PDA

View Full Version : computertikken bij opnemen



Bertje11
17 november 2005, 19:37
Ik heb een probleempje bij het opnemen (met cubase). Als ik bijvoorbeeld met mijn gitaar iets opneem dan krijg ik "computertikken". Ik hoor dan allemaal tikken en lawaai door mijn opnamen heen (en ook als ik bezig ben met opnemen).

Ik heb er al met iemand over gehad en volgens hem zijn het dus tikken van de computer en niet van bijvoorbeeld mijn boxen. Dat kan kloppen want met bijvoorbeeld Media Player heb ik nooit last van lawaai door muziek heen.

Wie weet een oplossing !!!!!!! :-D

Scali
17 november 2005, 20:10
Dit zal waarschijnlijk komen door een buffer-probleem. Dat ontstaat dus doordat de PC niet op tijd kan reageren op nieuwe samples van de geluidskaart.
Probeer eens om iets grotere buffers in te stellen, als dat kan. Als de hardware gewoon goed is, zou het probleem dan opgelost zijn.
Als het een slechte geluidskaart is, dan doe je er weinig aan, gewoon een goede kaart kopen dan. Als je een slechte chipset op je moederbord hebt, dan doe je er ook weinig aan.

Ic3gl0vE
18 november 2005, 21:12
mocht bovenstaande niet helpen, zet dan eens je geluidskaart in een ander pci slot, het kan namelijk zijn dat 'ie herrie van andere bronnen in e pc oppikt!

Scali
18 november 2005, 22:13
Dat is een goed punt inderdaad.
Op sommige moederborden zijn sommige PCI-sloten gedeeld met elkaar, of met onboard-features van de chipset, zogenaamde 'shared' PCI-sloten dus. Dan kan het dus wel eens zijn dat het ene apparaat het andere in de weg zit. Vooral met iets kritisch als geluid opnemen wil je dat niet hebben.

harrie-beton
18 november 2005, 23:48
dikke kans dat het een buffer probleem is.

Hoe snel is de pc?
Wat voor geluidskaart?
Hoeveel intern geheugen?

Ic3gl0vE
19 november 2005, 22:36
als aanvulling op harrie beton:

hoe hoog staat je buffer?

Bertje11
24 november 2005, 13:22
dikke kans dat het een buffer probleem is.

Hoe snel is de pc?
Wat voor geluidskaart?
Hoeveel intern geheugen?

7200 rpm
mijn mixer werkt nu als geluidskaart (alesis multimix 12USB)
256 MB intern geheugen maar dat word vandaag 512 MB

Bertje11
24 november 2005, 13:24
als aanvulling op harrie beton:

hoe hoog staat je buffer?

Ik heb hem op 512 staan maar als hij weer herrie gaat vertonen dan zet ik hem op 2048. Dan is het probleem even opgelost, maar dan begint ie heel snel weer met herrie maken. Dus hij schommelt steeds van 512 naar 2048 en weer terug als je begrijpt wat ik bedoel. Dus volgens mij ligt het niet aan de buffer.

harrie-beton
24 november 2005, 17:06
kijk bertje , je had ons moeten vertellen dat je een USB mixer als geluidskaart had - dat merk komt ons bekend voor

bert k
25 november 2005, 10:54
FF geGoogled, wat lijkt die mixer op Behringer...
Ik zag dat hij USB 1.1 werkt, dat is niet de snelste.

harrie-beton
25 november 2005, 12:07
Dat is gewoon de oorzaak van het klikken.
Het is gewoon geen goede combi - Behringer audio en USB 1.1

Hopelijk is het met hoge buffers opgelost maar ben niet zo'n fan van deze audio set. Als ik zelf opneem wil ik me bezig houden met muziek en me geen zorgen maken over klikjes en storingen...

Bertje11
26 november 2005, 12:49
Dat is gewoon de oorzaak van het klikken.
Het is gewoon geen goede combi - Behringer audio en USB 1.1

Hopelijk is het met hoge buffers opgelost maar ben niet zo'n fan van deze audio set. Als ik zelf opneem wil ik me bezig houden met muziek en me geen zorgen maken over klikjes en storingen...


Hoezo Behringer audio? tis een alesis

Ik ben trouwens pas net bezig met mixers enzo dus ik snap er nog niet heel veel van. Zeg het maar als ik iets doms heb gezegd.

harrie-beton
26 november 2005, 15:13
inderdaad beter gelezen, echter USB 1.1 apparatuur is tegenwoordig verouderd. Ik denk dat daar de oorzaak gezocht moet worden.

Bertje11
28 november 2005, 13:00
Word ik dus weer mooi genaaid door zo'n muziekzaak. Eigenlijk heb ik dus 270 euro weggegooid :S

Scali
28 november 2005, 14:36
Edit: ik had het verkeerd begrepen, ik dacht dat je em op een USB1.1 aansluiting had, dat zou snel verholpen zijn.
Het ding is zelf USB1.1, dus dan moet je het met de buffer oplossen.
Wat wel kan helpen is om de mixer direct in je PC te pluggen, en niet via een hub/toetsenbord/monitor/wat dan ook doorlussen.

harrie-beton
28 november 2005, 14:54
het ding mogelijk wel kunnen werken onder 1.1 anders was hij niet op de markt gekomen hoop ik.

Kan je de setting zo zetten dat hij niet stuitert? Bijvoorbeeld 2 sporen 44,1 khz opname ?

Of pruttelt het altijd tijdens opname. heb je ook Cool Edit multi track geprobeerd? Die vergt minder processor kracht dan Cubase.