PDA

View Full Version : low-high input switchen op 2203/2204



birt
18 november 2005, 15:13
naar aanleiding van dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=66429 en specifieker deze posts:


Hallo,

de marshall 2203 en 2204 hebben niet een normale high en low input ala fender. de high input gaat naar een gain stage en via de low input naar de volgende gain stage. de low input slaat een gain stage over. een wel leuk schema.
verder geen bevindingen helaas..

Aart

Is leuk circuit ja (zie www.schematicheaven.com)... Wist ik niet en handig bedacht. Zo kun je dus met een A/B switch of relaistje (zie ook www.tedweber.com channelswitch, dat is ook zoiets) van clean naar scheur...

Dat zou een top idee zijn, alleen moet je om redelijk op volume op mijn 2203 toch al het volume op de helft hebben in de low input. Schakel je dan met volume op 5 naar high input, krijg je toch een beetje ruzie met de jongens achter de F.O.H. :wink:

als je nu de low input zou veranderen in een aansluiting voor een footswitch...
die dan relays of led/ldr's aanstuurt die schakelen tussen beide "kanalen".

je zit dan nog met het probleem dat er een enorm volumeverschil zou zijn. Kan je dat dan niet oplossen door als je naar de "low" schakelt meteen ook een weerstand parallel over de master te schakelen om aan hetzelfde volume te komen als de "high"?

denk gerust even mee na, als dit zou werken maakt het onze geliefde marshalls wat veelzijdiger.
schemas van schakelingen icm footswitch zijn ook welkom.


Bert

nicoverduin
18 november 2005, 18:21
Alles kan.....echter je krijgt denk ik nogal wat schakelpunten en de kunst wordt dan om die zonder geluid om te schakelen. Je moet dan al gauw richting opto koppelaars of mosfets. en dat eerste kon nog wel eens prijzig worden.

birt
19 november 2005, 01:09
zo veel schakelpunten zijn dat toch niet? en de prijs van optocouplers valt nog wel mee als je ze zelf maakt (led en ldr met wat krimpkous)


of vergis ik me?

nicoverduin
19 november 2005, 01:14
LDR gaat niet helemaal dicht. Daarnaast moet het volume gelijkblijven. Dus een master volume erin of eruit. Je moet dus met vactrols werken en die doen meestal een eurotje of 5 of meer. Wordt een kostbare gelegenheid.
Nico

birt
19 november 2005, 10:30
LDR gaat niet helemaal dicht. Daarnaast moet het volume gelijkblijven. Dus een master volume erin of eruit. Je moet dus met vactrols werken en die doen meestal een eurotje of 5 of meer. Wordt een kostbare gelegenheid.
Nico

daarom zei ik ook een weerstand over de master die de volumedrop zou compenseren als je naar "low" schakelt

maar hoeveel vactrols zou ik dan nodig hebben? eentje voor die parallelweerstand bij de master, en 2 ofzo bij de input? dat valt toch wel mee vind ik

Punkrockerke
19 november 2005, 14:48
naar aanleiding van dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=66429 en specifieker deze posts:


Hallo,

de marshall 2203 en 2204 hebben niet een normale high en low input ala fender. de high input gaat naar een gain stage en via de low input naar de volgende gain stage. de low input slaat een gain stage over. een wel leuk schema.
verder geen bevindingen helaas..

Aart

Is leuk circuit ja (zie www.schematicheaven.com)... Wist ik niet en handig bedacht. Zo kun je dus met een A/B switch of relaistje (zie ook www.tedweber.com channelswitch, dat is ook zoiets) van clean naar scheur...

Dat zou een top idee zijn, alleen moet je om redelijk op volume op mijn 2203 toch al het volume op de helft hebben in de low input. Schakel je dan met volume op 5 naar high input, krijg je toch een beetje ruzie met de jongens achter de F.O.H. :wink:

als je nu de low input zou veranderen in een aansluiting voor een footswitch...
die dan relays of led/ldr's aanstuurt die schakelen tussen beide "kanalen".

je zit dan nog met het probleem dat er een enorm volumeverschil zou zijn. Kan je dat dan niet oplossen door als je naar de "low" schakelt meteen ook een weerstand parallel over de master te schakelen om aan hetzelfde volume te komen als de "high"?

denk gerust even mee na, als dit zou werken maakt het onze geliefde marshalls wat veelzijdiger.
schemas van schakelingen icm footswitch zijn ook welkom.


Bert

Ik heb een Soldano Hot Rod 50, die standaard 1 kanaal heeft, maar ook een high en en low input. De low slaat ook hier de 1e gainstage over.

Simpelweg een AB-box gebruiken om zowel de high als de low input te kunnen gebruiken ging niet. Dit is wat er op de site van Soldano staat:



Can I use an A/B box with my Hot Rod 50 in the 2 input channels?
No. Basically this won't work because when a cord is plugged into the low input the signal from the high input is disconnected. The amp could be modified to get around this, however there would be a large difference in the volume between the two inputs.

Mijn amp is door de vorige eigenaar gemodificeerd. De low-input is footswitch input geworden, en het low-cirquit heeft eigen preamp en mastervolume potentiometers gekregen.

Ik weet niet exact hoe dit is gedaan, maar als je eens wil langskomen kan dit gerust (omgeving Mechelen)

nicoverduin
19 november 2005, 14:59
LDR gaat niet helemaal dicht. Daarnaast moet het volume gelijkblijven. Dus een master volume erin of eruit. Je moet dus met vactrols werken en die doen meestal een eurotje of 5 of meer. Wordt een kostbare gelegenheid.
Nico

daarom zei ik ook een weerstand over de master die de volumedrop zou compenseren als je naar "low" schakelt

maar hoeveel vactrols zou ik dan nodig hebben? eentje voor die parallelweerstand bij de master, en 2 ofzo bij de input? dat valt toch wel mee vind ikEerst tekening maken. Dan weet je wat je nodig hebt.

birt
19 november 2005, 17:43
als die low een eigen mastervolume heeft gekregen punkrockerke dan is er mss wel redelijk wat aan veranderd.
maar als je toch in de buurt woont wil ik wel eens kijken ja :)