PDA

View Full Version : Scali goes SoundClick (met wat nieuwe songs)



Scali
18 november 2005, 22:58
Ik heb pas een SoundClick-site aangemaakt, op die manier kan ik makkelijker m'n songs op internet aanbieden en alles een beetje bijhouden.
http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=436524

Er staat ook een nieuwe track op, "G-Team", die heb ik gisteren ingespeeld over een backingtrack van Michiel Hemmer.
En verder staan er een aantal songs op die ik hier nog niet eerder heb gepost (weet niet meer precies welke, er ontbreken op die site ook weer een aantal, voornamelijk de covers van Satriani/Vai, vanwege mogelijke copyright-issues), waaronder ook de backingtrack voor Forever, die misschien interessant is voor mensen die graag (net als ik) over backings improviseren als oefening (het is in C-mineur).

Predator
22 november 2005, 11:54
What's Your Name, Hero?
Mooi stuk, wel een erg ondefinieerbare sound, niet echt penetrabel. Jammer... Wel leuk dat je hierdoor af en toe octaven niet geheel kunt onderscheiden by the way. Ook hier (net zoals ik zei in je Cry For You thread) iets meer out the box denken dude!

G-Team
Leuke track dude! Je sound pakt hier (helaas weer) niet echt de essentie van jouw spel. De sound maakt het meer Scali, dan dat je dit zelf doet, wat gewoon jammer is. Soms past een natte sound erg mooi in een song. Hier helaas gewoon (weer) niet. Vibratos zijn bijvoorbeeld moeilijk te ontdekken hierdoor, een goede vibrato (liefst na/in een bend) toont of je een goede gitarist bent of niet, ben ik - en zijn meerdere - van mening.

Klein Istanbul
HIER past je sound goed, erg leuk stuk, tof gespeeld. Niks op aan te merken eigenlijk.

Scali
22 november 2005, 14:05
Mooi stuk, wel een erg ondefinieerbare sound, niet echt penetrabel. Jammer...

Dat is inderdaad 1 van de punten waar we aan gaan werken. Deze opname was vooral om een beeld te vormen van hoe het geheel ongeveer zou klinken, en vooral het clean-geluid bleek nogal 'overheersend'... We gaan de effecten op de gitaar wat terugschroeven, en misschien ook overgaan van arpeggios op een normaal slagje, op het moment dat de melodie erin komt.
De delay op de melodie moet ook wat zachter erin gemixt, waarschijnlijk. Nou ja, we gaan in ieder geval proberen om alles wat beter op elkaar af te stemmen. Stay tuned ;)


Ook hier (net zoals ik zei in je Cry For You thread) iets meer out the box denken dude!

Er gaat wel iets meer structuur en opbouw in komen, het geheel wordt ook wat langer. Ik weet niet wat je precies bedoelt met 'out of the box', maar als je daar letterlijk mee bedoelt 'buiten het boxje (toonladdertje)' spelen, dan ben ik het daar niet mee eens, denk ik. Ik denk niet dat deze track daar echt om vraagt, ik denk juist dat het zo'n makkelijk wegluisterende pop-achtige sound moet hebben (en dat wordt vaak overschat, denk ik... ook muziek die makkelijk wegluistert is niet altijd even makkelijk te maken, het valt alleen minder op).



Je sound pakt hier (helaas weer) niet echt de essentie van jouw spel. De sound maakt het meer Scali, dan dat je dit zelf doet, wat gewoon jammer is.

Maar wat is volgens jou dan de 'essentie'? Bedoel je dat ik een wat droger geluid moet gebruiken, en meer nadruk moet leggen op bends/vibrato?
Dat doe ik meestal als ik in een wat andere stijl speel, wat rustiger, meer bluesy. Het tweede stuk (met distortion) in de Led Zep jam heeft bv nogal dik aangezette bends en vibrato.
Aan de andere kant heeft de Zakk Wylde jam ook wel redelijk dik aangezette bends en vibrato, maar dat is ook vooral om een wat wildere solo te krijgen. Dit nummer moet wat minder wild zijn, denk ik.


HIER past je sound goed, erg leuk stuk, tof gespeeld. Niks op aan te merken eigenlijk.

Dank je, maar dan zoek je niet hard genoeg, er gaan vast nog mensen komen die ook daar wat aan te merken hebben ;)

Predator
24 november 2005, 09:15
Je sound pakt hier (helaas weer) niet echt de essentie van jouw spel. De sound maakt het meer Scali, dan dat je dit zelf doet, wat gewoon jammer is.

Maar wat is volgens jou dan de 'essentie'? Bedoel je dat ik een wat droger geluid moet gebruiken, en meer nadruk moet leggen op bends/vibrato?
Dat doe ik meestal als ik in een wat andere stijl speel, wat rustiger, meer bluesy. Het tweede stuk (met distortion) in de Led Zep jam heeft bv nogal dik aangezette bends en vibrato.
Aan de andere kant heeft de Zakk Wylde jam ook wel redelijk dik aangezette bends en vibrato, maar dat is ook vooral om een wat wildere solo te krijgen. Dit nummer moet wat minder wild zijn, denk ik.Laatst heb ik bij Feedback een paar amps geprobeerd, o.a. de Peavey JSX die ik 90% zeker ga kopen... Verder heb ik ook nog de Mesa Boogie Dual Rectifier geprobeerd, de Bogner Extasy en de Brunetti XL"R Evo. Over die laatste was ik heel enthousiast, heel uitgesproken tone en geluid van zichzelf (vooral qua lead). Hierover was ik een paar weken lang erg te spreken, maar nu besef ik dat zo'n uitgesproken EIGEN tone en geluid eigenlijk heel slecht is. De amp gaat met jou spelen ipv jij met de amp en dat moet ik niet hebben, jij ook niet heb ik het idee. Dat is meer wat ik ermee probeerde te zeggen. Het was niet echt een opmerking naar je spel! :wink:



HIER past je sound goed, erg leuk stuk, tof gespeeld. Niks op aan te merken eigenlijk.

Dank je, maar dan zoek je niet hard genoeg, er gaan vast nog mensen komen die ook daar wat aan te merken hebben ;)Dat geluk heb jij vaker de laatste tijd! :razz:

Scali
24 november 2005, 12:57
maar nu besef ik dat zo'n uitgesproken EIGEN tone en geluid eigenlijk heel slecht is. De amp gaat met jou spelen ipv jij met de amp en dat moet ik niet hebben, jij ook niet heb ik het idee.

Aha, da's ook een beetje persoonlijke voorkeur, denk ik.
Om te oefenen vind ik het ook wel goed als je een versterker hebt die niet echt 'meewerkt', zeg maar. Bij Cry For You gebruik ik bijvoorbeeld gewoon een oud transistorversterkertje, goede oefening voor mezelf, en het geeft het geheel ook een beetje een rauw sfeertje, wat daar wel paste.
Maar voor uitvoeringen vind ik het zelf juist prettig om een geluid te hebben dat 'meewerkt', dat je samen met je versterker speelt, en tot een nog beter resultaat komt.

koella
24 november 2005, 14:40
Ik vind het juist een voordeel dat een versterker een eigen geluid heeft.
Ik ken dan ook geen (goede) versterkers die dat niet hebben.

Predator
24 november 2005, 16:25
Ja ik kan het begrijpen dat je dit voor een song gebruikt inderdaad, heb je eigenlijk volkomen gelijk in. However (Koella) naar mijn mening is een versterker pas goed als hij:
- volkomen veelzijdig is of
- perfect genre-/stijlgericht is.

Mijn leraar heeft na 3 maanden ook zijn Carvin Legacy weggedaan, het gaat je na een tijdje ook vervelen. Hij gaat nu voor de 3 kanaals Stilletto.

Predator
24 november 2005, 16:43
Ik vind het juist een voordeel dat een versterker een eigen geluid heeft.
Ik ken dan ook geen (goede) versterkers die dat niet hebben.Ahem, trouwens:
- Peavey JSX (glasheldere clean, volledig vervormbare crunch met hoog bereik, idemdito voor lead)
- Mesa Boogie (alle) Recitifiers (enige unieke wat deze met zich meebrengen zijn de mate van schoonheid en strakheid in de scheurkanalen)
- Peavey 5150 en 6150
- Het volledige arsenaal van Koch
- Diezel

Allemaal amps die geen eigen tone hebben, misschien wel hun eigen geluid (hoeveelheid crunch, diepte, reactiekarakter etc) maar zeker geen eigen klankkleur. Dat is eigenlijk meer wat ik bedoelde met eigen tone, beetje verkeerd verwoord dus. Klankkleur it is...

Een versterker moet niet klinken alsof het van tevoren al geheel beinvloed is door een bepaalde EQ setting of effect, vind ik. Dat heeft die Brunetti die ik eerder noemde dus wel, die klinkt heel scherp en nasaal, een beetje zoals de Fred pickups van Satriani. Stel je voor dat je een keertje iets anders wilt en dat kan die amp niet? ... Als ik ergens ruim €1500 aan uitgeef, wil ik dat hij doet wat ik em opdraag ook! :evil:

koella
24 november 2005, 22:23
Comprendo ! :)

Scali
25 november 2005, 09:13
Stel je voor dat je een keertje iets anders wilt en dat kan die amp niet? ... Als ik ergens ruim €1500 aan uitgeef, wil ik dat hij doet wat ik em opdraag ook! :evil:

Dat wordt dus een Vetta II :)
Maar inderdaad, als ik een hoop geld uitgeef aan een versterker, zal ik ook zeker 2 of 3 hele bruikbare kanalen willen.
Aan de andere kant, ik haal nu gewoon m'n geluiden uit een multifx, en dan heb je qua versterker niet veel nodig. Als het maar goed klinkt. Alle effecten en verschillende geluiden komen wel uit de multifx.

Predator
28 november 2005, 15:16
Ooit gedacht aan welke versterker je graag zou willen!? ... Stel dat je nu €5000,- krijgt om je eigen head en cab te kopen met wat fx bijvoorbeeld, welke zou je nemen? ...

Ik ga dan voor de Peavey JSX met een Peavey JSX of een XXX cabinet. Effecten zou ik nog even aan moeten denken.. Een goede delay in ieder geval, sowieso ook een goede compressor, een wah... Chorusje (voor de ballads! :D ), fulltone octaver en een whammy. Simpele setup dus. Alle expressies zou ik aan willen sturen met Ernie Ball pedalen, dus mijn wah zou een rack versie moeten zijn, al mijn effecten eigenlijk.

Scali
28 november 2005, 15:54
Ik heb daar eigenlijk nooit zo over nagedacht.
Ik gebruik nu een Zoom 8080 multifx door een Marshall VS230 combo.
Als ik multifx zou blijven gebruiken, dan zou ik qua versterker dus weinig eisen hebben, behalve dan een fx loop ofwel een zeer goed clean kanaal. Ik heb de 8080 afgelopen zaterdag bij een vriend over een H&K Triamp combo geprobeerd, en dat klonk al erg fijn. Ik hou wel van het geluid van H&K, dus dat is een optie. Verder bevalt Marshall mij ook prima, en ik denk dat ik dan voor de JTM45/Bluesbreaker zou gaan, omdat die zo'n mooi 'zacht' karakter hebben. Een AC30 zou ook nog kunnen.

Als ik alles uit een versterker moest halen, zou ik een veelzijdige versterker willen met veel gain. Dan kom ik waarschijnlijk al gauw op Mesa Boogie uit. Hoewel een Marshall 6100 misschien nog wel beter is. De Triamp was ook erg veelzijdig, maar de gain was nog niet helemaal wat ik wou... hoewel een simpel boostertje dat kan verhelpen natuurlijk.

Maar goed, ik heb geen van die versterkers ooit goed getest met m'n eigen spullen, dus het zijn alleen vermoedens.
Binnenkort ga ik in ieder geval wel de 8080 upgraden naar een G9.2tt danwel een Tonelab SE (of heel misschien iets anders). Ik ben benieuwd wat ik dan voor tone heb. Qua lead bevalt de 8080 me al prima, hij is alleen niet zo goed met de subtielere overdrives, en hij is niet echt geschikt voor directe opnamen, omdat de speakersim achterhaald is, en van matige kwaliteit.
Maar ik heb het vermoeden dat je bij meerdere effecten beter een goed digitaal apparaat kunt hebben dan een hele keten analoge pedaaltjes, omdat analoge pedaaltjes meer verlies/storing hebben.