PDA

View Full Version : Wat rechtvaardigd de prijs van een +€3000 amp?



Helter Skelter
16 november 2005, 15:03
test

Helter Skelter
16 november 2005, 15:03
Om het 'Hooktopic' niet teveel te laten ontsporen maar even een nieuw geopend:

Ik vraag me altijd af: wat rechtvaardigd de prijs van een +€3000 amp?

is het de exclusiviteit, materiaal, al dan niet handgemaakt of gewoon slimme marketing want hoe je het ook went of keert een amp is toch niet meer dan wat knoppen een in - en output met daartussen een paar buizen en wat elektronica :-?

ventileer je mening!

skabouter
16 november 2005, 15:12
nou, in zo`n handgemaakte Hook zie ik idd geen 3000 terug. mss 500 voor de materialen, en verder zit het geld in zn arbeits tijd, en natuurlijk het het hele custom/boutique idee

wat ik bijv wel amps vind die makkelijk 3000 euro rechtvaardigen zijn bijv amps als de Diezel Herbert/VH4, en de Engl SE enzo. 3 of 4 onafhankelijke kanalen, meerdere ((midi)schakelbare) loops, 2 masters, reverbs, built-in MIDI switching etc etc etc!

dit zijn gewoon amps met veeeel features, die er duidelijk voor gemaakt zijn meerdere simpelere amps te vervangen maar dan met 1 top! veel functies en features enzo. tja, daar betaal je idd wel voor. helemaal voor dingen als MIDI enzo, dan is je amp ineens meer dan wat point to point draadjes, maar komt er hoop techniek en programmeren bij kijken voor het allemaal werkt.

bluegate
16 november 2005, 15:26
Mag eigenlijk net niet reageren (mijne kost 2995 nieuw)... :razz:

Je hebt met verschillende dingen te maken bij het ontwerpen/bouwen
van een versterker.
Het is niet zo dat een versterker op papier uitgedacht, ook qua klank
helemaal goed is.
Daar gaan maanden en in sommige gevallen jaren overheen door
steeds te experimenteren.
Deze tijd zul je als bouwer ook moeten berekenen in de prijs.

De meeste handgebouwde versterkers zijn inderdaad misschien
in onderdelen maar 500 Euro waard.
Het resterende gedeelte is montage en Research en Development van
het produkt.

Als de versterker helemaal is wat je zoekt waarom niet...

Ik heb absoluut nog nooit spijt gehad van mijn dure aanschaf.
Elke keer weer een Big Smile als ik op de versterker speel. :-D

AART
16 november 2005, 15:41
de enige amp die dat waard is is de mesa mark IV :D

Ibanez RuleZ
16 november 2005, 15:55
no way, ook die mesa niet.

honestly, als je geen goede tone kan krijgen uit een normale 1000 euro versterker zal dat ook nooit lukken met een 3200 euro geval... ik vind het zelf dikke onzin, zonde van je geld (zeker dat haaksma geval).

overigens klopt dat wel van die R&D, maar eerlijk gezegd: je kan op 2 verschillende manieren die R&D kosten terughalen, door veel versterkerks goedkoop te verkopen met een lagere winstmarge en een paar voor een idioot bedrag, het gaat uiteindelijk om de grootste winst, dus een optimum is wel handig om te zoeken en met 30 amps van 3200 euro... ga maar eens 1000 euro lager zitten, heb je het volgens mij in minder tijd terugverdient...

harrald

Dude
16 november 2005, 15:58
ik vind het een hoop geld voor een versterker, ongetwijfeld voor proffesionele muzikanten zinvol om zon bak te kopen maar doe mij maar een lekker 2e hands setje spullen van 1000 euro en van het geld dat overblijft een leuke zomervakantie en wat dar dan weer van overblijft elk weekend lekker een biertje drinken in de kroeg hoor.

Dick Wolkendeck
16 november 2005, 16:11
Natuurlijk kan je uit een versterker van 1000 Euro een mooie toon halen, veel dure versterkers echter kunnen meer dan ้้n mooie toon voortbrengen, zoals de Diezels en Engls (en de ... en de... etc.)

Ook leuk zijn extra opties zoals 2 mastervolumer regelaars zodat je een soloboost kan maken, eigenlijk allemaal zaken die eerst via dure mods bij de Van Weeldens werden gedaan, nu meer betaalbaar in een productiemodel.

Ik heb een rackje: mijn Groove Tubes Trio was 2e hands 600 Euro, mijn Engl 930 einddtrap was 1400 Euro nieuw. Da's toch al 2000 euro, maar dan heb je dan ook drie verschillende voorversterkergeluiden, schakelbare masterregelaars, schakelbare presence regelaars, een "loop" tussen pre en poweramp, een loop op de poweramp. Zo. een bult speelgoed dus. Voor mij dat geld wel waard. En ook wel nodig, wij spelen gevarieerde muziek. En als ik mijn Fender strat inplug moet het net zo goed klinken (maar dan anders) als met mijn Les Paul.

Als je met een Marshall Valvestate een mooi geluid krijgt, ben je gewoon gezegend :) . Het moet je liggen, en als dat lukt ben je goedkoper uit dan diegene die valt op een Mark IV. Shuck Schuldiner 8-) (Death) was zo'n geluksvogel.

Misschien is de vraag wel: is een Dumble of een CustomShop Fender amp het geld waard ten opzichte van de peavey Classic 50? Die vind ik nl. erg goed. Of een mooie 2e hands Marshall (JCM800, JTM45).

Shoot!

Nicci
16 november 2005, 16:14
honestly, als je geen goede tone kan krijgen uit een normale 1000 euro versterker zal dat ook nooit lukken met een 3200 euro geval...


ik ben bang dat je daar gelijk hebt. ik kan me voorstellen dat sommige exclusieve versterkers iets extra's hebben (in het geluid, zeker niet in extra mogelijkheden). heb 1 keer een shiva gehoord en was wel diep onder de indruk moet ik zeggen . . .

Negative K3 fan
16 november 2005, 17:00
nou, in zo`n handgemaakte Hook zie ik idd geen 3000 terug. mss 500 voor de materialen, en verder zit het geld in zn arbeits tijd, en natuurlijk het het hele custom/boutique idee

wat ik bijv wel amps vind die makkelijk 3000 euro rechtvaardigen zijn bijv amps als de Diezel Herbert/VH4, en de Engl SE enzo. 3 of 4 onafhankelijke kanalen, meerdere ((midi)schakelbare) loops, 2 masters, reverbs, built-in MIDI switching etc etc etc!

dit zijn gewoon amps met veeeel features, die er duidelijk voor gemaakt zijn meerdere simpelere amps te vervangen maar dan met 1 top! veel functies en features enzo. tja, daar betaal je idd wel voor. helemaal voor dingen als MIDI enzo, dan is je amp ineens meer dan wat point to point draadjes, maar komt er hoop techniek en programmeren bij kijken voor het allemaal werkt.

precies zoals ik er over denk!

Negative K3 fan
16 november 2005, 17:03
wat ik dus vind: dumble en triple rectifiers zijn hun geld niet waard, maar de diezel herbert wel.

AART
16 november 2005, 17:08
3000 euro is idd een hoop geld voor een versterker, en in veel gevallen ook veel te veel.

Mijn Mark IV heb ik tweedehands gekocht voor 1200, want die bijna 3000 euro die ie in duitsland moet kosten kan ik niet/nauwelijks opbrengen nu.

BartL
16 november 2005, 17:44
n ga maar eens 1000 euro lager zitten, heb je het volgens mij in minder tijd terugverdient...

harrald
Mjah...ga ze maar eens bouwen allemaal.

Ennuhh...dan isset niet meer exclusief h่ :wink:

bluegate
16 november 2005, 17:52
Nog iets wat een prijskaartje omhoog jaagt...
Wat te denken van Service en Garantie.
En als je wat wilt verkopen, Marketing.
Je moet ergens bouwen etc... Vaste lasten bedrijf.

Versterkerkosten:
- Research & Development
- Materiaal
- Arbeidsloon
- Service & Garantie
- Marketing
- Vaste lasten bedrijf

Ik denk toch dat dit soort bedragen, zeker voor kleine bedrijfjes,
op zich redelijk zijn.

Of je het ervoor over hebt is een tweede.

Negative K3 fan
16 november 2005, 18:00
logistiek...

chennie
16 november 2005, 18:52
Als die ook nog klinkt, want ik heb hem nooit uitgetest, lijkt mij de Mesa road king wel zn geld waard. Verscheidene voor en eind trappen die je onderling kan combineren. Daarnaast nog andere features zoals meerdere kanalen, brede range aan geluiden, midi controlled, reverb, de genoemde voor en eind trap instelmogelijkheden (keuze uit 30 watt tot 120 watt met 6L6, El34 of een combinatie) en per kanaal een onafhankelijke speaker set combinatie mogelijk.

Ik vond dat wel indrukwekkend.

skabouter
16 november 2005, 19:00
ummm, die roadking is toch nie midi? het viel me al vaker op dat die bak ideaal is qua features, maar op 1 ding na................midi.....(en over de t0ne weet ik niets)

1959SLP
16 november 2005, 19:03
ha, alleen de Marshall van Hendrix en voor de rest geen enkele.

chennie
16 november 2005, 19:21
ummm, die roadking is toch nie midi? het viel me al vaker op dat die bak ideaal is qua features, maar op 1 ding na................midi.....(en over de t0ne weet ik niets)

ik dacht van wel, maar ik heb hem dus nooit getest dus ik weet het niet. Maar goed, ik maak toch geen gebruik van midi functies =)
Echter verschillende eindtrappen en voortrappen plus dat schakelen tussen die trappen, instellen, El34/6L6, diode of buis gelijkrichten enzo, dat spreekt mij heel erg aan.

skabouter
16 november 2005, 19:39
haha, hoef je hem toch nie voor te testen? simpele blik op de specs, of plaatje van de achterkant is genoeg. kijk maar even,net ff opgezocht:

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Rectifier_Series/roadking/RoadKing-Rear-enlarge.htm

idd geen midi................

wytz
16 november 2005, 19:40
haha, hoef je hem toch nie voor te testen? simpele blik op de specs, of plaatje van de achterkant is genoeg. kijk maar even,net ff opgezocht:

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Rectifier_Series/roadking/RoadKing-Rear-enlarge.htm

idd geen midi................

holy mac :o daar zit zoveel op, ik word al scheel als ik er naar kijk !

skabouter
16 november 2005, 19:44
jah joh! is volgens mij ook de uitgebreidste amp die er bestaat!

4 compleet onafhankelijke channels, en veeeel knopjes. de VH4 heeft ook die channels, maar dan weer weinig knopjes. en de engl SE heeft veeeel knopjes en 4 channels, maar die zijn dan weer niet onafhankelijk.

denk dat dit echt wel de UBER top is! jammer alleen van die midi dan.........anders was hij perfect! en helemaal als al die kleine knopjes ook nog eens via midi te sturen waren..................ooeee zucht

nou, ik denk dat we in de toekomst nog wel eens dat soort amps gaan krijgen, het is toch wel waar een aantal spelers op zitten te wachten. dat midi gebeuren gaat toch steeds meer inkomen denk ik........

Mitch
16 november 2005, 20:44
R&D ok้, maar met de hele logistiek en infrastructuur en contacten die Vn de Haar al heeft, hoeft er niet een totaal nieuw netwerk te worden opgezet.

Kijk, als dooddoener kun je altijd zeggen: als het is wat je zoekt en je hebt het geld ervoor, waarom dan niet doen ?
Maar da's zo flauw, kunnen we het forum wel opheffen :D

Wat mij betreft is zo'n prijs eigenlijk te veel voor welke mooie amp dan ook. Kijk, dat briljantjes als de Barber Echelon een paar centen kosten kan ik inkomen en dat importeren soms prijzig kan zijn snap ik ook. Maar tussen de 1200 en 2200E vind ik een erg ruim prijssegment waar een beetje bouwer best tussen kan blijven.

Wat de Hook betreft: ik denk dat er goed gekeken is naar het commercieel behoorlijke succes van de Bogners en men daar (qua markt, niet zo zeer qua specificaties) op in wilde springen.
Uiteraard zijn er mensen die zo'n ding kopen om iets duurs of exclusiefs te hebben, but who cares ?

Lord Abortion
16 november 2005, 20:58
denk dat dit echt wel de UBER top is! jammer alleen van die midi dan.........anders was hij perfect! en helemaal als al die kleine knopjes ook nog eens via midi te sturen waren..................ooeee zucht

nou, ik denk dat we in de toekomst nog wel eens dat soort amps gaan krijgen, het is toch wel waar een aantal spelers op zitten te wachten. dat midi gebeuren gaat toch steeds meer inkomen denk ik........

Volledig akkoord! Tegen dat ik binnen 5 jaar werk ofzo bestaat dat en dan heb ik een vast inkomen, i-de-aal! De Roadking is mijn droomamp, enkel jammer dat hij geen midi heeft idd. Maarja, binnen enkele jaren komt dat wel.

Daverock
16 november 2005, 21:25
Ik denk dat die 3000eur door een paar zaken wordt gerechtvaardigd (natuurlijk is dit subjectief en persoonlijk)

- Service/support na verkoop
- Veelzijdigheid
- Kwaliteit van constructie en materiaalgebruik
- Toon
- En laten we eerlijk zijn, klein beetje exclusitiviteit

Ikzelf behoor tot de kleine groep mensen, die dit wel willen/kunnen betalen aan een amp, en terwijl het in eerste instantie een grote uitgave is, ben je er ook wel even zoet mee.

Nb, ik speel op een Bogner XTC 101B

chennie
16 november 2005, 21:25
tja, die road king staat ook op mn lijstje van uber amp. Zowieso ben ik dol op de Mesa (voicing), dus ik denk dat dit best een amp for life kan zijn, als ik het kon betalen.

Maar verder, ik vind dat veel amps ook echt niet die prijsklasse verantwoorden waarin ze te vinden zijn. Van die boutique amps, met een kanaal of iets. Een simpele old school ontwerp met van die gehypte namen voor componenten. Nee dat vind ik onzin, maar ook sommige Mesa's zoals die dual en triples, mooie bakken, maar ook zoveel geld.

El Bastardo
16 november 2005, 22:33
Dit is op zich een heel interessant topic.
Als ik het goed begrijp wordt hier geopperd dat de features de prijs van een amp rechtvaardigen, met als voorbeelden de road king en de Engl special edition.
Ongeveer 2 jaar geleden toen ik weer op amps wilde gaan spelen ipv een rack wilde ik alles uitproberen en dan kijken waar ik het meeste aan had.
Ik heb toen ENGL's, Marshalls, VHT's, Bogners, Mesa en Diezels getest.
(uiteraard fotootje genomen)

Mijn conclusie destijds was dat de ENGL niet helemaal mijn sound was, de Mesa's (Road King , Dual & Triple Rectifier) eigenlijk alleen maar duur zijn en helemaal niet zo uitzonderlijk klinken. Er hele goeie marshalls zijn en ook bijhoorlijk crappy marshalls. VHT erg leuk is, Diezel ... mwoa, niet mijn sound. Maar een hele ouwe Bogner XTC 101BS alles, maar dan ook alles met gemak wegblies. Wat een toon.
Goed, die heb ik dus gekocht. Tuurljk was dat ding fucking duur, maar het verschil in toon is erg duidelijk te horen.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is features smeatures. Als de kern van de amp niet de sound heeft die je zoekt en geen goeie fundering biedt heb je geen zak aan allemaal die features.
Als ik moet kiezen tussen een top die midi schakelbaar is of een top die een prachtige tone heeft, dat kies ik toch altijd voor de tone. En 4 kanalen op een top? waar heb je dat dan voor nodig. Ik heb er 3 op de xtc, en gebruik er maar 2; clean en vette scheur. Alles er tussenin doe ik met pedaaltjes op het clean kanaal, met de diversiteit aan pedalen van tegenwoordig kun je daar de mooiste soundjes uit halen. Ook hier komt het de tone ten goede als je amp heel erg reactief en dynamisch is. En helaas is dit ook weer een eigenschap van de duurdere amps.

Jongens, staar je niet zo blind op die road king, maar ga eens wat spul testen. Dan pas kun je de perfecte amp vinden. En als je echt gaat luisteren naar een amp, zal die amp die het beste klinkt helaas ook vaak boven de 2500 euro kosten.
En als je smaak hebt zal dat GEEN mesa zijn... Wat een kutbakken... (sorry, moest me ff laten gaan :wink:). Ik vind het jammer dat alleen omdat veel grote jongens een endorsement bij mesa hebben, het ineens DE amp is voor veel mensen.

Fotootje van een testdag:
http://members.home.nl/leon.pennings/amps2.jpg

Nicci
16 november 2005, 22:50
"features" doen het inderdaad voor mij ook niet. ik betaal graag voor een erg goed geluid, maar "features"? een Cube 15 heeft meer "features" dan mijn versterker . . . .

ieme
16 november 2005, 23:17
oke, hier heb ik het toevallig met leendert over gehad, productie uurloon, onderdelen, maar ook al die uren research, testen, luisteren, tunen en alle dingen die er bij komen...

als hij alles bij elkaar zou nemen en aller naar gewoon uurloon zou rekenen zou de amp 6000 euro zijn, echter dan zou hij nooit 1 verkopen. dus deze prijs, tussen de boutique amps...

kijk, het is geen multi-produced amp die met 1000 tallen van de lopende band komt... dan moeten al die design (pre) kosten in een klein aantal amps gedekt worden...

ieme
16 november 2005, 23:17
oke, hier heb ik het toevallig met leendert over gehad, productie uurloon, onderdelen, maar ook al die uren research, testen, luisteren, tunen en alle dingen die er bij komen...

als hij alles bij elkaar zou nemen en aller naar gewoon uurloon zou rekenen zou de amp 6000 euro zijn, echter dan zou hij nooit 1 verkopen. dus deze prijs, tussen de boutique amps...

kijk, het is geen multi-produced amp die met 1000 tallen van de lopende band komt... dan moeten al die design (pre) kosten in een klein aantal amps gedekt worden...

chennie
16 november 2005, 23:55
verhaal

Ik geef je heel erg gelijk, dit is een best interessant onderwerp en inderdaad het komt ook neer op tone staat boven features.
Evenals de prijsindicatie van Nico speelt mee (in de hooktopic).
Tjah, ik ben alleen wel een sucker voor Mesa, dat vind ik een mooi geluid. Niet omdat al die bands die ik koel vind erop spelen (dan zou ik overigens eerder een marshall stack moeten halen)

Misschien ligt het meer dat ik een slechte giarist ben die nog niet fatsoenlijke tone kan waarderen =)

Helter Skelter
17 november 2005, 04:01
Misschien is de vraag wel: is een Dumble of een CustomShop Fender amp het geld waard ten opzichte van de peavey Classic 50? Die vind ik nl. erg goed. Of een mooie 2e hands Marshall (JCM800, JTM45).

dat is de relevante vraag! Ik heb dit topic niet geopend om Leendert's (of andere amps uit de bovenkant van de markt) te bashen maar om een discussie op te zetten met o.a. de vraag of het enorme prijsverschil tussen de verschillende amps met name qua tone en betrouwbaarheid in alle objectiviteit is te rechtvaardigen.

btw,

+€3000 amps liggen ook (als ik m'n vrouw heel lief aankijk) binnen mijn bereik dus geen gefrustreerde student met een Adonis + Wehkamp versterkertje :wink:

thisafternoon
17 november 2005, 09:01
Ik krijg hopelijk deze week mijn Hiwatt DR504 uit 75. Misschien komen er nog wat douanekosten bij (btw?) maar ik betaal hier niet meer dan 1000 euro voor. Nieuw kosten ze 1795,- Point-to-point gesoldeerd zonder printplaten. Handwerk dus... (maar wel heel erg basic)

Zo kan het dus blijkbaar ook...

Als Leendert het allemaal in z'n eentje doet, vind ik die prijs nog wel te rechtvaardigen (genoeg goeie argumenten gehoord). Maar een snelle rekensom leert dat het hier om 7261 guldentjens gaat! OEF!
Voor Bogners, Mesa's, Guytrons en noem ze maar op, is 3000 + gewoon absurd veel geld. Vraag me ook af wat de marges zijn voor bv de dealers (Van de Haar?). Bij mesa's en bogners zal dat wat hoger liggen dan voor deze Hook, maar dat kan ook wel enkele honderden euro's zijn?!

Dat er al 30 zijn verkocht vind ik wel veel! Doet ie goed...

ieme
17 november 2005, 10:50
ik ben ook student........

marc_o
17 november 2005, 11:14
ik ben ook student........

Ja, maar jij verhuurt je lichaam aan rijke zakenmannen... :)

Serieus, het is een hoop geld, maar wellicht issie iedere cent waard.
Heb in de studio gewerkt met Tone-King versterkers en dan heb je het over een cleane versterker van 30 of 40 watt voor rond de € 2000,-.
Veel geld? Ja, absoluut? Duur? Weet ik niet, maar het geluid zette zomaar iedere Fenderbak daar te kakken, en ze hadden er m้้r dan genoeg ter vergelijk (ICP te Brussel)
Kijk ook eens naar Matchless, de prijs is erg hoog. Vakmanschap ook en als het geluid je ligt, ben je toch helemaal het mannetje?
Deze versterkers liggen vaak (niet altijd ieme) buiten het bereik van studenteninkomens, en dat is toch prima?

Als we onderdelen gaan optellen en onze eigen waarde eraan gaan hangen, ben je nergens meer en rechtvaardig dan de prijsverschillen in de huizen of auto's maar eens.
Mijn huis kost in de Randstad rond de 4 ton, nou, in Axel niet en het zijn gewoon een heleboel bakstenen, een paar honderd meter tuin en een garage....

taylor
17 november 2005, 11:27
het punt wat voor volgens mij over het hoofd wordt gezien is dat dat soort amps eigenlijk voor profesionels worden gemaakt.

bedoel de meeste gitaristen hier zullen niet het niveau hebben van die gast van hook amps dat zeg eigenlijk alles na mij idee.
zo'n amp komt pas tot leven als je ook spel technisch gezien een hoger niveau hebt bereikt.

voor je standaard 3 akkoorden zou je ook zo'n dure amp kunnen kopen en dan beweren van jaaaa da's te gek man! terwijl het dat het zelfde klinkt als door een amp van een paar tientjes misschien overdreven maar je begrijpt me punt wel

veel zullen het wel weer hier niet mee eens zijn maarja

tillens
17 november 2005, 11:28
tja inderdaad een bak geld. toch zou ik em wel willen horen, allee niet hoeven te hebben. op de een of andere manier wil ik gewoon dus niet als anouks zevende gitarist klinken... :cool:

Kaboemba
17 november 2005, 11:50
Ach mijn versterker is zo exclusief dat ik er zelfs geen informatie over kan vinden en dat voor een heel klein prijsje :D

Maar ff serieus recearch en andere kosten moeten er idd wel uit. Mijn vraag is dan weer, wat maakt een goede amp tot een goede amp en daar aanvast wat voor research heb je dan nog nodig als b.v. de kwaliteit van het geluid voornamelijk afhangt van de gebruikte componenten.en nog belangrijker, waar herken je de kwaliteit van de componenten eigenlijk aan. Kijk zaken als materiaal voor de kast en dergelijk dat kan ik wel zien maar hoe herken je kwaliteit elektronika ?
Komt nog bij de speaker, die toch wel heel belangrijk is voor je geluid, die worden voornamelijk bij een erkende producent gekocht (celestion of anderen) en hebben ook standaard prijzen (wat is eigenlijk de duurste losse speaker die leverbaar is).

Kortom simpel stellen dat uren/materialen en research de prijs maken is voor mij niet overtuigend.

marc_o
17 november 2005, 12:59
Kortom simpel stellen dat uren/materialen en research de prijs maken is voor mij niet overtuigend.


Dat lijkt mij meer jouw probleem eigenlijk.....meer overtuigend en helderder dan dat heb ik het namelijk zelden gezien....

Kaboemba
17 november 2005, 13:20
Kortom simpel stellen dat uren/materialen en research de prijs maken is voor mij niet overtuigend.


Dat lijkt mij meer jouw probleem eigenlijk.....meer overtuigend en helderder dan dat heb ik het namelijk zelden gezien....Dan begrijp je mij verkeerd Marc, ik twijfel namelijk nogal ernstig aan wat een bouwer/fabrikant beweert daaraan kwijt te zijn.
Ik vraag mij namelijk dingen af, zoals:
Als materialen de klank zouden maken (stel) is research dan wel zo uitgebreid als men zegt. Is het dan meer een kwestie van goede materialen gebruiken. En dan is dus daarna de vraag, wat zijn goede materialen. Zoals ik al aangaf hoe weet ik dat ?
En tot slot als je eenmaal een goed ontwerp en materialen hebt dan maak je mij niet wijs dat de bouw niet heel snel kan gaan.
B.v. door met goede materialen en een goed ontwerp(na research :wink: ) je versterkers laten maken in een lageloonland door vakmensen (je maakt mij niet wijs dat een chinees minder goed kan solderen dan een duitser of een amerikaan) en trouwens waarom zou machinale productie minder moeten zijn ?

Zo maar wat gedachtes.

LordRiffenstein
17 november 2005, 13:44
Dan begrijp je mij verkeerd Marc, ik twijfel namelijk nogal ernstig aan wat een bouwer/fabrikant beweert daaraan kwijt te zijn.
Ik vraag mij namelijk dingen af, zoals:
Als materialen de klank zouden maken (stel) is research dan wel zo uitgebreid als men zegt. Is het dan meer een kwestie van goede materialen gebruiken. En dan is dus daarna de vraag, wat zijn goede materialen. Zoals ik al aangaf hoe weet ik dat ?
En tot slot als je eenmaal een goed ontwerp en materialen hebt dan maak je mij niet wijs dat de bouw niet heel snel kan gaan.
B.v. door met goede materialen en een goed ontwerp(na research :wink: ) je versterkers laten maken in een lageloonland door vakmensen (je maakt mij niet wijs dat een chinees minder goed kan solderen dan een duitser of een amerikaan) en trouwens waarom zou machinale productie minder moeten zijn ?

Zo maar wat gedachtes.

Lees eerst eens wat boeken over versterker-bouw voor je verdere onzin verteld.

Waarom klinken 2 versterkers met dezelfde type lampen verschillend? Waarom klinkt een Diezel met EL34 en een Framus met EL34 en een Marshall met EL34 verschillend?

Vanwege de componenten die er gebruikt worden. Zelfs in bepaalde pedaaltjes kan je de opamp vervangen om hem anders te laten klinken. In het ontwikkelen van een versterker kruipt gewoon veel tijd omdat elke weerstand of condensator de sound beinvloed en het dus een zoektocht it nr de juiste combinaties om de klank te verkrijgen die JIJ wil als bouwer.

En je opmerking over de versterker in lageloonlanden te laten bouwen is echt wel naast de bal.

Kaboemba
17 november 2005, 14:08
Dan begrijp je mij verkeerd Marc, ik twijfel namelijk nogal ernstig aan wat een bouwer/fabrikant beweert daaraan kwijt te zijn.
Ik vraag mij namelijk dingen af, zoals:
Als materialen de klank zouden maken (stel) is research dan wel zo uitgebreid als men zegt. Is het dan meer een kwestie van goede materialen gebruiken. En dan is dus daarna de vraag, wat zijn goede materialen. Zoals ik al aangaf hoe weet ik dat ?
En tot slot als je eenmaal een goed ontwerp en materialen hebt dan maak je mij niet wijs dat de bouw niet heel snel kan gaan.
B.v. door met goede materialen en een goed ontwerp(na research :wink: ) je versterkers laten maken in een lageloonland door vakmensen (je maakt mij niet wijs dat een chinees minder goed kan solderen dan een duitser of een amerikaan) en trouwens waarom zou machinale productie minder moeten zijn ?

Zo maar wat gedachtes.

Lees eerst eens wat boeken over versterker-bouw voor je verdere onzin verteld.

Waarom klinken 2 versterkers met dezelfde type lampen verschillend? Waarom klinkt een Diezel met EL34 en een Framus met EL34 en een Marshall met EL34 verschillend?

Vanwege de componenten die er gebruikt worden. Zelfs in bepaalde pedaaltjes kan je de opamp vervangen om hem anders te laten klinken. In het ontwikkelen van een versterker kruipt gewoon veel tijd omdat elke weerstand of condensator de sound beinvloed en het dus een zoektocht it nr de juiste combinaties om de klank te verkrijgen die JIJ wil als bouwer.

En je opmerking over de versterker in lageloonlanden te laten bouwen is echt wel naast de bal.

Heb ik ergens gezegd dat ik de waarheid spreek, nee het waren zomaar wat gedachtes. Waarschijnlijk moet jij nog is een boek lezen over hoe een tekst te intepreteren, want ik stel namelijk eigenlijk een aantal vragen. O.a. hoe weet een leek (er zijn namelijk mensen die weinig van versterkers weten maar die wel een goed geluid willen) of de componenten overeenkomen met de prijs.

En waarom is mijn opmerking over lageloonlanden naast de bal ?
Bedoel je dat het een schande is dat men producten in lage loon landen laat maken ? Of dat mensen in lage loonlanden een hoog loon moeten krijgen, een laag loon hier is heel wat anders als een laag loon daar.

BLOK182
17 november 2005, 14:31
Ik denk dat een een deel kwaliteit is (rechtvaardigt misschien de eerste 1000-1500 euro) en de rest feel, voorkeur, smaak, op willen vallen, sound die je super aanstaat, of n่t de goeie features. En als jij helemaal weg bent van een bepaalde amp, tja, dan ben je er ook voor bereid te betalen, denk ik.

chennie
17 november 2005, 14:45
En als jij helemaal weg bent van een bepaalde amp, tja, dan ben je er ook voor bereid te betalen, denk ik.

tjah, na al enige uren op dit forum rond te hebben gespamd merk ik inderdaad dat sommigen mensen heel erg ver gaan om hun ding te vinden =)

BLOK182
17 november 2005, 14:56
Ik had gelukkig de mazzel goedkoop uit te zijn in mijn ampquest. Voor een schamele 1500 euri was ik het mannetje, gewoon omdat die Powerball mijn ding was, nog steeds trouwens! Het budget lag destijds toch wel een ruime 1000 euro hoger, maar net als Gerrekat kwam ik thuis met een Powerball :-D

AART
17 november 2005, 15:46
@ El Bastardo: Als jij de mesa marks geen tone vind hebben moet je je eens laten nakijken bij een gehoorspecialist.

Mesa maakt kwalitatief zeer goede amps met een zeer goed geluid.

En het klopt niet echt dat ik hem koop omdat er veel artiesten op spelen die ik veel luister, 1 maar wel te verstaan, de rest speelt allemaal marshall of ENGL.

BLOK182
17 november 2005, 16:34
En Ieme, jij bent geen student :-D

ieme
17 november 2005, 16:35
En Ieme, jij bent geen student :-D

nah, ik sta nog op school ingeschreven en heb geen vaste baan!!

Geronimo
17 november 2005, 17:10
nou, in zo`n handgemaakte Hook zie ik idd geen 3000 terug. mss 500 voor de materialen, en verder zit het geld in zn arbeits tijd, en natuurlijk het het hele custom/boutique idee

wat ik bijv wel amps vind die makkelijk 3000 euro rechtvaardigen zijn bijv amps als de Diezel Herbert/VH4, en de Engl SE enzo. 3 of 4 onafhankelijke kanalen, meerdere ((midi)schakelbare) loops, 2 masters, reverbs, built-in MIDI switching etc etc etc!

dit zijn gewoon amps met veeeel features, die er duidelijk voor gemaakt zijn meerdere simpelere amps te vervangen maar dan met 1 top! veel functies en features enzo. tja, daar betaal je idd wel voor. helemaal voor dingen als MIDI enzo, dan is je amp ineens meer dan wat point to point draadjes, maar komt er hoop techniek en programmeren bij kijken voor het allemaal werkt.

precies zoals ik er over denk!

Nou ik dus mooi niet!

Je betaalt voor het ambacht, en de liefde waarmee zo'n ding in elkaar is gezet. Tegenwoordig moet je betalen voor handgemaakte produkten, simpelweg omdat er bijna niks meer met de hand wordt gemaakt.

Die Engels, Diezels en Mesa's zijn allemaal massaproducten, die zich na enkele series terugverdienen.

Ik hoef geen midi programmeerbare fx loops en zes kanalen. Helemaal als het allemaal mekaar in de weg zit op een overvol cicuit board waardoor je vijf halve kanalen hebt en 1 driekwart goeie. Doe mij dan maar liever 1 supergoed klinkende.

Helter Skelter
17 november 2005, 18:00
Uiteraard zijn er mensen die zo'n ding kopen om iets duurs of exclusiefs te hebben, but who cares ?

precies, sterker nog ik denk dat de hele boutique-markt (ook voor pedalen) grotendeels drijft op dit soort sentimenten en daar ook hun prijsstelling op baseren want de makkelijkste manier om iets 'exclusief' te maken is om er weinig te produceren en er een hoog prijskaartje aan te hangen. Waarom is de Hook b.v. 2X zo duur als een Koch Multitone 100 head: een vergelijkbaar nederlands produkt wat ook niet met duizenden van de band afloopt of een fulltone distortion 5X de prijs van een DS-1? zouden dat de opstartkosten zijn? materiaal? research? handwerk?

Helter Skelter
17 november 2005, 18:00
Uiteraard zijn er mensen die zo'n ding kopen om iets duurs of exclusiefs te hebben, but who cares ?

precies, sterker nog ik denk dat de hele boutique-markt (ook voor pedalen) grotendeels drijft op dit soort sentimenten en daar ook hun prijsstelling op baseren want de makkelijkste manier om iets 'exclusief' te maken is om er weinig te produceren en er een hoog prijskaartje aan te hangen. Waarom is de Hook b.v. 2X zo duur als een Koch Multitone 100 head: een vergelijkbaar nederlands produkt wat ook niet met duizenden van de band afloopt of een fulltone distortion 5X de prijs van een DS-1? zouden dat de opstartkosten zijn? materiaal? research? handwerk?

Geronimo
17 november 2005, 18:25
Uiteraard zijn er mensen die zo'n ding kopen om iets duurs of exclusiefs te hebben, but who cares ?

precies, sterker nog ik denk dat de hele boutique-markt (ook voor pedalen) grotendeels drijft op dit soort sentimenten en daar ook hun prijsstelling op baseren want de makkelijkste manier om iets 'exclusief' te maken is om er weinig te produceren en er een hoog prijskaartje aan te hangen. Waarom is de Hook b.v. 2X zo duur als een Koch Multitone 100 head: een vergelijkbaar nederlands produkt wat ook niet met duizenden van de band afloopt of een fulltone distortion 5X de prijs van een DS-1? zouden dat de opstartkosten zijn? materiaal? research? handwerk?

Ik denk van alles wat. "handgemaakt" heeft inderdaad wat sentimenteels, maar een hoop goedkope crap "made in china" is ook handgemaakt (bijvoorbeeld buizen) maar is wel weer van veel mindere kwaliteit materiaal en zit gewoon slecht in elkaar. Daar is je kwaliteit:
Die chassis van Hook zijn van geborsteld RVS en die van Koch van alu of gelakt plaatstaal... Makkelijker te bewerken en goedkoper. (mijn eigen rvs chassis kostte mij 200 euro)
Koch's zijn grotendeels ook op pcb's gemonteerd daar halen ze ook weer wat mee van de prijs af. Hook's zijn helemaal met de hand bedraad, geen connectors of wat ook, alles door een mannetje met een soldeerbout. Dat van dat "boutique" geleuter is ook wel waar, maar deels. Het is gewoon duur om op die manier te produceren. Research betwijfel ik, buizengitaarversterkers borduren toch voort op oude ontwerpen, helemaal nu ouwe shit helemaal hip is.

En feit is nu eenmaal dat kwaliteit duur betaald.
Ik werk met Digibeta videorecorders, het beste wat er te krijgen is, en die kosten 40.000 euro. Voor een videorecorder! Dan kan je ook wel zeggen maar deckjes van 4000 euro doen het toch ook? Maarja als je het beste wilt, je ziet het er wel aan af...
Hetzelfde geld voor gitaarversterkers.

Kaboemba
17 november 2005, 19:16
tuurlijk heeft kwaliteit z'n prijs, daar twijfel ik niet aan. Ik geloof alleen dat de verdeling van de prijs bij sommige versterkers wel erg zoek is, ik wil best voor kwaliteit betalen maar niet voor dat andere.

Negative K3 fan
17 november 2005, 19:24
Ik hoef geen midi programmeerbare fx loops en zes kanalen. Helemaal als het allemaal mekaar in de weg zit op een overvol cicuit board waardoor je vijf halve kanalen hebt en 1 driekwart goeie. Doe mij dan maar liever 1 supergoed klinkende.

mij ooks, maar ook voor minder geld dus!

Riffcrusher
17 november 2005, 22:18
Kunst is (soms) zoveel waard als de gek er wil aan spenderen...

Ik had als een gek zitten sparen en nu ben ik een goeie 5850 Euro kwijt, maar ik heb daarvoor w่l een VHT Ultralead en een Bogner Uberschall in de plaats. Deze amps komen beangstigend dicht bij wat IK (!!!) zoek... 8-)

H้้l erg tevreden, dank u !

Hehe...
Cheers !

Jo D.

Speeddemon
18 november 2005, 00:02
Uiteraard zijn er mensen die zo'n ding kopen om iets duurs of exclusiefs te hebben, but who cares ?

precies, sterker nog ik denk dat de hele boutique-markt (ook voor pedalen) grotendeels drijft op dit soort sentimenten en daar ook hun prijsstelling op baseren want de makkelijkste manier om iets 'exclusief' te maken is om er weinig te produceren en er een hoog prijskaartje aan te hangen. Waarom is de Hook b.v. 2X zo duur als een Koch Multitone 100 head: een vergelijkbaar nederlands produkt wat ook niet met duizenden van de band afloopt of een fulltone distortion 5X de prijs van een DS-1? zouden dat de opstartkosten zijn? materiaal? research? handwerk?
Ik geloof dat Koch z'n amps ook in Azi๋ laat bouwen en in Nederland de Quality Control doet. Scheelt ook in prijs.

Ik vind persoonlijk Mesa's zwaar overpriced, terwijl Engl in mijn ogen veel waar voor je geld is.
En tja, Ik heb nu een Engl Savage 60 (1000 euro 2e hands, met flightcase), maar 't zit er dik in dat m'n volgende versterker er wel eentje wordt uit het +€2500 segment (Engl SE, Diezel Herbert, misschien een Bogner...)

Om de doodsimpele reden dat ik daar WEL de sounds uit haal die in m'n hoofd zitten. Ik heb een heel duidelijk idee wat zeg maar de beste metalsound is (de rhythm tone van Jon Schaeffer (Iced Earth) is een aardig end in die richting), en dat toverde ik zo uit een Diezel Herbert. Een Engl klinkt wat 'romiger', maar wel op een manier die ik lekker vind.

De waarheid zal wel in 't midden liggen; zo'n Hook zal vast wel goedkoper kunnen, maar ja, als je weet dat mensen zulke bedragen over hebben voor iets, waarom 't er niet voor vragen?

Mocht ik ooit de beste analoge delay bouwen, die misschien 80 euro aan onderdelen kost, ga ik 'm ook niet verkopen voor 150 ofzo.
Hoe arrogant 't ook klinkt, je wilt ook graag dat 'tone' gegeven wordt aan mensen die er wat mee kunnen en waarde aan hechten.
Afgezien daarvan ben ik zelf ook wel weer tegen extreme prijzen die niet te rechtvaardigen zijn (Rangemaster clonen van $250, die lelijk afgewerkt zijn bijv.).
Mijn effecten worden soms ook duurder, maar wel met reden (bijv. het overstappen van werken met text-decals naar gezeefdrukte pedalen. )Heel simpel, dat kost mij meer geld, dus kost het de eindgebruiker meer geld.

Verder doe je er als bouwer (van effecten of amps) wel goed aan door goodwill te cree๋ren door bijvoorbeeld enkele items voor een introductie prijs te verkopen ofzo.

Als Leendert veel van z'n amps wil verkopen, zou ie bijvoorbeeld er een paar in de USA voor 2000 euro kunnen verpatsen ipv 3000. Met als gevolg dat die paar lucky bastards een goeie dosis mond-tot-mond reclame geven etc.

Ik begrijp beide kanten van 't verhaal, het enige waar ik niet tegen kan zijn van die lui die beweren dat iets niet meer zou mogen kosten dan materialen+arbeidsloon. Maak 't dan lekker zelf FROM SCRATCH.
Dan kom je er nog wel achter wat er bij komt kijken (meet- en reken-werk om mee te beginnen, waar HEEL veel tijd in gaat zitten).

vulvasonic
18 november 2005, 00:09
En waarom is mijn opmerking over lageloonlanden naast de bal ?
Bedoel je dat het een schande is dat men producten in lage loon landen laat maken ? Of dat mensen in lage loonlanden een hoog loon moeten krijgen, een laag loon hier is heel wat anders als een laag loon daar.

Op zich heb je best een punt daar. Maar het grote probleem voor iedere ondernemer is; wanneer kun je investeren om zo'n hele handel op te zetten?
Je zet niet zomaar een fabriekje neer in China of Korea om vervolgens duizenden versterkers te verkopen.

Ik geloof niet dat er veel investeerders zullen zijn die heil zien in een dergelijke opzet voor een product dat slechts door een handjevol mensen gebruikt wordt. De versterkers van Haaksma zijn, als ik de reacties mag geloven (ik heb er nog nooit over gespeeld), geweldig goed. Maar om ze zo geweldig goed te houden moet je niet al te veel concessies hoeven doen aan het concept. Dat betekent dat je eerst de markt moet zien te overtuigen van het nut van een eenvoudige, doch geweldig klinkende, versterker voor een prijs van (weet ik het) 1800/1900 euri?


Koch kan zich hier in Nederland in ieder geval meten met de grote jongens, maar hoe lang is hij daar mee bezig geweest? Hoeveel werk en energie heeft 'm dat gekost? Hoe groot zouden de risico's zijn geweest die hij heeft moeten nemen om 'm deze status te bezorgen? En hoeveel risico's zal hij nog moeten nemen om de rest van de wereld te overtuigen?

Het is maar zeer de vraag of Haaksma dit uberhaupt wel wil!
En ALS hij het al wilt, dan zal hij zich terdege realiseren dat hij aan het begin staat van een hele lange en onzekere weg.

vulvasonic
18 november 2005, 00:16
Mocht ik ooit de beste analoge delay bouwen, die misschien 80 euro aan onderdelen kost, ga ik 'm ook niet verkopen voor 150 ofzo.
Hoe arrogant 't ook klinkt, je wilt ook graag dat 'tone' gegeven wordt aan mensen die er wat mee kunnen en waarde aan hechten.
Afgezien daarvan ben ik zelf ook wel weer tegen extreme prijzen die niet te rechtvaardigen zijn (Rangemaster clonen van $250, die lelijk afgewerkt zijn bijv.).
Mijn effecten worden soms ook duurder, maar wel met reden (bijv. het overstappen van werken met text-decals naar gezeefdrukte pedalen. )Heel simpel, dat kost mij meer geld, dus kost het de eindgebruiker meer geld.


Daar komt bij; moet je ervan kunnen eten of niet?
Is het je enige bron van inkomsten (dat is een directe vraag aan jou, Speeddemon)?
Stel, je maakt die dingen in je eentje, moet je dan niet meer vragen voor die delay?
Stel, je huurt iemand in om gezellig met je mee te solderen; moet die gast dan ook niet iedere ochtend z'n bammetje kunnen eten?

Ik vind 150 euri voor een goed analoog delaypedaaltje iedere cent waard. Normaal gesproken ben je toch een heel stuk meer kwijt voor zoiets.

Speeddemon
18 november 2005, 01:14
Mocht ik ooit de beste analoge delay bouwen, die misschien 80 euro aan onderdelen kost, ga ik 'm ook niet verkopen voor 150 ofzo.
Hoe arrogant 't ook klinkt, je wilt ook graag dat 'tone' gegeven wordt aan mensen die er wat mee kunnen en waarde aan hechten.
Afgezien daarvan ben ik zelf ook wel weer tegen extreme prijzen die niet te rechtvaardigen zijn (Rangemaster clonen van $250, die lelijk afgewerkt zijn bijv.).
Mijn effecten worden soms ook duurder, maar wel met reden (bijv. het overstappen van werken met text-decals naar gezeefdrukte pedalen. )Heel simpel, dat kost mij meer geld, dus kost het de eindgebruiker meer geld.


Daar komt bij; moet je ervan kunnen eten of niet?
Is het je enige bron van inkomsten (dat is een directe vraag aan jou, Speeddemon)?
Stel, je maakt die dingen in je eentje, moet je dan niet meer vragen voor die delay?
Stel, je huurt iemand in om gezellig met je mee te solderen; moet die gast dan ook niet iedere ochtend z'n bammetje kunnen eten?

Ik vind 150 euri voor een goed analoog delaypedaaltje iedere cent waard. Normaal gesproken ben je toch een heel stuk meer kwijt voor zoiets.
Voorlopig zie ik me niet mensen inhuren voor Hot Wire Audio, al besteed ik het maken van printplaatjes wel uit (kost mij dus gewoon harde knaken) en het zit er dik in dat forumite Goose voor mij gaat zeefdrukken (kost ook knaken).
Ik hoef er (nu) niet van te leven, maar tegelijkertijd ga ik ook niet voor de kat z'n viool lopen solderen.

Afgezien dat het maken van de Boss FA-1 clone vereistte dat ik zelf een echte FA-1 moest kopen, zit er belachelijk veel tijd in het opmeten van de originele lettertypes, afstanden, uitzoeken van de onderdelen (ik heb 1x tevergeefs 1 uur moeten LOPEN om passende M2 schroefjes te vinden.)

Het 'parts-sourcing' vergt gewoon veel tijd en geld (de op-amps komen uit China, de 0.47uF NP elco's uit Engeland, behuizingen uit Duitsland, de switch, knoppen en Mylar caps uit de USA en de rest uit NL).

Oh, en 150 voor een analoge delay? 't zou te mooi voor woorden zijn. :wink:

marc_o
18 november 2005, 09:17
Zit je hier nu weer Remco?

Solderen verdorie!!!

On-topic: Ik vind dat handwerk goed betaald mag worden. Niemand hoeft het te kopen, en als de versterker is wat je wil hebben, vind ik die € 3000,- niet teveel hoor. Heb al zoveel uitgegeven aan spullen die ik weer snel heb weggedaan, daar kan ik een stapel Hooks van kopen.
Maar ik heb 'm nog niet bespeeld en wellicht vind ik het niet m'n ding.
Laat 'm maar een combo maken met dezelfde spec's , dan heb ik meer interesse.

taylor
18 november 2005, 10:20
eigenlijk vind ik 3000 euro voor zo'n soort amp wel redelijk met nog eens 3000 voor een gitaar bv heb je hand gemaakt spul in huis, daar kun je van andere instrumenten nog niks voor kopen in het top segment.

gitaar spullen zijn relatief goedkoop als je het vergelijkt met veel andere(handmade) instrumenten.

wytz
18 november 2005, 10:40
gitaar spullen zijn relatief goedkoop als je het vergelijkt met veel andere(handmade) instrumenten.

haha ja zeg dat :-D

mn prs custom 22 was even duur als de contrabas van mn vriendinnetje, en dat is dan goedkope prut bas... :D

taylor
18 november 2005, 10:52
ja, dat zeg ik toch ook! een goeie contra bass leg je wel wat meer voor neer dan 6000 euro.

skabouter
18 november 2005, 12:31
respect! !!! meisje met contrabas, hoe gaaf!! :)

Chiel
18 november 2005, 13:19
Ik hoef geen midi programmeerbare fx loops en zes kanalen. Helemaal als het allemaal mekaar in de weg zit op een overvol cicuit board waardoor je vijf halve kanalen hebt en 1 driekwart goeie. Doe mij dan maar liever 1 supergoed klinkende.

+1

Wordt een beetje moedeloos van mensen die een amp met mega features en 100 presets ook meteen per definitie een topamp vinden. Als dat zo was hadden wij nu met zijn allen een Behringer ampje.

Droffie
18 november 2005, 13:36
Alles is samen te vatten met "wat de gek er voor geeft."
Dat Leendert 3000 Euro kostende amps kแn verkopen rechtvaardigt z'n bestaansrecht en prijs.
De boetiek markt is booming en daarom zullen er veel bouwers bij komen die zulke dure amps bouwen.

Persoonlijk heb ik daar niet zo veel mee. doe mij maar gewoon een productie ampje zoals een Koch. Voldoet voor mij prima.
Is dat zo dat Koch gebouwd wordt in Azie? kan ik niet geloven...

1959SLP
18 november 2005, 13:52
Ik hoef geen midi programmeerbare fx loops en zes kanalen. Helemaal als het allemaal mekaar in de weg zit op een overvol cicuit board waardoor je vijf halve kanalen hebt en 1 driekwart goeie. Doe mij dan maar liever 1 supergoed klinkende.

+1

Wordt een beetje moedeloos van mensen die een amp met mega features en 100 presets ook meteen per definitie een topamp vinden. Als dat zo was hadden wij nu met zijn allen een Behringer ampje.

+1, en maar aan die knoppen draaien :lol:

Rectifier
18 november 2005, 14:56
+1

Wordt een beetje moedeloos van mensen die een amp met mega features en 100 presets ook meteen per definitie een topamp vinden. Als dat zo was hadden wij nu met zijn allen een Behringer ampje.

Wat is er mis met m'n Engl 580? :-?

:D :D :D

chennie
19 november 2005, 01:06
Misschien wat ook meespeelt is een proces van tijd en verandering van perspectief:

bijna 10 jaar geleden of wat kocht ik mn eerste electrische gitaar, een les paul kopie (wat nu lekker een kwalitatief goede "lawsuit model" blijkt te zijn hehe...) en daar hoort natuurlijk een amp bij. Omdat ik niet veel meer kon dan wat metallica loopjes vals te spelen en wat akkoorden wist van wat punk nummers (let op: ik kende de akkoorden, ik kon de nummers niet spelen...) wou ik een cheape amp, wat al mn vriendjes ook hadden. Een 15 watt Fender transistor of een, misschien kent u ze nog: een gorilla. Iets in die trend. Nah even in de winkel geprobeerd, dit was voor het internet tijdperk dus ik had geen idee wat er allemaal was. Paar van die kleine amps getest, vroeg mn vader aan de verkoper hoe versterker klonk. Die versterker was een fender princeton 112 plus, ingeplugt en vergeleken met die kleine ampjes blies die ze allemaal weg. Nou hij was een driedubbele slag buiten mn geplande budget, maar hij was het gewoon waard. Hij klonk echt zoveel beter, dat was het waard, die destijds voor mij extreem hoog bedrag van 899 gulden !

Heb in de jaren erna weinig spijt gehad, leerde naarmate de tijd vorderde eindelijk die punknummers te leren spelen en die Fender, daar was ik blij mee. Je kwam wel gauw achter dat die kleine amps gewoon rot klinken. Maar goed, ergens in die 8 jaar of iets wat volgde ging het toch kruipen, het geluid was niet zoals verlangde, allerlei pedalen gebruikt (als beginneling denk je altijd nog dat dat wel wil werken), maar je zoekt iets iets met meer definitie, vol warm geluid, vollere scheur, jah zelfs met die punknummers zoek je een andere soort tone...op zoek naar een andere amp. Weer budget gesteld, 600-700 euro, en op zoek....kwam uiteindelijk op Mesa uit, een rectoverb tweedehands voor 1300, ver buiten mn budget, maar wederom, dit kwam veel dichter bij wat ik zocht en dus gekocht. Wederom extreem geld (voor mij) voor een amp. Dat is 2660 gulden! Als je me zoiets dus 8 jaar geleden had verteld had ik je voor gek verklaard! Nooit en te nimmer waard! veels te veel geld voor een amp.

Wat ik dus wil zeggen, met de tijd kan je echt wel zo gek worden dat je gewoon vele euro's neerlegt voor een amp, dat je bepaalde amps echt wel leert waarderen in de prijs. Een tweedehands Mesa (in nieuwstaat!)heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding. Als die Hook of welke amp dan ook, dat ook heeft, of jij dat vindt en het de tone geeft die jij zoekt, dแt maakt de rechtvaardiging van de dure amp.

Het is inderdaad wat de gek ervoor over heeft

Rectifier
19 november 2005, 02:04
We kunnen wel lange verhalen houden over hoe hij z'n prijs bepaalt, maar ik denk dat hij ook wel bewust mikt op de prof.markt. De mensen die in deze league een amp kopen en kunnen betalen (zeer belangrijk) zijn in ieder geval liefhebbers.

Als zijn amp 2000 Eur had gekost dan hadden we ook zo'n topic als dit.

En om een amp aan je skills te hangen (op welk niveau je speelt t.o.v. je apparatuur) is ook zo'n dooddoener.
Er zijn mensen die een ferrari in de schuur hebben staan terwijl ze niet fatsoenlijk auto kunnen rijden.

Ik denk echter dat als het hem zoveel tijd kost, waarom niet iemand in dienst nemen. En dan bedoel ik niet fulltime. Er zijn zat technische mensen voorhanden die willen en kunnen solderen. En die dat ook goed kunnen!!! Die weten waar ze over praten.
Sommige dingen moet je ook uit handen kunnen geven. Immers, het ontwerp/layout is er. Er is echt wel iemand bereidt die niet eens het onderste uit de kan hoeft qua betaling maar die't leuk vind om bv. dit werk erbij te doen in de vrije tijd.

Daarmee hoef je de prijs niet te drukken maar daarmee kan je wel de wachttijd reduceren.

Aan de andere kant als hij z'n dikke belegde boterham die hij bij Anouk verdiend op deze manier moet compenseren op de tijden dat Anouk niet on tour is..... tja, dan denk ik dat je niet goed bezig bent.
Althans, niet als je in't vaandel hebt om veel amps te gaan verkopen....wel als je graag boutique/uniek en klein wil blijven.

kokeleko
19 november 2005, 10:35
Wat is boetiek, Robje Winter deed het toch ook met Vetta's en toen heb ik Ieme niet gehoord :D

ieme
19 november 2005, 10:39
Aan de andere kant als hij z'n dikke belegde boterham die hij bij Anouk verdiend op deze manier moet compenseren op de tijden dat Anouk niet on tour is..... tja, dan denk ik dat je niet goed bezig bent.
Althans, niet als je in't vaandel hebt om veel amps te gaan verkopen....

hij speelt niet alleen bij Anouk heh, geeft ook nog 2 dagen in de week les aan t concervatorium en speelt in nog een aantal andere dingen!

taylor
19 november 2005, 11:06
volgens mij heeft niks te maken met geld voor haaksma als die wil kan in de tijd dat niet bij anouk zit genoeg andere sessies krijgen waar die veel meer me zou verdienen dan met die amps.

volgens mij is 3000 euro een hele normale prijs voor zo'n soort amp.
wat moet zo'n ding volgens andere kosten dan?een goeie massa productie amp zit ook zo rond de 1500 a 2500 ...

Rectifier
19 november 2005, 11:06
Dat weet ik wel maar z'n grootste inkomen zal ie wel bij Anouk hebben.
Van lesgeven word je ook niet rijk.

Nicci
19 november 2005, 11:16
van spelen bij anouk ook niet . . .

Lucky
19 november 2005, 11:29
Guys.... hebben jullie niet opgelet bij economie...
als er vraag is en en die wordt voor deze amp voor deze prijs bevredigd... dan is de prijs gerechtvaardigd.
als ze op de plank blijven liggen omdat ze te duur zijn dan gaat de prijs vanzelf omlaag.

ik zou het er nu niet voor uitgeven.... maar dat komt ook omdat ik de vraag niet koester. ik heb een amp waar ik tevreden mee ben. maar toen ik nog zoekende was naar mijn geluid heb ik ook een jaar lang (nog niet eens geloof ik) een Diezel VH4 met Bogner cab mee staan zeulen.

taylor
19 november 2005, 12:03
ik zelf zou die amp nooit kopen maar dat is omdat ik mijn sound allang heb gevonden in vintage marshall, ik moet echt niks anders.

maar dat heeft niks met de prijs te maken al is het niet waar ik dagelijks mee in me broekzak rond loop om uitegeven :)

Helter Skelter
19 november 2005, 12:13
De vraag OF iemand het er voor over heeft is hier niet relevant, maar de laatste jaren komt er steeds meer 'high-end' spul op de markt waarbij het enige doel lijkt elkaar te overtreffen qua prijs en ik als kritische en nieuwsgierige consument (waar wij nederlanders toch om bekend staan) ben benieuwd waar die prijzen dan op gebaseerd zijn

Iemand zei b.v. in het 'Hook' topic van Ieme: joh niet zeiken, als je zoveel geld voor een amp over hebt maakt die paar honderd euro ook niks uit! en ik denk dat hij onbedoeld de spijker op z'n kop slaat: het maakt dan inderdaad niets meer uit en Diezel weet dat, Fender customshop weet dat, Leendert weet dat maar Giorgio Armani, Lamborghini en Unilever weten dat ook.

Speeddemon
19 november 2005, 12:39
Heb in de jaren erna weinig spijt gehad, leerde naarmate de tijd vorderde eindelijk die punknummers te leren spelen en die Fender, daar was ik blij mee. Je kwam wel gauw achter dat die kleine amps gewoon rot klinken. Maar goed, ergens in die 8 jaar of iets wat volgde ging het toch kruipen, het geluid was niet zoals verlangde, allerlei pedalen gebruikt (als beginneling denk je altijd nog dat dat wel wil werken),
Ik stoor me een beetje aan het laatste gedeelte van de laatste zin.
Alsof mensen die pedalen gebruiken OFWEL beginners zijn OFWEL niet de tone hebben, die ze zouden kunnen hebben met een goeie amp.

De beste buizenamps ter wereld hebben nog steeds geen interne CE-1 Chorus of Space Echo delay, of een goeie compressor of wah.
En tja, ik heb nu een dusdanige pedalenconfig dat ik NOG meer definitie en tone weet te halen uit goeie amps.



...op Mesa uit, een rectoverb tweedehands voor 1300, ver buiten mn budget, maar wederom, dit kwam veel dichter bij wat ik zocht en dus gekocht. Wederom extreem geld (voor mij) voor een amp. Dat is 2660 gulden!
Nee, 1300 euro is fl. 2869,50

Rectifier
19 november 2005, 12:52
Guys.... hebben jullie niet opgelet bij economie...
als er vraag is en en die wordt voor deze amp voor deze prijs bevredigd... dan is de prijs gerechtvaardigd.
als ze op de plank blijven liggen omdat ze te duur zijn dan gaat de prijs vanzelf omlaag.

Zou enigszins niet best zijn want als hij dan fors onderuit zou gaan met z'n prijs dan ga je mooi af. Want dan heeft de ontwerper niet opgelet met economie :wink: .

Ik weet niet of de prijs gerechtvaardigd is en het is ook niet aan mij om daarover te oordelen.
Het enige dat deze prijs wel veroorzaakt is een soort 'attitude' die over deze amps wordt afgeroepen. Als een amp 3000 Eur kost dan moet ie wel heel goed zijn.....

Het feit dat wij hier al 2 topics hebben lopen over HOOK zegt al genoeg.
Ik heb nog geen 2 topics gezien nadat de Custom Audio OD100 op de markt kwam.

Just my '50 cent' 8-)

Nicci
19 november 2005, 13:00
Guys.... hebben jullie niet opgelet bij economie...


zeker wel! natuurlijk bepaald vraag en aanbod de prijs, maar dit draadje gaat daar niet over. hier vertellen mensen waarom ze het er wel of niet voor over hebben.

Helter Skelter
19 november 2005, 13:22
Guys.... hebben jullie niet opgelet bij economie...
als er vraag is en en die wordt voor deze amp voor deze prijs bevredigd... dan is de prijs gerechtvaardigd.

ok, maar dat is oude economie maar laten we het dan eens over nieuwe economie en met name de factor 'marketing' hebben (waar internet een zeer bepalende factor is)

Mijn stelling is deels ge๏nspireerd op een verhaal wat ik onlangs hoorde over 'Coolbest' jus d'orange' (ok ik geef toe het verband is vaag dus ik zal het kort houden): Je hebt jus d'orange doet dat in een mooie verpakking zet het vervolgens in een mooie gekoelde vitrine met gekleurd licht maakt het anderhalf keer zo duur en voila: kassa! terwijl het uit dezelfde braziliaanse boot en nederlandse fabriek komt als de goedkopere sappen. Dit mechanisme werkt bij alle produkten, het zou naief zijn om te denken dat het niet zo is...

Je denkt dat je een heerlijke 'boutique' jus d'orange drinkt maar in feite is het een (veel) te dure sigaar uit eigen doos :)

chennie
19 november 2005, 13:31
en ze komen er mee weg omdat wij (de consument) het willen geloven...

Nicci
19 november 2005, 13:56
@Helter Skelter
leuk programma, dat Keuringsdienst van Waarde . . .

deze factor speelt een grote rol in de versterkerswereld. bedrijven beslissen eerst dat ze een versterker in het zeer hoge segment gaan maken en pas dan gaan ze de versterker maken . . . . ze hebben dus nog geen idee of die versterker werelds gaat klinken.
de beslissing om er een dure van te maken geeft de ontwerpers vanzelfsprekend wel veel meer ruimte om er een goede versterker van te maken, maar een garantie si dit inderdaad niet.
zo gaat dit met heel veel producten inderdaad.

Kaboemba
19 november 2005, 15:34
De keuringsdienst van waarde laat duidelijk zien dat we vaak met z'n alle bedonderd worden, puur omdat we dat toe laten.
Waarom zou het bij muziekinstrumenten anders zijn ?

De meeste consumenten zijn dom, echt dom.

Chiel
19 november 2005, 17:11
Leendert wordt echt niet vrolijk van het inkomen van Anouk alleen schat ik zo in... Volgens mij kun je beter haar Gynaecoloog zijn dan dat je in haar bandje speelt :D .

Nicci
19 november 2005, 17:52
:D

nicoverduin
19 november 2005, 18:13
De keuringsdienst van waarde laat duidelijk zien dat we vaak met z'n alle bedonderd worden, puur omdat we dat toe laten.
Waarom zou het bij muziekinstrumenten anders zijn ?

De meeste consumenten zijn dom, echt dom.Ja en nee.....Massa fabricage kent veel lagere productie kosten. Hand assemblage is veeeeel duurder. Een buizenbak met P2P bedrading is veel handwerk. Dus hoge arbeidsloon. De onderdelen zijn vaak ook nog eens duurder als de massa productie versterkers.
Nico

Thijssie
19 november 2005, 18:38
Maar goed, ergens in die 8 jaar of iets wat volgde ging het toch kruipen, het geluid was niet zoals verlangde, allerlei pedalen gebruikt (als beginneling denk je altijd nog dat dat wel wil werken)

Beetje vreemde redenering :???:

Ik speel zelf op een oude 1-kanaals marshall en daar in heb ik echt "mijn tone" gevonden, op iedere andere versterker mis ik dynamiek. Ik gebruik dus *wel* pedaaltjes en voor mij werkt dat dus *wel*.

Hiervoor heb ik jaren over een Mesa gespeeld maar dat was gewoon niet mijn ding. Ik heb dus veel liever een 1-kanaals amp met pedaaltjes.

Zo zie je maar weer, het is voor iedereen verschillend....

Rectifier
19 november 2005, 19:03
Leendert wordt echt niet vrolijk van het inkomen van Anouk alleen schat ik zo in... Volgens mij kun je beter haar Gynaecoloog zijn dan dat je in haar bandje speelt :D .

Wat??? Wil je met je band binnenin haar spelen? Met HAAR gitaren en een HOOK (er) amp? 8-)

Enniewee, ik denk dat ie wel wat meer verdient dan Joep Meloen die een avondje met een coverbandje staat te spelen.

Maar goed, daar gaat deze discussie niet over. Back to topic.

Negative K3 fan
19 november 2005, 19:32
Guys.... hebben jullie niet opgelet bij economie...
als er vraag is en en die wordt voor deze amp voor deze prijs bevredigd... dan is de prijs gerechtvaardigd.

ok, maar dat is oude economie maar laten we het dan eens over nieuwe economie en met name de factor 'marketing' hebben (waar internet een zeer bepalende factor is)

Mijn stelling is deels ge๏nspireerd op een verhaal wat ik onlangs hoorde over 'Coolbest' jus d'orange' (ok ik geef toe het verband is vaag dus ik zal het kort houden): Je hebt jus d'orange doet dat in een mooie verpakking zet het vervolgens in een mooie gekoelde vitrine met gekleurd licht maakt het anderhalf keer zo duur en voila: kassa! terwijl het uit dezelfde braziliaanse boot en nederlandse fabriek komt als de goedkopere sappen. Dit mechanisme werkt bij alle produkten, het zou naief zijn om te denken dat het niet zo is...

Je denkt dat je een heerlijke 'boutique' jus d'orange drinkt maar in feite is het een (veel) te dure sigaar uit eigen doos :)

of nog leuker, de tomatenpuree :D

zon klein kutblikje kost 9 cent, waarschijnlijk kost de verpakking nog meer dan de inhoud. MAAR je kunt ook gepureerde tomaten halen in een potje van ongeveer een euro, bij dat programma lieten ze zien dat de 'gepureerde tomaten' gemaakt werden doormiddel van het toevoegen van water bij de bekende tomatenpure...

wij willen gewoon voorgelogen worden!

Negative K3 fan
19 november 2005, 19:33
Guys.... hebben jullie niet opgelet bij economie...
als er vraag is en en die wordt voor deze amp voor deze prijs bevredigd... dan is de prijs gerechtvaardigd.

ok, maar dat is oude economie maar laten we het dan eens over nieuwe economie en met name de factor 'marketing' hebben (waar internet een zeer bepalende factor is)

Mijn stelling is deels ge๏nspireerd op een verhaal wat ik onlangs hoorde over 'Coolbest' jus d'orange' (ok ik geef toe het verband is vaag dus ik zal het kort houden): Je hebt jus d'orange doet dat in een mooie verpakking zet het vervolgens in een mooie gekoelde vitrine met gekleurd licht maakt het anderhalf keer zo duur en voila: kassa! terwijl het uit dezelfde braziliaanse boot en nederlandse fabriek komt als de goedkopere sappen. Dit mechanisme werkt bij alle produkten, het zou naief zijn om te denken dat het niet zo is...

Je denkt dat je een heerlijke 'boutique' jus d'orange drinkt maar in feite is het een (veel) te dure sigaar uit eigen doos :)

of nog leuker, de tomatenpuree :D

zon klein kutblikje kost 9 cent, waarschijnlijk kost de verpakking nog meer dan de inhoud. MAAR je kunt ook gepureerde tomaten halen in een potje van ongeveer een euro, bij dat programma lieten ze zien dat de 'gepureerde tomaten' gemaakt werden doormiddel van het toevoegen van water bij de bekende tomatenpure...

wij willen gewoon voorgelogen worden!

Punt
20 november 2005, 02:27
Ik ben het wel eens met die poster die vertelde dat je in de loop der jaren steeds meer kwaliteit gaat herkennen en waarderen en ook bereidt bent er voor te betalen. Ik zelf ben begonnen op oude radios (buizen) en via verschillende stappen speel ik nu op een +3000 euro amp/2x12cab.

De prijs wordt gerechtvaardigd door de toepasbaarheid. Met andere woorden als je zo'n amp niet nodig hebt is het natuurlijk al snel te duur.
Mijn ervaring is dat een top amp in life situaties op hogere volumes geweldig blijft klinken zonder oorverdovend te worden en alle fijne nuances weergeeft. Nadeel is dat ook alle kleine onvolkomenheden in je spel giga uitvergroot worden en ook de kwaliteit van je gitaar is echt hoorbaar. Voor iemand die lekker thuis op de slaapkamer gitaar speelt zal zo'n amp niet echt toepasbaar zijn en dus te duur.

Uiteindelijk heb je een amp nodig om jouw spel op de gitaar te vertalen naar geluid. Het hangt van de omgeving af wat je nodig hebt om daar dat geluid goed te brengen.

Ik heb b.v. laatst zo'n Epi Valve Junior ampje gekocht voor 139 euro en ik vernaak me daar prima mee in de huiskamer, hardstikke leuke toon en dynamiek, geeft alle nuance door. Maar geen haar op m'n hoofd die er aan denkt daar mee op te gaan treden want daar voldoet hij voor mij niet.

Kortom als je iets niet kan waarderen en ook niet nodig hebt vind je het natuurlijk te duur :)

Dat verhaal over wat het de fabrikant kost vind ik noet zo spannend. Als hij te duur is in vergelijking met de concurrent die dezelfde kwaliteit biedt koop ik bij de concurrent. Dat zal er voor moeten zorgen dat hij z'n prijzen in de hand houdt. Helaas wordt de prijs niet allen bepaald door de kwaliteit, maar ook door hypes en endorsements die mensen er toe aanzetten geld uit te geven aan iets waardoor ze dichter bij hun idolen komen :) Daar moet je doorheen prikken.

Dirk_Hendrik
20 november 2005, 20:30
.
Is dat zo dat Koch gebouwd wordt in Azie? kan ik niet geloven...

Met een slag om de arm daar het alweer een behoorlijk tijdje geleden is dat ik Dolf daar over sprak. Toen was het zeg maar halffabrikaat. Printen werden in Azie gemaakt en opgebouwd en dan naar hier gestuurd waar de eindassemblage (en kwaliteitscontrole!!) plaatsvond. Gezien de groei van Koch sinds die tijd zou het me niet vreemd lijken als dat nog zo is.

Negative K3 fan
20 november 2005, 23:16
.verhaaltje..

hmm, maar ieme heeft juist voor de live situaties een 3000+ amp verkocht voor een goedkopere omdat het verschil juist dan erg minimaal was

Kaboemba
21 november 2005, 09:47
De keuringsdienst van waarde laat duidelijk zien dat we vaak met z'n alle bedonderd worden, puur omdat we dat toe laten.
Waarom zou het bij muziekinstrumenten anders zijn ?

De meeste consumenten zijn dom, echt dom.Ja en nee.....Massa fabricage kent veel lagere productie kosten. Hand assemblage is veeeeel duurder. Een buizenbak met P2P bedrading is veel handwerk. Dus hoge arbeidsloon. De onderdelen zijn vaak ook nog eens duurder als de massa productie versterkers.
Nico

Ik zeg ook niet dat de kwaliteit niet goed is en daar geen prijskaartje aan mag hangen. Ik bedoel, waarom zouden we in de muziek meer of minder benadeelt/bedonderd/opgelicht (klinkt allemaal zwaarder dan het is) worden.

nicoverduin
21 november 2005, 10:24
De keuringsdienst van waarde laat duidelijk zien dat we vaak met z'n alle bedonderd worden, puur omdat we dat toe laten.
Waarom zou het bij muziekinstrumenten anders zijn ?

De meeste consumenten zijn dom, echt dom.Ja en nee.....Massa fabricage kent veel lagere productie kosten. Hand assemblage is veeeeel duurder. Een buizenbak met P2P bedrading is veel handwerk. Dus hoge arbeidsloon. De onderdelen zijn vaak ook nog eens duurder als de massa productie versterkers.
Nico

Ik zeg ook niet dat de kwaliteit niet goed is en daar geen prijskaartje aan mag hangen. Ik bedoel, waarom zouden we in de muziek meer of minder benadeelt/bedonderd/opgelicht (klinkt allemaal zwaarder dan het is) worden.omdat je een mens bent :-D :-D :-D :-D

nicoverduin
21 november 2005, 10:24
De keuringsdienst van waarde laat duidelijk zien dat we vaak met z'n alle bedonderd worden, puur omdat we dat toe laten.
Waarom zou het bij muziekinstrumenten anders zijn ?

De meeste consumenten zijn dom, echt dom.Ja en nee.....Massa fabricage kent veel lagere productie kosten. Hand assemblage is veeeeel duurder. Een buizenbak met P2P bedrading is veel handwerk. Dus hoge arbeidsloon. De onderdelen zijn vaak ook nog eens duurder als de massa productie versterkers.
Nico

Ik zeg ook niet dat de kwaliteit niet goed is en daar geen prijskaartje aan mag hangen. Ik bedoel, waarom zouden we in de muziek meer of minder benadeelt/bedonderd/opgelicht (klinkt allemaal zwaarder dan het is) worden.omdat je een mens bent :-D :-D :-D :-D

taylor
21 november 2005, 11:12
blikjes tomatepuree en jus d orange vergelijken met high-end amps dat vind ik nou zelf niet echt getuigen van iemand die buskruit heeft uitgevonden

tjonge jonge wat een onzin halen ze hier allemaal bij zeg

marc_o
21 november 2005, 11:22
Ja, ik zit het ook met stijgende verbazing te lezen allemaal.

Als je 'm wil hebben, ga je er lekker voor sparen en als ie het geld voor jou waard is, moet dat in orde zijn.

Heb over de jaren minstens 10 tot 15 keer dat bedrag uigegeven aan spullen die ik veelal niet meer heb, op een paar gitaren na dan.

taylor
21 november 2005, 11:31
ja idd,ik snap ook nog steeds niet het argument waarom dat het niet waard zou zijn volgens sommige koop je iets wat in "echt" maar 1000 euro aan onderdelen is of zo ??of het is 3000 eurie maar met een amp van 500 kun je ook spelen ja da's allemaal zo logisch...

als je zo gaat denken kun je beter alles in onderdelen kopen en zelf in elkaar draaien.aan gitaar spelen zul je dan wel niet meer toekomen :lol:

Kaboemba
21 november 2005, 12:54
blikjes tomatepuree en jus d orange vergelijken met high-end amps dat vind ik nou zelf niet echt getuigen van iemand die buskruit heeft uitgevonden

tjonge jonge wat een onzin halen ze hier allemaal bij zegJe heb gelijk joh, ervan uit gaan dat je in de muziekinstrumentenhandel niet beflikkerd wordt is veel slimmer :roll:

Maar goed net zo goed als jij op gevoel en gewoon omdat je het er voor uit wil geven een versterker mag kopen mag ik dat om andere redenen laten.

Jimi Hendrix
21 november 2005, 13:05
Belazerd word je toch! Zo is het leven! Zelfs als je alleen maar thuis zit en niks koopt word je belazerd! (door de elektriciteitsmaatschappij, je vriendin etc).

Het enige is dat als je alleen maar beren op de weg ziet je nooit ergens komt.

Volgens mij loop je een 10x zo groot risico om 'belazerd' te worden door 7ender, Marshall en andere 'grote' jongens die teren op hun oude reputatie dan door kleine boetiekbedrijfjes die hun reputatie moeten verdienen op basis van hun produkten 'NU'.

Helter Skelter
21 november 2005, 13:23
Deze discussie dreigt weer de verkeerde kant op te vallen....

De vraag of iemand er voor over heeft is niet relevant...

Ik woon b.v. in een nieuwbouwhuis waar ik (oke we :oops: ) een bedrag voor hebben betaald waarvan ik zeker weet dat zeer veel nederlanders dat er niet voor over hadden gehad. So what?, ik heb het er voor over, einde discussie?

vind ik niet...

ik moet toegeven dat ik zittend op de bank wel eens om me heen kijk en denk: waar betaal ik eigenlijk voor: een stukje grond, 4 muren, een dak...ditzelfde gevoel heb ik ook bij peperdure amps en ik heb er hier een draadje van gemaakt zodat mensen met kennis van zaken hier hun licht over kunnen laten schijnen, dat was eigenlijk mijn (oprechte) insteek. (en nou niet komen met : ja maar mijn amp is niet van steen! :D )

Dit forum is (behoort) een kruispunt van meningen te zijn, ik heb gelukkig al een aantal goede argumenten gehoord maar ook duidelijk mindere (.....) en alleen al het feit dat niemand een echt goed antwoord heeft geeft deze discussie waarde imho. Wat ik wel jammer vind is dat 'iets ter discussie brengen' vaak uitgelegd wordt als 'iets de grond in boren'

taylor
21 november 2005, 13:48
Kaboemba

een natuurproduct kun je niet vergelijken met een amp man!
het heeft ook niks te maken met de prijs want voor 3000000 keer het is heel NORMAAL voor high-end amps!
of koop jij high-end/hand gemaakt voor 500 euro? het is gewoon de grootste onzin allemaal je hebt er absoluut geen verstand volgens mij.

dus als je een ferarri koopt wordt je ook belazerd omdat je er achter bent gekomen dat je ook een daf kan rijden??of je denkt die daf ach die is net zo goed als die ferarri zelfde kwaliteit enzo jaa zo ken er nog wel een paar tjonge jonge...

Kaboemba
21 november 2005, 14:02
Kaboemba

een natuurproduct kun je niet vergelijken met een amp man!
het heeft ook niks te maken met de prijs want voor 3000000 keer het is heel NORMAAL voor high-end amps!
of koop jij high-end/hand gemaakt voor 500 euro? het is gewoon de grootste onzin allemaal je hebt er absoluut geen verstand volgens mij.

dus als je een ferarri koopt wordt je ook belazerd omdat je er achter bent gekomen dat je ook een daf kan rijden??of je denkt die daf ach die is net zo goed als die ferarri zelfde kwaliteit enzo jaa zo ken er nog wel een paar tjonge jonge...

Nou nou nou wat een drukte.
Een natuur product kan je niet vergelijken, hmm okee als jij het zegt is dat zo :???: mij ontgaat het volledig waarom je bij het enne wel bedonderd zou kunnen worden en bij het ander niet.

Ik zeg nergens dat een high-end versterker niet veel geld mag kosten ik zeg hooguit dat je veel betaald voor dingen die er niet zijn (emotie/reclame/research) of die niet makkelijk te meten zijn.
Ik zeg dus dat je bij een ferrari net zo veel, of net zo weinig kan betalen voor bovenstaande zaken. Ik zeg nergens dat je goedkope zaken met dure zaken moet vergelijken.

Dat 3000 of meer normaal is voor die versterker was mij ook niet ontgaan en daar gaat het hier niet om, het gaat om de vraag of die te rechtvaardigen is en de conclusie is dat dat van de redenen van de koper af hangt.

Btw ik weet het niet want ik heb mijn versterker nog nooit getest naast een andere (high-end) versterker maar ik heb idd vrij weinig betaald voor een handgebouwde versterker. En misschien is het wel een miskoop, wie weet. Maar ik heb hem gekocht omdat hij goed klinkt en het vakwerkt lijkt te zijn, in mijn leken ogen. En uiteraard koppel ik daar de prijs aan die IK er voor wil betalen.

Je hoeft je (te) dure aanschaf niet te verdedigen, Volgens mij was dat juist de conclusie uit het topic.

Kaboemba
21 november 2005, 14:03
Kaboemba

een natuurproduct kun je niet vergelijken met een amp man!
het heeft ook niks te maken met de prijs want voor 3000000 keer het is heel NORMAAL voor high-end amps!
of koop jij high-end/hand gemaakt voor 500 euro? het is gewoon de grootste onzin allemaal je hebt er absoluut geen verstand volgens mij.

dus als je een ferarri koopt wordt je ook belazerd omdat je er achter bent gekomen dat je ook een daf kan rijden??of je denkt die daf ach die is net zo goed als die ferarri zelfde kwaliteit enzo jaa zo ken er nog wel een paar tjonge jonge...

Nou nou nou wat een drukte.
Een natuur product kan je niet vergelijken, hmm okee als jij het zegt is dat zo :???: mij ontgaat het volledig waarom je bij het enne wel bedonderd zou kunnen worden en bij het ander niet.

Ik zeg nergens dat een high-end versterker niet veel geld mag kosten ik zeg hooguit dat je veel betaald voor dingen die er niet zijn (emotie/reclame/research) of die niet makkelijk te meten zijn.
Ik zeg dus dat je bij een ferrari net zo veel, of net zo weinig kan betalen voor bovenstaande zaken. Ik zeg nergens dat je goedkope zaken met dure zaken moet vergelijken.

Dat 3000 of meer normaal is voor die versterker was mij ook niet ontgaan en daar gaat het hier niet om, het gaat om de vraag of die te rechtvaardigen is en de conclusie is dat dat van de redenen van de koper af hangt.

Btw ik weet het niet want ik heb mijn versterker nog nooit getest naast een andere (high-end) versterker maar ik heb idd vrij weinig betaald voor een handgebouwde versterker. En misschien is het wel een miskoop, wie weet. Maar ik heb hem gekocht omdat hij goed klinkt en het vakwerkt lijkt te zijn, in mijn leken ogen. En uiteraard koppel ik daar de prijs aan die IK er voor wil betalen.

Je hoeft je (te) dure aanschaf niet te verdedigen, Volgens mij was dat juist de conclusie uit het topic.

Trouwens wat is " verstand van versterkers hebben" je kan wel van alles van techniek weten en een technisch hoogstaand product kopen maar als het jouw geluid niet is blijft het een kutversterker.
En volgens mij was nu juist de strekking van de voorstanders van de dure versterkers dat je hem koopt om dat JIJ dat waard vindt. Bij de 1 komt dat puur dor emotie bij de ander door een combinatie van emotite/verstand en budget.

Nicci
21 november 2005, 14:03
@taylor
hoezo kan je een natuurproduct niet vergelijken met een versterker? ze worden beide gemaakt en er moet een prijs tot stand komen . . . de prijsvorming van een blikje tomatenpuree en een versterker gaan via exact dezelfde principes

Jimi Hendrix
21 november 2005, 14:06
@taylor
hoezo kan je een natuurproduct niet vergelijken met een versterker? ze worden beide gemaakt en er moet een prijs tot stand komen . . . de prijsvorming van een blikje tomatenpuree en een versterker gaan via exact dezelfde principes

met het verschil dat tomatenpureefabrikant zijn leveranciers onder druk kan zetten om goedkoop te leveren (door het volume), toch wel een verschil.

Nicci
21 november 2005, 14:13
ik zeg niet dat die principes voor beide producten dezelfde uitkomst hebben . . . :D

Thijssie
21 november 2005, 16:16
@taylor
hoezo kan je een natuurproduct niet vergelijken met een versterker? ze worden beide gemaakt en er moet een prijs tot stand komen . . . de prijsvorming van een blikje tomatenpuree en een versterker gaan via exact dezelfde principes

Dus jij denkt dat het eerste blikje van "meneer del monte" met dezelfde bezieling in elkaar is gezet als de eerste hook?

Negative K3 fan
21 november 2005, 16:38
of koop jij high-end/hand gemaakt voor 500 euro!

gevaarlijk suggestieve woordkeuze... hand gemaakt heeft niets te maken met high end! verder kan je voor 500 euro best een amp hebben die voor jou goed werkt en dan dus 'high end' is... Moet je kijken hoeveel bands/gitaristen een voorkeur hebben voor 'low end' peavey producten!

Lune-a-tic
21 november 2005, 16:39
Dus jij denkt dat het eerste blikje van "meneer del monte" met dezelfde bezieling in elkaar is gezet als de eerste hook?
Mijnheer DelMonte had evengoed een visie en businessplan als Kapitein Hook.

Nicci
21 november 2005, 16:42
volgens mij maakt 'del monte' geen tomatenpuree! fruithapjes wel, maar volgens mij geen tomatenpuree . . . .

tsss.

maar Thijssie, waar heb ik het in vredesnaam over bezieling? he-le-maal nergens.

Negative K3 fan
21 november 2005, 16:43
ik zou trouwens ook wel een paar keer nadenken voor ik een ferrari zou kopen als ik het geld had (als je daarbij bijvoorbeeld ook denkt aan het feit dat je voor 1 dollar een schattig afrikaantje niet laat sterven aan malaria). Kwestie van prioriteiten stellen in situaties en ik denk dat zulk soort dingen niet geheel buiten discussie staan.

ieme
21 november 2005, 17:15
ik zou trouwens ook wel een paar keer nadenken voor ik een ferrari zou kopen als ik het geld had (als je daarbij bijvoorbeeld ook denkt aan het feit dat je voor 1 dollar een schattig afrikaantje niet laat sterven aan malaria). Kwestie van prioriteiten stellen in situaties en ik denk dat zulk soort dingen niet geheel buiten discussie staan.

noem mij dan maar een egoist, maar doe mij die ferrari maar!

taylor
21 november 2005, 17:18
eigenlijk was dat niet serieus bedoelt dat van die ferrari en daf...er wordt wel serieus op in gegaan maar goed ...

wat ik veder wel is wil weten wie heeft hier een high-end amp gehad(of heeft)?ik zelf heb er maar 1 gehad een custom van weelden.

de rest was allemaal productie amps ik zeg ook niet dat het een beter is dan het ander maar als je het zelf nooit hebt gehad lijkt me dat je eigenlijk ook niet over mee kan praten en dus zo'n onzin disscusie krijgt zoals nu.
met tomatepuree en nog meer van die crap ,ferrari vs daf.

Dat 3000 of meer normaal is voor die versterker was mij ook niet ontgaan en daar gaat het hier niet om, het gaat om de vraag of die te rechtvaardigen is en de conclusie is dat dat van de redenen van de koper af hangt. quote
wat moet je hier nou mee? het is gewoon een markt die high-end spul dus ja het kost 3000+ euro ,alles hangt toch af van de koper???

dus eigenlijk zijn we het gewoon eens dan :wink:

ieme
21 november 2005, 17:19
verder kan je voor 500 euro best een amp hebben die voor jou goed werkt en dan dus 'high end' is...

nou maak je dus een foutje lennie!

HIGH END is top of the line, boven gemiddelde kwaliteit op de markt, niet wat aan jou persoonlijke behoefte voldoet.

Als een peugeot aan jou behoefte voldoet is het geen HIGH END product.
Als je my first sony geweldig gaat vinden dan bezit je geen hi-end audio spullen!
Moet ik nog even doorgaan?

Negative K3 fan
21 november 2005, 17:20
verder kan je voor 500 euro best een amp hebben die voor jou goed werkt en dan dus 'high end' is...

nou maak je dus een foutje lennie!

HIGH END is top of the line, boven gemiddelde kwaliteit op de markt, niet wat aan jou persoonlijke behoefte voldoet.

Als een peugeot aan jou behoefte voldoet is het geen HIGH END product.
Als je my first sony geweldig gaat vinden dan bezit je geen hi-end audio spullen!
Moet ik nog even doorgaan?

bij jou is high end dus eigenlijk alleen prijsafhankelijk.

ieme
21 november 2005, 17:21
verder kan je voor 500 euro best een amp hebben die voor jou goed werkt en dan dus 'high end' is...

nou maak je dus een foutje lennie!

HIGH END is top of the line, boven gemiddelde kwaliteit op de markt, niet wat aan jou persoonlijke behoefte voldoet.

Als een peugeot aan jou behoefte voldoet is het geen HIGH END product.
Als je my first sony geweldig gaat vinden dan bezit je geen hi-end audio spullen!
Moet ik nog even doorgaan?

bij jou is high end dus eigenlijk alleen prijsafhankelijk.

nee maar wel kwaliteit, en kwaltiteit heeft zn prijs...

Negative K3 fan
21 november 2005, 17:22
ik zou trouwens ook wel een paar keer nadenken voor ik een ferrari zou kopen als ik het geld had (als je daarbij bijvoorbeeld ook denkt aan het feit dat je voor 1 dollar een schattig afrikaantje niet laat sterven aan malaria). Kwestie van prioriteiten stellen in situaties en ik denk dat zulk soort dingen niet geheel buiten discussie staan.

noem mij dan maar een egoist, maar doe mij die ferrari maar!

ik bedoel eerder dat ik het aan iets anders zou uitgeven dan aan een dure auto... niet dat ik een gulle goedendoelergever ofzo ben :)

maar nu een grote bek, maar wedden dat je dat iemand niet in het gezicht durft te zeggen, ver van je bed etc. de verdorvenheid van het menselijk ras!

ieme
21 november 2005, 17:24
ik zou trouwens ook wel een paar keer nadenken voor ik een ferrari zou kopen als ik het geld had (als je daarbij bijvoorbeeld ook denkt aan het feit dat je voor 1 dollar een schattig afrikaantje niet laat sterven aan malaria). Kwestie van prioriteiten stellen in situaties en ik denk dat zulk soort dingen niet geheel buiten discussie staan.

noem mij dan maar een egoist, maar doe mij die ferrari maar!

ik bedoel eerder dat ik het aan iets anders zou uitgeven dan aan een dure auto... niet dat ik een gulle goedendoelergever ofzo ben :)

maar nu een grote bek, maar wedden dat je dat iemand niet in het gezicht durft te zeggen, ver van je bed etc. de verdorvenheid van het menselijk ras!

en t leuke is, ik geef niet eens veel om ferrari, doe mij maar een porsche...

Negative K3 fan
21 november 2005, 17:24
verder kan je voor 500 euro best een amp hebben die voor jou goed werkt en dan dus 'high end' is...

nou maak je dus een foutje lennie!

HIGH END is top of the line, boven gemiddelde kwaliteit op de markt, niet wat aan jou persoonlijke behoefte voldoet.

Als een peugeot aan jou behoefte voldoet is het geen HIGH END product.
Als je my first sony geweldig gaat vinden dan bezit je geen hi-end audio spullen!
Moet ik nog even doorgaan?

bij jou is high end dus eigenlijk alleen prijsafhankelijk.

nee maar wel kwaliteit, en kwaltiteit heeft zn prijs...

ja precies, net als gepureerde tomaten met vernieuwd receptuur :) maar die vergelijking mag ik dan niet maken.

ieme
21 november 2005, 17:26
nou eigenlijk even back on topic:

Wat rechtvaardigd de prijs van een +€3000 amp?

Simpel, doordat mensen er mee akkoord gaan en het er voor betalen!

AART
21 november 2005, 17:54
ja precies, net als gepureerde tomaten met vernieuwd receptuur :) maar die vergelijking mag ik dan niet maken.


schandalig he, echt grof gewoon,extra lucht erbij en daar moet je grof voor betalen!

Thijssie
21 november 2005, 18:19
volgens mij maakt 'del monte' geen tomatenpuree! fruithapjes wel, maar volgens mij geen tomatenpuree . . . .

tsss.

maar Thijssie, waar heb ik het in vredesnaam over bezieling? he-le-maal nergens.

www.delmonte.com

Mijnheer Del Monte stopt alles in blik wat maar te vreten is :D

Maar ik geloof nooit dat Kapitein Haak rijk zal worden van zijn hooks, wat ik hem overigens wel ontzettend gun, want het vertoond lef en ondernemingsgeest om zoiets in NL te starten. Maar het lijkt me ontzettend sterk dat hij Hooks is gaan bouwen met het idee om er een rijk man mee te worden. Iemand die zo'n project start, doet dat uit bezieling en liefde voor het vak. De eerste duizend amps zouden waarschijnlijk het dubbelen moeten opbrengen, om alleen al "uit de kosten" te komen.

Dan baseer je imho je prijs toch wel op iets anders dan dat je tomatepuree in blikjes gaat stoppen....

ieme
21 november 2005, 18:24
Maar ik geloof nooit dat Kapitein Haak rijk zal worden van zijn hooks, wat ik hem overigens wel ontzettend gun, want het vertoond lef en ondernemingsgeest om zoiets in NL te starten. Maar het lijkt me ontzettend sterk dat hij Hooks is gaan bouwen met het idee om er een rijk man mee te worden. Iemand die zo'n project start, doet dat uit bezieling en liefde voor het vak. De eerste duizend amps zouden waarschijnlijk het dubbelen moeten opbrengen, om alleen al "uit de kosten" te komen.


Thijssie, zo is het maar net! dit is wat ik van leen zelf ook begrepen had...

Nicci
21 november 2005, 18:30
mmm. toch eens proberen die tomatenpuree.

ik wil onmiddelijk aannemen dat hij er niet rijk van gaat worden. zal inderdaad ook niet de bedoeling zijn.
maar bij bedrijven als Mesa Boogie, Fender, Rivera, etc. werkt dit anders. op een goed moment neemt men de stap om wel of niet mee te doen in het extreem hoge prijssegment. sommige bedrijven maken die stap direct, anderen pas later. de beslissing om mee te gaan doen resulteert niet altijd in een bijzondere versterker. bedenk wel dat de prijs van de versterker al vast staat nog voordat hij gemaakt is. zo gaat dat nu eenmaal.

gelukkig hebben de meeste versterkerfabrikanten genoeg ervaring en kennis van zaken om voor dat geld een zeer goede versterker te maken, maar de vraag van de oorspronkelijke poster of het dat geld ook waard is, of dat je toch een beetje gek wordt gemaakt is relevant.

Quink
21 november 2005, 19:11
De eerste duizend amps zouden waarschijnlijk het dubbelen moeten opbrengen, om alleen al "uit de kosten" te komen.

Mmm, dubbele prijs zou een netto prijs van zo'n €5400 betekenen. 700 er af voor materialen, hou je 4700 over. Da's dus 4,7 miljoen. 35% naar de belasting, dus min 1.645.000, blijft er 3 miljoen over.
Nee, idd, is hij net mee uit zijn kosten.... :roll:

nicoverduin
21 november 2005, 20:08
mmm. toch eens proberen die tomatenpuree.

ik wil onmiddelijk aannemen dat hij er niet rijk van gaat worden. zal inderdaad ook niet de bedoeling zijn.
maar bij bedrijven als Mesa Boogie, Fender, Rivera, etc. werkt dit anders. op een goed moment neemt men de stap om wel of niet mee te doen in het extreem hoge prijssegment. sommige bedrijven maken die stap direct, anderen pas later. de beslissing om mee te gaan doen resulteert niet altijd in een bijzondere versterker. bedenk wel dat de prijs van de versterker al vast staat nog voordat hij gemaakt is. zo gaat dat nu eenmaal.

gelukkig hebben de meeste versterkerfabrikanten genoeg ervaring en kennis van zaken om voor dat geld een zeer goede versterker te maken, maar de vraag van de oorspronkelijke poster of het dat geld ook waard is, of dat je toch een beetje gek wordt gemaakt is relevant.

Dat noemen ze tegenwoordig de "business case" Term is erg "IN" :-D :-D :-D :-D Alhoewel sommigen eerst nog moeten leren rekenen :-D :-D :-D

Thijssie
21 november 2005, 21:12
De eerste duizend amps zouden waarschijnlijk het dubbelen moeten opbrengen, om alleen al "uit de kosten" te komen.

Mmm, dubbele prijs zou een netto prijs van zo'n €5400 betekenen. 700 er af voor materialen, hou je 4700 over. Da's dus 4,7 miljoen. 35% naar de belasting, dus min 1.645.000, blijft er 3 miljoen over.
Nee, idd, is hij net mee uit zijn kosten.... :roll:

Je posting is echt te dom om serieus op in te gaan, probeer het nog eens :razz:

srv-man
21 november 2005, 21:26
Geinig topic, vooral de amateur bedrijfskundigen en economen zijn vermakelijk, daar zouden een paar sessies productiemanagement en marketing voor niet-marketeers waarschijnlijk nog wel aan besteed zijn, hoewel een heleboel reacties wel een bijzonder hoog Consumentenbond gehalte hebben.

Laten we even voorop stellen dat de verkoopprijs van een product niet bepaald wordt door wat het kost, maar door wat de markt er voor wil betalen. Uiteraard is het dan fijn (en beter voor de continu๏teit van je bedrijf) als onderaan de streep blijkt dat de verkoopprijs hoger is dan hetgeen je er zelf in hebt gestoken (en dat zijn zeker niet alleen de grondstoffen), maar dit verder terzijde.

Als je nu in de markt kijk dan blijkt dat je voor een gemiddelde high end of boutique gitaartop zo rond de 3000 euro kunt vangen (CAE OD100, Bogner XTC, Engl SE, etc.). Het lijkt me geen toeval dat ze allemaal rond die prijs zitten en dat daarom de Hook ook in die range zit.
Van al deze amps lijkt het me ook duidelijk dat de prijsopbouw beduidend anders is. Ze bevatten aanzienlijke verschillen in componenten en aspecten als uurlonen, transport, importkosten etc wijken ook sterk van elkaar af. Er is dus m.i. geen relatie tussen kostprijs en verkoopprijs.

De simpele redenering dat er voor 700 euro componenten in zou zitten en dat daarom 3000 euro veel te duur betaald is lijkt me verder volledig irrelevant. Je koopt een versterker omdat je een bepaalde behoefte wilt bevredigen (fantastisch geluid, uitstraling, peroonlijke afstelling, exclusiviteit, etc.) en daarvoor ben je bereid te betalen. Het is daarbij minder relevant hoeveel de oorspronkelijke componenten hebben gekost.

Ter illustratie: Je kunt schoenen bij de Bristol kopen, maar je kunt ook een paar Van Bommels aantrekken.....
Of denk bijvoorbeeld maar eens wat je voor een flesje parfum betaalt en vraag je af wat daar de prijs van de oorspronkelijke componenten was.

Tot slot: ik ben ervan overtuigd dat onze Leendert de Hooks niet bouwt om uitsluitend wat vrije tijd te doden, maar dat hij er ook wat mee wil verdienen en dat lijkt me zijn goed recht.

nicoverduin
21 november 2005, 21:33
Geinig topic, vooral de amateur bedrijfskundigen en economen zijn vermakelijk, daar zouden een paar sessies productiemanagement en marketing voor niet-marketeers waarschijnlijk nog wel aan besteed zijn, hoewel een heleboel reacties wel een bijzonder hoog Consumentenbond gehalte hebben.

Laten we even voorop stellen dat de verkoopprijs van een product niet bepaald wordt door wat het kost, maar door wat de markt er voor wil betalen. Uiteraard is het dan fijn (en beter voor de continu๏teit van je bedrijf) als onderaan de streep blijkt dat de verkoopprijs hoger is dan hetgeen je er zelf in hebt gestoken (en dat zijn zeker niet alleen de grondstoffen), maar dit verder terzijde.

Als je nu in de markt kijk dan blijkt dat je voor een gemiddelde high end of boutique gitaartop zo rond de 3000 euro kunt vangen (CAE OD100, Bogner XTC, Engl SE, etc.). Het lijkt me geen toeval dat ze allemaal rond die prijs zitten en dat daarom de Hook ook in die range zit.
Van al deze amps lijkt het me ook duidelijk dat de prijsopbouw beduidend anders is. Ze bevatten aanzienlijke verschillen in componenten en aspecten als uurlonen, transport, importkosten etc wijken ook sterk van elkaar af. Er is dus m.i. geen relatie tussen kostprijs en verkoopprijs.

De simpele redenering dat er voor 700 euro componenten in zou zitten en dat daarom 3000 euro veel te duur betaald is lijkt me verder volledig irrelevant. Je koopt een versterker omdat je een bepaalde behoefte wilt bevredigen (fantastisch geluid, uitstraling, peroonlijke afstelling, exclusiviteit, etc.) en daarvoor ben je bereid te betalen. Het is daarbij minder relevant hoeveel de oorspronkelijke componenten hebben gekost.

Ter illustratie: Je kunt schoenen bij de Bristol kopen, maar je kunt ook een paar Van Bommels aantrekken.....
Of denk bijvoorbeeld maar eens wat je voor een flesje parfum betaalt en vraag je af wat daar de prijs van de oorspronkelijke componenten was.

Tot slot: ik ben ervan overtuigd dat onze Leendert de Hooks niet bouwt om uitsluitend wat vrije tijd te doden, maar dat hij er ook wat mee wil verdienen en dat lijkt me zijn goed recht.
zei een amateur marketeer :-D :-D :-D :-D

srv-man
21 november 2005, 21:38
:-D Ha, daar val ik gelijk door de mand, je hebt gelijk, ik klus ook maar een beetje bij...... :-D

chennie
21 november 2005, 21:40
...doen we dat niet allemaal ? :D

Quink
21 november 2005, 22:25
De eerste duizend amps zouden waarschijnlijk het dubbelen moeten opbrengen, om alleen al "uit de kosten" te komen.

Mmm, dubbele prijs zou een netto prijs van zo'n €5400 betekenen. 700 er af voor materialen, hou je 4700 over. Da's dus 4,7 miljoen. 35% naar de belasting, dus min 1.645.000, blijft er 3 miljoen over.
Nee, idd, is hij net mee uit zijn kosten.... :roll:

Je posting is echt te dom om serieus op in te gaan, probeer het nog eens :razz:

Ja, ik geloof je graag, maar ik zie het niet een twee drie (of vier vijf zes ook niet blijkbaar). Ik zie ongetwijfeld iets zeer stupide over het hoofd? Goed, mijn rekenvoorbeeld is (erg) sterk gesimplificeerd, maar 1000 versterkers a €5400 is toch een bruto omzet van 5.4 miljoen? :???:

wytz
21 november 2005, 22:33
De eerste duizend amps zouden waarschijnlijk het dubbelen moeten opbrengen, om alleen al "uit de kosten" te komen.

Mmm, dubbele prijs zou een netto prijs van zo'n €5400 betekenen. 700 er af voor materialen, hou je 4700 over. Da's dus 4,7 miljoen. 35% naar de belasting, dus min 1.645.000, blijft er 3 miljoen over.
Nee, idd, is hij net mee uit zijn kosten.... :roll:

Je posting is echt te dom om serieus op in te gaan, probeer het nog eens :razz:

Ja, ik geloof je graag, maar ik zie het niet een twee drie (of vier vijf zes ook niet blijkbaar). Ik zie ongetwijfeld iets zeer stupide over het hoofd? Goed, mijn rekenvoorbeeld is (erg) sterk gesimplificeerd, maar 1000 versterkers a €5400 is toch een bruto omzet van 5.4 miljoen? :???:

versterkers bouwen en distribueren kost meer dan alleen belasting en componenten....

Quink
21 november 2005, 22:47
versterkers bouwen en distribueren kost meer dan alleen belasting en componenten....

Dat weet ik. Maar ik bedoel maar, als je van een omzet van 5,4 miljoen een globaal bedrag aan belasting afhaalt, materiaalkosten per versterker, houdt je een bepaald bedrag over. Volgens mijn, blijkbaar zeer foute, rekensommetje, 3 miljoen. Mijn punt is dat je daar toch zeker wel de distributie kosten, huisvesting, marketing, e.d. uit moet kunnen halen? Ok, de dealer moet er ook aan verdienen, etc., etc., maar het bedrag waar je mee kunt spelen is vrij substantieel.

Ik zal hiermee mijn eigen kuil verder aan het uitdiepen zijn en ben direct bereid toe te geven als ik er hopeloos naast zit, maar ik hoor wel graag waar het de mist ingaat.

Nicci
21 november 2005, 23:02
maar dan moet hij er wel 1.000 verkopen.
dat is nog een hele klus.

en dan nog.

Geronimo
21 november 2005, 23:11
verder kan je voor 500 euro best een amp hebben die voor jou goed werkt en dan dus 'high end' is...

nou maak je dus een foutje lennie!

HIGH END is top of the line, boven gemiddelde kwaliteit op de markt, niet wat aan jou persoonlijke behoefte voldoet.

Als een peugeot aan jou behoefte voldoet is het geen HIGH END product.
Als je my first sony geweldig gaat vinden dan bezit je geen hi-end audio spullen!
Moet ik nog even doorgaan?

bij jou is high end dus eigenlijk alleen prijsafhankelijk.

nee maar wel kwaliteit, en kwaltiteit heeft zn prijs...

Idd en dat is het hele eiereten. Punt. Voor goeie shit moet betaald worden.

Quink
21 november 2005, 23:32
maar dan moet hij er wel 1.000 verkopen.
dat is nog een hele klus.

Dat is zeer moeilijk, natuurlijk. Maar dat is het punt niet. Thijssie stelt dat er 1000 amps verkocht moeten worden voor het dubbele van de huidige prijs om "uit de kosten te komen", oftewel om quitte te draaien. Mijns inziens is dat onzin. Maar ik hoor graag waarom ik fout zit.

Nicci
21 november 2005, 23:42
als hij een beetje pech heeft verkoopt hij er maar 10. en dan is alle moeite voor niets. ik weet niet precies wat de 'oplage' is van bijvoorbeeld een mesa mark4, maar ik zou me er niet teveel van voorstellen. en dan hebben we het over een wereldwijd bekend merk.

Helter Skelter
22 november 2005, 00:34
Idd en dat is het hele eiereten. Punt. Voor goeie shit moet betaald worden.

Dikke +1

maar ik ben er van overtuigd dat het verschil in kwaliteit tussen een €2300 en een €3300 amp verwaarloosbaar klein is want laten we wel wezen: een amp en zeker de PTP-variant is in feite een decennia-oud simpel stukje techniek op 73 cm met als doel een gitaar te versterken, we hoeven er niet mee op een ruimtemissie naar Mars. De toonkwaliteit is hier minder relevant want dat valt naar twee kanten toe: ik kan genoeg gitaristen die zich een dergelijke amp makkelijk kunnen veroorloven maar zweren bij het geluid van een Twin reverb

Maar goed, voordat het hier wel erg theoretisch gaat worden is het antwoord op de simpele vraag 'wat rechtvaardigd de prijs van een +€3000 amp' na het lezen van alle reacties wat mij betreft even simpel nl: 'omdat er nou eenmaal mensen zijn die het er voor over hebben'

nog even dit:

Bluegate zei in 1 van de eerste posts: 'ik heb iedere keer een big smile als ik over m'n versterker (Guytron) speel' en eerlijk is eerlijk, dat is natuurlijk met geen geld te betalen!

Voor de rest: Eurocard Mastercard :D

chennie
22 november 2005, 01:20
Maar goed, voordat het hier wel erg theoretisch gaat worden is het antwoord op de simpele vraag 'wat rechtvaardigd de prijs van een +€3000 amp' na het lezen van alle reacties wat mij betreft even simpel nl: 'omdat er nou eenmaal mensen zijn die het er voor over hebben'



Denk dat dit ook wel de voornaamste reden is, alle andere kan je wel terug redeneren naar deze.

Kaboemba
22 november 2005, 08:42
Ach ik heb ook elke keer een big smile als ik mijn handgebouwde 30 jaar oude BSM Thorax (ja echt het is een versterker) bespeel, maar die koste maar 375 euro.

Alleen kan ik er potdorie maar geen informatie over vinden :???:

srv-man
22 november 2005, 08:50
Maar goed, voordat het hier wel erg theoretisch gaat worden is het antwoord op de simpele vraag 'wat rechtvaardigd de prijs van een +€3000 amp' na het lezen van alle reacties wat mij betreft even simpel nl: 'omdat er nou eenmaal mensen zijn die het er voor over hebben'

nog even dit:

Bluegate zei in 1 van de eerste posts: 'ik heb iedere keer een big smile als ik over m'n versterker (Guytron) speel' en eerlijk is eerlijk, dat is natuurlijk met geen geld te betalen!

Voor de rest: Eurocard Mastercard :D

Hier sla je inderdaad de spijker op de kop. Gitaristen die zo'n big smile willen hebben het geld daar voor over. En zeg nou zelf, van die 3000 euro in je portemonnaie krijg je geen big smile (hooguit van de dingen die je ermee kunt doen).

Rectifier
22 november 2005, 09:49
Als je nu in de markt kijk dan blijkt dat je voor een gemiddelde high end of boutique gitaartop zo rond de 3000 euro kunt vangen (CAE OD100, Bogner XTC, Engl SE, etc.). Het lijkt me geen toeval dat ze allemaal rond die prijs zitten en dat daarom de Hook ook in die range zit.


De CAA OD100 kost in de USA (de kale versie) 2995 USD => 2640 EUR
De HOOK kost hier 3250 EUR. Toch een verschil van 610 Eur :lol:

Ik bedoel, daar zit af-fabriek ook nog een flink prijsverschil tussen.

Persoonlijk denk ik dat deze hele golf van kritiek en vragen niet was ontstaan als HOOK bv. eerst met een kleinere/simpele/goedkopere versterker op de markt was gekomen om te kijken of er vraag is.
Engl is ook niet meteen met de SE van 3000 Eur op de markt gekomen, CAA/CAE ook niet.... de legendarische 3+(SE) pre-amp heeft uiteindelijk de status bevestigd van de kwaliteit/sound van CAA/CAE amps.
Daarnaast heeft het bij hun ontzettend geholpen dat er grote jongens als Lukather/Landau/Henderson etc op hun spullen spelen.

Maar goed, aan de andere kant, er is hier al geschreven dat er al een wachtlijst van 30 man is op de HOOK amps. Dan zijn we toch uitgeluld.

De vraag is er dus blijkbaar... alleen het aanbod nog niet :lol:

srv-man
22 november 2005, 10:42
De CAA OD100 kost in de USA (de kale versie) 2995 USD => 2640 EUR
De HOOK kost hier 3250 EUR. Toch een verschil van 610 Eur

Ik bedoel, daar zit af-fabriek ook nog een flink prijsverschil tussen.
Op zich is het verschil er af-fabriek, maar het gaat erom wat je er als europese consument uiteindelijk voor kwijt bent.
Een Marshall kost in de USA weer wat meer dan hier en is daar net zo duur als een Mesa.


Persoonlijk denk ik dat deze hele golf van kritiek en vragen niet was ontstaan als HOOK bv. eerst met een kleinere/simpele/goedkopere versterker op de markt was gekomen om te kijken of er vraag is.

Ik zie het niet als golf van kritiek, maar meer als kritische consumentenhouding. En waarom eerst met iets simpels komen? Dan richt je je ook weer op een heel ander segment van de markt.
Anyway, je zegt het zelf al, de vraag is er gewoon!

taylor
22 november 2005, 11:12
ja, en dat is ook waarom het die prijs rechtvaardig hij wordt in zeer beperkte oplage gemaakt en volgens mij is het niet de bedoeling om die amp "comercieel" op de markt te zetten maar voor de echte fijn neuzen onder ons zeg maar.

laat bv van weelden is zo'n soort amp voor je bouwen(als hook) ik weet zeker dat je dan meer kwijt bent,en veder waarom hebben veel lui dan moeite met zo'n prijs?die amps zijn toch eigenlijk bedoelt voor profesionels(hig-end markt) en niet voor de leek...

mij maakt het niks uit ik koop hem niet van mij mag die er ook 3500 voor vragen who cares..en denk dat als die er minder voor vraagt weet ik veel 2750 ofzo denk niet dat die daarom veel meer orders krijgt.

Kaboemba
22 november 2005, 11:39
Dat laatste is natuurlijk onzin, als hij er minder voor vraagt stijgt het uiteraard (of het moet een slecht product zijn).
Omdat niet iedereen een groot budget heeft is je afzet markt groter als de prijs voor meer mensen haalbaar is.
Je zou hooguit kunnen stellen dat hij dan niet meer zal verdienen aan gezien 70 amps voor 3000 euro misschien net zoveel opleveren als 105 amps voor 2000, de winst per versterker is dan gewoon minder.

taylor
22 november 2005, 12:09
nou dat vraag ik me af.
een high end amp koop je niet zomaar ff een zeker geen hook wat geen naams bekendheid heeft etc die koop je alleen als je het zeker weten wil hebben.

en voor die prijs 2750 kun je ook heel veel ander goed spul halen bij de bekendere jongens dus veel concurentie..

ik heb 2750 ik ga een hook bestellen en veder bijna nergens na kijken zo werkt die markt niet.het is juist(meer) voor de fijn proevers

taylor
22 november 2005, 12:34
2750 is wel overdreven laag laten het op rond 2900 houden als hypothese.

LordRiffenstein
22 november 2005, 12:44
Dat laatste is natuurlijk onzin, als hij er minder voor vraagt stijgt het uiteraard (of het moet een slecht product zijn).
Omdat niet iedereen een groot budget heeft is je afzet markt groter als de prijs voor meer mensen haalbaar is.
Je zou hooguit kunnen stellen dat hij dan niet meer zal verdienen aan gezien 70 amps voor 3000 euro misschien net zoveel opleveren als 105 amps voor 2000, de winst per versterker is dan gewoon minder.

Klopt niet, het gaat hier om een luxe produkt en mensen die zich een bepaald luxe produkt willen aanschaffen laten zich veel minder leiden door de prijs. De verkoop is VEEL minder afhankelijk van de prijs dan bij gewone goederen.

Helter Skelter
22 november 2005, 12:46
Ach ik heb ook elke keer een big smile als ik mijn handgebouwde 30 jaar oude BSM Thorax (ja echt het is een versterker) bespeel, maar die koste maar 375 euro.

Alleen kan ik er potdorie maar geen informatie over vinden :???:


probeer 'ns een museum...

Kaboemba
22 november 2005, 13:48
Dat laatste is natuurlijk onzin, als hij er minder voor vraagt stijgt het uiteraard (of het moet een slecht product zijn).
Omdat niet iedereen een groot budget heeft is je afzet markt groter als de prijs voor meer mensen haalbaar is.
Je zou hooguit kunnen stellen dat hij dan niet meer zal verdienen aan gezien 70 amps voor 3000 euro misschien net zoveel opleveren als 105 amps voor 2000, de winst per versterker is dan gewoon minder.

Klopt niet, het gaat hier om een luxe produkt en mensen die zich een bepaald luxe produkt willen aanschaffen laten zich veel minder leiden door de prijs. De verkoop is VEEL minder afhankelijk van de prijs dan bij gewone goederen.

Dus jij denkt dat als een bepaald produkt lager van prijs is dat de markt ervoor niet groter is ?
Je kan je wel minder laten leiden door de prijs maar je zal het bedrag toch moeten neerleggen. Iedereen die zich niet laat leiden door de prijs en die hem eerst et niet kan betalen kan hem nu wel betalen en dus kopen. Spreek me tegen als ik het fout heb.

Jimi Hendrix
22 november 2005, 13:56
Dat laatste is natuurlijk onzin, als hij er minder voor vraagt stijgt het uiteraard (of het moet een slecht product zijn).
Omdat niet iedereen een groot budget heeft is je afzet markt groter als de prijs voor meer mensen haalbaar is.
Je zou hooguit kunnen stellen dat hij dan niet meer zal verdienen aan gezien 70 amps voor 3000 euro misschien net zoveel opleveren als 105 amps voor 2000, de winst per versterker is dan gewoon minder.

Klopt niet, het gaat hier om een luxe produkt en mensen die zich een bepaald luxe produkt willen aanschaffen laten zich veel minder leiden door de prijs. De verkoop is VEEL minder afhankelijk van de prijs dan bij gewone goederen.

Dus jij denkt dat als een bepaald produkt lager van prijs is dat de markt ervoor niet groter is ?
Je kan je wel minder laten leiden door de prijs maar je zal het bedrag toch moeten neerleggen. Iedereen die zich niet laat leiden door de prijs en die hem eerst et niet kan betalen kan hem nu wel betalen en dus kopen. Spreek me tegen als ik het fout heb.

als je hem echt wilt hebben dan spaar je toch wat langer?
dan kun je hem 'opeens' wel betalen......

Geronimo
22 november 2005, 14:59
Dat laatste is natuurlijk onzin, als hij er minder voor vraagt stijgt het uiteraard (of het moet een slecht product zijn).
Omdat niet iedereen een groot budget heeft is je afzet markt groter als de prijs voor meer mensen haalbaar is.
Je zou hooguit kunnen stellen dat hij dan niet meer zal verdienen aan gezien 70 amps voor 3000 euro misschien net zoveel opleveren als 105 amps voor 2000, de winst per versterker is dan gewoon minder.

Klopt niet, het gaat hier om een luxe produkt en mensen die zich een bepaald luxe produkt willen aanschaffen laten zich veel minder leiden door de prijs. De verkoop is VEEL minder afhankelijk van de prijs dan bij gewone goederen.

Dus jij denkt dat als een bepaald produkt lager van prijs is dat de markt ervoor niet groter is ?
Je kan je wel minder laten leiden door de prijs maar je zal het bedrag toch moeten neerleggen. Iedereen die zich niet laat leiden door de prijs en die hem eerst et niet kan betalen kan hem nu wel betalen en dus kopen. Spreek me tegen als ik het fout heb.

Hij bedoelt dat de markt voor dat soort produkten gewoon iets anders werkt. Beetje te vergelijken als met auto's. Mensen die een Bentley een Rolls of een Maybach kunnen kopen hebben dat geld al en hoeven daar niet voor te sparen ofzo, die betalen het gewoon en doen daar niet moeilijk over. Wij, arme stumpers, doen al moeilijk over een verschil van enkele honderden euro's voor de radio-mp3speler in je Toyota Corolla.

Als jij genoeg geld hebt en je wilt gewoon zo'n versterker, exclusief, handgemaakt, one of a kind, dan koop je 'm gewoon. 500 eu meer of minder maakt dan ook niet uit.

Vergelijk het ook eens met de high-end audio markt, daar is dit niks bij. Daar leggen ze zo 90.000 euro neer voor een paar monoblokken. En dan heb je nog niet eens speakers en een voorversterker. Je kunt het zo gek maken als je wilt...

En jullie met je rekensommetjes ook, vergelijkingen met blikjes gepelde tomaten come on dat kan je toch niet met elkaar vergelijken...

Echt, 3000 eu is best veel voor zo'n versterker, maar ik kijk er niet van op en vind het het waard.

Helter Skelter
22 november 2005, 15:47
ik was van plan om me meer 'passief' met de discussie te bemoeien maar ik klim maar weer 'ns in m'n keyboard omdat er m.i. een zeer belangrijk punt wordt aangehaald nl:


die zich een bepaald luxe produkt willen aanschaffen laten zich veel minder leiden door de prijs.

en:


500 eu meer of minder maakt dan ook niet uit.



zelfs wij als argeloze consumenten weten dat, alle producenten die actief zijn aan de bovenkant van de markt weten dat uiteraard ook. Als een producent een produkt maakt wat met aftrek van alle kosten + winstmarge pakweg €2600,- zou moeten kosten maar hij WEET dat hij er voor €3200,- evenveel van verkoopt dan zet hij het produkt ook voor die prijs in de markt. Dat is geen schande, dat had ik ook gedaan

Helter Skelter
22 november 2005, 15:48
ik was van plan om me meer 'passief' met de discussie te bemoeien maar ik klim maar weer 'ns in m'n keyboard omdat er m.i. een zeer belangrijk punt wordt aangehaald nl:


die zich een bepaald luxe produkt willen aanschaffen laten zich veel minder leiden door de prijs.

en:


500 eu meer of minder maakt dan ook niet uit.



zelfs wij als argeloze consumenten weten dat, alle producenten die actief zijn aan de bovenkant van de markt weten dat uiteraard ook. Als een producent een produkt maakt wat met aftrek van alle kosten + winstmarge pakweg €2600,- zou moeten kosten maar hij WEET dat hij er voor €3200,- evenveel van verkoopt dan zet hij het produkt ook voor die prijs in de markt. Dat is geen schande, dat had ik ook gedaan

Negative K3 fan
22 november 2005, 17:24
Maar goed, voordat het hier wel erg theoretisch gaat worden is het antwoord op de simpele vraag 'wat rechtvaardigd de prijs van een +€3000 amp' na het lezen van alle reacties wat mij betreft even simpel nl: 'omdat er nou eenmaal mensen zijn die het er voor over hebben'

nog even dit:

Bluegate zei in 1 van de eerste posts: 'ik heb iedere keer een big smile als ik over m'n versterker (Guytron) speel' en eerlijk is eerlijk, dat is natuurlijk met geen geld te betalen!

Voor de rest: Eurocard Mastercard :D

Hier sla je inderdaad de spijker op de kop. Gitaristen die zo'n big smile willen hebben het geld daar voor over. En zeg nou zelf, van die 3000 euro in je portemonnaie krijg je geen big smile (hooguit van de dingen die je ermee kunt doen).

noem me calvinistisch en hypocriet maar er zijn 3412432 nobelere dingen te verzinnen die je een grotere big smile kunnen geven.

Negative K3 fan
22 november 2005, 17:24
Maar goed, voordat het hier wel erg theoretisch gaat worden is het antwoord op de simpele vraag 'wat rechtvaardigd de prijs van een +€3000 amp' na het lezen van alle reacties wat mij betreft even simpel nl: 'omdat er nou eenmaal mensen zijn die het er voor over hebben'

nog even dit:

Bluegate zei in 1 van de eerste posts: 'ik heb iedere keer een big smile als ik over m'n versterker (Guytron) speel' en eerlijk is eerlijk, dat is natuurlijk met geen geld te betalen!

Voor de rest: Eurocard Mastercard :D

Hier sla je inderdaad de spijker op de kop. Gitaristen die zo'n big smile willen hebben het geld daar voor over. En zeg nou zelf, van die 3000 euro in je portemonnaie krijg je geen big smile (hooguit van de dingen die je ermee kunt doen).

noem me calvinistisch en hypocriet maar er zijn 3412432 nobelere dingen te verzinnen die je een grotere big smile kunnen geven.

bluegate
22 november 2005, 18:00
noem me calvinistisch en hypocriet maar er zijn 3412432 nobelere dingen te verzinnen die je een grotere big smile kunnen geven.

OK, geef je AC30 dan aan de eerste de beste arme beginnende gitarist!
Kijken of je dan ook nog lacht... :-D

Sorry, maar ik ben helaas egoistisch & materialistisch :razz:

Michael AE
22 november 2005, 18:12
Mensen die dure versterkers kopen zijn niet goed bij hun hoofd!

Negative K3 fan
22 november 2005, 18:14
noem me calvinistisch en hypocriet maar er zijn 3412432 nobelere dingen te verzinnen die je een grotere big smile kunnen geven.

OK, geef je AC30 dan aan de eerste de beste arme beginnende gitarist!
Kijken of je dan ook nog lacht... :-D

Sorry, maar ik ben helaas egoistisch & materialistisch :razz:

hypocriet idd :(

mens zijn zuigt!

bluegate
22 november 2005, 18:19
Mensen die dure versterkers kopen zijn niet goed bij hun hoofd!

Zei hij met een stalen gezicht, terwijl hij 2 Mesa's en 2 Bogners in zijn sig heeft staan :cool:

Michael AE
22 november 2005, 18:57
Mensen die dure versterkers kopen zijn niet goed bij hun hoofd!

Zei hij met een stalen gezicht, terwijl hij 2 Mesa's en 2 Bogners in zijn sig heeft staan :cool:

:D

EDIT: Toch is het vreemd dat mijn JCM800 en een geleende Fender Twin uit '64 mijn favorieten zijn op dit moment. Het wordt maar eens tijd om wat dingen te gaan verkopen...

Helter Skelter
22 november 2005, 18:58
2 Mesa's en 2 Bogners

dat zijn inmiddels 'middenklassers' kan je nagaan hoe snel het gaat :D

Kaboemba
22 november 2005, 20:21
ik was van plan om me meer 'passief' met de discussie te bemoeien maar ik klim maar weer 'ns in m'n keyboard omdat er m.i. een zeer belangrijk punt wordt aangehaald nl:


die zich een bepaald luxe produkt willen aanschaffen laten zich veel minder leiden door de prijs.

en:


500 eu meer of minder maakt dan ook niet uit.



zelfs wij als argeloze consumenten weten dat, alle producenten die actief zijn aan de bovenkant van de markt weten dat uiteraard ook. Als een producent een produkt maakt wat met aftrek van alle kosten + winstmarge pakweg €2600,- zou moeten kosten maar hij WEET dat hij er voor €3200,- evenveel van verkoopt dan zet hij het produkt ook voor die prijs in de markt. Dat is geen schande, dat had ik ook gedaan

Kijk en dat is nu helemaal goed.

En bewijst mijn punt, dat we beflikkerd worden. Alleen is dat de fabrikant niet kwalijk te nemen, we laten het gebeuren.
En idd dat is kwa ondernemerschap helemaal geen schande.

srv-man
22 november 2005, 21:16
Maar goed, voordat het hier wel erg theoretisch gaat worden is het antwoord op de simpele vraag 'wat rechtvaardigd de prijs van een +€3000 amp' na het lezen van alle reacties wat mij betreft even simpel nl: 'omdat er nou eenmaal mensen zijn die het er voor over hebben'

nog even dit:

Bluegate zei in 1 van de eerste posts: 'ik heb iedere keer een big smile als ik over m'n versterker (Guytron) speel' en eerlijk is eerlijk, dat is natuurlijk met geen geld te betalen!

Voor de rest: Eurocard Mastercard :D

Hier sla je inderdaad de spijker op de kop. Gitaristen die zo'n big smile willen hebben het geld daar voor over. En zeg nou zelf, van die 3000 euro in je portemonnaie krijg je geen big smile (hooguit van de dingen die je ermee kunt doen).

noem me calvinistisch en hypocriet maar er zijn 3412432 nobelere dingen te verzinnen die je een grotere big smile kunnen geven.

Beoordelen zal ik je niet, dat doe je zelf al :wink:
En je hebt gelijk, er zijn inderdaad veel nobeler dingen te doen met 3 ruggen dan het kopen van een gitaaramp. Helaas is de praktijk dat vrijwel iedereen eerst aan zichzelf denkt alvorens aan anderen te denken.

srv-man
22 november 2005, 21:26
ik was van plan om me meer 'passief' met de discussie te bemoeien maar ik klim maar weer 'ns in m'n keyboard omdat er m.i. een zeer belangrijk punt wordt aangehaald nl:


die zich een bepaald luxe produkt willen aanschaffen laten zich veel minder leiden door de prijs.

en:


500 eu meer of minder maakt dan ook niet uit.



zelfs wij als argeloze consumenten weten dat, alle producenten die actief zijn aan de bovenkant van de markt weten dat uiteraard ook. Als een producent een produkt maakt wat met aftrek van alle kosten + winstmarge pakweg €2600,- zou moeten kosten maar hij WEET dat hij er voor €3200,- evenveel van verkoopt dan zet hij het produkt ook voor die prijs in de markt. Dat is geen schande, dat had ik ook gedaan

Kijk en dat is nu helemaal goed.

En bewijst mijn punt, dat we beflikkerd worden. Alleen is dat de fabrikant niet kwalijk te nemen, we laten het gebeuren.
En idd dat is kwa ondernemerschap helemaal geen schande.

Kaboemba, dit is wel een heel bijzondere redenering van je. Het enige dat veranderd in bovengenoemd voorbeeld is de winstmarge. Bij welke winstmarge voel jij je beflikkerd?

Geronimo
22 november 2005, 22:21
Ik weet niet precies hoe groot die marge is bij deze versterkers, en of dat buitenproportioneel is. Ik heb eerder gezegd, de produktiekosten van deze dingen ligt veel hoger dan die van een fabrieksversterker, dus verkijk je daar niet op.

Helter Skelter
22 november 2005, 23:49
'bedonderd' word je nooit in het geval van zeer luxe artikelen zoals high-end amps. Gevoelsmatig weten we allemaal dat er een behoorlijke marge op luxe artikelen zit en nemen dat ook mee in het besluit zo'n produkt te kopen, dat is een keuze en geen verplichting. Bedonderd word je als dezelfde redenering ook gebruikt wordt door producenten van 1e levensbehoeften en nutsbedrijven maar daar gaat deze discussie niet over.

Kaboemba
23 november 2005, 08:45
Ach bedonderd is ook een groot woord. Het gaat er om wil je het wel of wil je het niet en daarbij spelen voor verschillende mensen verschillende redenen mee, bij de 1 is dat voornamelijk gevoel, emotie en voor een ander komt daar ook nog is verstand bij en ja dan speelt de winst marge of beter gezegd het " wat krijg ik voor mijn geld gevoel" meer mee.

En tuurlijk mag een ondernemer winst maken, dat is 1 van zijn doelen, het is aan de consument om hier mee om te gaan.
Het enige wat ik nog steeds vreemd vind is dat veel consumenten zomaar alles klakkeloos aannemen.

Droffie
23 november 2005, 09:45
Het is heel simpel imo. Veel gitaristen willen handgesoldeerde PTP buizenamps. 30/40 geleden werden alle buizenamps zo gemaakt en dat wordt nog steeds gezien als het ultieme.
Alleen als je tegenwoordig iemand zo een buizenamp laat maken betaal je daar flink voor omdat het arbeidsintensief is.
Het zelfde geldt voor de customshop gitaren maar daar wordt op de ้้n of andere manier niet moeilijk gedaan over de hoge prijs.

Rectifier
23 november 2005, 09:58
laat bv van weelden is zo'n soort amp voor je bouwen(als hook) ik weet zeker dat je dan meer kwijt bent,en veder waarom hebben veel lui dan moeite met zo'n prijs?

Mee eens....
VanWeelden weet echt wel van prijzen. Het probleem echter is dat ik toch al meerdere malen heb meegemaakt dat men zo'n versterker toch weer verkoopt (om welke redenen dan ook).
Ik heb het al een paar keer meegemaakt. Ik bedoel, er is altijd wel wat. De holy grail bestaat gewoon niet op amp gebied.
Het probleem dan is weer dat iemand anders nooit dat geld voor een 2e hands handgebouwde custom amp wil betalen.
Hoe goed ze ook zijn...

taylor
23 november 2005, 11:31
ja daar weet ik alles van ik heb er zelf 1(van weelden) gehad,dat is ook een reden dat ik niet snel een high end amp zou kopen tuurlijk is het goed spul maar je smaak kan snel weer veranderen.

veder ja die disscusie of het waard is, alle high-end spul zijn toch eigenlijk zoal iemand al zei gebaseerd op de originele plexi/bassman etc(en gaat dan stuk veder maar..)

koop is een originele 66 plexi in goede mind staat met 1 kleurtje het liefst ben je zo 5 a 6000 euro armer of wel meer tegenwoordig dus dan is een high- end amp relatief goedkoop het is maar hoe je wil bekijken de enne vind het wel waard de ander weer niet dus die komt weer met andere argumenten.enzo gaan we vrolijk veder

ieme
23 november 2005, 11:39
Mensen die dure versterkers kopen zijn niet goed bij hun hoofd!

Zei hij met een stalen gezicht, terwijl hij 2 Mesa's en 2 Bogners in zijn sig heeft staan :cool:

:D

EDIT: Toch is het vreemd dat mijn JCM800 en een geleende Fender Twin uit '64 mijn favorieten zijn op dit moment. Het wordt maar eens tijd om wat dingen te gaan verkopen...

leuke hobby hebben we toch he michael? ;)

wytz
23 november 2005, 11:49
'bedonderd' word je nooit in het geval van zeer luxe artikelen zoals high-end amps. Gevoelsmatig weten we allemaal dat er een behoorlijke marge op luxe artikelen zit en nemen dat ook mee in het besluit zo'n produkt te kopen, dat is een keuze en geen verplichting. Bedonderd word je als dezelfde redenering ook gebruikt wordt door producenten van 1e levensbehoeften en nutsbedrijven maar daar gaat deze discussie niet over.

er zit een kleinere winstmarge op een ferrari dan op een toyota....

wytz
23 november 2005, 11:50
'bedonderd' word je nooit in het geval van zeer luxe artikelen zoals high-end amps. Gevoelsmatig weten we allemaal dat er een behoorlijke marge op luxe artikelen zit en nemen dat ook mee in het besluit zo'n produkt te kopen, dat is een keuze en geen verplichting. Bedonderd word je als dezelfde redenering ook gebruikt wordt door producenten van 1e levensbehoeften en nutsbedrijven maar daar gaat deze discussie niet over.

er zit een kleinere winstmarge op een ferrari dan op een toyota.... (procentueel dan...van die relatief kleine winstmarge kan je wel een verdomde toyota kopen:P)

Geronimo
23 november 2005, 13:59
Het is heel simpel imo. Veel gitaristen willen handgesoldeerde PTP buizenamps. 30/40 geleden werden alle buizenamps zo gemaakt en dat wordt nog steeds gezien als het ultieme.
Alleen als je tegenwoordig iemand zo een buizenamp laat maken betaal je daar flink voor omdat het arbeidsintensief is.
Het zelfde geldt voor de customshop gitaren maar daar wordt op de ้้n of andere manier niet moeilijk gedaan over de hoge prijs.

+1!

Geronimo
23 november 2005, 14:05
"...er is altijd wel wat. De holy grail bestaat gewoon niet op amp gebied..."

+weetikveel!

Dat is inderdaad het nare van deze hobby, je bent nooit tevreden. 10 jaar geleden vond ik de Metal Zone het ultieme metalgeluid, nu is het juist hoe het niet moet klinken... Wie weet hoe ik er over nog eens 10 jaar over zal denken... Kuthobby eigenlijk ook dit, het leidt nergens toe

Helter Skelter
23 november 2005, 16:18
voordat het een herhaling van zetten gaat worden lijkt me dat ik mijn punt wel gemaakt hebt.

Ik voorspel alleen dat binnen een paar jaar de €4000,- barriere geslecht zal worden (inflatie meegerekend) want deze 'baas boven baas rage' is wat er de laatste jaren aan het gebeuren is in de high-end markt. Ik kijk nu al uit naar de creatieve antwoorden op de vraag waarom deze amp zoveel duurder moet zijn dan die 'goedkope' Hook :wink:

SimonS
23 november 2005, 16:56
Dat is inderdaad het nare van deze hobby, je bent nooit tevreden. 10 jaar geleden vond ik de Metal Zone het ultieme metalgeluid, nu is het juist hoe het niet moet klinken... Wie weet hoe ik er over nog eens 10 jaar over zal denken... Kuthobby eigenlijk ook dit, het leidt nergens toe
:D helemaal mee eens! :D

Braindead
23 november 2005, 18:23
Doe als ik , lekker "low end" Peavey 5150. Geen last van schuldgevoelens over teveel betaald hebben.
Hooguit de beperking dat je geen 4 onafahankelijke kanalen hebt. Voor mij is dit het geluid dat ik zoek. Overstuurd dan wel te verstaan. Clean is het ruk. Maar daarvoor betaal ik dan geen 1900 euro extra.

Het gaat uiteindelijk toch om hetgeen je zoekt. Ik heb de Engl SE gechecked en vond het geluid wel goed. Een goede allrounder vooral, maar hij had het gewoon net niet. Iemand anders zoekt dat geluid wel, en betaald dat ervoor.

Daarnaast is het ook heel erg het image en de status denk ik. Tuurlijk een boutique amp van 3000 euro zal kwalitatief goed zijn. Qua componenten, qua levensduur, veelzijdigheid. Maar hoeveel mensen willen niet gewoon net even een exclusievere amp als de buurman.

Hoeveel mensen drinken er niet dagelijks coca-cola. Suikerwater. Zit geen bouwstoffen in. Maar door de marketing verkoopt het toch prima. Ik denk dat als je een waterjte met suiker en cola extract aanbied niemand er voor zou kiezen. Het gaat om heet image dat je weet te creeeen.
En als mensen denken dat ze alleen gelukkig worden met dat speciale product dan kopen ze dat.

Braindead
23 november 2005, 18:24
Doe als ik , lekker "low end" Peavey 5150. Geen last van schuldgevoelens over teveel betaald hebben.
Hooguit de beperking dat je geen 4 onafahankelijke kanalen hebt. Voor mij is dit het geluid dat ik zoek. Overstuurd dan wel te verstaan. Clean is het ruk. Maar daarvoor betaal ik dan geen 1900 euro extra.

Het gaat uiteindelijk toch om hetgeen je zoekt. Ik heb de Engl SE gechecked en vond het geluid wel goed. Een goede allrounder vooral, maar hij had het gewoon net niet. Iemand anders zoekt dat geluid wel, en betaald dat ervoor.

Daarnaast is het ook heel erg het image en de status denk ik. Tuurlijk een boutique amp van 3000 euro zal kwalitatief goed zijn. Qua componenten, qua levensduur, veelzijdigheid. Maar hoeveel mensen willen niet gewoon net even een exclusievere amp als de buurman.

Hoeveel mensen drinken er niet dagelijks coca-cola. Suikerwater. Zit geen bouwstoffen in. Maar door de marketing verkoopt het toch prima. Ik denk dat als je een waterjte met suiker en cola extract aanbied niemand er voor zou kiezen. Het gaat om het image dat je weet te creeeen.
En als mensen denken dat ze alleen gelukkig worden met dat speciale product dan kopen ze dat.

taylor
24 november 2005, 11:15
ja, suiker water je zegt al een dagelijks product heeft weinig met high-end amps te maken lijkt me.

ik denk dat gevorderde gitaristen meer kijken na high end spul omdat de massa fabriekant zoals marshall hele "algemene" amps maakt wat niks meer in gelijkenis heeft met het product van zeg maar 20 jaar geleden.

dat een enkeling hem koopt om ze buurman de ogen uit steken ja dat zou wel maar niet dagelijks zoals een cola fles :)

bluegate
24 november 2005, 11:29
Ach vergelijk de Hook eens met Dumble.

Dan is de Hook ineens een koopje... :wink:

Rectifier
24 november 2005, 11:39
Bij HOOK hoef je ook geen aanbetaling te doen en contracten ondertekenen enz. :wink:

En als je een Dumble wilt kun je ook naar VanWeelden gaan.
Die kan ze inmiddels wel nabouwen :D

taylor
24 november 2005, 11:55
of een custom build trainwreck uit de 80e jaren heeft iemand nog 15000$ over?

marc_o
24 november 2005, 13:41
Dat zijn inderdaad ook absurde bedragen voor die versterkers, maar affijn, net als met de ongelooflijke bedragen die voor kunstwerken worden betaald, is het een kwestie van hebben en het er voor over hebben. Beter klinken is weer een ander verhaal, maar als het je ding is, is het goed.

Metoshade
24 november 2005, 14:41
Iemand zei een keer tegen mij: "Hoe beter je kunt spelen, hoe minder materiaalgeil je bent, toon zit immers in de eerste en in de laatste plaats in je vingers."

Vond ik op zich wel een goede opmerking. Ik ben zelf ook zeker geen wonder gitarist maar een Bogner Shiva en een Custom Haar maken dan wel weer een heleboel goed. Misschien is het soms wel slimmer om eens wat meer geld in gitaarles te steken, dan wordt een gitaar versterker weer meer een stuk gereedschap.

Je kunt een kastje maken met een hamer van 50 cent of van 1000 euro, maar als je niet kunt timmeren zal het altijd een kutkastje worden. De heilige graal zit daarom denk ik niet in de versterker, maar in wat je er mee doet...


Nu ik het zelf nog eens teruglees, ben ik maar wat blij met mijn Bogner :razz:

Rectifier
24 november 2005, 16:34
Ja grotendeels eens, maar als je een versterker hebt die nergens naar klinkt word je ook niet gestimuleerd om veel te spelen.... dus zal je ook nooit leren spelen :wink: .

wytz
24 november 2005, 17:03
toon zit in je vingers....
pff

ook al heb je nog zulke 'goede vingers', je gaat echt nooit goed klinken met een kutversterker....

AART
24 november 2005, 17:20
bij powerchords gata het verhaal van TOOONE die in de vingers zit helaas niet op, dus heb ik een goed excuus voor het hebben van leuke spulletjes :D

Helter Skelter
24 november 2005, 17:24
toon zit in je vingers....
pff

met deze stelling zijn een paginaatje of 30 extra in deze draad weer gegarandeerd! :-D

spanky_franky
24 november 2005, 18:42
Als je voor €3000,- meerdere amps koopt kun je best een ultiem allround geluid voor elkaar krijgen.. maar praktisch is het natuurlijk allerminst :)

Geronimo
24 november 2005, 19:06
toon zit in je vingers....
pff

met deze stelling zijn een paginaatje of 30 extra in deze draad weer gegarandeerd! :-D

Haha :-D :-D idd!

pag. 1:

Het is deels waar, maar het is een symbiose; het een versterkt het ander. Een bruut geluid maakt je lekkerder spelen, en als je beter speelt komt dat het geluid ook weer ten goede.

marc_o
25 november 2005, 09:04
toon zit in je vingers....
pff

met deze stelling zijn een paginaatje of 30 extra in deze draad weer gegarandeerd! :-D


Behalve bij Tony Iommi.......die heeft geen vingers... :D

wytz
25 november 2005, 09:12
toon zit in je vingers....
pff

met deze stelling zijn een paginaatje of 30 extra in deze draad weer gegarandeerd! :-D

Haha :-D :-D idd!

pag. 1:

Het is deels waar, maar het is een symbiose; het een versterkt het ander. Een bruut geluid maakt je lekkerder spelen, en als je beter speelt komt dat het geluid ook weer ten goede.

pcies. er zit wel toon in je vingers, maar je kunt echt niet alle toon alleen met je vingers bereiken...ik vind dat je een amp bespeelt net als een instrument eigenlijk. Als ik op marshall speel ga ik anders spelen dan wanneer ik op mesa boogie speel......

Scali
25 november 2005, 09:23
Eigenlijk is het antwoord heel simpel, maar kun je er niets mee.
Bij dergelijke versterkers is het vaak wat de gek ervoor geeft. Er zijn dus mensen die 3000e of meer over hebben voor een versterker omdat ze hem mooi vinden klinken.
(Dan denk ik dus vooral aan die boutique-versterkers, er zijn inderdaad, zoals al genoemd, ook versterkers die zo volgestouwd zitten met allerlei mogelijkheden, dat die ook daadwerkelijk zo duur moeten zijn, gezien de ontwerp/materiaal/productiekosten).

Ik heb dat geld niet, en als ik het had, zou ik het er niet voor over hebben. Dus ik ga net zo lief voor bv een Tonelab SE en een London City Bulldog. Dan heb je erg veel voor erg weinig :)

vinni
25 november 2005, 09:33
Dan heb je erg veel voor erg weinig :)

Ja....maar vaak net niet wat je echt zoekt. Dan is het weer een financieel compromis.

Maar afijn....ik begrijp je wel hoor....
Zo heb ik ook vaak gedacht.....
Onderhand heb ik meer geld aan al die tussenstations uitgegeven dan dat ik direct die superamp had gekocht.

Ach....de economie moet ook draaien. :D

Vinni

vinni
25 november 2005, 09:34
Dan heb je erg veel voor erg weinig :)

Ja....maar vaak net niet wat je echt zoekt. Dan is het weer een financieel compromis.

Maar afijn....ik begrijp je wel hoor....
Zo heb ik ook vaak gedacht.....
Onderhand heb ik meer geld aan al die tussenstations uitgegeven dan dat ik direct die superamp had gekocht.

Ach....de economie moet ook draaien. :D

Vinni

marc_o
25 november 2005, 10:33
Soms verrassen goedkope spullen je ook met een erg goed geluid. Vorige week een standaard stratje gepakt in de winkel en aangesloten op die Randall buizencombo van 50 watt, geen iedee hoe die heet.
Clean kanaal met volume redelijk op en dan de cleane boost erin die de combo heeft. Voila bluesrocksound die ik nog niet in veel versterkers heb gehoord, serieus....perfect voor de studio.
Voor de rest waren de andere geluiden aardig maar nergens zo goed als die ene sound, maar het hele combootje kost ook maar tegen de 600 euro.

Metoshade
25 november 2005, 10:37
@ Marc_Odijk: Zie je wel, toon zit in je vingers :strat:

Het is ook zo een beetje bedoeld van: Als je echt goed kunt spelen, dan krijg je ook geweldige geluiden uit middelmatig geprijsd materiaal. Natuurlijk is het een samenspel van verschillende zaken, maar al dat dure spul is wel een beetje een hype denk ik (maar ik doe zelf natuurlijk ook gewoon mee :wink: )

Scali
25 november 2005, 10:43
Onderhand heb ik meer geld aan al die tussenstations uitgegeven dan dat ik direct die superamp had gekocht.

Ik ben niet zo kieskeurig qua amps. Ik ben van mening dat een goede gitaar door elke behoorlijke versterker (laten we zeggen boven de 1000e) goed klinkt, en dat de gitaar ook veel meer bepaalt hoe ik speel dan de versterker zelf.
Ik ben van mening dat die dure versterkers vooral anders klinken, maar anders is niet per definitie beter.

Helter Skelter
25 november 2005, 10:56
Ik ben van mening dat een goede gitaar door elke behoorlijke versterker (laten we zeggen boven de 1000e) goed klinkt

mee eens!

Ik denk dat de rol van een amp wat overschat wordt (of de rol van de gitaar wat onderschat) m.b.t. hoe het uiteindelijk allemaal gaat klinken

en speakers natuurlijk: zeer onderschat!

taylor
25 november 2005, 10:59
Ik ben van mening dat die dure versterkers vooral anders klinken, maar anders is niet per definitie beter.quote scali

zo werkt dat idd ja die duurdere amps zijn niet perse beter dan een massa amp,maar die hebben ja een kleur(qua toon bedoel ik dan) die je zoekt ..

weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Scali
25 november 2005, 11:05
en speakers natuurlijk: zeer onderschat!

Zeker... Daar kwam ik achter toen ik met modelers en speakersims (Guitar Rig!) ging stoeien. Door te rommelen aan de speakers kun je je geluid enorm veranderen.
En met die modelers kun je heerlijk experimenteren... Bv de speakers van een AC30 (mijn favoriet) aan een Mesa Recto hangen. Of een setje Fender speakers uit een combootje aan een Marshall top ofzo.
Dingen die je niet even makkelijk thuis of in de winkel kunt testen, maar die zeer interessante resultaten kunnen geven. Zo dacht ik altijd dat de gebrekkige bas van Fender versterkers in de versterker zelf zat, maar dat blijkt voor een behoorlijk deel in de speakers en kasten te zitten (misschien gebruiken ze ook wel 'verkeerd' of te dun hout?).
Aan de andere kant ontleent Fender de 'twang' ook weer voor een deel aan die speakers en kasten.

taylor
25 november 2005, 11:58
modeling is toch niet het real life spul.

LordRiffenstein
25 november 2005, 12:05
Ik denk dat de rol van een amp wat overschat wordt (of de rol van de gitaar wat onderschat) m.b.t. hoe het uiteindelijk allemaal gaat klinken

Wat klinkt het beste:

Een PRS met een Pignose of een Squier strat met een Diezel??

MAW, ik ben het er helemaal niet mee eens, versterker heeft veel meer invloed op de sound dan je gitaar.

Scali
25 november 2005, 12:11
MAW, ik ben het er helemaal niet mee eens, versterker heeft veel meer invloed op de sound dan je gitaar.

Vandaar dat er werd gesproken over "elke behoorlijke versterker (laten we zeggen boven de 1000e)", waar de Pignose dus niet bij hoort.
Verder vind ik bij jouw opmerking wel een leuke vraag: Wie speelt er?
Een goede gitarist kan ook uit een Pignose nog hele leuke muziek toveren. Bij mij is het 1) muziek, 2) gitaar, 3) effecten, en pas 4) versterker, in die volgorde.

Rectifier
25 november 2005, 12:13
Ja maar dan moet je speakers ook meenemen in je overweging.
Een Diezel aan een 8" speaker hangen klinkt ook nergens naar.

En een Pignose (transistor) en een Diezel (all tube) is natuurlijk ook geen vergelijk. Dan moet je een Fender Champ noemen bv.

Thijssie
25 november 2005, 12:24
Ik ben van mening dat een goede gitaar door elke behoorlijke versterker (laten we zeggen boven de 1000e) goed klinkt, en dat de gitaar ook veel meer bepaalt hoe ik speel dan de versterker zelf.
Ik ben van mening dat die dure versterkers vooral anders klinken, maar anders is niet per definitie beter.

Nou, mijn mening is dus 180graden de andere kant op. Een versterker is veel bepalender voor je geluid dan een gitaar.

Een stagg stratje in een bogner klinkt nog best acceptabel maar prik maar eens een prs in een gorilla....

Helter Skelter
25 november 2005, 12:24
Wat klinkt het beste:

Een PRS met een Pignose of een Squier strat met een Diezel??



wil je een eerlijk antwoord? :wink:

Helter Skelter
25 november 2005, 12:28
Wat klinkt het beste:

Een PRS met een Pignose of een Squier strat met een Diezel??



wil je een eerlijk antwoord? :wink:


edit: heren, heren wel goed lezen hoor, Scali had het over +1000 amps, jullie komen met examples in extremis :)

Scali
25 november 2005, 12:30
Een stagg stratje in een bogner klinkt nog best acceptabel maar prik maar eens een prs in een gorilla....

Gaan we weer. Een gorilla is OOK geen 'behoorlijke versterker' van boven de 1000e.
We hebben het hier over het verschil tussen bv een Marshall DSL top+cab tegenover een Diezel top+cab, of Bogner, of wat voor exclusief merk dan ook.
Ik denk dan echt dat die Stagg vs PRS een stuk meer uit gaat maken dan de Marshall vs Diezel/Bogner/etc.
Je hebt het dan alleen over anders, maar niet over beter. De Marshall is ook gewoon een volwaardige versterker, en zal niet meer ruis hebben, beperkter frekwentiebereik, minder hard gaan, etc.

PeteRS
25 november 2005, 12:31
Ik denk dat de rol van een amp wat overschat wordt (of de rol van de gitaar wat onderschat) m.b.t. hoe het uiteindelijk allemaal gaat klinken

Wat klinkt het beste:

Een PRS met een Pignose of een Squier strat met een Diezel??

MAW, ik ben het er helemaal niet mee eens, versterker heeft veel meer invloed op de sound dan je gitaar.

Ik snap je punt, echter een Squier is in verhouding lang niet zo waardeloos als een pignose, sterker nog ik denk dat velen onder ons (inklusief ondergetekende waarschijnlijk) het verschil niet horen met een Fender.

LordRiffenstein
25 november 2005, 12:32
wil je een eerlijk antwoord? :wink:


edit: heren, heren wel goed lezen hoor, Scali had het over +1000 amps, jullie komen met examples in extremis :)

Ja.

En ik heb Scali niet gequote maar jouw veralgemening. Ik betwist ook niet dat een degelijke gitaar met een +1000 versterker goed kan klinken maar wel dat de invloed van een versterker overschat wordt.

Helter Skelter
25 november 2005, 12:39
wil je een eerlijk antwoord? :wink:


edit: heren, heren wel goed lezen hoor, Scali had het over +1000 amps, jullie komen met examples in extremis :)

Ja.

En ik heb Scali niet gequote maar jouw veralgemening.


hmm, ik reageerde met die stelling op de post van Scali, ik ging er gemakshalve van uit dat de context meegenomen zou worden naar de volgende posts...maakt voor de rest niet uit dus:

ontopic maar weer!

Thijssie
25 november 2005, 12:41
Ik denk dan echt dat die Stagg vs PRS een stuk meer uit gaat maken dan de Marshall vs Diezel/Bogner/etc.

Geen geldig vergelijk volgens jouw stelling en zelfs dan ben ik het nog niet met je eens....

Scali
25 november 2005, 12:48
Geen geldig vergelijk volgens jouw stelling

Mijn stelling had uitsluitend betrekking op versterkers, niet op gitaren. Bovendien ben ik niet degene die Stagg vs PRS voorstelde.

Thijssie
25 november 2005, 12:52
Geen geldig vergelijk volgens jouw stelling

Mijn stelling had uitsluitend betrekking op versterkers, niet op gitaren. Bovendien ben ik niet degene die Stagg vs PRS voorstelde.

Hier heb je een paar schoenen met stalen neuzen :razz:

taylor
26 november 2005, 11:45
ik denk ook dat het geluid wat zogenaamd in dure gitaren zit wordt overschat kijk bv na de brownsound de benchmark voor veel high-end amps.

een charvel van ong 100$ door een marshall plexi maarja wel in de handen van een super gitarist en dat is na mijn idee de grootste factor.

maar 2500+ euro voor een gitaar daar hebben de meeste toch minder moeite mee of is het wel echt waard teminste dat idee krijg ik hier een beetje van sommige?

Nicci
26 november 2005, 12:14
ik heb net zoveel 'moeite' met een €2500 gitaar als met een €2500 versterker.

het geloof van sommigen dat je voor kwaliteit moet betalen, gaat maar voor een deel op. velen redeneren ook volgens een omgekeerde redenering: het is duur, dus goed. (en de ALDI blijft maar goede resultaten hebben in elk vergelijkend warenonderzoek . . .)

goede gitaren en versterkers hebben maar voor enkele honderder euro's aan componenten nodig. de meerwaarde wordt veroorzaakt door het vakmanschap van de fabriek/bouwer, marketing, land van herkomst, etc.
het blijft me ook opvallen dat de iconen in de gitaarwereld helemaal niet van die dure apparaten zijn: tele, strat, fender twin. marshall. stuk voor stuk voorbeelden voor het hele dure segment. als iemand een €3000 + versterker test dan heb je best kans dat hij het cleane kanaal aanprijst met de volgende woorden:"zeker zo goed als een Fender Twin". en dat is vreemd, want een Fender Twin kost helemaal geen €3000,-. Mensen met dure Rivera's verwijzen bij hun scheur graag naar het icoon marshall. "Klinkt net zo goed als Marshall in zijn beste dagen!". Ook vreemd, want de betreffende marshall is niet zo duur!
dure versterkers zullen heel erg goed zijn. daar twijfel ik niet aan. maar laten we eerlijk zijn: een zekere merkgeilheid speelt een rol. het podium opstappen met een Bogner of Diezel is net zoiets als langs scheveningen rijden met een mooie Porsche.

Helter Skelter
26 november 2005, 12:14
maar 2500+ euro voor een gitaar daar hebben de meeste toch minder moeite mee of is het wel echt waard teminste dat idee krijg ik hier een beetje van sommige?

Bij gitaren spelen 'looks' een veel grotere rol dan bij amps, een voor de rest dezelfde PRS met vogeltjes klinkt hetzelfde als met maantjes. Dat geld ook voor meerdere cosmetische zaken zoals bindings etc.

LordRiffenstein
26 november 2005, 14:56
ik heb net zoveel 'moeite' met een €2500 gitaar als met een €2500 versterker.

het geloof van sommigen dat je voor kwaliteit moet betalen, gaat maar voor een deel op. velen redeneren ook volgens een omgekeerde redenering: het is duur, dus goed. (en de ALDI blijft maar goede resultaten hebben in elk vergelijkend warenonderzoek . . .)

De Amerikanen hebben daar een mooie uitdrukking voor: "the law of diminishing returns". Hoe meer je uitgeeft, het extra aan kwaliteit wordt verhoudingsgewijs altijd kleiner.


het blijft me ook opvallen dat de iconen in de gitaarwereld helemaal niet van die dure apparaten zijn: tele, strat, fender twin. marshall. stuk voor stuk voorbeelden voor het hele dure segment. als iemand een €3000 + versterker test dan heb je best kans dat hij het cleane kanaal aanprijst met de volgende woorden:"zeker zo goed als een Fender Twin". en dat is vreemd, want een Fender Twin kost helemaal geen €3000,-. Mensen met dure Rivera's verwijzen bij hun scheur graag naar het icoon marshall. "Klinkt net zo goed als Marshall in zijn beste dagen!". Ook vreemd, want de betreffende marshall is niet zo duur!
dure versterkers zullen heel erg goed zijn. daar twijfel ik niet aan. maar laten we eerlijk zijn: een zekere merkgeilheid speelt een rol. het podium opstappen met een Bogner of Diezel is net zoiets als langs scheveningen rijden met een mooie Porsche.

Ben het met je eens ivm de gitaren maar bij die dure versterkers tracht men net om een Fender Twin en een Plexi Marshall en nog wat in 1 versterker te stoppen.

marc_o
28 november 2005, 10:50
ik heb net zoveel 'moeite' met een €2500 gitaar als met een €2500 versterker.

het geloof van sommigen dat je voor kwaliteit moet betalen, gaat maar voor een deel op. velen redeneren ook volgens een omgekeerde redenering: het is duur, dus goed. (en de ALDI blijft maar goede resultaten hebben in elk vergelijkend warenonderzoek . . .)

goede gitaren en versterkers hebben maar voor enkele honderder euro's aan componenten nodig. de meerwaarde wordt veroorzaakt door het vakmanschap van de fabriek/bouwer, marketing, land van herkomst, etc.
het blijft me ook opvallen dat de iconen in de gitaarwereld helemaal niet van die dure apparaten zijn: tele, strat, fender twin. marshall. stuk voor stuk voorbeelden voor het hele dure segment. als iemand een €3000 + versterker test dan heb je best kans dat hij het cleane kanaal aanprijst met de volgende woorden:"zeker zo goed als een Fender Twin". en dat is vreemd, want een Fender Twin kost helemaal geen €3000,-. Mensen met dure Rivera's verwijzen bij hun scheur graag naar het icoon marshall. "Klinkt net zo goed als Marshall in zijn beste dagen!". Ook vreemd, want de betreffende marshall is niet zo duur!
dure versterkers zullen heel erg goed zijn. daar twijfel ik niet aan. maar laten we eerlijk zijn: een zekere merkgeilheid speelt een rol. het podium opstappen met een Bogner of Diezel is net zoiets als langs scheveningen rijden met een mooie Porsche.

Over Rivera: zo duur zijn ze nou ook weer niet. En ze zijn inderdaad gemaakt om te klinken als een goede marshall en een goede fender, en ja, die zijn per stuk goedkoper, maar als je die beide zou moeten kopen is het onhandiger, bewerkelijker met A/B switches en een stuk duurder.
Over het geluid moet ik niet beginnen eigenlijk, want dat is smaak.









Uiteraard klinkt mijn Fandango beter dan welke Marshall en Fender dan ook.

:)