PDA

View Full Version : Roland GR-33/GR-20



vulvasonic
16 november 2005, 23:12
Hoi.

Even ter inleiding van mijn vragen:
Ik ga meedraaien met een band waarin ik de gitarist/toetsenman moet gaan vervangen. Leuk. Nu zijn mijn vaardigheden als toetsenman nogal beperkt en bovendien heeft mijn synthesizertje plots de geest gegeven.

En toen moest ik plots denken aan de mogelijkheid om middels een GK-3 elementje van Roland alle synthpartijen te spelen op mijn gitaar.

Mijn vragen:
- Wie heeft er ervaring mee?
- Welke van de twee (of anderen) is aan te bevelen?
- Moet ik een aparte amp gaan gebruiken of kan ik de synth het beste rechtstreeks naar de PA laten gaan en via de monitor terug laten komen?

Voor alle duidelijkheid; het gaat vooral om lullige orgelpartijtjes en dat soort werk. De voordelen spreken denk ik voor zich. Ik kan mooi gitaar blijven spelen (dat kan ik namelijk wel) en ik kan mijn 'act' doorzetten doordat ik niet steeds van instrument hoef te wisselen.

Iemand?

Ic3gl0vE
16 november 2005, 23:28
Enige wat ik je kan vertellen (als toetsenman) is dat een synth door een gitaaramp niet lekker klinkt. gitaaramps kleuren je geluid enorm en met een synth is dat erg lelijk. Daarbij komt dat een synth op line-level uitzend en ik niet zeker weet of een gitaaramp dat wel leuk vindt! Via de PA is de beste optie lijkt me. Keyboardversterker kan ook, maar die zijn best duur en je kunt net zo goed gewoon een floormonitor gebruiken.

vulvasonic
16 november 2005, 23:38
Enige wat ik je kan vertellen (als toetsenman) is dat een synth door een gitaaramp niet lekker klinkt. gitaaramps kleuren je geluid enorm en met een synth is dat erg lelijk. Daarbij komt dat een synth op line-level uitzend en ik niet zeker weet of een gitaaramp dat wel leuk vindt! Via de PA is de beste optie lijkt me. Keyboardversterker kan ook, maar die zijn best duur en je kunt net zo goed gewoon een floormonitor gebruiken.

Da's een bevredigend atwoord op vraag 3. Dank! :)



Nog iemand?

Ic3gl0vE
16 november 2005, 23:46
Mocht je een laptop hebben dan zou je ook kunnen proberen daar een softsynth op te zetten en die aan te sturen met je gitaar om te kijken of het uberhaupt wel bevalt (er zijn een hoop gratis softsynths te vinden en voor orgels moet je Native Instruments B4 eens proberen, die is niet gratis maar wel heel mooi!) ... Ik heb ook het idee (weet het niet zeker) dat de roland guitarsynths al erg oud zijn en dat je daardoor misschien niet de beste geluiden hebt terwijl ze toch vrij prijzig zijn.

vulvasonic
17 november 2005, 00:00
Mocht je een laptop hebben dan zou je ook kunnen proberen daar een softsynth op te zetten en die aan te sturen met je gitaar om te kijken of het uberhaupt wel bevalt (er zijn een hoop gratis softsynths te vinden en voor orgels moet je Native Instruments B4 eens proberen, die is niet gratis maar wel heel mooi!) ... Ik heb ook het idee (weet het niet zeker) dat de roland guitarsynths al erg oud zijn en dat je daardoor misschien niet de beste geluiden hebt terwijl ze toch vrij prijzig zijn.

Zijn er andere manieren dan om synthgeluiden aan je gitaar te ontlokken?
Ik wil trouwens niet met een pc op het podium gaan kutten.

fullorder
17 november 2005, 00:19
je hebt wellicht helemaal niks aan deze info, maar ik speel lullige orgel en synth partijtjes gewoon met een simpele microkorg (kost tegenwoordig nog maar 370 euro!). kost me heel erg weinig tijd om over te schakelen van gitaar naar synth. kwestie van m'n handen van de gitaar halen en te plaatsen op het keyboard van de microkorg en vice versa, kost denk ik precies 0,874 seconden ;)

vulvasonic
17 november 2005, 00:39
je hebt wellicht helemaal niks aan deze info, maar ik speel lullige orgel en synth partijtjes gewoon met een simpele microkorg (kost tegenwoordig nog maar 370 euro!). kost me heel erg weinig tijd om over te schakelen van gitaar naar synth. kwestie van m'n handen van de gitaar halen en te plaatsen op het keyboard van de microkorg en vice versa, kost denk ik precies 0,874 seconden ;)

Je hebt helemaal gelijk!
Ik heb niets aan je info!!! :D

Natuurlijk kan ik gewoon een synth kopen en wisselen. Maar ik kan met m'n gitaartje vrolijk rondrennen op het podium en ik voel me ermee vertrouwd. De muziek die we spelen, speel ik met twee vingers in m'n neus en dat is lekker. Op die manier kan ik me volledig uitleven en bovendien iets extra's geven als ik de geest krijg.
Maar ik kan nooit helemaal los gaan als ik weet dat ik het nummer daarop weer plaats moet nemen achter de synth om met de grootst mogelijke moeite de simpelste partijtjes in te spelen. Ik vrees dat zoiets ten koste zou kunnen gaan van de show. Ik weet het eigenlijk wel zeker.

Ic3gl0vE
18 november 2005, 21:08
Zijn er andere manieren dan om synthgeluiden aan je gitaar te ontlokken?
Ik wil trouwens niet met een pc op het podium gaan kutten.

Ik weet het niet precies, maar een midi element voor je gitaar zet gewoon jouw gitaarsignaal om in midi signaal toch? dan zou je daarmee elke bron die een midi in heeft (zelfs een keyboard van de aldi heeft dat) aan moeten kunnen sturen. En ik snap dat je geen laptop op het podium wilt, maar je zou het kunnen proberen in de oefenruimte... Het lijkt me namelijk niet leuk voor je als je een gitaarsynth koopt en het vervolgens niet leuk vindt, softsynths (op de computer dus) zijn altijd gratis te proberen daarentegen

Dirk_Hendrik
18 november 2005, 23:02
Ervaring....

In het kort, Ja. Ik heb een gitaarsynth. Van het idee om de toetsenpartijen op gitaar te spelen was in in 1 bandrepetitie genezen. Ten eerste doe je op toetsen dingen (qua omkeringen van akkokoorden) die je op gitaar niet doet en ten tweede heb je nog altijd zo'n ruzie met de tracking van zo'n ding dat je niet klinkt als een toetsenist.

Het kan. Maar dat betekent enkele maanden bot oefenen om je gitaarsynth aan te voelen/te leren bespelen.T' zijn echt gave dingen maar ze vereisen behoorlijk wat tijd/energie om te leren beheersen.

vulvasonic
19 november 2005, 01:06
Ervaring....

In het kort, Ja. Ik heb een gitaarsynth. Van het idee om de toetsenpartijen op gitaar te spelen was in in 1 bandrepetitie genezen. Ten eerste doe je op toetsen dingen (qua omkeringen van akkokoorden) die je op gitaar niet doet en ten tweede heb je nog altijd zo'n ruzie met de tracking van zo'n ding dat je niet klinkt als een toetsenist.

Het kan. Maar dat betekent enkele maanden bot oefenen om je gitaarsynth aan te voelen/te leren bespelen.T' zijn echt gave dingen maar ze vereisen behoorlijk wat tijd/energie om te leren beheersen.

Ik begrijp je punt.
De toetsenpartijen die ik moet spelen zijn vrijwel allemaal basis 3 klanken, soms in een omkering, vaak ook niet. Het zijn accoorden die makkelijk op de gitaar te pakken zijn. Ik begrijp ook dat het handiger (natuurlijker is) de snaren niet aan te slaan als op een gitaar, maar ze te plukken met drie vingers.
Ik geloof je op je woord dat het lastig is om je IN te houden, zodat je weer veel te gitaristisch gaat spelen. Oefening baart kunst, zullen we maar zeggen.

Maar buiten dat zijn je ervaringen positief begrijp ik?

Ik weet niet hoelang het inmiddels geleden is sinds jij voor het laatst met de gitaarsynth hebt gespeeld, maar ik heb begrepen dat de tracking inmiddels uitstekend is (zal ook wel weer afhangen van de partijen...).

Alvast dank voor je info! :)

piezo
20 november 2005, 11:34
Gitaarsynth is m.i. goed voor solo synth, pads, tokkel + pads, ondersteuning van single string gitaarriffs . Verder heb ik een hele berg info gezet op:
http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=ad5e041384a6b66ae752b2f0ab8e473e&threadid=50868

vulvasonic
21 november 2005, 00:13
Dank Piezo! :)