PDA

View Full Version : beginnersvraagje



vista
16 november 2005, 16:56
Hellow gitaarfreaks,

Ik heb nog nooit met pedaaltjes gewerkt, en zou dit wel eens willen proberen.

Maar wat ik mij afvraag: Ik zie van die zelfgemaakte pedalboards met allerlei (Boss)pedaaltjes, ofwel van die fabriekklare boards, zoals bvb. Boss ME-50.

Zo'n ME-50 komt veel goedkoper uit dan zo'n aaneenschakeling van pedaaltjes, en lijkt ook veel praktischer in mijn ogen .. dus

1. Klinken die ME-50 (of andere) slechter dan, of wat is de reden eigelijk voor zo'n uitgebreid zelfgemaakt pedaalboard?

Don't shoot me, ik weet er (nog) niks van :wink:

nielsduursma
16 november 2005, 17:24
eehhhh pffff als je het goed wil uitleggen dan ben je al snel 3/4 a4tjes kwijt, je kan wel opzoeken wat het verschil is met een moddeling apparaat (me-50 bijv) en losse (analoge, digitale) pedaaltjes.

edit: er word altijd veel ruzie over gemaakt wat beter, makkelijker is, maar dat zijn slechts meningen :wink:

armageddon
16 november 2005, 17:48
Voor de puristen zullen de aparte pedaaltjes beter zijn, maar veel mensen hier gebruiken ook de ME-50, die zeker niet slecht is.

Fumi SG
16 november 2005, 17:51
maar losse pedaaltjes zijn zeker makkelijker! :)

deedee
16 november 2005, 17:54
en leuker om te verzamelen. :-D

deedee
16 november 2005, 17:56
ok, effe serieus.

Ik ben ook 'bezig' met een overstap van een slecht multi-effect pedaal en losse pedalen. Ik heb hiervoor verschillende redenen:

- ik gebruik niet veel effecten, ik gebruik er altijd maar een paar, dus op zo'n groot me50 ding zitten heel veel dingen die ik niet gebruik

- Ik vind het makkelijker instellen (gewoon elk pedaaltje z'n eigen draaiknopjes en aan/uit footschits, ipv allemaal presets.)

vista
16 november 2005, 18:02
Thx voor de bruikbare informatie :wink:

Pierz
17 november 2005, 02:49
Losse pedalen klinken beter dan een multi-effect, maar je moet er enigszins getrainde oren voor hebben. Een multi-effect is wel practischer, omdat je met een druk op de knop een totaal ander geluid kunt produceren.

Als je nog nooit met pedaaltjes hebt gewerkt lijkt het me handig om eerst eens een multi-effect te nemen. Daar kan je dan naar hartelust van alles mee uitproberen en van je favoriete effecten losse pedaaltjes kopen.

Overigens ben ik nu ook bezig met de overstap van multi naar losse pedaaltjes. Er zijn volgens mij vrij veel mensen die met een multi beginnen en het is me zelf erg goed bevallen. Vooral omdat je met zo'n ding een beetje wegwijs wordt in effectenland.

harrie-beton
17 november 2005, 09:43
Losse pedalen klinken beter dan een multi-effect, maar je moet er enigszins getrainde oren voor hebben. Een multi-effect is wel practischer, omdat je met een druk op de knop een totaal ander geluid kunt produceren.


= onzin !

Er zijn slechte multi-effecten en slechte pedalen.
Er zijn ook goede multi-effecten en goede pedalen.

erikvdh
17 november 2005, 10:00
Ikzelf heb mijn boss-me 50 verkocht en er 3 losse boss kastjes en een wah voor terug gekocht.
Ik gebruikte op de 1e plaatst bijna niks van alle mogelijkheden maar het allerergste waar ik me aan irriteerde was de zwakke output van het pedaal.
Het geluid had geen "druk" meer al zette je het vollume helemaal open.
Ik heb nu losse kastjes en wil niet meer terug.
Het is idd in aanschaf duurder, maar je kan ook 2e hands kopen en vaak kan je dan goed spul in huis halen.

Maar het cliche is en blijft, ga testen in een winkel en bepaal wat voor jou het makkelijkste is.
Voordeel van multi is idd wel dat je makkelijk schakeld tussen combinaties die met los niet kunnen zonder tapdancen. :D
Maar veel multibakken moet je tijd nemen om ze te leren kennen.
Al is de boss me-50 wel een hele makkelijke.

succses met je keuze.

Erik.

tillens
17 november 2005, 11:18
jij hebt toch een winkel vol met dure meuk?
































:razz:

Quink
17 november 2005, 11:43
Met een multi effect apparaat zit je natuurlijk ook "vast" aan de effecten in dat apparaat. Stel, je vindt de chorus en de reverb te gek, maar de overdrive is klote, dan is die niet te vervangen. Met losse pedalen kun je zelf een samenstelling maken.

Helter Skelter
17 november 2005, 12:10
Voor beginners zou ik toch een ME-50 willen aanraden, alle gangbare effecten zitten in het apparaat: kan je een beetje experimenteren en bepalen wat je mooi en bruikbaar vind en als het allemaal wat serieuzer wordt kan je alsnog overschakelen op losse pedaaltjes. Bijkomend voordeel is dat een occasion ME-50 een gewild ding is dus die raak je toch wel kwijt voor een mooi prijsje.

succes!

vista
17 november 2005, 20:38
Bedankt voor de tips iedereen 8-)