PDA

View Full Version : 50 hz versterker brom en pickup vraagje



CatchDude
17 november 2005, 19:50
Ik heb sinds een weekje een nieuw halselement gemonteerd. Nu bemerk ik dat mijn versterker ineens een enorme 50hz brom vertoont (Zelfde toonhoogte als de transformator). Als ik met mijn vingers de snaren aanraak of sommige schroefjes op de versterker is het (bijna)weg.

Ik heb ook net een zekering vervangen, die voor de eindeversterker buizen (Marshall JTM-60, zekering op de printplaat zelf, dus niet de hoofzekering.). Maar het nieuwe halselement zit er ook nog niet zo lang in dus de brom kan ook direct daarna zijn gekomen. Help!

Ik heb ook het volgende gemerkt: Als ik het hals element en het middle element samen schakel dan kakt het geluid in, alsof je 2 boxen waarvan er bij een de + en de - is omgedraaid tegen over elkaar zet. Dit was met het oude element niet. Als ik het midden element apart of met het brug element schakel is er niets aan de hand. Kan het zijn dat de draadjes van het hals element verkeerd om zijn gesoldeerd en dat daardoor het geluid inkakt bij schakeling met het midden element? En kan dit te maken hebben met de brom? Over de brom: Als ik de brug-humbucker inschakel is het een stuk minder, maar nog steeds meer dan voorheen.

De gitaar is een Ibanez Sa160.

chennie
17 november 2005, 20:02
is de pick up in kwestie een humbucker of single?

Als het een single is dan is het inderdaad het plus en min draadje verkeert om. Dan moet het probleem verhelpen met het geluid inkakken.

Als het een humbucker is, is het een splitsbare ? Dat je meer dan 2 draadjes hebt ? Dan kan het zijn dat je hem aangesloten als een single (wat de ruis verklaart, singles zijn gevoeliger voor (omgevings) fluctuaties) en dat het geluid inzakt ligt er dan aan dat je desbetreffende single (van de humbucker) dan ook nog verkeerd omhebt.

Tenminste dit is het eerste wat in me opkomt.

CatchDude
17 november 2005, 23:26
Het is een single coil. Ik ga de soldeerbout dus maar vast opwarmen. :)
Zou dat ook de ruis op kunnen heffen?

Agent_Smith
18 november 2005, 08:01
Het is een single coil. Ik ga de soldeerbout dus maar vast opwarmen. :)
Zou dat ook de ruis op kunnen heffen?

Of het opwarmen van je soldeerbout de ruis op zou kunnen heffen? Nou....ik weet het niet hoor... :???:

CatchDude
20 november 2005, 12:24
Ben er achter hoor, het element stond uit fase. En de brom van m'n versterker was weg zodra ik het aarde draadje weer vast had gesoldeerd. Die was waarschijnlijk losgegaan bij het demonteren van de elektronika...