PDA

View Full Version : Help mijn maatje aan een gitaar!



Izegrim
17 november 2005, 12:53
Hoi allemaal,

Een vriend is op zoek naar "zijn" gitaar. Hij speelt nu op een LTD KH-603 en een Ibanez JS custom. Ik wil hem een beetje helpen zoeken vandaar dat ik jullie help mee te denken.


specs: lichtgewicht, (goede) Floyd Rose, 24 frets jumbo (en dan bedoel ik Ibanez jumbo, zoals die Ibbie van mij), H-S-H config, warme sound, definieerbaar, geen actieve elementen, normale look (zoals prs bijvoorbeeld). Dus geen dimarzio's of EMG's

prijs moet je denken €500 - €1000 inclusief FR wat dus ook een €500 gitaar kan zijn waar een FR op gemonteerd moet worden.

Namens hem: DANK!

BassAgent
17 november 2005, 13:21
is het niet zo dan dat ie de JS heel mooi vindt en dat dat de gitaar is die die moet hebben?

Scali
17 november 2005, 13:22
Klinkt als een goede beschrijving van bv mijn Ibanez RG570CT.
Dat is dus een redelijk normale RG, dus een goed LoPro Edge tremolo erop, de gebruikelijke H-S-H configuratie, en een Wizard II hals met de gebruikelijke JUMBO frets van Ibanez.

Dan komen we op het 'CT'-gedeelte. In plaats van het gebruikelijke lindehout, is hier gekozen voor een elzenhouten body met een esdoorn top. Die top is gevlamd, en samen met de goudkleurige hardware krijg je een soort modernere uitvoering van de PRS-look.
En het hout zorgt voor een warme, 'vintage'-aandoende klank, in plaats van het zware, doffe geweld van lindehout.

De elementen zijn V7, S1 en V8, en de 'V' schijnt voor Vintage te staan, waar ik me wel wat bij kan voorstellen. De output is niet uitzonderlijk hoog, en het zijn geen 'schreeuw'-elementen, maar hebben een helder en vol geluid, wat toch wel 'vintage' aandoet, beetje vergelijkbaar met de klanken die ik uit m'n Gibson 490R en 498T haal.

Dit model is uit 1995, en is verkrijgbaar in amber of blauw: http://www.ibanezrules.com/catalogs/us/1995/95015.jpg
Ik heb zelf een sunburst amber versie.

In die hoek moet je het ongeveer zoeken, denk ik. Een tweedehands RG Prestige of US zou ook kunnen, daar zitten ook een aantal modellen tussen met esdoorn top en mahonie body, en passieve DiMarzio-elementen. Qua looks en sound dus redelijk vergelijkbaar met de RG570CT, maar dan een prijsklasse hoger.

Neals
17 november 2005, 13:29
What about een Ibanez S serie... Als ik een gitaar zou kopen om metal te spelen wordt het een van die monsters.

Anders Destium
17 november 2005, 13:30
Als je een Ibanez wil hebben die goed en warm klinkt dan ram je er juist Dimarzios in :???:

Neals
17 november 2005, 13:34
Als je een Ibanez wil hebben die goed en warm klinkt dan ram je er juist Dimarzios in :???:

Lijkt me ook, maar Ibanez -> Seymour Duncan -> Marshall vind ik persoonlijk ook weer een combo wat erg lekker klinkt.

RedBuell
17 november 2005, 13:50
Die Ibanez Giger RG, kost geloof ik iets van € 800 of € 900, heeft een FR en een super hals. Je moet alleen dan wel dat Giger printje mooi vinden, ik vraag me trouwens af of er ook een gewone uitvoering is van die Giger RG, gewoon RG ???? dus zonder Giger print maar wel zelfde specs.

Anders Destium
17 november 2005, 13:52
Het probleem met die Gigers is dat er dan weer een verrotte brug op zit, en hij wil een "normaal" uiterlijk ook nog :lol:

Een S-serie heeft geen 24 frets, maar misschien is een Godin Freeway floyd een optie?

BLOK182
17 november 2005, 13:53
Misschien een Mayones gitaar? Was toevallig gisteren bij Musicstore, die dingen zien der te gek uit, goeie specs, apart, en rond de 1000 euro! Alleen niet HSH....maar who needs single coils anyways:-)

RedBuell
17 november 2005, 13:55
Wat is er zo slecht aan die brug dan?

Zag net trouwens op de Ibanez site die RGT series prestige zijn die vergelijkbaar met die Giger? Die hals van die Giger vind ik echt top.

Izegrim
17 november 2005, 13:59
Bedantkt! Ik ga ze allemaal even bekijken. Het punt is dat hij in een rockband speelt waar hij een 'klassiek' model electrische gitaar wil. Hij heeft een RG gehad en weggedaan en hetgeen wat dus echt een beetje doorslaggevend is, is het feit dat hij een Floyd wil op een gitaar waar ze normaal niet op zitten. Ik weet niet of ik het goed uitleg, maar het type gitaar waar meestal een Floyd op zit zijn meestal modellen van de afgelopen 20 jaar. Hij wilt een beetje een 70's ogende gitaar, maar absoluut niet zonder Floyd omdat hij dat ding vreselijk veel gebruikt in zijn leads.

Izegrim
17 november 2005, 14:00
Met nadruk het moet dus juist GEEN metal gitaar zijn...

Anders Destium
17 november 2005, 14:00
Je hebt bij Ibanez twee goede bruggen: ZR (S-serie) en Edge Pro (RG, JEM)

Al het andere is bagger (dus Edge Pro 2 enz)


Hele simpele regel en hij werkt altijd...

Anders Destium
17 november 2005, 14:01
Bedantkt! Ik ga ze allemaal even bekijken. Het punt is dat hij in een rockband speelt waar hij een 'klassiek' model electrische gitaar wil. Hij heeft een RG gehad en weggedaan en hetgeen wat dus echt een beetje doorslaggevend is, is het feit dat hij een Floyd wil op een gitaar waar ze normaal niet op zitten. Ik weet niet of ik het goed uitleg, maar het type gitaar waar meestal een Floyd op zit zijn meestal modellen van de afgelopen 20 jaar. Hij wilt een beetje een 70's ogende gitaar, maar absoluut niet zonder Floyd omdat hij dat ding vreselijk veel gebruikt in zijn leads.

Je hebt ook Fender strats met een floyd!

Anders Destium
17 november 2005, 14:02
Bedantkt! Ik ga ze allemaal even bekijken. Het punt is dat hij in een rockband speelt waar hij een 'klassiek' model electrische gitaar wil. Hij heeft een RG gehad en weggedaan en hetgeen wat dus echt een beetje doorslaggevend is, is het feit dat hij een Floyd wil op een gitaar waar ze normaal niet op zitten. Ik weet niet of ik het goed uitleg, maar het type gitaar waar meestal een Floyd op zit zijn meestal modellen van de afgelopen 20 jaar. Hij wilt een beetje een 70's ogende gitaar, maar absoluut niet zonder Floyd omdat hij dat ding vreselijk veel gebruikt in zijn leads.

Je hebt ook Fender strats met een floyd!

Izegrim
17 november 2005, 14:16
Mayones SePRO Lizard is wel een mooi ding ja. De Godin Freeway Floyd heb ik ook doorgestuurd. Laat ze komen! Zijn er ook nog LP of PRS achtige gitaren die een FR hebben?

Philippe
17 november 2005, 14:25
MM Petrucci misschien? Configuratie is alleen geen HSH.

Scali
17 november 2005, 14:32
De Neal Schon-signatures zijn Les Paul-achtige gitaren, met een Floyd.
Maar geen jumbofrets en maar 22 stuks.
Zit ook een sustainer, dus H-S, ipv H-H, laat staan H-S-H.
Enige H-S-H Les Paul die ik ken, is de Studio MIII.
Over MIII gesproken.... op zich zou een Gibson/Epiphone MIII of MIV een goede gitaar zijn denk ik, alleen zijn de looks misschien wat te modern naar zijn smaak. Maar die, en de RG, en misschien nog wat vage Jacksons oid, zouden het best aan zijn wensen voldoen, lijkt me.

ESP maakt ook wel wat Les Paul-achtig spul met Floyd, maar als er iets metal is, dan is het ESP wel.

Anders Destium
17 november 2005, 15:27
Een ESP of LTD Horizon zou je kunnen overwegen, maar daarbij heb je dan weer een pointy headstock :)


Er zijn bij mijn weten geen LP/PRS achtigen op de markt met een floyd behalve de (onbetaalbare) Neal Schonmodellen. Een Carvin is ook een goede optie maar die moet je dan op hun site bestellen, en dat lukt je niet binnen budget!

Izegrim
17 november 2005, 23:55
Allemaal bedankt! Een G&L Invader zal hij ook wel mooi vinden.

Wie weet wat een in bijna nieuwstaat verkerende KH-603 op kan brengen?

pinchaholic
18 november 2005, 12:37
even off-topic jongens...
Die link naar die Ibanezjes die Scali gaf.. kijk eens goed... wie is die onderste gitarist?

John Lowery. Dat is dus John 5!

Hier nog in vol shredders ornaat.. Hulde! :-D

Goed, on with the topic..

pinchaholic
18 november 2005, 12:38
even off-topic jongens...
Die link naar die Ibanezjes die Scali gaf.. kijk eens goed... wie is die onderste gitarist? http://www.ibanezrules.com/catalogs/us/1995/95015.jpg


John Lowery. ..........Dat is dus John 5!

Hier nog in vol shredders ornaat.. Hulde! :-D

Goed, on with the topic..