PDA

View Full Version : Burstbucker/498T



Shiflett
18 november 2005, 19:14
Kan iemand me mss uitleggen wat het wezenlijke verschil qua geluid tussen een 498T en een burstbucker?
Ik zit er aan te denken om mn burstbuckers uit mn LP standard te vervangen voor de 498T en de whatever wat er in de hals positie zit van mn LP Custom.

thx

Shiflett
18 november 2005, 19:17
Wat ik eraan moet toegeven denk ik, is dat ze wel allebei natuurlijk verschillen klinken, maar een standard klinkt uberhaupt anders een custom. Wat de vraag preciezer maakt mss, de standard klinkt nu nog wat treble achtig ivg met de custom, is dat te verhelpen door die elementswitch te doen?

Mr.Bluesbreaker
18 november 2005, 20:42
Ik weet niet of je het met een switch kunt doen.
Ik heb een LP standard met burstbuckers en het is voor mij perfect.
Je kunt ook het element met de kant op de hoge snaren wat lager zetten, plus je amp wat anders afstellen en eventueel dikkere snaren overwegen.

Ik denk dat dit misschien nog wel meer invloed heeft.

Orpheo
18 november 2005, 23:51
burstbuckers en treble??? dan doe je iets niet goed, maar ok, das je vraag niet.

de burstbuckers zijn meer vintage gevoiced, maar wel geschikt (heel erg) voor modern. de 490/498 is bv HEEL krachtig, zwaar, beukend, maar ook weer verdomd dynamisch en accuraat. van smooth jazz tot beukende metal, das de 490/498. de burstbuckers ook wel, maar minder makkelijk. je hoort t hout imo meer in burstbuckers. BB's zijn imo meer blues/rock pups, en de 490/498 is meer allround. vind ik dan.

een standard zou in theorie meer mids moeten hebben vanwege de rosewoodtoets, en de burstbuckers halen imo het hout duidelijk naar voren, dus zou een standard niet heel erg trebly moeten zijn (is volgens mij een les paul nooit, maar ok).

als je eenvoudig een 490/498 combi wilt testen in een standard-style gitaar, met zelfde houtsoorten en constructie, neem dan eventjes eens een studio les paul (gibson!) onder de loep.

succes!!

Shiflett
19 november 2005, 19:25
Bedankt voor de tips, wat ik met die burstbuckers en treble bedoelde is dat als ik mn Standard in mn amp prik, die precies op mn wens is afgesteld op de LP Custom, dan klinkt hij veel meer midderiger en treble achtig, en ik schroef bij beide gitaren de elementen redelijk laag.

bedankt iig!

Punt
20 november 2005, 01:11
Doe het eens andersom. Stel je amp helemaal op je Standard of en kijk hoe de Custom dan klinkt...