PDA

View Full Version : Wat neem jij mee als backup



ieme
19 november 2005, 20:19
Neem jij een backup amp mee naar gigs?

Heb je daar een pod ofzo voor?
Of vertrouw jij 100% op je amp?

En verder qua snoeren?
heb jij altijd extra snoeren Gitaar- en Speaker-snoeren bij je?

Hoeveel sets reserve snaren neem jij mee?
3?

Heb jij alles in cases? of ook los?

Helter Skelter
19 november 2005, 20:39
ik neem altijd 2 tops + 2 cabs (2X12) mee naar optredens en als er ruimte is stel ik het ook gewoon op. Verder heb ik een flightcase met allerhande 'kleingoed' : lange, korte snoeren, gitaarbanden, een handvol pedaaltjes, snaren (waarvan sommige al jaren oud), tape, gereedschap, adapters, verlengsnoeren eigenlijk de hele meuk wat je in bijna elke gitaristenkoffer aantreft.

Ik neem ook altijd 3 gitaren mee omdat ik nogal eens snaren breek, schijnt aan zuur zweet te liggen hebben ze me verteld :-?

marc_o
19 november 2005, 21:51
2 gitaren, een paar pakjes snaren en meestal geen back-up versterking.
Ik ga in de toekomst wel m'n Koch Pedaltone meenemen als back-up, klinkt best goed op een PA-systeem.

Metoshade
19 november 2005, 22:16
Ik neem wel altijd een paar extra voorbuisjes mee. ik heb 1 keer gehad dat zo een ding het tijdens een optreden begaf, de rest van de avond met een soort overdrive op het clean gespeeld en nog maar de helft van het volume. Ik had het makkelijk kunnen verhelpen als ik een 12ax7tje bij me had gehad :-?

Verder is het gewoon mijn Shiva en mijn Haar stratje (even pochen hoor ;) ) Jammer alleen dat ik nog moet leren spelen...

Mitch
19 november 2005, 23:55
Twee gitaren of één gitaar (afhankelijk van de band), paar reserve snaren en een compleet setje, lange kabel, patch kabel, soms adapter/daisy chain en een voor- en eindbuis, just in case....

Mufftin
20 november 2005, 00:37
Snaren, buis, gitaar (geleend dan wel) en dit alles zit allemaal netjes in koffers

Punt
20 november 2005, 01:33
Snaren, voorbuizen en een extra gitaarkabel.

Tupelo
20 november 2005, 01:58
Geen geld voor backup, wat snaren, extra snoertje, batterijen en hopen dat alles het gewoon blijft doen. :)

Bins
20 november 2005, 02:38
We hebben samen meestal 1 backup gitaar mee (we zijn met zn 2en), verder altijd 1 of 2 pakjes snaren in mn tas zitten + stringwinder + tangetje. Ik vervang meestal liever ff snel een snaar dan dat ik de backup moet pakken, gelukkig breek ik echt zelden een snaar. Extra snoeren heb ik nooit bij me. Ik heb er 2: gitaar-tuner-patchkabel-sd1-amp, dus als er 1 kapot is doe ik gewoon gitaar-sd1-amp. Meer reserve shit heb ik niet. Als er iets kapot gaat (nog nooit gebeurd) is er altijd wel iets te leen van een andere band.

edit: 9volt batterij en een schroevendraaier heb ik ook altrijd bij me.

Amp
20 november 2005, 04:06
Ik heb op het podium altijd een roadie, maar dit is voor mij persoonlijk reserve:

- 1 gitaar (extra dus)
- 2 sets snaren

En voor de hele band:
- 2 instrumentkabels
- 1 Sansamp GT2 voor als een versterker ermee ophoudt
- 1 overdrive (meestal Boss SD-1)
- een stuk of wat batterijen (hele band speelt met adapters/Pedal Power, maar toch..)
- een zooi plectrums
- 3 patch kabels
- preamp-buizen

harrie-beton
20 november 2005, 10:20
alleen snaren


ik heb 1 goede gitaar
reserve brengt ongeluk

vinni
20 november 2005, 10:45
K'heb een kistje waar vanalles in zit:

- Drie sets snaren + losse 0,10's
- één kort en één lang signaal snoer
- één speakersnoer
- preampbuisjes en eindbuizen
- 20 plectrums
- reserve capo (ik raak die dingen altijd kwijt :-? )
- Gitaarband
- Gereedschapset met zaklamp (handig in jerack!)
- Pleisters en aspirine
- Handschoenen voor het sjouwwerk
- Multimeter / soldeerbout
- reclamemateriaal van de band
- Handdoek / schone kleding
- Alle manuals

Geen reserve gitaar of versterker.

Vinni

vinni
20 november 2005, 10:46
Oh ja...
Zeker niet te vergeten!!!!!

Zekeringen.....heel veel!

Vinni

Fuhgawz
20 november 2005, 11:10
Pfff... De zooi die ik gebruik kan ik al amper betalen, laat staan dat ik geld heb voor extra spul.

1959SLP
20 november 2005, 11:13
een stuk stuff en een extra knipkaart. De wet van Murphy naait mij niet meer :wink:

Nicci
20 november 2005, 11:32
paar plectrums
setje snaren
paar extra kabels
paar reserve buizen

maar als je met een band echt aan de weg timmert en wekelijks ergens speelt, kan ik me voorstellen dat je alles dubbel wilt hebben.

Punt
20 november 2005, 11:39
Oja die zekeringen was ik ook vergeten te noemen.

AART
20 november 2005, 11:47
Het allerbelangrijkst word altijd vergeten: Ducked Tape

is veel mee op te lossen.

Harry
20 november 2005, 12:27
ik heb meestal wel een Hook amp in de auto liggen voor het geval dat

Nrrrk
20 november 2005, 12:48
2 tops
1 cab
2 gitaren (ontstemmen toch niet, hoe hard ik ook ram. PRIMA).
extra kabels
snaren
batterij (voor als de stemmer kut doet ;) )

almarvk
20 november 2005, 12:56
2 gitaren. Nu 1 van de andere gitarist omdat m'n RG alweer kaduuk is... :(

Verder wel een extra snoer, plectra & snaren mee.

Punt
20 november 2005, 13:27
Ik zie dat een aantal mensen een extra gitaar meenemen.
Is dat echt als backup of is dat meer om af te wisselen?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een gitaar het begeeft.
Of is het voor het geval je een snaar breekt?

harrie-beton
20 november 2005, 13:29
extra gitaren is: soms patsen op podium en meestal als er een snaar knapt.
Natuurlijk ook nog voor klankverschil. Sultans of Swing klinkt niet op een les paul...

Helter Skelter
20 november 2005, 13:47
Ik zie dat een aantal mensen een extra gitaar meenemen.
Is dat echt als backup of is dat meer om af te wisselen?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een gitaar het begeeft.
Of is het voor het geval je een snaar breekt?

yes, het ligt er natuurlijk wel aan wat voor gitaren je hebt. 2 van de 3 die ik meeneem hebben een zwevende tremolo (Fender Strat en een Musicman Axis) als er een snaar breekt heb je plotseling een zeer experimentele stemming. Je moet bij snaarbreuk dan gelijk van gitaar kunnen wisselen en wachten op de pauze om de boel weer op stemming te krijgen.

Mr.Bluesbreaker
20 november 2005, 14:17
Sowieso minimaal 2 gitaren mee plus extra snaren, je weet maar nooit.
Verder:

-ecc 83's.
-ducked tape
-2 instumentkabels, 1 patchkabeltje.
-als er genoeg ruimte is, een reservetop

Al het kleine spul zit in koffers, tops vaak in een hoes voor transport.

sickpunk
20 november 2005, 14:23
backup: bass, 3 extra setjes snaren, stroomblok, adapter, 3 kabels, speaker kabel, patchkabels, plectrums, plectrum houder, gitaarband .

thefox
20 november 2005, 14:26
Ehh, ik heb eigenlijk geen backup bij me. Wat extra plectrums en een pakje snaren, maar daar blijft het bij :P Ik wil wel heel erg graag een backup gitaar, maarja, het geld groeit me niet op de rug :o

robert-gitarist
20 november 2005, 14:44
Ligt eraan als het optreden groot is enzo neem ik mee: 4 gitaren( 3x jackson,allemaal anders gestemd) en als backup me Fender,2 tops: Randall en Marshall en een marshall cabinet,pedalen zitten in een pedalenbak,dus deksel eraf en inprikken,en een flightcase met handoek erin,hele berg snaren,zooi reserve buizen(eind en voor) plectra, kabels,stroomblokken en ja nog wat klein goed als gitaarbanden enzo.
Lijkt heel veel maar valt mee,want al die kleine zooi zit in een flightcase met laadjes

Punt
20 november 2005, 15:38
Ehh, ik heb eigenlijk geen backup bij me. Wat extra plectrums en een pakje snaren, maar daar blijft het bij :P Ik wil wel heel erg graag een backup gitaar, maarja, het geld groeit me niet op de rug :o

Ach kop op, je moet al die zooi ook meezeulen :)
Ik neem het liefst zo weinig mogelijk mee.

thefox
20 november 2005, 15:42
misschien is het ook wel interessant om erbij te vertellen in wat voor een band je speelt en of je band je werk is of gewoon hobby. Dat zet alles wat meer in perspectief denk ik :P

Wormaap
20 november 2005, 16:15
Als ik met m'n eigen band ga optreden: 3 gitaren, waarschijnlijk 2 om daadwerkelijk te gebruiken en'n backup. M'n top zit een reservezekering in, en voor de rest een zooi plectra en de hoop dat m'n kabels enzo het uithouden :P

yhcmarc
20 november 2005, 17:21
Altijd minimaal 2 gitaren / bassen mee, extra gitaar en speaker kabels, batterij. Straks op tour neem ik ook een extra top mee, maar voor losse shows doe ik dat niet, we spelen zo een 25 minuten, dus dat moet wel lukken :)

ArpeggioKing
20 november 2005, 17:53
Dit neem ik altijd mee naast mn gitaar en amp + podxtlive

-extra lange vloei
-shag
-Homegrown Weed

all you need!

;)

Ibanez RuleZ
20 november 2005, 18:03
helemaal nix.

standaard gewoon mn amp set up, 2 gitaren (verschillende klank, maar wel zodanig afgestemd dat k een set kan afmaken met de andere gitaar als een snaar van de ene breekt.

Harrald

chennie
20 november 2005, 20:59
enkele flessen bier, een fles whiskey en een reserve plectrum....

ja denk dat dat het wel is.

Helter Skelter
21 november 2005, 01:07
misschien is het ook wel interessant om erbij te vertellen in wat voor een band je speelt en of je band je werk is of gewoon hobby. Dat zet alles wat meer in perspectief denk ik :P

Uiteraard is je vervoers -en woonsituatie belangrijk voor de hoeveelheid spullen die je meemeent, als je 4 hoog zonder lift woont en een Smart hebt dan moet je improviseren. Zelf heb ik een Citroën Berlingo en kan ik b.v. tot aan de deur komen om in te laden. De 2 cabs blijven permanent in de auto, ik hoef eigenlijk alleen de 2 tops + 3 gitaren en een koffer-allerlei erbij te gooien. Ook werken wij met een geluidsbedrijf waarmee o.a. contractueel geregeld is dat er op lokatie zonder lift geen trappen met in totaal meer dan 10 treden mag zijn, daar moet het bedrijf wel zelf naar informeren: geen vermoeiende verassingen dus. Verder heb ik zo'n bouwmarkt steekwagen/karretje dus ik heb m'n spullen in no-time daar waar ze zijn moeten :)


nu alleen nog een Tom-Tom :oops: :D

ik treed overigens ongeveer 50X per jaar op verdeeld over 2 bands en heb gewoon een full-time baan

vester86
21 november 2005, 01:15
mijn zooi die mee gaat het podium op:

1 x rackje (mijn rack is ook mono te gebruiken,dus heb altijd 1 speakerkabel "over")
1 of 2 patchkabeltjes
3 gitaren (2 in E, 1 in F#, vanwege onze zangeres)
2 of 3 gitaarkabels
pakje snaren (net wat ik heb liggen, meestal hybride 0.009 of 0.010)
stringwinder
hoop plectrums

that's all

Dude
21 november 2005, 01:49
een zootje reserve groupies om genadeloos te pompen na of tijdens het spelen mochten de groupies die in de desbetreffende kroeg zijn niet pompbaar zijn...







No shit, ik neem niks qua backup mee, heb een tijdje mn jcm800 combo meegenomen voor het geval mn 800 top dr mee uitscheet maar daar begin ik niet meer aan. Ook het gesjouw met een 4x12 doen we niet dus ik gebruik alleen mn 2x12, het is dat 1x12 cabinetjes niet als een 2x12 klinken anders had ik dat gekocht.

backup is voor mietjes


(tot ik een keertje met kapot spul voor lul sta op het podium....)

andy
21 november 2005, 12:05
Extra gitaar, snaren, kabels (zowel voor gitaar als tussen amp en cabs).

Amps en snoeren zitten in flightcases.

Vroeger ging er ook altijd een extra amp mee, omdat de rotzooi die ik toen had niet te vertrouwen was. :razz: (ik had 2 oude LC's)
Nu heb ik een vrij nieuwe amp, dus ga ik geen tweede mee slepen.

Kamiess
21 november 2005, 12:12
Ik neem mee:

2 gitaren ( E + drop D)
rack met 9200 poweramp>hier gebruik ik maar 1 kanaal van dus mocht er iets uitvallen switch ik zo naar de andere kant.

Reservesnaren/kabels/plectrums en voor de rest vertrouw ik erop dat het heel blijft

Nielsje
21 november 2005, 12:17
geen reserve amp

gewoon 2 gitaren (strat en les paul)

wel wat snoeren, stekkerdozen, plectrums snaren extra.

verder gewoon een schroevedraaier , nijptang en een potje reserve ego

dml
21 november 2005, 12:42
Altijd twee combo's en als de ruimte het toe laat twee 2x12's. Als één van de combo's ermee ophoudt ga ik wel alleen op de andere verder, in dat opzicht dus geen backup. Verder altijd twee gitaren, vier gitaarkabels variërend in lengte, vier setjes snaren, één midikabel van 6m en één van 3m, één 7-polige DIN verlengkabel, drie speakerkabels van 1m (dus één is reserve) en één viervoudig 230V stekkerblok. Zo'n blok zit ook achter in m'n rekje.
Combo's en cab's zitten altijd in de stevige Koch-hoezen. Gitaren ook in gigbags. Kleinmateriaal in zo'n aluminium DHZ-koffertje. 19" rek is gewoon een profi rek (geen SKB Tupperware o.i.d.), daarin zitten ook de footcontroller, midikabels, send-return-kabels, nog een stekkerblok en wireless. En al dit fijns gaat zonder problemen achterin m'n VW Touran.

Vroeger had ik altijd alles, maar dan ook alles geflightcased. Leuk en aardig maar het weegt gigantisch veel, neemt meer ruimte in beslag en je beschadigd meer dan dat het beschermt. Als alles altijd vervoerd zou worden in een bus of vrachtwagen, dan zou ik zeker de flightcases overwegen maar zolang ik het zelf vervoer niet.

pol
21 november 2005, 13:12
ik neem niks reserve mee buiten wat kleine prullen (kabels, snaren, plectrums)

casper innosence
21 november 2005, 14:01
ik speel met mn band melodieuze hardcore/punk en meest spelen we n 25-30 minuten. Omdat wij meestal de bus van mn ouders kunnen gebruiken nemen we voor de optredens het liefste eigen spul mee:

maar ik neem alleen als backup een extra gitaar mee (en n extra bass voor onze bassist) geen reserve amps. verder een zooitje snaren, maar nog nooit nodig gehad omdat ik meestal voor het optreden er nieuwe snaren op pleur...

komt binnenkort wel een extra (lang) speakersnoer bij voor als er mogelijkheden voor n 2e cab zijn en een extra gitaar snoer voor de zekerheid..

BLOK182
21 november 2005, 14:24
Ik heb altijd 1 amp bij, en 2-3 gitaren (afhankelijk van grootte podium/vervoer). Verder 2 goede kabels, geen reserve, mocht er eentje stukgaan, dan maar verder spelen zonder pedaalbord. Onze andere gitarist neemt ook altijd 2-3 gitaren mee, dus qua snaren breken zitten we wel goed. Alleen als de amps het begeven, dan zijn we de sjaak :)

InternEd
21 november 2005, 16:56
Een reserve gitaar. Die stem ik van te voren en dan gaat ie netjes terug in z'n hoes in een hoekje, dus niet om mee te showen (of omver te laten lopen). Mocht het nodig zijn, kan ik die snel genoeg pakken.

Een Vamp2 voor het geval m'n amp me in de steek laat.

Standaard in m'n koffertje zowieso meerdere kabels, plectrums, snaren en dat soort klein spul.

InternEd
21 november 2005, 16:56
[dubbel]

Riffcrusher
21 november 2005, 22:14
Backup in de vorm van amps is te duur !!! (Zie sig)
Alleen snaren en lampen dus...

En een gitaar. Als ze ooit nog binnenkomt tenminste. Herinnert er zich iemand dat ik ooit, in een ver verleden (zijnde 8 januari 2005), een Jackson SL2H bestelde (natural) ? Wel, daar wacht ik nog steeds op...
ZUCHT...

Jo D.

Wicked Willy
22 november 2005, 00:15
Dit neem ik zon beetje allemaal mee naar een optreden:

-Koch Multitone Combo + 2x12" cab OF Koch Studiotone + 2x12" cab (ligt aan de grootte en duur van de gig)
-PRS Custom 22 en LP Studio
-Boss GT3
-Boston Distortion
-Vox Wah Wah
-6 pakjes snaren (3x010 3x011), voor 2 gitaren
-stuk of 4 snoeren
-3 patchkabeltjes
-2 9V blokjes
-2 stemapparaten
-1 reserve riem
-zaklampje
-setje buizen (voor en eind)...alleen voor de Multitone
-kruiskop, mini en platte schroevendraaier
-knip- en nijptanp
-handdoek
-aparte bank van mijn GT3 geprogrammeerd voor het geval mijn amp niets meer doet (eigelijk een driekanaals amp van gemaakt met wat basic effecten)
-verlengsnoer op haspel (10m)
-4 slides (2x glas, 2 maal koper)
-stuk of 20 plectrums
-2 eigen mics (Sennheiser 609)
-eigen DI (H&K Redbox)
-rockstand (voor 3 gitaren)
-1 gitaarstandaard

vulvasonic
22 november 2005, 00:36
Wat ik meeneem is sterk afhankelijk van mijn conditie (lees: luiheid) die dag.

Ik neem vlak voor we gaan de beslissing of ik een Fender- dan wel een Gibson-klank wil. En vervolgens neem ik dan twee Fenders of twee Gibsons mee, waarvan 1 van de 2 altijd als reserve dient. Ik heb er een hekel aan om van gitaar te wisselen op het podium.

Verder ben ik sinds kort gezegend met een roadcrew dat ervoor zorgt dat mijn spul (twee AC30's en een Marshall kast plus wat effectenspul) klaar staat als ik vanuit de limousine het podium op spring.

OOOOOH, wat klinkt dat LEKKER!!!!! :-D

BLOK182
22 november 2005, 11:05
Ja bij mij hangt het ook soms van de luiheid af, en van de grootte van het podium. Soms laat ik de hele pedaalcase achterwege en trek alleen de engl footswitch deruit. Deed onze andere gitarist da ook maar, damn, die heeft een case :o :-D

The Chief
22 november 2005, 12:20
sinds ik geen floyd meer gebruik neem ik meestal zelfs geen backupgitaar meer mee...
laat staan een backup-amp...
enkel zekeringen...
ik ben opgegroeid met McGuyver, en dat heeft me altijd al gered...
http://www.midwestshootingacademy.com/images/leatherman.jpghttp://www.rangertravel.de/shop/images/gaffa%20silber.jpg

harrie-beton
22 november 2005, 13:57
ik heb mijn leatherman zondag nog gebruikt bij de gig. De hendel van de autodeur brak af :o

We hebben geen backup auto

Snappie?

Geronimo
22 november 2005, 15:13
Plakband is idd onmisbaar. Ik neem het zelf alleen nooit mee, de geluidsmannetjes van de betreffende tent hebben altijd wel een stukje als dat nodig is...

Helaas heb ik niks backedup, mijn versterker moet het gewoon doen (ik heb m immers zelf geschapen) en mijn gitaar ja, gewoon op tijd de snaartjes vervangen. Laatste optreden ging dat mis, toen brak ik een snaar: einde optreden.

MrHammett
22 november 2005, 15:50
Niet te moeilijk :P
-2 gitaren
-1 top + cab
-2 snoeren
-extra setje snaren
-1 gitaarstandaard

Die zekeringen zijn idd handig, moek ook maar doen..
Maar wie gaat er nou serieus nieuwe buizen on stage in zn amp zette :???:
Moet er niet gebiasst worden?

Geronimo
22 november 2005, 16:09
Moet er niet gebiasst worden?

Welnee! Inprikken en raggen maar! :-D

Orpheo
22 november 2005, 17:23
Niet te moeilijk :P
-2 gitaren
-1 top + cab
-2 snoeren
-extra setje snaren
-1 gitaarstandaard

Die zekeringen zijn idd handig, moek ook maar doen..
Maar wie gaat er nou serieus nieuwe buizen on stage in zn amp zette :???:
Moet er niet gebiasst worden?

bias eigenlijk alleen als je ander type buizen erin zet. en wat doe je, als je wilt spelen, en er gaat een voortrapsbuis naar de klote, of je hebt een 50watter buizenhead, en er gaat een eindbuis naar de klote? dan is een extra buis wel heeeeel handig hoor!!

MrHammett
22 november 2005, 19:00
Jonge ik ben veels te bang iets te slope als ik zoon ding deruit trek :-?
Ik dacht echt dat dit altijd iets voor 'experts' was..
Maar laat ik geen eerdere topics oprakelen.. :razz:

waix
22 november 2005, 19:10
vrijdag speel ik voor het eerst voor publiek op de music-in van mn school

hopen dat het goed gaat :)

neem 2 gitaren mee, combo, plectra, kabels, stemapparaat, verlengsnoer

dejohan
22 november 2005, 19:29
1 reservegitaar

that's it.

dejohan
22 november 2005, 19:30
bias eigenlijk alleen als je ander type buizen erin zet.

??????

Wicked Willy
22 november 2005, 20:50
Bij Koch is biassen niet nodig.......en je weet maar nooit....dus altijd een setje buizen bij me.

PeteRS
23 november 2005, 12:57
ik heb meestal wel een Hook amp in de auto liggen voor het geval dat
:-D
Wat heb je op t podium staan dan?