PDA

View Full Version : Riffs verzinnen



Sora
16 november 2005, 18:00
Ja, de titel zegt het al ongeveer. Ik speel nu ongeveer twee jaar gitaar en binnenkort speel ik met wat vrienden in een groepje. Maar ik heb me eigenlijk nog niet echt serieus beziggehouden met het verzinnen van riffs e.d. Ik kan wel vanalle akkoordjes achter elkaar spelen, maar echt lekker klinkt het meestal niet (toch niet zoals ik het wil) Hebben jullie mss tips over hoe je een goeie riff ineensteekt of kennen jullie wat originele akkoorden (ik ben niet zo'n powerchord-fan :razz: ) ?

Alvast bedankt.

Harry
16 november 2005, 23:18
rifs speel je gewoon door hetgeen in je hoofd op komt op je gitaar te spelen.....

Mauser
17 november 2005, 11:24
Ik heb ook wel eens problemen met het verzinnen van riffs, maar wat dan bij mij vaak helpt, is muziek luisteren die ik erg gaaf vind klinken, en dmv tabs een beetje uitzoeken hoe de riffs/nummers in elkaar zitten. Soms ga ik even een nummer leren, waardoor ik vaak ook meer inspiratie krijg.

Maar wat voor muziek wil je spelen dan?

Wat ook handig is voor beginnende bandjes, is coveren. Hierdoor leer je heel goed hoe andere nummers in elkaar zitten, en dat is ook heeel handig als je zelf nummers wilt gaan schrijven :wink:

hoofd
17 november 2005, 11:36
En als je gaat coveren, probeer dan ook vooral een eigen draai aan het nummer te geven, dan ontwikkel je echt een eigen stijl.

Harry
17 november 2005, 13:33
doe ik ook, coveren is bij mij op z'n best een soort 'klinkt-als' versie. Ik ga meestal ook geen tabs uitzoeken enzo, of het moet geld opleveren.
Meespelen met een cd doe ik ook niet, ik luister, en speel uit mijn herinnering. Dan ben je gedwongen om je eigen dingetjes te maken.

moretel
17 november 2005, 21:07
De beste riffs bestaan uit Powerchords en single note lijntjes, vnl. in de lagere regionen.
Duren vaak maar 2 - 4 maten, met een aanstekelijk ritme, dus ga aan de slag met een drumpatroontje of al jammende.

En toch leer je veel van het perfect na spelen van riffjes van bestaande nummers om daarna te veranderen.
Ik zie en hoor vrij veel bandjes die allemaal hun eigen ding aan een cover meegeven, maar als je het origineel niet beheerst wordt het met die eigen inbreng vaak ook anders, Als je een intro riff niet lekker speelt houdt het op , De riff bv. van Allways on the run moet er gewoon uit knallen zoals ie bedoelt is, dan stopt iedereen tenminste even met bierdrinken.
Het is maar hoe je het bekijkt en op welk niveau je speelt.
Ik luister nu veel op de fiets naar mijn mp3 spelertje en speel dan de kenmerkende riffjes na met steeds meer perfectie in korte tijd, dat was vroeger wel anders, kon ik een hele week zitten op 1 riffje.
En je eigen stijl wordt toch grotendeels bepaald door aanslag etc.

Harry
17 november 2005, 23:08
uiteraard zuhb er dubgeb due he oerfect ba niet spelen

(ik zit in het donker te typen, nog een poging; :-D )



uiteraard zijn er dingen die je perfect na moet spelen, behalve als je je eigen versies maakt. En inderdaad om te kijken hoe iets in elkaar steekt kunt je het origineel uitzoeken.

JvD.
17 november 2005, 23:34
riffen is juist het enige wat ik kan =/

Maiden Michiel
18 november 2005, 08:15
Wat bij mij erg helpt is een paar simpele drumpatronen maken en daar gewoon over jammen.

Valium
15 december 2005, 11:14
wat ik meestal doe is gewoon een standaard 4/4 maat pakken (zet dr desnoods een lekkere drumbeat onder) en uitzoeken maar.
Maar ik ben tegen hetzelfde aangelopen. Ik ben toen veel gaan kijken naar 'professionele' gitaristen hoe die het doen, maar daar wordt je ook niet echt veel wijzer van.
Waar ik nu mee bezig ben is heel simpel een zooitje powerchords achter elkaar plakken en bekijken welke tonen er nog meer in het octaaf zitten. Ik pak dan de bastoon van de powerchord en maak daar een riffje overheen op de hoge snaren. (GBA)

Ronald
15 december 2005, 12:40
wa ik zelf altijd heb met riffs verzinnen da ik mezelf daar nie toe kan dwingen, ik kan nie gaan zitten zo van nu ga ik riffjes verzinnen, dan komt er meestal niks uit

vaak gaat het gewoon toevallig wanneer je aant spelen bent, je komt opeens iets tegen waarvan je zoiets hebt van hey da is wa, en da ga je dan verder uit werken

wa ik ook heel vaak heb is da het eerste wa ik speel als ik mn gitaar op pak iets is. veel van mijn riffjes zijn zo begonnen. geen idee hoe da kan eigenlijk, gebeurt gewoon best vaak

maar er zit dus niet echt een hoe aan , gewoon een kwestie van creatief zijn. verder gebruik ik guitar pro , sommige riffjes heb ik zelfs dus helemaal op de comp geschreven zonder gitaar in mn hand. verder ook heel handig wanneer je een 2e gitaarlijn wilt. je zet de ondergrond in guitar pro en probeert er iets over heen te maken, ik verzin bijna standaar altijd 2 gitaarlijnen op elkaar

X-Ray
16 december 2005, 16:27
Riffjes verzinnen gaat me wel aardig af. Maar ik kan me er nooit toe dwingen. Meestal als ik wat ga jammen komt er wel wat uit. Waar ik wel van baal is ik soms een riffje heb verzonnen dat erg gaaf klinkt, om er een maand later achter te komen dat het al bestaat (onbewust overgenomen waarschijnlijk).
Hoe dan ook, een weekje terug zat ik ook wat te proberen, en op een gegeven moment van "hey, dit klinkt wel goed". dus nu ben ik daar een nummer van aan 't maken.