PDA

View Full Version : Welke plectrum?



Hansfong
24 oktober 2001, 15:51
Wat ik in de literatuur en op het web moeilijk kan terugvinden is welke plectrum te gebruiken voor welke speelstijl. Speel ik acoustisch dan gebruik ik meestal 'heavy' of 'extra' heavy, ook voor het strumwerk.

Bij m'n electrische gitaar speelt dit niet fijn en ik gebruik voor slaggitaar een heel dun plectrum. Maar wat is eigenlijk gebruikelijk? Zijn er grove richtlijnen of is het 'speel met wat je lekker vindt'?

Ik leer mezelf gitaar aan, dus afkijken of voorbeelden heb ik niet. Plectrum gebruik vind ik nog altijd lastig en ik weet het moeilijk in woorden is te omschrijven, maar jullie meningen/ervaringen worden erg op prijs gesteld.

Groeten,

Hans

Ibanez
24 oktober 2001, 20:07
Je moet gewoon zelf kiezen watvoor plectrums je waarvoor gebruikt. Ik gebruik haast geen zachte plectrums. Bij akoestisch meestal gewoon medium of heavy, en bij electrisch altijd extra heavy om lekker te raggen. En voor tokkelen of solo's gebruik ik kleine en harde plectrums.

anoniem
25 oktober 2001, 19:09
Ik heb toen ik ben begonnen met klassieke gitaar van mijn gitaarleraar een gebruikte fender extra heavy plectrum gekregen, en sinds die dag speel ik alleen maar met dat plectrum, ook electrische gitaar.
ik heb veel andere plectra geprobeerd, maar bij mij lukt het gewoon het beste met een extra heavy, van solo's op mijn electrische tot accoorden op mijn akoestische

anoniem
26 oktober 2001, 00:43
Moet je inderdaad gewoon zelf aanvoelen. met een harde plectrum heb je meer attack in je geluid, een zachte voelt sneller aan maar dan is je geluid vaak wat vager.
Bij snel op-en-neer is de techniek lastiger met een dikke plectrum, maar het resultaat (geluidstechnisch) is wel beter.
Ed van Halen heeft jaren met een dollarmunt als plectrum gespeeld. gaat voor geen meter, maar hij heeft toch een aardige sound en techniek.
Ik zou zeggen pak een middelmatig harde plectrum en probeer of dat gaat. Is beter dan een hele zachte.
E.

Rectifier
26 oktober 2001, 11:37
Ik speel al jaren met een .73mm. Dunlop Snorseks. Bevalt me erg goed, zowel qua acoestisch als electrisch.
Je moet gewoon zelf even uitzoeken wat je het fijnst vind. Neem gewoon een handjevol plectrums van verschillende merken en kijke wat je fijn vind spelen en het best vind klinken. (doe de test geblinddoekt)

PeArLjAm
26 oktober 2001, 13:11
Ik speel meestal met Jim Dunlop Jazz III plectrums, die zijn best dik en daar komt een mooi geluid uit. Ik heb ook nog een paar Stubby's (volgens mij ook jim Dunlop) van 2 milimeter dik. Ik houd niet van die dunne plectrums, veel te flexibel.

Kitaarhiero
26 oktober 2001, 14:48
Ik speel veel punk en voor akkoord gestrum met 16e noten in tempo 168 is er geen betere plectrum dan een 0.8 mm! voor solo's zijn ze wat wiebelig, maar dan pak ik hem hoger/lager whatever vast zodat hij niet teveel zwiebert. bij akoustiesch gebruik ik medium.