PDA

View Full Version : Gitaar kopen in de states



Sickone
19 november 2005, 18:47
Hoi,

Is er iemand die ervaring heeft met het kopen van een gitaar in de states?
Ik ben geinteresseerd in het kopen van een gitaar via het net in Amerika.
Normaal zou ik dit niet snel doen maar met een Music Man Steve Morse durf ik het wel aan. Kost in US 1235 dollar doet hier vanaf 1700+ euro!!!

Dus ervraingen met douane invoer BTW etc allemaal van harte welkom.

Groet Sickone

BassAgent
19 november 2005, 19:32
Volgens mij is het invoeren, douane, BTW ontiegelijk duur en kom je toch wel op hetzelfde bedrag uit. Denk ik zo.

olaf reijnders
19 november 2005, 19:38
Je moet zo'n 25% extra rekenen. Dus 1235x 1,25 = 1543,75. Dan heb ik de verzekering er nog niet bijgerekend.......... :o

BassAgent
19 november 2005, 19:40
Dat bedoel ik dus :D

Quink
19 november 2005, 20:27
Dus 1235x 1,25 = 1543,75.

Ja, dat zijn dollars, dus 1330 euro.

zjanke
19 november 2005, 22:10
Nou, nog maar eens dan. Je betaalt 19% BTW over aankoop+transportkosten en 3,2% invoerrechten over de aankoop.

1235 gitaar, 150 transport, dan wordt de BTW ongeveer 263 en de invoerrechten ongeveer 40 dollars. Beetje administratiekosten voor de inklaring en ongeveer 25 voor de verzekering, dan ben je zo'n 1725 dollars kwijt en dat is dus 1465 euro.

Dat is een leuke besparing, maar vergeet niet om alles te tellen... Wellicht dat je nog wat van de prijs af kunt krijgen, want terugkomen voor een afstelbeurtje zal niet gebeuren denk ik :wink:

Luca P
20 november 2005, 10:05
Ik kon 10 jaar geleden gewoon door lopen met mijn gitaar!!
Kan je nu wel shaken denk ik.

zeppo
22 november 2005, 14:03
Een tijdje geleden een Peavey T-60 gekocht op Ebay, en al met al viel het erg tegen.

Zoals hier al wordt gesteld moet je een hoop extra betalen, en ik mis in eerdere posts een post:

Bij de douane wordt belasting geheven over het totaalbedrag van:

- Aankoopprijs
- Verzekerd bedrag(!)
- Transpostkosten

Daarnaast natuurlijk ook nog de 'gewone' administratiekosten.

Ik heb hier nog niet gelezen dat het verzekerd bedrag wordt meegerekend.
Volgens mij ben je dus in totaal nauwelijks voordeliger uit, en dan heb je natuurlijk ook nog het 'probleem' dat je geen winkel hebt waar je kunt reclameren....
Waarom dan toch wel kopen in de VS? Sommige gitaren vind je hier maar mondjesmaat, en als je ze dan al vindt, is het nog maar de vraag voor welke prijs en in welke staat.

In het geval van mijn Peavey T-60 geldt dat die hier maar zeer sporadisch te koop is, en in Amerika volop te vinden is.

Een goed alternatief is natuurlijk ebay.de en ebay.co.uk
Omdat die landen tot de EU horen, heb je geen last van die heffingen.
Alleen de verzendkosten zijn iets hoger.
Ik heb de laatste maanden een aantal gitaren gekocht via Ebay (1 VS, 1 UK, 2 DE) en ik kijk nu standaard eerst op de Europese sites...

zeppo
22 november 2005, 14:04
Een tijdje geleden een Peavey T-60 gekocht op Ebay, en al met al viel het erg tegen.

Zoals hier al wordt gesteld moet je een hoop extra betalen, en ik mis in eerdere posts een post:

Bij de douane wordt belasting geheven over het totaalbedrag van:

- Aankoopprijs
- Verzekerd bedrag(!)
- Transpostkosten

Daarnaast natuurlijk ook nog de 'gewone' administratiekosten.

Ik heb hier nog niet gelezen dat het verzekerd bedrag wordt meegerekend.
Volgens mij ben je dus in totaal nauwelijks voordeliger uit, en dan heb je natuurlijk ook nog het 'probleem' dat je geen winkel hebt waar je kunt reclameren....
Waarom dan toch wel kopen in de VS? Sommige gitaren vind je hier maar mondjesmaat, en als je ze dan al vindt, is het nog maar de vraag voor welke prijs en in welke staat.

In het geval van mijn Peavey T-60 geldt dat die hier maar zeer sporadisch te koop is, en in Amerika volop te vinden is.

Een goed alternatief is natuurlijk ebay.de en ebay.co.uk
Omdat die landen tot de EU horen, heb je geen last van die heffingen.
Alleen de verzendkosten zijn iets hoger.
Ik heb de laatste maanden een aantal gitaren gekocht via Ebay (1 VS, 1 UK, 2 DE) en ik kijk nu standaard eerst op de Europese sites...

Braindead
23 november 2005, 18:32
Wat heb je betaald voor die t-60 dan? en wat was je uiteindelijk kwijt inclusief alle nevenkosten?

BassAgent
23 november 2005, 19:12
Trouwens, ik had op eBay een jazz bass gezien, die vanuit de VS moest komen, en het ding was echt vet cheap (is ie nog steeds geloof ik, maar hij moet nog 3 dagen). Ik zo vragen aan die verkoper, en dit is het antwoord:

According to the FEDEX website - 333.00 USA dollars to ship. Thank you.
WTF :o [/quote]

Roque
23 november 2005, 19:17
Ik heb een handelsmaatschappij en ben nu toch benieuwd of ik
gitaren en versterkers kan importeren van buiten de EU?
Of zijn dit beschermde producten die alleen via een aangestelde dealer/importeur in eigen land gaan?
Ik heb een paar jaar geleden met Suzuki Japan contact gehad om motors te importeren maar dat ging ook niet, was beschermde handel zeiden ze.

zeppo
24 november 2005, 15:08
Trouwens, ik had op eBay een jazz bass gezien, die vanuit de VS moest komen, en het ding was echt vet cheap (is ie nog steeds geloof ik, maar hij moet nog 3 dagen). Ik zo vragen aan die verkoper, en dit is het antwoord:

According to the FEDEX website - 333.00 USA dollars to ship. Thank you.
WTF :o [/quote]

Geen FEDEX nemen, Geen UPS, maar USPS (United States Postal Services)
Scheelt zo'n 260 dollar (mijn T-60 kostte iets van 65 dollar)

En: de gitaar was drie (!!!) dagen later al op Schiphol

zeppo
24 november 2005, 15:20
Wat heb je betaald voor die t-60 dan? en wat was je uiteindelijk kwijt inclusief alle nevenkosten?

/plugmode aan:
Even opgezocht in mijn eigen onvolprezen programma Offline Rekening Overzicht (www.orov.nl)
/plugmode uit

Ehm, 400 dollar (inclusief verzendkosten) = 339 Euro.
Bij de douane moest ik toen nog eens 164 pleuro's afrekenen !

Niet goedkoop dus, verbeter: niet weinig, want het was echt een heeeel mooi exemplaar, en ik vind die gitaren dat geld echt waard.

Ik zie dat de prijzen op US Ebay de laatste maanden behoorlijk stijgen voor de T-60 gitaren, een jaar geleden kon je voor minder dan 200 dollar een exemplaar op de kop tikken, laatst ging een uitzonderlijk nieuw exemplaar weg voor meer dan 600 dollar ...

Op VintageTclub staan ze voor 595,- Euro

Braindead
24 november 2005, 19:48
Das niet echt goedkoop, maar als hij in goede staat is. Veel Peavey gitaren zijn onwijs goed, maar krijgen soms niet de waardering die ze verdienen volgens mij.

Als je zo'n ding dan eindelijk krijgt na lang zoeken dan ben je ook meteen zo blij als een vogeltje! :P

Zo heb ik voor een Peavey Vandenberg in wit 580 Euro betaald. Maar ik heb er geen greintje spijt van

zjanke
24 november 2005, 21:12
Ik heb hier nog niet gelezen dat het verzekerd bedrag wordt meegerekend.


Ik neem aan dat je verzekeringspremie bedoeld. Het verzekerd bedrag en de aankoopprijs is namelijk hetzelfde. Officieel kan het niet verschillen, maar in de praktijk gaat dat nogal eens mis :wink:
De premie meerekenen in het totaalbedrag om de BTW en IR te berekenen doen ze alleen als de verzekeringspremie niet duidelijk apart staat aangegeven. Dat is een "nadeel" van particulier kopen, omdat bijna niemand dit weet wordt er vaak gewoon een totaalbedrag opgezet :-?

zeppo
25 november 2005, 00:35
Das niet echt goedkoop, maar als hij in goede staat is. Veel Peavey gitaren zijn onwijs goed, maar krijgen soms niet de waardering die ze verdienen volgens mij.

Als je zo'n ding dan eindelijk krijgt na lang zoeken dan ben je ook meteen zo blij als een vogeltje! :P

Zo heb ik voor een Peavey Vandenberg in wit 580 Euro betaald. Maar ik heb er geen greintje spijt van

Inderdaad niet goedkoop, maar ik ben er supertevreden mee. Ik heb er nu twee. Daarnaast nog een Generation Custom EXP (telecastermodel met piezo) en een Predator Plus. Allebei ook lekkere gitaren.

olaf reijnders
25 november 2005, 00:49
Ik heb ook een Predator Plus. Moet alleen effe goed de tremolo afstellen. De gitaar heeft een mooie superstrat geluid.

zeppo
25 november 2005, 09:41
Ik heb ook een Predator Plus. Moet alleen effe goed de tremolo afstellen. De gitaar heeft een mooie superstrat geluid.

In vergelijking met mijn Squier E-serie doet ie t heel erg goed (en dat wil heel wat zeggen, aangezien ik ook op heel wat MiM's heb gespeeld die stukken slechter waren dan mijn oude Squier)

De humbucker, en de locking tuners, keurig afgewerkt allemaal.