PDA

View Full Version : moeite met alternate picking ?



liq
16 november 2005, 12:51
Ik speel een jaar, alles gaat prima alleen moeite met alternate picking.

Ik heb vanaf het begin met downstrokes gespeeld, en wil nu voornamelijk door de speed alleen nog maar alternate gaann picken alleen met power chords niet.

Hebben jullie nog tips ?

Heeft iemand dezelfde ervaring gehad?

Swan
16 november 2005, 12:58
gewoon kwestie van oefenen...

liq
16 november 2005, 13:00
ja dat weet ik oefenen oefenen oefenen.. maar is het normaal dat je daar problemen mee hebt?

Ik ben tevens wel links met schrijven en dergelijken, maar speel gewoon rechts zeg maar gitaar

Roy K.
16 november 2005, 13:27
Dan zit je precies goed, aangezien IMO de frethand (je linker dus) belangrijker is dan de pickhand voor de meeste stijlen (jazz, rock, shred, pop).

Wat betreft alternate picking: stug blijven oefenen! :razz:

Scali
16 november 2005, 13:33
Snel alternate picken komt inderdaad met de jaren, en alleen als je er ook echt aan werkt.
Ik denk dat je eerst moet proberen om je picking op snelheid te krijgen... Gewoon oefenen op het aanslaan van 1 snaar, snel, soepel en ontspannen. Als je dat kunt, kun je daarna je linkerhand erbij betrekken, en zorgen dat links en rechts ook synchroon lopen. Probeer het ook eerst rustig, en dan snelheid opbouwen, en zorgen dat het altijd ontspannen en zuiver blijft.
Als je het eenmaal in de vingers hebt, kun je ook wel powerchords over 2 of 3 snaren 'alternate picken'. Is wel een leuke oefening ook, lijkt me. Als je het met 1 snaar kan, kun je het dan ook met 2 of 3?

deedee
16 november 2005, 16:14
een tip, draai je plectrum een beetje. Op zo'n manier dat je met de zijkant van je plectrum speelt.

Verder moet je gewoon (met alle oefeningen trouwens) langzaam beginnen, metronoom erbij.....
en doorgaan op die snelheid tot je het helemaal strak kan, dan 10 bpm ofzo omhoog, en weer de doorgaan tot het helemaal strak gaat enz. enz.

begin met alleen maar op dezelfde snaar, dezelfde noot te spelen. Daarna op dezelfde snaar verschillende noten (niet te moeilijk, gewoon dat je je linkerhand kan laten staan), langzaam steeds minder vaak achter elkaar dezelfde noot spelen, dus eerst bijv.
1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-3-3-3-3-3-3-3-3-4-4-4-4-4-4-4-4
en later:
1-1-1-1-3-3-3-3-4-4-4-4-
daarna:
1-1-3-3-4-4

nouja, je begrijpt het idee :wink: snelheid en moeilijkheid HEEL langzaam opbouwen, en pas verder gaan als het vorgaande ECHT strak gaat.