PDA

View Full Version : open coil Humbuckers



Mufftin
18 november 2005, 00:14
wat is eigenlijk het verschil tussen een open coil Humbucker en een Humbucker?

Ben al een beetje aan het zoeken geweest maar kwam er niet echt uit

Wormaap
18 november 2005, 00:25
http://www.acmeguitarworks.com/images/pickups/fralin_web/I-HU-8Nweb400.jpg
http://media.zzounds.com/media/brand,zzounds/p13731b-d29df33fdf35e20e63db7a607e76b00e.jpg
Duidelijk? :P

Open coil houdt dus domweg in dat er geen kapje opzit :)

Agent_Smith
18 november 2005, 07:59
Het verschil? een afdekkap.

Rutger
18 november 2005, 09:17
Door de afscherming van de metalen cover verschilt het ook iets in geluid.
De kap haalt wat sprankel weg.

Mufftin
18 november 2005, 10:39
okee thanx :)

Agent_Smith
18 november 2005, 14:28
Door de afscherming van de metalen cover verschilt het ook iets in geluid.
De kap haalt wat sprankel weg.

Hier zijn de meningen nog steeds over verdeeld :P

casper innosence
19 november 2005, 17:00
zijn die kapjes ook los (in het zwart) te krijgen om een EMG look te krijgen? dit omdat mijn Viper orgineel EMG's had, maar ik de klank van SD's relaxter vindt en dus de EMG's omgewisseld heb voor SD's met open coils maar de EMG's zagen er strakker uit....

en zo ja, beinvloed dit mijn geluid heel erg?

casper innosence
19 november 2005, 17:11
2x is wat veel

Franc
19 november 2005, 17:14
http://www.rockinger.com/index.html?lang=ENG

Kijk onder Pickup Covers, Pickup Rings.

casper innosence
19 november 2005, 17:29
thanx,

alleen jammer dat het verzenden daar duurder is dan de covers zelf...:S

Franc
19 november 2005, 17:31
Ja, dat valt idd altijd tegen :( gewoon veel bestellen doe ik dan altijd ;) dan valt het relatief weer mee.

Snaren kun je altijd wel gebruiken bijvoorbeeld.

Anders Destium
19 november 2005, 18:08
Ik heb van die kapjes een keer gekocht en het zag er ontzettend goedkoop uit (plasticen iig)!

glacius
19 november 2005, 19:23
zijn die kapjes ook los (in het zwart) te krijgen om een EMG look te krijgen? dit omdat mijn Viper orgineel EMG's had, maar ik de klank van SD's relaxter vindt en dus de EMG's omgewisseld heb voor SD's met open coils maar de EMG's zagen er strakker uit....

en zo ja, beinvloed dit mijn geluid heel erg?

kunstof kapjes zullen geen verschil geven in je geluid, maar laat je seymour duncan lekker open zijn ! is veel mooie, dat zwarte emg gebeuren vind ik maar lelijk..

Willemjan13
2 december 2005, 22:40
als je elementen koopt met zoŽn chromen of gouden kapje kan je die er dan ook af halen zodat je open humbuckers hebt ?

Scali
2 december 2005, 22:48
Meestal wel ja, zitten meestal gesoldeerd of gelijmd (bij EMG zit het geheel in plastic gegoten, dan kan het dus bv niet).
Nadeel is wel dat je ze niet zomaar meer erop kunt zetten. Ze moeten dan opnieuw gepot worden (de zaak wordt met kap en al gepot, omdat die kap ook microfonisch kan zijn).

casper innosence
2 december 2005, 23:44
kunstof kapjes zullen geen verschil geven in je geluid, maar laat je seymour duncan lekker open zijn ! is veel mooie, dat zwarte emg gebeuren vind ik maar lelijk..

nou ik vind het bij veel gitaren ook niet erg, maar mn ESP Viper hoort gewoon EMG;s te hebben en dat maakt die gitaar zoveel vetter, alleen de sound van EMG's is nix vor mij..

De Beer
3 december 2005, 19:49
Meestal wel ja, zitten meestal gesoldeerd of gelijmd (bij EMG zit het geheel in plastic gegoten, dan kan het dus bv niet).
Nadeel is wel dat je ze niet zomaar meer erop kunt zetten. Ze moeten dan opnieuw gepot worden (de zaak wordt met kap en al gepot, omdat die kap ook microfonisch kan zijn).Kun je dat Potten wat verder uitleggen?

Ik heb dichte in mijn LP studio en ik vind de de klank wat te modderig, als ik het geluid vergelijk met de open pups in m'n Ibanez zijn die laatste veel acurater in de onderlinge klank van de snaren, die zijn dus beter als individuele snaren te horen terwijl de gibson het meer in een brei verwerkt.
De Ibanez prikt makkelijker door het geluid van de band heen.

Zou het verweideren van de cover daar bij helpen?

bram123
3 december 2005, 20:27
nah.
dat is zo minimaal dat verschil.

De Beer
3 december 2005, 20:36
kwestie van andere pups dus?

Scali
3 december 2005, 20:39
'Potten' is gewoon de zaak in was (of paraffine) gieten.
Hier vind je wat uitleg en foto's over hoe dat gedaan wordt: http://www.stewmac.com/tradesecrets/electronics/ts26fralin/ts26fralin.html

Kapjes erafhalen geeft inderdaad niet zo gek veel klankverschil. Een Les Paul is sowieso al wat donker van klank, door het gebruikte hout. De standaard Gibson-pickups hebben ook een vintage-voicing, die ook nogal warm en vol klinkt, dus dan zit je al snel met een wat brijerig of muddy geluid. Met een ander type pickup zou je een wat strakker geluid kunnen krijgen, maar alleen het kapje erafhalen geeft waarschijnlijk niet het resultaat dat je wilt, dus is het alleen maar zonde van de pickups dan.

Gitaro
3 december 2005, 23:27
Hoe plaats je zoiets (http://www.allparts.com/shopimages/PC_0303-023-254.jpg) dan over een humbucker heen? Dat lijkt me wel leuk voor als ik ooit een gitaar zonder EMGs heb

De Beer
4 december 2005, 18:58
'Potten' is gewoon de zaak in was (of paraffine) gieten.
Hier vind je wat uitleg en foto's over hoe dat gedaan wordt: http://www.stewmac.com/tradesecrets/electronics/ts26fralin/ts26fralin.html

Kapjes erafhalen geeft inderdaad niet zo gek veel klankverschil. Een Les Paul is sowieso al wat donker van klank, door het gebruikte hout. De standaard Gibson-pickups hebben ook een vintage-voicing, die ook nogal warm en vol klinkt, dus dan zit je al snel met een wat brijerig of muddy geluid. Met een ander type pickup zou je een wat strakker geluid kunnen krijgen, maar alleen het kapje erafhalen geeft waarschijnlijk niet het resultaat dat je wilt, dus is het alleen maar zonde van de pickups dan.Interessant, ik heb ooit eens iets gelezen over een nederlandse gitarist (ben effe z'n naam kwijt, zat in spittball geloof ik) die zijn (gitaren en/of) pups een poos in de sauna zette. waarschijnlijk om die reden.