PDA

View Full Version : New Guitar!!



Firebird
18 november 2005, 01:27
test 1..2..3

Firebird
18 november 2005, 01:28
Eindelijk!! Na wat heen en weer gemail kon ik vanmiddag eindelijk de gitaar kopen. Het gaat om een zwarte Koreaans Vester Stage Series Stratocaster uit - volgens de vorige eigenaar - 1985. 2x SC plus 1x HB die gesplit kan worden.
Eerst even wat foto'tjes:

http://i16.photobucket.com/albums/b10/lennyjacquet/Gitaar5.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b10/lennyjacquet/Gitaar4.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b10/lennyjacquet/Gitaar3.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b10/lennyjacquet/Gitaar2.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b10/lennyjacquet/Gitaar1.jpg

Nou, eenmaal thuis meteen gigbag open, gitaar eruit. Opmerkelijk: best nog een zware gitaar. Had ik niet verwacht. Bij de (inmiddels vorige ;)) eigenaar wel even in mn handen gehad, toen viel het me ook al op. Woog zo'n beetje het zelfde als zn Custom Shop Strat. Waarvan deze Vester van gemaakt is weet ik niet, maar het zal wel flink hout zijn.

Ik heb m vanavond maar heel even over mn fender bespeeld, eerste indruk: dit dingetje klinkt erg vet. Warme cleane sound, toch vrij Fender maar net wat extra. Met overdrive wil dit Stratje toch wel erg lekker scheuren. Gewoon precies wat ik zoek. Acoustisch klinktie trouwens erg hard en hij speelt erg licht. Kortom: aangenaam verrast!! Morgen ga ik m even proberen met opengedraaide amps!

Waarom ik deze gitaar graag wilde hebben: wilde sowieso graag een Stratje hebben, naast mn LP's voor wat meer variatie. Daarnaast heeft deze strat dus een SC-SC-HB configuratie, lekker veelzijdig dus en... waar ik al een tijd naar op zoek was, een gitaar met een goeie locking tremolo. Geen FR-achtige handel (sorry, heb dr gewoon he-le-maal niks mee), meer Kahler, en zwevend voor het omhoog en omlaag gaan :P

De CoilSplit is leuk, maar ik denk niet dat ik er zoveel mee ga doen. Zit erover te denken om deze schakelaar als aan/uit-switch te gebruiken, aangezien ik wel van maffe effectjes hou. Iemand n idee hoe ik dit doe?

Verder nog mensen die een Vester in hun bezit hebben? Wat vinden jullie ervan?

Snel meer!!

Debaser
18 november 2005, 07:45
cool !
veel plezier ermee

ik had ook een ibanez die loodzwaar was....

je zou de schakelaar tussen je volumeknop en je output kunnen hangen
om zo het circuit te doorbreken...

dat denk ik, tenminste

Stratman70
18 november 2005, 09:35
Ik heb ook ooit een zwarte vester superstrat gehad. Was een imitatie van zo'n Charvel-Jackson strat met haaietand inleg op de toets (maar geen binding op de hals zoals bij de Jackson).
Zat hetzelfde tremoloblok op als bij jouw strat en woog ook behoorlijk zwaar. Ik weet de houtsoort helaas niet.

Veel plezier ermee!

BassAgent
18 november 2005, 09:39
Eh, ja, mooi ding :D Veel plezier dr van!

Anders Destium
18 november 2005, 11:21
Gefeliciteerd :)

Ganjaman
18 november 2005, 11:56
vester stage series uit 85?
die stage series zijn iets van de laatste jaren volgens mij hoor, dus zal wel eerder '95 of later zijn, maar als je er blij mee bent boeit het niet hoe oud ie is en waarvan ie gemaakt is :)

Luke-wannabe
18 november 2005, 12:02
Gaaf ding, Lenn!

Firebird
18 november 2005, 15:08
Thnx voor de reacties!!

Heb m net even gespeeld op mn Fender 75's, lekker hard :P. Dit ding klinkt echt te gek. Vette sound, met toch nog redelijk wat definitie.

Komen ook meteen wat minpuntjes naar boven:
De SC's willen erg snel piepen als ik met overdrive speel... wel irritant. Volgens mij zijn ze niet echt microfonisch, maar als ik aan de andere kant van de kamer ga staan valt het wel mee. Nog ff kijken wat ik hiermee doe.

Minpuntje numero dos: De gitaar ontstemd erg als ik duikvluchten ga maken. Jullie hebben het misschien al gezien, de toplock is eraf gehaald omdat een van de schroefjes dol is geworden. Zit er dus over te denken om een nieuwe toplock te kopen. Kan ik zoiets zelf erop zetten, of is dat toch wel ingewikkeld?

BLOK182
18 november 2005, 15:17
Leuk machien! Wat heb je dervoor betaald, als ik vragen mag?

Braindead
18 november 2005, 23:53
Ten eerste, gefeliciteerd met je gitaar.
Ik wil even reageren op je tremolo probleem. Schrik niet, maar deze tremolo is erg klote. Dat had je inmiddels zelf al gemerkt.
Ik heb zelf een Fenix gehad met deze tremolo, en dat bleef ontstemmen. Heel erg vervelend.

De beste oplossing is:
Zet eerst je tremolo vast. Dit doe je door aan de voorkant van het blok van de tremolo (dus aan de kant van de nek) Een blokje hout, of kurk of iets dergelijks te plakken zodat je tremolo niet meer naar achteren bewogen kan worden.
Daarna doe je de plaatjes uit je string lock. (had je dacht ik al)
Vervolgens draai je de 6 fijnstemmers (draaiknopjes op de tremolo) er helemaal uit. Vervolgens gebruik je alleen de stemknoppen op de headstock om je gitaar te stemmen.

Succes, en good luck!

fred dons
19 november 2005, 09:12
mijn 2e "behoorlijke" gitaar was ook een vester (eind jaren 80) en zoals braindead al zei deze trems zijn klote (en dan gebruik ik nog een eufemisme) overigens moet deze trem een floyd kopie voorstellen dus als je geen floyd wilde hebben is dit niet helemaal gelukt :D

de bodies van de oudere vesters waren overigens multiplex dus het kan best dat die van jou dit ook is
de pups zijn ceramisch in epoxy gegoten en als dit niet goed gedaan is dan kan het inderdaad gebeuren dat de gaan piepen bij flink wat gain en volume
het beste is als je de trem niet wil vast zetten om een complete nieuwe trem te kopen, deze trem is volledig uit gietijzer opgebouwd en zelfs met een beetje vintage trem (gotoh, rockinger etc ) ga je er niet alleen qua stemvastheid maar ook qua geluid op voor uit
(maar hij ziet er wel stoer uit met die zwart gespoten kop 8) )

Firebird
19 november 2005, 15:55
Leuk machien! Wat heb je dervoor betaald, als ik vragen mag?

Haha... 80 euro :D

Bram+
19 november 2005, 23:26
Hehe ok, dan komt het ook niet zo hard aan dat het ding waarschijnlijk inderdaad 12-laags multiplex is, hehe. Zou ook een beetje het gewicht verklaren in ieder geval. Qua looks toch wel een leuk ding, en voor 80 euro, sja, daar koop je nog geen stagg voor, hehe.

Braindead
20 november 2005, 15:00
mijn 2e "behoorlijke" gitaar was ook een vester (eind jaren 80) en zoals braindead al zei deze trems zijn klote (en dan gebruik ik nog een eufemisme) overigens moet deze trem een floyd kopie voorstellen dus als je geen floyd wilde hebben is dit niet helemaal gelukt :D

de bodies van de oudere vesters waren overigens multiplex dus het kan best dat die van jou dit ook is
de pups zijn ceramisch in epoxy gegoten en als dit niet goed gedaan is dan kan het inderdaad gebeuren dat de gaan piepen bij flink wat gain en volume
het beste is als je de trem niet wil vast zetten om een complete nieuwe trem te kopen, deze trem is volledig uit gietijzer opgebouwd en zelfs met een beetje vintage trem (gotoh, rockinger etc ) ga je er niet alleen qua stemvastheid maar ook qua geluid op voor uit
(maar hij ziet er wel stoer uit met die zwart gespoten kop 8) )


"deze trems zijn klote" tja inderdaad een understatement, maar ik wil hier ook geen mensen tegen het hoofd stoten.

Een nieuwe tremolo kopen is misschien ook een optie, maar niet zo goedkoop als mijn optie. Wetende dat de body van multiplex is. En de pickups piepen als een zwangere muis lijkt het me goed geen cent meer in deze gitaar te steken.

Mijn Fenix was eigenlijk exact hetzelde als de vesters. De modellen lijken ook erg op elkaar, en ik heb mijn body destijds tot aan het hout afgeschuurd en kwam tot de ontdekking (duh) dat er inderdaad zeer exclusief speciaal gesorteerd multiplex onder zat.
Als ik bedenk wat ik in die gitaar aan geld en energie en speeluren heb gestoken dan kan ik alleen maar adviseren het goedkoop te houden.

Tenslotte ziet hij er inderdaad wel stoer uit.
Tip: hang hem aan de muur....

Berik
20 november 2005, 16:58
Gratz!.. ik vind hem niet zo mooi eigenlijk je had hem wel mogen poetsen :razz:

maar veel plezier ermee :)

Firebird
21 november 2005, 23:00
Thnx voor de reacties en ervaringen!! Top!

Ik heb ff in t 'tremolo-gat' gekeken, het zijn inderdaad meerdere lagen hout. Toch vraag ik me af of het wel multiplex is, zou dat zo zwaar kunnen zijn? Toch toch wel n redelijk zware gitaar.

Verder zijn de SC's niet zo erg mircrofonisch, alleen in een bepaalde hoek gaan ze piepen (waarschijnlijk n geval van: DUH!!). Oke, het zijn niet de beste pickups die je kunt bedenken, maargoed... ze piepen dus niet de hele tijd door (en dat is al goed genoeg voor mij). De Humbucker doet het verder wel helemaal perfect.

Ik vind m nu vet klinken, misschien dat ik ooit nog eens de SC's ga vervangen, maar vind het wel best zo. Geldt ook voor dat tremolo-verhaal. Ik pleur dr binnenkort een top-lock op voor n paar tientjes en dan zien we wel. Ik bedoel.. had het slechter kunnen treffen voor 80 euro.

Heb ooit eens voor 150 gulden (!!) een Squier Bullet gekocht. Ook multiplex, en de elementen waren verschrikkelijk. Dat was was piepen als 30 zwangere muizen tijdens zwangersschapcursus :P. 1x mee opgetreden, daarna nooit meer aangeraakt. Deze is toch veeeele malen beter.

Verder vind ik dat zwarte idd errug stoer.... just love black :D

Nog 1 vraagje: als je elementen dus wel microfonisch zijn, is dat dan te verhelpen door er simpelweg andere PU's in te stoppen of is het ook een houtkwestie?
De elementen in die Squier heb ik toen vervangen met Tokai-elementen, maar het gepiep was net zo erg. Weer verrotte elementen of gewoon helemaal niets aan te doen?

vinni
21 november 2005, 23:13
Had eigenlijk een Firebird verwacht! :wink:

Vinni

Firebird
22 november 2005, 17:04
Had eigenlijk een Firebird verwacht! :wink:

Vinni

haha.. ja, dat is ook m'n uiteindelijke doel. Ooit nog eens een orginele Firebird. Helemaal zwart (haha.. ja, zeg maar niks :P) of helemaal wit!
Heb al een pact met iemand dat ik z'n orginele Firebird erf. Hij wil alleen nooit komen eten :razz: