PDA

View Full Version : Weten waarover je speelt ?? HULP GEVRAAGD



DTmaster
18 november 2005, 17:00
Hallo ik had een vraagje ik speel nu al tijdje gitaar maar improvisaties van solo's gaan nogal moeizaam dus.


1 hoe weet je wat je moet spelen over een F majeur 7 accoord ... moet je daar een van die kerk toonladders toepassen IN MAjeur ???

2 als je weet welke toonladder in je accoord zit hoe kan je het beste fraseren want ik speel nu solo's als HELE toonladders omdat ik anders de mist in gaat ...


Thanxx

DT

BassAgent
18 november 2005, 17:02
1. Dan kun je heel mooi F pentatonisch spelen (F-G-A-C-D-F).
2. geen idee :D

DTmaster
18 november 2005, 17:16
thanx mann ik ben nu ff bezig met disco inferno en daar zit een break in van 4 minuten de acoorden zijn


Gm7 - Dm7 - A# - Fmaj over deze accoorden wil ik soleren kan iemand me vertellen per accoord welke toonladder ik moet gebruiken !!!

Thanx

BassAgent
18 november 2005, 17:32
Pentatonisch over de majeur, bluesladder op de mineur.

Blijepanda
18 november 2005, 19:03
Deze gaat naar speeltechnieken / theorie.

koella
19 november 2005, 00:35
Wat betreft vraag 2: Speel de toonladder. Neurie een melodietje op die toonladder. Onthou het ( mucho importante)

Probeer het vervolgens op je gitaar te spelen.

Als je dit oefent zal het steeds sneller gaan.
Het heet improviseren. :)

taylor
19 november 2005, 10:32
over vraag 2 ja dat is denk ik een combinatie van kennis,techniek,en improvisatie vermogen.

dus de kennis is er al een beetje dan kun je aan technieken werken dus 16e,triolen,omslag etc

improvisatie kun je leren zoals koella zei of door analyliseren van andere solo's en dat je eigen ding maken etc.

DTmaster
19 november 2005, 16:17
thanx bedankt ik speel al een tijd alleen krijg ik geen kick van me solo's en wil zo iets hebben van " dat zit goed :-D

koella
19 november 2005, 22:35
Wat ook goed werkt is jezelf opnemen (inclusief begeleiding natuurlijk)
Je staat er vaak versteld van hoeveel goeie ideeen je daar van krijgt.

Naar jezelf luisteren is vaak zeer verassend.

Dingen die je tijdens het spelen te gek vind lijken bij het achteraf luisteren soms nergens op. En vice versa.

°plectrum°
30 november 2005, 19:16
je kan ook proberen de toonladers te spelen over heel je hals in plaat van in één positie te blijven