PDA

View Full Version : Deze man kan ook wel spelen...



Picker
18 november 2005, 18:56
http://www.taylorguitars.com/see-hear/Video.aspx?file=Doyle_High.wmx

Buzz
18 november 2005, 19:25
Yep, hij kan er wel een moppie van.

23 en 23 april in Raalte samen met TE


Komt dat zien!

--=HANS=--
18 november 2005, 20:20
Super!! Ik ga vanavond oefenen, oefenen, oefenen en dan de rest van het weekend ook maar oefenen, oefenen en nog eens oefenen :noob:

Doyle Dykes heeft ook een eigen signature model bij Taylor, heb er een gezien bij Benelly, erg mooi, met een soort van Gretsch-achtige inlay op de toets i.p.v. de normale positiestippen. Vooral in het zwart erg mooi.
http://www.taylorguitars.com/guitars/model.aspx?model=DDSM

Floris1984
20 november 2005, 14:42
Super! Leuke gitaar ook.

Hoe heet dat nummer dat hij speelt tussen de 14e en 40e seconde van het filmpje ook alweer?

bert
20 november 2005, 21:26
Yep, hij kan er wel een moppie van.

23 en 23 april in Raalte samen met TE


Komt dat zien!

. . . . en wie heeft er al weer kaartjes van ! ! MOI.

bert
20 november 2005, 21:58
Super! Leuke gitaar ook.

Hoe heet dat nummer dat hij speelt tussen de 14e en 40e seconde van het filmpje ook alweer?

"Chameleon" CD
Chameleon is Doyle's latest release that includes some of his most requested songs. A great cross-section of styles with the U2 Medley and the classic "Music of the Night."

1. Too Happy Blues
2. Bye Bye Blues
3. U2 Medley
4. Sweet Tea Memories (dialogue)
5. Return to Avalon
6. Coldplay Medley
7. Three Chords and a Cloud of Dust
8. Tenderly
9. While My Guitar Gently Weeps
10. Music of the Night
11. Superstition
12. Let Me Fall
13. Over the Rainbow
14. Be Still

Bert.

Daniël_san
20 november 2005, 22:25
wat ie tussen de 14 en 40 seconden speelt :o Das mooi :)

edit, niet de laatste post gelezen, het is dus u2 medley

bert
21 november 2005, 11:02
wat ie tussen de 14 en 40 seconden speelt :o Das mooi :)

edit, niet de laatste post gelezen, het is dus u2 medley

Inderdaad U2 medley.

Zelf vind ik de Coldplay medley mooier. ( live gezien. Geweldig de vonken vlogen eraf. )

belg
21 november 2005, 13:14
Ff zeiken bij jullie

Dykes en Taylor zijn zwaar in de here.

Da's best hoor tuurlijk, maar ik heb gehoord dat die Dykes bij zijn optredens nog wel eens aan het evangeliseren gaat. Voor mij genoeg reden om die man toch wat dubieus te vinden...

Buzz
21 november 2005, 13:20
en waarom?

bert
21 november 2005, 13:32
Ff zeiken bij jullie

Dykes en Taylor zijn zwaar in de here.

Da's best hoor tuurlijk, maar ik heb gehoord dat die Dykes bij zijn optredens nog wel eens aan het evangeliseren gaat. Voor mij genoeg reden om die man toch wat dubieus te vinden...

Van D.D. heb je gelijk. Tijdens zijn optredens krijg je vaak een E.O gevoel. Daar is natuurlijk niets mis mee, je komt tenslote voor de muziek, maar het had wat minder gekund vind ik.

T.E. heb ik nooit wat van gemerkt. Is het wel zo dan doet hij dat in ieder geval niet storend.

JanB
21 november 2005, 16:01
DD is inderdaad behoorlijk christo-religieus ingesteld. (TE volgs mij absoluut niet). Een groter verschil dan tussen deze southern roughneck en Australian-boy kan ik me maar moeilijk voorstellen.

Tijdens zijn vorig optreden in Raalte ging doylie inderdaad met de bijbel en de here aan de haal. Een avond DD is mij dan ook echt te lang. Eerlijk gezegd, vind ik het zelfs een irritant mannetje. Samen met TE is het vast wel te pruimen (dus ik heb de kaarten in huis)

Jan

dejohan
21 november 2005, 16:21
wat ie tussen de 14 en 40 seconden speelt :o Das mooi :)

edit, niet de laatste post gelezen, het is dus u2 medley

Inderdaad U2 medley.


Medley? Hij speelt toch gewoon With or Without you?

bert
21 november 2005, 16:32
wat ie tussen de 14 en 40 seconden speelt :o Das mooi :)

edit, niet de laatste post gelezen, het is dus u2 medley

Inderdaad U2 medley.


Medley? Hij speelt toch gewoon With or Without you?

Ja, de 24 seconden van het fragment is een gedeelte van het nummer : U2 Medley. ( medley = meerdere nummers in elkaar gevlochten )

chris c
21 november 2005, 17:05
geeuw geeuw ... heeft die man wel iets te zeggen ? Virtuose blabla in ouderwetse Nashville-stijl, ik moet er niet aan denken om dit een hele avond aan te horen.

dejohan
21 november 2005, 17:34
geeuw geeuw ... heeft die man wel iets te zeggen ? Virtuose blabla in ouderwetse Nashville-stijl, ik moet er niet aan denken om dit een hele avond aan te horen.

Dat heb ik met ongeveer alle solo's die langer dan een minuut duren, enkele uitzonderingen niet te na gelaten.

Luca P
21 november 2005, 19:12
Super, ik moet een dvd hebben van die vent!
Hopelijk speelt hij dan wel een acoustische gitaar daarop.
Wat een ielig piel geluid.
Lijkt wel een Stratocaster unplugged....
:-?

m^rton
21 november 2005, 23:22
haha, 1:56 lachen :D

peter_heijnen
8 december 2005, 01:52
FANTASTISCH!

Niet te bevatten dat er nog mensen op dit forum rondhangen die niet kunnen inzien hoe ongelooflijk goed dit is.
Maar dan zeker wel slash een waanzinnige gitarist vinden?

rickert
8 december 2005, 10:15
ik snap de vergelijking met dit niet leuk vinden en Slash een geweldige gitarist vinden niet helemaal... :-? Wie probeer je eigelijk naar beneden te halen

chris c
8 december 2005, 10:57
Wie is Slash ?

Buzz
8 december 2005, 12:00
backslash wellicht :???:

peter_heijnen
8 december 2005, 13:12
Ik probeer niemand naar beneden te halen.
Was misschien ook niet zo slim om zo te posten, maar als je dit videootje ziet en je begint te zeuren over "virtuositeit en blabla" dan wordt ik een beetje opstandig.
Vaak wordt virtuoos zijn, afgedaan met niet muzikaal zijn (...en daarom dus virtuoos...).
Dan gaan mijn nekharen dus meteen recht overeind staan! En met name dus igv deze man waarbij naast zijn grote vakmanschap de muzikaliteit werkelijk van het scherm spat.
Daarnaast zijn mensen die neerbuigend doen over vakmanschap, vaak juist die mensen die dit vakmanschap zelf ontberen en/of niet kunnen beoordelen.
Geen probleem wat mij betreft, maar misschien kunnen die mensen dan zelf ook even beter hun mond houden omdat ze misschien even zelf niets zinnigs te melden hebben. Ik hoop dat ik nou niet al te neerbuigend klink - is niet de bedoeling.
Wat betreft Slash: dat is echt niet zo'n bijzondere noch speciale gitarist of muzikant. Maar wel een heel stuk omhoog geschreven, en daardoor een stuk hoger gevallen dan waar hij in feite staat, en daarom juist zo'n perfect voorbeeld om te gebruiken in mijn vorige post.
Voor alle volledigheid: Slash is ok, maar dat is het dan ook.
Wel wil ik in die post het gemis aan beoordelingsvermogen van deze of gene aan de kaak stellen: de kwaliteit ergens van baseren op je eigen smaak en dan als criteria de bekende vaagheden als "...iets te zeggen hebben..." of "...solo's van meer dan een minuut..." gebruiken kan er bij mij nog steeds niet in.
Slash is in deze, helaas, mijn symbool voor al die mensen die geen eigen mening hebben en maar wat roepen omdat het zo in de bladen staat of op tv wordt gezegd. Sorry Slash!
Ik had misschien ook eigenlijk helemaal niet moeten reageren, maar dat wilde ik in dit geval zeker wel.

Groeten.

Buzz
8 december 2005, 14:42
ok, ok, fijn, Slash is ok....




maar......





wie is nou Slash?

Harald
8 december 2005, 14:47
Zat ooit in een bandje... Bums and Poses of zoiets, viel later in de slangenkuil. Hebben wel een paar leuke nummers gemaakt (o.a. Paradise City, Patience), en als je van eind zestiger jaren gitaar houdt is het een goede rockgitarist.

chris c
8 december 2005, 16:21
OK Peter, ik heb me misschien wat te kort uitgedrukt. Natuurlijk is er niets mis met virtuositeit, integendeel, maar dat alleen maakt nog geen goede muziek. Misschien heeft hij anders wel iets te zeggen, maar in dit filmpje hoor ik echt niets origineels. Als ik naar dat soort muziek wil luisteren (gebeurt zelden, geef ik toe), zet ik Merle Travis of Chet Atkins op, die waren tenminste nog authentiek. Ik vind het weinig zinvol om een halve eeuw later nog steeds met hetzelfde op de proppen te komen, maar blijkbaar beseffen veel mensen niet dat DD hier echt niets heeft uitgevonden. Wie heeft er dan een "gemis aan beoordelingsvermogen" ? En in de blaadjes wordt Dykes de hemel in geprezen, dacht ik. Ik heb juist de indruk dat ik behoorlijk alleen sta met mijn mening. Kortom, ik vind het jammer dat juist hij op een voetstuk geplaatst wordt, terwijl andere veel inventievere gitaristen in de schaduw blijven staan, bv. Peter Finger, Tim Sparks, Alex De Grassi, Jacques Stotzem, Isato Nakagawa. Gitaristen die meestal ook met Travis-picking begonnen zijn, maar dan hun eigen weg zijn gegaan...
Ook de groeten.

peter_heijnen
8 december 2005, 18:29
Hallo chris c,

wat jij dus belangrijk vindt, is dat iemand origineel moet zijn. Hij schijnt zelfs iets uitgevonden te moeten hebben om interessant te zijn.

Ik kan het niet met je eens zijn, behalve dan dat met die authenticiteit.
Die vind ik ook zeer belangrijk, maar wel heel iets anders dan originaliteit. Misschien bedoelen we toch hetzelfde maar noemen we het anders. Komt zo vaak voor in deze krochten.

Ik luister bij voorkeur naar -muzikanten-muziek, en in principe nooit naar -instrumentalisten-muziek zoals bijv veel gitaarmuziek (hoewel ik met gitaarspelen mijn brood verdien).
Reden: ik vind juist bij te veel gitaarmuziek de muzikaliteit -dus de taalbehandeling>muziek is een taal- veel te ver achterblijven.
Bij wijze van spreken: er is veel logische muzikale grammatica niet toepasbaar op de gitaar vanwege de onlogische structuur ervan, die trouwens zoals we allen weten ook tot zoveel moois heeft geleid.
Denk bijvoorbeeld aan bepaalde dichtvormen waarin je niet echt kunt zeggen wat je bedoeld, omdat de dichtregels veel te streng en beperkend zijn.

En natuurlijk vervallen daarnaast veel instrumentalisten in hun gebrek aan muzikaal geweten inderdaad in de door jou genoemde virtuositeit. Ook ik moet hier helemaal niets van hebben.
Nee, een instrumentalist hoeft zeker niet hetzelfde te zijn als een muzikant. daartoe moet de instrumentalist m.i. eerst een muzikaal geweten hebben.

Ik ken dus al die namen niet die jij opsomt, maar hoe dan ook, als ik deze man zie spelen, zie ik naast zijn virtuositeit een grote muzikaliteit. Toon, harmonisch inzicht, ritme, melodie, dynamiek, frasering, leven: het zit allemaal meer dan goed. En al zie je hem dan ook wel patsen: het komt wel uit het hart, en het gaat ook naar de ziel. En in dat geval kan virtuositeit nooit misplaatst zijn.
Andere criteria zijn er gewoonweg niet: hart, ziel en leven.

En ja, ook hij heeft zich te conformeren aan de beperkingen van zijn gitaar, maar toch: hij speelt zeker niet louter die dingen die voor de hand liggen, en moet zich ook in allerlei bochten wringen om veel beperkingen te omzeilen. En wellicht is er iemand geweest die dat allemaal al voor hem heeft bedacht, en wellicht zijn er anderen, die zoals jij zegt, de lat alweer wat hoger hebben gelegd.
Toch is deze man naast instrumentalist ook een groot muzikant en ik vindt het dus echt veel te kort door de bocht wanneer deze muzikant dan gekwalificeerd wordt als gewetenloze of zelfs nutteloze virtuoos. Maar dat had je dus al gemerkt.

Erg bedankt voor de namen trouwens die je allemaal noemt, ik ben nou toch wel erg nieuwsgierig geworden.

De groeten maar weer.

rienvan
8 december 2005, 20:19
Doyle Dykes Tommey emmanuel Richard smith het beste vcan heet beste

maar............ luister eens naar deze

http://mathiske.com.au/listen/

en dan metr name naar tuxedo junction of elanor rigby

daar kunnen de heren hierboven nog een puntje aan zuigen
beetje mix van alles met een hint naar tuck andress

echt ongefuckinloofelijk

groet

rien

Luca P
8 december 2005, 23:29
Doyle Dykes Tommey emmanuel Richard smith het beste vcan heet beste

maar............ luister eens naar deze

http://mathiske.com.au/listen/

en dan metr name naar tuxedo junction of elanor rigby

daar kunnen de heren hierboven nog een puntje aan zuigen
beetje mix van alles met een hint naar tuck andress

echt ongefuckinloofelijk

groet

rien

pfff, kan ik ook! :D

Heeft iemand nu al eens, na vele keren zeuren, Sweet Georgie Brown van Danny Gatton gehoord??

Butcher
24 december 2005, 14:25
Nashville, TN is niet alleen het Mecca voor country muziek, het is ook het "Mecca voor christenlijke muziek" (de ironie in die zin...), en het is een miljarden industrie. En evangalisatie in de V.S. is net zo belangrijk voor Christenen als Ramadan is voor Moslims. Ik ken een meisje wiens ouders ieder jaar naar Canada gaan om Frans-Canadese Rooms Katholieken te bekeren tot Southern Baptism (een extreem soort Doopsgezindsheid).

Alhoewel deze Doyle Dykes behoorlijk irritant kan worden bij mensen met een wat moderner wereldbeeld, chances are dat hij normaal gesproken voor een publiek speelt dat toch wel symphatiek is voor zijn gepreek.

Ten tweede, het nummer Eleanor Rigby van die gast Bruce Mathiske begint met die harmonics loopjes, die regelrecht uit de Lenny Bruce school komen. En Lenny Bruce woonde in Nashville, en was student onder Chet Atkins.

Ten derde heb ik een bootleg video van Danny Gatton waarop het Sweet Georgia Brown beukt. Dus ja, ik ken het nummer

rienvan
25 december 2005, 01:12
je bedoeld lenny breau en dat was geen student van chet atkins echter een uitzonderlijk talent welke op jonge leeftijd door een overdosis in een zwembad is verdronken

lenny was een klasse apart en speelde alles wat chets speelde echter een stuk beter en hij probeerde het onmogelijke op gitaar.. in een adem te noemen met tommey emmanuel .... richard smith en doyle dykes ook giganten hebben niet DIE muzikaliteit die lenny en TE hebben

groet
rien

gertdm
25 december 2005, 11:10
DD, TE etc zijn geweldige gitaristen die een goeie techniek koppelen aan creatief zijn en een goeie performence hebben, met name TE.

Maar ze zijn niet de enigen. Er is gigantisch veel gitaartalent in de wereld en het grootste deel daarvan is onbekend.

Bovendien zijn genoemde heren vooral binnen een bepaald idioom aktief (hoewel TE wel gezonde uistapjes maakt).

Virtuoos zijn is een technisch begrip volgens mij.
Het gaat uiteindelijk, als je voor publiek speelt, ook om het 'binnenkomen' bij mensen. Dan spelen allerlei dingen een rol.

Zonder genoemde heren tekort te willen doen (want ze zijn gewoon erg goed) denk ik wel eens dat het typisch nederlands is om van sommige zaken een hype te maken. Zoals rond bepaalde merken gitaren en ook rond sommige gitaristen.

En m.i. is de kunst om je heen te blijven kijken, dan is er nog veel te ontdekken.

rienvan
25 december 2005, 11:18
lenny breau bedoel je.. ( was overigens geen pupil van chety ) maar een uitzonderlijk talent

Butcher
25 december 2005, 18:16
Oooops.... Lenny Breau. Geen flauw idee wie Lenny Bruce is... En idd, Breau was geen student van Atkins. My bad