem zetten.....

nee joh gelijk een floyd rose indouwen.... gewoon doen dat 3 pickup verhaal ! alles wat jij eraan wil veranderen gewoon doen !

zou ik ook gedaan hebben


en jij mist DUIDELIJK het punt vna mijn verhaal....

leer eerst maar even goed lezen!!

SBloke
23 november 2005, 23:07
op een SG zou ik direct een kahler trem zetten.....

nee joh gelijk een floyd rose indouwen.... gewoon doen dat 3 pickup verhaal ! alles wat jij eraan wil veranderen gewoon doen !

zou ik ook gedaan hebben

weet je, opzich vind ik een Kahler een stuk mooier dan een Floyd.. en kost je minder hout. Maar het zal wel weer een kwestie van smaak zijn. Kan een Kahler eignelijk even "diep" als een Floyd? m.a.w. Kan een flody wat een kahler lan en omgekeerd... of heb je voor bepaalde technieken echt niks aan een kahler waar je wel een floyd voor kunt gebruiken (en omgekeer duietraard)

Bobbel
24 november 2005, 10:07
waar staat m.a.w. ook al weer voor?

H.Manback
24 november 2005, 11:29
met andere woorden

(de jeugd van tegenwoordig :roll: :razz:)

Bobbel
24 november 2005, 11:33
met andere woorden

(de jeugd van tegenwoordig :roll: :razz:)

lol... ben zelf ook zo'n zeikerd als het om taal gaat, maar dit wist ik even niet meer...

sregor
9 december 2005, 15:25
Hallo daar!
Ik heb een gibson SG std en ik zit er over te denken om er een tremolo op te laten zetten. Ik heb een aantal vragen: Moet er iets geboord/veranderd worden aan de gitaar zelf om hem te bevestigen?
Daalt hierdoor de waarde van je gitaar? en als ik een tremolo kies ga ik dan voor zo'n bigsby (die ik erg mooi vind) of voor zo'n eentje die ook op de Angus versie van de SG zit? heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij hierbij helpen een keuze te maken en of mij er wat meer over vertellen??
groetjes Rogier

sregor
9 december 2005, 15:26
Hallo daar!
Ik heb een gibson SG std en ik zit er over te denken om er een tremolo op te laten zetten. Ik heb een aantal vragen: Moet er iets geboord/veranderd worden aan de gitaar zelf om hem te bevestigen?
Daalt hierdoor de waarde van je gitaar? en als ik een tremolo kies ga ik dan voor zo'n bigsby (die ik erg mooi vind) of voor zo'n eentje die ook op de Angus versie van de SG zit? heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij hierbij helpen een keuze te maken en of mij er wat meer over vertellen??
groetjes Rogier