PDA

View Full Version : kochnitie?



Dweezman
16 november 2005, 18:00
Ik loop met het idee rond om mijn multitone de deur uit te doen, en wel om het volgende: het is één van de meest veelzijdige en goed klinkende amps die ik heb gehoord, maar live voor mij (te) lastig in gebruik.

Afgelopen maand in de studio heeft de amp zijn waarde bewezen qua sound, maar in het live gebruik blijf ik kloten met volume verschillen tussen de kanalen. Fx klinken clean goed maar met crunch weer niet en andersom. Dat soort dingen. In het kort: de amp is te complex voor me, het getweak neemt een te belangrijke plek in, zolangzamerhand. Ik gebruik veel fx in onze muziek. Ik wil plug and play, en dat krijg ik met de MT gewoon niet voor elkaar, teveel mogelijkheden. :o

Ik zoek een iets compactere buizenamp, het liefst gebruikt, 1 of 2 kanaals. High gain is niet nodig, vintage voicing vind ik wel lekker. superbe clean en crunch zijn wel belangrijk, reverb ook. Evt. vintage tremelo wenselijk.

Ik gebruik een Jaguar en een Strat en speel postrock en wellicht iets indie-achtig, om eens een vies woord te gebruiken. :wink:

De prijsklasse mag ongeveer in die van de MT liggen.

en: ik heb een zwak voor Fender-achtigen...





waar ben ik mee bezig...

deedee
16 november 2005, 18:10
hmm...
je gebruikt veel fx, dus je wilt wel de veelzijdigheid, maar niet de complexheid?
Ik denk dat het in veel gevallen toch wel enigzins samen op gaat. Of je moet losse pedaaltjes gaan kopen

AART
16 november 2005, 18:24
neem 6100 van marshall, die moet wel hebben wat je zoekt.

Dweezman
16 november 2005, 18:44
hmm...
je gebruikt veel fx, dus je wilt wel de veelzijdigheid, maar niet de complexheid?
Ik denk dat het in veel gevallen toch wel enigzins samen op gaat. Of je moet losse pedaaltjes gaan kopen


ik gebruik losse pedalen, maar die gedragen zich verschillend per kanaal. (De SHO klinkt geweldig over het cleane kanaal, maar maakt de crunch muffer, zo ook andere pedalen, ik kan niet makkelijk 'stapelen')
Ik zou kunnen overwegen om alleen het cleane kanaal te gebruiken...

Droffie
17 november 2005, 15:22
Ik loop met het idee rond om mijn multitone de deur uit te doen, en wel om het volgende: het is één van de meest veelzijdige en goed klinkende amps die ik heb gehoord, maar live voor mij (te) lastig in gebruik.

Afgelopen maand in de studio heeft de amp zijn waarde bewezen qua sound, maar in het live gebruik blijf ik kloten met volume verschillen tussen de kanalen. Fx klinken clean goed maar met crunch weer niet en andersom. Dat soort dingen. In het kort: de amp is te complex voor me, het getweak neemt een te belangrijke plek in, zolangzamerhand. Ik gebruik veel fx in onze muziek. Ik wil plug and play, en dat krijg ik met de MT gewoon niet voor elkaar, teveel mogelijkheden. :o

Ik zoek een iets compactere buizenamp, het liefst gebruikt, 1 of 2 kanaals. High gain is niet nodig, vintage voicing vind ik wel lekker. superbe clean en crunch zijn wel belangrijk, reverb ook. Evt. vintage tremelo wenselijk.

Ik gebruik een Jaguar en een Strat en speel postrock en wellicht iets indie-achtig, om eens een vies woord te gebruiken. :wink:

De prijsklasse mag ongeveer in die van de MT liggen.

en: ik heb een zwak voor Fender-achtigen...





waar ben ik mee bezig...

Je hoeft toch niet alle kanalen van de MT te gebruiken? Beperk je alleen tot de clean en crunch kanaal of ruil 'm in tegen een TT. Hou je toch die heerlijke koch sound en een stuk eenvoudiger.
Overigens vind ik het overdrive kanaal van de TT meer vintage klinken dan de MT.

Shifty
17 november 2005, 20:00
Nah dan ruilen we gewoon van amp! Jij de Twintone, ik de Multitone! Wat een deal :-D

Misschien een Mesa Boogie? Die hebben toch ook van die recht-toe-recht-aan amps? Of een Fender (Hot Rod Deville? moet je wel andere buizen erin doen en de reverb aanpassen :razz: maar die hebben wel een super clean geluid)

Lock en Load
18 november 2005, 08:01
Zou het kunnen dat jou "probleem" is omdat de Multitone's 3e kanaal preamp na de FX-loop zit en die van het clean en crunch voor de fx-loop? Misschien is de TTII of Powertone (II) wat? Die hebben de preamps bij alle kanalen gewoon voor de fx-loop.

jero
18 november 2005, 09:05
dweezman,
kijk eens naar de Koch Classictone. Ik heb sinds een paar weken de 4x10 uitvoering en ben er tot nu toe erg tevreden over. Het cClean is mooier dan mijn Super Reverb en de drive is lekker vintage gevoiced, niet hi gain maar een mooie gedetailleerde overdrive.

Ritch
18 november 2005, 10:20
Precies wat jero zegt, de Classictone. Geen high-gain amp, maar erg lekkere clean en overdrive (lekker romig) Er zit ook een tremolo ingebouwd :cool: Volgens Koch zou -ie erg goed op pedaaltjes moeten reageren (maarja, dat zegt de maker van z'n eigen amp)

LPplayer
18 november 2005, 11:09
Hoe duur is zo'n classictone


Precies wat jero zegt, de Classictone. Geen high-gain amp, maar erg lekkere clean en overdrive (lekker romig) Er zit ook een tremolo ingebouwd :cool: Volgens Koch zou -ie erg goed op pedaaltjes moeten reageren (maarja, dat zegt de maker van z'n eigen amp)

thisafternoon
18 november 2005, 12:32
Gisteren nog een vriend van me gehoord op een koch powertone II, wat een heerlijk kanaal 2!

Ritch
18 november 2005, 15:02
Nieuw rond de 1600.= Omdat Dweezman zegt dat-ie in de zelfde prijsklasse als de MT zoekt, is deze haalbaar. (Hoop ik wel dat Dweezman nieuw bedoeld want tweedehands vind je de CT niet :cool: )

marc_o
18 november 2005, 15:52
ga zeer zeker ook de Peavey Deltablues testen, een vintage tweedamp met tremelo en 2 kanalen en tegenwoordig ook in zwart leverbaar. Voor je denkt, bah Peavey......zet 'm aan en plug in...let wel dat je de 1 maal 15"versie probeert. Wanneer dit je ding is, heb je een berg geld over voor pedalen! Naar mijn mening is dit één van de meest onderschatte versterkers van de laatste jaren.
(mijn mening is trouwens nooit bescheiden :) )

schizo910
18 november 2005, 16:42
Er schijnt een mogelijkheid tot ombouwen te zijn bij Koch zelf die dat lastige instellen van de volumes makkelijker maakt...

alfred
18 november 2005, 17:07
Waarom is er eigenlijk geen simpele eenkanaals KOCH.
Bijna iedereen gebruikt toch overdrive pedaaltjes.
Zou volgens mij voor een hoop mensen interessant zijn ?

Droffie
18 november 2005, 17:11
Waarom is er eigenlijk geen simpele eenkanaals KOCH.
Bijna iedereen gebruikt toch overdrive pedaaltjes.
Zou volgens mij voor een hoop mensen interessant zijn ?

Veel gebruiken een overdrive pedaal als toevoeging, ik ook. Geen pedaal kan imo het overdrivekanaal van mijn Koch vervangen.
Het cleane kanaal is van Koch zowiezo al top notch...

piezo
18 november 2005, 18:40
dweezman,
kijk eens naar de Koch Classictone. Ik heb sinds een paar weken de 4x10 uitvoering en ben er tot nu toe erg tevreden over. Het cClean is mooier dan mijn Super Reverb en de drive is lekker vintage gevoiced, niet hi gain maar een mooie gedetailleerde overdrive.

Heb je toevallig die afgeprijsde N.O.S. van Feedback aangeschaft? (serialnr. 0007 meeen ik) of een nieuwere uitvoering.
Als jij een nieuwere hebt zou ik die wel eens willen vergelijken met de mijne uit de eerste productieronde, om te kunnen beoordelen wat er aan gewijzigd is. Koch heeft me namelijk gezegd dat ze die mod gratis voor me zullen doen, maar ik wil wel even weten wat ik dan krijg.

Ritch
19 november 2005, 10:52
Heb je toevallig die afgeprijsde N.O.S. van Feedback aangeschaft? (serialnr. 0007 meeen ik)

Ik zag toevallig gister nog in het Feedback krantje van vorig jaar, maar dat 4x10 demo-model waar jij het over had was 'maar' 1299 euri's...

En wat gaat Dweezman doen met al deze info? :wink: Ben ik ook wel benieuwd naar...

piezo
19 november 2005, 12:24
Ik zag toevallig gister nog in het Feedback krantje van vorig jaar, maar dat 4x10 demo-model waar jij het over had was 'maar' 1299 euri's...


Ja, ik heb er vlak na de introductie nog bijna € 1800 voor betaald.
Ach, het is maar geld, moet je denken.
:cry:

Dweezman
19 november 2005, 14:08
Zou het kunnen dat jou "probleem" is omdat de Multitone's 3e kanaal preamp na de FX-loop zit en die van het clean en crunch voor de fx-loop? Misschien is de TTII of Powertone (II) wat? Die hebben de preamps bij alle kanalen gewoon voor de fx-loop.

ik denk na over de implicaties hiervan... Is dat zo?

Verder: top, al die reacties.
Ik ben zeer blij met de sound van de Koch e.d., zonder fx-gebruik heb ik de problemen niet (al reageert de amp wel heel abrupt op een kleine verandering). Maar juist mét de fx zijn de responses van de amp zó heftig dat ik het spelen niet meer gaat. Van knalhard tot onhoorbaar...

imlikeajungle
19 november 2005, 16:14
let wel dat je de 1 maal 15"versie probeert.

Want?

jozum
19 november 2005, 16:32
en is rivera iets voor je? marc odijk moet daar meer over kunnen vertellen. Goed en eenvoudiger dan de mt dacht ik....


jozum

marc_o
19 november 2005, 21:39
let wel dat je de 1 maal 15"versie probeert.

Want?

De andere versie is een 2 maal 10" en klinkt lang zo vol en indrukwekkend niet.

marc_o
19 november 2005, 21:41
en is rivera iets voor je? marc odijk moet daar meer over kunnen vertellen. Goed en eenvoudiger dan de mt dacht ik....


jozum

Niet echt hoor, de meeste Rivera's zijn geen plug-and-play versterkers. Iedere kleine draai aan de toonregeling hoor je direct terug.
En ik dacht dat de topicstarter ook een tremelo wilde hebben. Die heeft Rivera niet.

Uiteraard vind ik ook dat hij Rivera moet gaan spelen.

Dweezman
19 november 2005, 23:23
Uiteraard vind ik ook dat hij Rivera moet gaan spelen.

:D

jero
20 november 2005, 22:29
Heb je toevallig die afgeprijsde N.O.S. van Feedback aangeschaft? (serialnr. 0007 meeen ik) of een nieuwere uitvoering.
Als jij een nieuwere hebt zou ik die wel eens willen vergelijken met de mijne uit de eerste productieronde, om te kunnen beoordelen wat er aan gewijzigd is. Koch heeft me namelijk gezegd dat ze die mod gratis voor me zullen doen, maar ik wil wel even weten wat ik dan krijg.

nee, ik heb gewoon de hoofdprijs betaald :( . Ik heb wel de nieuwere, volgens mij is met name het drive kanaal wat anders gevoiced. Vergelijking zou inderdaad interessant zijn.

Dweezman
23 november 2005, 11:02
Bedankt voor alle input, tot dusver.

Even een update:
Oplossing komt dichterbij, en uit onverwachte hoek: we hebben afgelopen maandag de oefenruimte opnieuw ingedeeld en de muren bekleed met vloerbedekking. Zowieso is het algemene geluid beter geworden, maar het verschil voor de Koch is onvoorstelbaar! De amp staat onder een andere hoek, ook t.o.v. de rest van de band. Die sound! Voor het eerst kan ik mezelf gewoon goed horen, zonder alsmaar het volume op te moeten schroeven.

En dan opeens hoor je dat die Koch geweldig klinkt, én overeind blijft 'in de mix' (want dat was echt een probleem) Ik ben er nog niet helemaal (zie het SHO topic), maar 'now we're talking!


(maar gas blijft...)

Droffie
23 november 2005, 11:49
Bedankt voor alle input, tot dusver.

Even een update:
Oplossing komt dichterbij, en uit onverwachte hoek: we hebben afgelopen maandag de oefenruimte opnieuw ingedeeld en de muren bekleed met vloerbedekking. Zowieso is het algemene geluid beter geworden, maar het verschil voor de Koch is onvoorstelbaar! De amp staat onder een andere hoek, ook t.o.v. de rest van de band. Die sound! Voor het eerst kan ik mezelf gewoon goed horen, zonder alsmaar het volume op te moeten schroeven.

En dan opeens hoor je dat die Koch geweldig klinkt, én overeind blijft 'in de mix' (want dat was echt een probleem) Ik ben er nog niet helemaal (zie het SHO topic), maar 'now we're talking!


(maar gas blijft...)

Ja dat heb ik dus ook wel eens. Soms sta ik een hele avond te kutten met mijn TT. Dan weer op de grond, weer op een kruk, weer draaien. Waarom heb ik toch zo'n kut geluid? Het lijkt soms wel of de amp geen zin hebt of zo. of koude lucht niet goed voor geluid. Ik weet 't niet.
Wel heb ik gemerkt dat ik niet te dicht bij de drums moet staan. Dan schiet je toch te kort met een combo.

Misschien leuk om een neiuwe topic over te openen.

Dweezman
23 november 2005, 15:19
idd! Ik herken dit wel, idd.

Droffie
23 november 2005, 15:23
idd! Ik herken dit wel, idd.

Gelukkig ben ik niet de enige...Soms denk je gewoon dat je gek bent. Zo staan mijn bandleden me soms wel aan te kijken in ieder geval. :lol:

Dweezman
23 november 2005, 15:44
Doen ze bij mij altijd als ik speel. Heel raar :wink:

Dweezman
23 november 2005, 15:46
Doen ze bij mij altijd als ik speel. Heel raar :wink:

Geronimo
23 november 2005, 15:48
Ja dat herken ik ook. Er zijn meer factoren die "tone" beinvloeden dan je techniek en hardware. Volgens mij zit er een groot deel tussen je oren, ipv tussen je gitaar en je oren. Ik denk dat als je wilt en denkt dat je vette shit hebt, het ook beter klinkt. En misschien ook als je je goed voelt... Maar denk je daarintegen dat het kut klinkt, dan ga je ook van alles horen. Beetje self fulfilling prophecy idee: "Dammed ik heb het gevoel dat het vanmiddag kut gaat klinken..."

Maar misschien zijn er meer concrete doch onzichtbare zaken als luchtdruk, luchtvochtigheid (daarmee misschien samenhangend het gewicht van het papier van je speakers oid, ik noem maar wat) temperatuur en misschien de aanwezigheid van kleine vaste deeltjes in de lucht als sigarettenrook?

Volgens mij kan je er op afstuderen als je wilt... In zes disciplines :)

piezo
23 november 2005, 17:00
Bekend fenomeen: gisteren geweldig klinken, vandaag waardeloos klinken. Je zou denken dat het inderdaad tussen de oren zit, maarrrr...... wordt gek genoeg vaak genoemd als iets wat typisch bij buizenversterkers hoort, niet bij trannies. Hebben buizenbakken dus toch een"psycho-akoestisch effect"?

Mitch
23 november 2005, 17:11
Zonder al teveel off topic te willen gaan; perceptie is heel belangrijk. Dus de waarneming + de waarde die vanuit het geheugen of emotie eraan gekoppeld wordt. Velen hier denken wel dat ze een erg goed gehoor hebben en erg objectief zijn, maar ik vrees dat nog niet de helft van de tonefreaks ook echt zo goed verschillen en nuances kunnen horen als ze denken :razz:

Ritch
23 november 2005, 19:32
Voor de geïnteresserden:

http://www.speurders.nl/muziekinstrumenten/gitaarenbasversterkers/15618579/koch_classictone_2x10.1.5.15618579_15535774_154906 30_15480706_15471942_15389961_15320865_15030243_13 738479_13655644_8631174_13427091_13100633_12521646 _12521606_11731143_15452371_15130404_15049910_1503 0559.location0710select0610zipcode0810sel0710cat07 10id061020210810main0710cat0710id061020210810main0 710cat0710short0610muziekinstrumenten0810temp0710i d061020210810boxtype061000810title0710descr0610koc h0810sub0710cat0710id06100810postcode06100810straa l0610.23.99.html

.. een linkje :razz:

Roque
23 november 2005, 20:19
Voor de geïnteresserden:


.. een linkje :razz:

Okee gaan we weer, wat is het verschil tussen 4x10 en 2x12 CT :oops:
En dan bedoel ik niet dat er in de éne 2 en de andere 4 speakers zitten :razz:
Heeft het iets met geluids beleving ofzo te maken?

nicoverduin
23 november 2005, 20:28
4 x 12 is een stuk zwaarder :-D :-D :-D :-D
De geluidsdruk is veel groter door de verdubbeling van het verplaatsing volume. En dat voel je....

Geronimo
23 november 2005, 21:35
4 x 12 is een stuk zwaarder :-D :-D :-D :-D
De geluidsdruk is veel groter door de verdubbeling van het verplaatsing volume. En dat voel je....

Joh dat wisten we nog niet. Maar er staat 4x10, niet 4x12....

Geronimo
23 november 2005, 21:36
4 x 12 is een stuk zwaarder :-D :-D :-D :-D
De geluidsdruk is veel groter door de verdubbeling van het verplaatsing volume. En dat voel je....

Joh dat wisten we nog niet. Maar er staat 4x10, niet 4x12....