PDA

View Full Version : Wat is een neutrale instelling voor een buizenversterker?



rupke
19 november 2005, 09:39
Hoi,

ik lees vaak in topics: als ik "dit of dat" test dan zet ik mijn versterker neutraal. MAar wat is dat nou precies. de ene zegt al het treble er uit en alle bass er uit en mid helemaal open. Een anderzegt alles half open zetten van bass mid en treble

Graag hoor ik jullie meningen

Groetjes Rupke

ieme
19 november 2005, 10:31
alle knoppen op 12 uur... en dan aanpassen naar smaak

Lune-a-tic
19 november 2005, 11:50
Dat zal in de eerste plaats van het soort EQ van je versterker afhangen, sommige versterkers benadrukken alleen maar, anderen hebben een standaard toonregeling (Trace Elliott Super Tramp was zo'n versterker).
Raadpleeg de fabrikant dus.

hank
19 november 2005, 13:00
alle knoppen op 12 uur... en dan aanpassen naar smaak

da's alleen bij actieve toonregelingen. zover als ik het weet is bij een normale buizenamp de instelliign neutraal alles op max.

Luke-wannabe
19 november 2005, 15:11
alle knoppen op 12 uur... en dan aanpassen naar smaak

da's alleen bij actieve toonregelingen. zover als ik het weet is bij een normale buizenamp de instelliign neutraal alles op max.


Volgens mij alles op de helft..

Orpheo
19 november 2005, 15:18
wtf maakt t uit dan; ik heb mijn tonecontrols per definitie op 10 staan....van mijn gitaar ook overigens. en dan is 10 helemaal open :D

hank
19 november 2005, 16:38
alle knoppen op 12 uur... en dan aanpassen naar smaak

da's alleen bij actieve toonregelingen. zover als ik het weet is bij een normale buizenamp de instelliign neutraal alles op max.


Volgens mij alles op de helft..

in buizenversterkers zijn de toonregelaars toch meestal passieve filters? Dus als je ze opendraait is het neutraal. pas bij een aktieve toonregeling is middenin neutraal en heb je zowel versterking als verzwakking van het toongebied.

H.Manback
19 november 2005, 16:47
Man weet je wel hoe zo'n toonregeling werkt? Er zit altijd een midden dip omdat een gitaar van zichzelf veel mids geeft. Er is helemaal geen neutrale instelling, aangezien de toonregeling meestal anders gevormd is per versterker.

Opendraaien of niet, hij filtert toch wel. Probeer dit programma (http://www.duncanamps.com/tsc/) eens, kies dan een fender, vox of marshall stack en speel eens met de knoppen.

Wat waarschijnlijk bedoeld wordt met neutraal (wat dus zowieso gelul is :)) is gewoon alles op 12 uur, dan staat de toon regeling op 'neutraal'. Het is gewoon de middenstand, en die vormt het geluid op een redelijk standaard manier.

Negative K3 fan
19 november 2005, 17:53
alle knoppen op 12 uur... en dan aanpassen naar smaak

technisch gezien is dat alles behalve neutraal bij buizenversterkers...

Negative K3 fan
19 november 2005, 17:56
wtf maakt t uit dan; ik heb mijn tonecontrols per definitie op 10 staan....van mijn gitaar ook overigens. en dan is 10 helemaal open :D

per definitie :D

Negative K3 fan
19 november 2005, 17:57
alle knoppen op 12 uur... en dan aanpassen naar smaak

da's alleen bij actieve toonregelingen. zover als ik het weet is bij een normale buizenamp de instelliign neutraal alles op max.


Volgens mij alles op de helft..

in buizenversterkers zijn de toonregelaars toch meestal passieve filters? Dus als je ze opendraait is het neutraal. pas bij een aktieve toonregeling is middenin neutraal en heb je zowel versterking als verzwakking van het toongebied.

zelf bij alles op tien verandert de tone stack nog ontzettend veel van je sound, ook actieve, slechts de aanwezigheid ervan beinvloed tooooone.

rupke
19 november 2005, 18:39
Hoi allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik merk dat er nogal wat verschil van inzicht is.

Ik zal jullie vertellen waarom ik dit topic gestart ben. ik wil namelijk mijn pod xt live aansluiten op de input van de versterker waar je normaal de gitaar in doet en het boekje vna line 6 geeft aan dat de neutrale insteling is:

bas helemaal dicht
treble helemaal dicht
mid helemaal open

maar dat lijkt me zo raar.

ik zal een seen beetje gaan experimetneren

Wat ik wil is de preamp van de koch twintone zo neutral meglijk zetten (maar ja wat is dat he ;-) ) zoda tik met de pod de equalizer kan bedienen.

Groetjes Rupke

H.Manback
19 november 2005, 19:13
Dat verhaal van treble en bas dicht en mid open klopt gedeeltelijk. Normaal heeft een toon regeling met alles op 12 uur namelijk een middendip. Nu je je pod wil aansluiten, die dus ook speaker simulatie en de hele reutemeteut doet moet je versterker zo neutraal mogelijk staan.

Dat is dus neutraal in de technische zin, dus geen middendip maar alles vlak. Als je bas en treble dichtdraait en mid open kom je daar (heel ongeveer) op uit.

andoni
19 november 2005, 19:15
Wat ik wil is de preamp van de koch twintone zo neutral meglijk zetten (maar ja wat is dat he ;-) ) zoda tik met de pod de equalizer kan bedienen.

Groetjes Rupke

Heeft een Twintone geen FX-loop? Beter dat je die gebruikt icm met een POD denk ik...

Negative K3 fan
19 november 2005, 19:33
Hoi allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik merk dat er nogal wat verschil van inzicht is.

Ik zal jullie vertellen waarom ik dit topic gestart ben. ik wil namelijk mijn pod xt live aansluiten op de input van de versterker waar je normaal de gitaar in doet en het boekje vna line 6 geeft aan dat de neutrale insteling is:

bas helemaal dicht
treble helemaal dicht
mid helemaal open

maar dat lijkt me zo raar.

ik zal een seen beetje gaan experimetneren

Wat ik wil is de preamp van de koch twintone zo neutral meglijk zetten (maar ja wat is dat he ;-) ) zoda tik met de pod de equalizer kan bedienen.

Groetjes Rupke

waarschijnlijk zit die handleiding er niet eens zo ver naast, maar ik ga met andoni mee> je kunt beter de fx loop gebruiken!

rupke
19 november 2005, 19:44
zoooooooo daar ben ik weer.

ik heb de pod xt live al in de effectloop gehad maar dan heb ik veel minder vermogen dan wanneer ik hem in de input stop van de pre amp op 1 of andere manier.

verder zie ik nog twee voordelen

ik kan in ene live situatie nog aan de equalizer van de kock zelf draaine en ik kan schakelen tussen de pod xt live en de overdrive van de koch zelf moocht da nodig zijn.

maar even voor mijn logica als ik de preamp neutraal zet moet ik toch dezelfde klankleurkrijgen al sda tik hem in de effectloop stop of werkt dat zo niet?

Groetjes Rupke

Negative K3 fan
19 november 2005, 19:47
zo werkt het dus helemaal niet, en als je minder vermogen hebt betwijfel ik het of je alles wel goed hebt ingesteld, want dat is natuurlijk niet altijd even makkelijk.

rupke
19 november 2005, 20:09
Oh hmmmmm

dat wordt flink uitproberen dan . en je hebt helemaal gelijk even makkelijk is het niet altijd er gaan veel uurtje sinzitten, amar is wel cool om te doen

Groejtes Ruoke

LPplayer
19 november 2005, 22:36
Ik denk dat het zo is dat met neutraal bedoelt wordt dat je bijvoorbeeld een POD erop kan aansluiten of een apparaat met AMpsimulaties.
Wat ik dan meestal doe ik smijn Mids helemaal weg draaien en bass en treble op 12 uur, want mids is volgens mij heel toonaangevend voor je geluid.

Droffie
21 november 2005, 13:25
In je FX loop bypass je je EQ toch?

Hoe neutraal wil je basis geluid hebben dan?

Droffie
21 november 2005, 13:28
Ik denk dat het zo is dat met neutraal bedoelt wordt dat je bijvoorbeeld een POD erop kan aansluiten of een apparaat met AMpsimulaties.
Wat ik dan meestal doe ik smijn Mids helemaal weg draaien en bass en treble op 12 uur, want mids is volgens mij heel toonaangevend voor je geluid.

Mids zijn toonaangevend op een goede manier imo. Wegdraaien maakt het in een live situatie erg moeilijk door de mix heen te komen.

pietvanbuiten
21 november 2005, 17:30
FF AMERSFOORT BELLEN!!!
:-D :-D