PDA

View Full Version : nieuwe kopen



timbo
16 november 2005, 11:57
als ik een nieuwe gitaar koop in de winkel is die dan direkt al goed afgesteld of niet?

d'oh
16 november 2005, 12:02
ik zou zeggen:

1. doe je deur open
2. pak je fiets, auto of paard met wagen
3. ga naar de muziekwinkel
4. pak de gitaar die je graag wilt hebben
5. speel er eens op en kom erachter of hij goed is afgesteld

Izegrim
16 november 2005, 12:07
Goed is een relatief begrip. Wat wil je? Hoge of lage actie? Ik vind dat een muziekhandel wel een afstelbeurt moet bieden bij aankoop van een gitaar.

john.3001
16 november 2005, 12:09
het antwoord van d'oh was natuurlijk wel te verwachten, maar is desalniettemin enigszins kinderachtig...

van goedkope budget-gitaren zou ik niet verwachten dat ze uitstekend zijn afgesteld, bij duurdere modellen is dit vaker toch wel het geval..

maar de muziekwinkel moet iid zorgen dat je gitaar goed is afgesteld wanneer je deze koopt

fred dons
16 november 2005, 13:03
in de praktijk; nee (hoewel er enkele positieve uitzonderingen zijn)

zelfs de winkels die wel "afstellen" doen dat vaak op zo'n dramatisch laag niveau (slecht intonatie, hoge aktie etc) dat het verstandig is om dit snel zelf aan te leren
over het algemeen zijn de duurdere gitaren wel afgesteld maar is dat vaak al door de importeur of de fabrikant gedaan

nielsduursma
16 november 2005, 15:15
als het een goede winkel is zorgt deze al bij je eerste elec gitaartje voor een prima service, zodat je over een aantal jaar bij hem een dikke gibson, fender, prs, ibanez etc etc etc koopt :razz:

want met die service "investeert" hij/zij/het in zijn eigen zaaktje zegmaar :razz:

jorrit
16 november 2005, 15:22
helemaal waar maar realiteit is dat veel winkels gitaren gewoon uit de doos halen en neerzetten.

love_emo
16 november 2005, 19:16
Speel je langer gitaar? Zo ja, dan weet je wat je wil. Anders speel er een tijdje op, kijk wat je wil en ga naar een goede gitaarbouwer. Afstellen is niet echt duur...
x.

bon_jovi
16 november 2005, 19:33
Hoe werkt zo'n stemkastje eigenlijk, wat valt daarop af te lezen?
Neemt het afstemmen van je gitaar veel tijd in beslag? Hoe lang doe JIJ ongeveer met je gitaar voor je ze terug moet stemmen

Nickname
16 november 2005, 19:57
Hoe werkt zo'n stemkastje eigenlijk, wat valt daarop af te lezen?
Neemt het afstemmen van je gitaar veel tijd in beslag? Hoe lang doe JIJ ongeveer met je gitaar voor je ze terug moet stemmen

Juist.. daar stel je eens een vraag zeg, ik neem dus aan dat je nog vrij weinig van gitaren af weet.. is niet erg maar zal het dus eens proberen uit te leggen :razz:

- Op een stemkastje kan je aflezen of je gitaar goed gestemd is.. je plugt je gitaar er in.. of vaak hoeft dat niet mbv een microfoontje in het apparaat. Als je een snaar aan slaat dan wijst het wijzertje een waarde aan, deze is of goed, of te laag of te hoog. Dit stel je net zo lang rustig bij tot het wijzertje in het midden staat. Dan is de stemming goed en dit doe je voor elke snaar... E A D G B en e

- Het stemmen op een gewone gitaar duurt als je het ff door hebt minder dan een minuut.. bij een systeem als floyd rose iets langer, dan is het ook wat ingewikkelder.

- De tijd dat een gitaat goed gestemd blijft verschilt per gitaar en per persoon. Sommige (goedkopere) gitaren ontstemmen sneller dan andere, maar veruit de grootste factoren die een gitaar "uit" stemming brengen zijn vochtigheid en temperatuur. Dus eigenlijk als je het goed wilt doen kan je het beter elke dag doen. Dit geldt dan weer niet voor een floyd-rose achtig systeem omdat deze veel minder gevoelig zijn door een andere constructie.

Hopelijk snap je het nu iets beter... :)

mzzlz

SBloke
16 november 2005, 20:00
Stemkastjes, erg handig, zeker als je in een luidruchtige omgeving zit. Maar leer ook zeker op je gehoor te stemmen. Als je op gehoor kunt stemmen train je je gehoor op zo'n manier dat je ook veel sneller hoort of je gitaar vals staat of niet. Wil je je gitaar niet alleen relatief stemmen (de snaren ondelring goed) maar ook echt op A=440 Hz koop van een stemvorkje erbij, is de goedkoopste oplossing. GOED stemmen op gehoor doe ik een paar minuten over maar ik stel danook hoge eisen...

Ikzelf controleer mijn gitaar met zeer grote regelmaat, elke keer als ik begin te spelen eventjes luisteren en bijstellen. Ik stem hierbij alleen op flageoletten en een stemvorkje. Om de zoveel tijd komt mijn gitaar in de buurt van zo'n stemkastje (ik heb er zelf geen) en dan haal ik hem daar natuurlijk eventjes doorheen. Goed stemmen met een kastje doe je in 30 a 40 seconden.... Tuurlijk, het is veel makkelijker en sneller, maar ik kan me tenminste ook redden met een stemvorkje :D

De Beer
16 november 2005, 20:35
Bij aanschaf zijn de meeste gitaren niet best afgesteld vooral die die in de rekken hangen die je zelf zo ter hand mag nemen. En rechtstreekts uit de doos is meestal ook niet best. zeker de goedkopere gitaren waar de gemiddelde beginner zich aan waagd.

Je moet zeker vragen of ze er in de winkel wat aandacht aan besteden.
Als je spel vorderd ga je pas merken wat er beter kan aan je gitaar.
en dan:
Zelf doen maakt het allemaal veel interessanter, zoek uit wat elk schroefje en stel dingetje doet op jouw gitaar en draai eraan tot het is zoals jij het wilt.

Dan weet je ook pas echt wat je wilt en kun je dat tegen een verkoper/afsteller vertellen....maar dan kun je het eigenlijk zelf al.

Walternativo
16 november 2005, 23:30
Stemkastjes, erg handig, zeker als je in een luidruchtige omgeving zit. Maar leer ook zeker op je gehoor te stemmen. Als je op gehoor kunt stemmen train je je gehoor op zo'n manier dat je ook veel sneller hoort of je gitaar vals staat of niet. Wil je je gitaar niet alleen relatief stemmen (de snaren ondelring goed) maar ook echt op A=440 Hz koop van een stemvorkje erbij, is de goedkoopste oplossing. GOED stemmen op gehoor doe ik een paar minuten over maar ik stel danook hoge eisen...

Ikzelf controleer mijn gitaar met zeer grote regelmaat, elke keer als ik begin te spelen eventjes luisteren en bijstellen. Ik stem hierbij alleen op flageoletten en een stemvorkje. Om de zoveel tijd komt mijn gitaar in de buurt van zo'n stemkastje (ik heb er zelf geen) en dan haal ik hem daar natuurlijk eventjes doorheen. Goed stemmen met een kastje doe je in 30 a 40 seconden.... Tuurlijk, het is veel makkelijker en sneller, maar ik kan me tenminste ook redden met een stemvorkje :D


helemaal mee eens. Ik speel nu grofweg een jaar en ik net een stemapparaatje gekocht. Ik kan het dus op mn gehoor maar een stemapparaatje gaat sneller en is eerlijk gezegd wel minder moeite :)


duuuus leer t eerst en mss moet je ook niet ALTIJD een stemapparaatje gebruiken maar ze zijn wel verrekte handig. (Cker voor n optreden lijkt me als je zenuwachtig bent?)

BLOK182
17 november 2005, 12:58
Gitaren hoeven niet altijd super afgesteld te zijn in de winkel. Laatst bij Feedback zo'n Woodland akoustische jazzgitaar gekocht, en die heb ik gisteren ff naar mijn gitaarboer gebracht om "ff" te laten afstellen. Achteraf bleek dat de brug ook nog eens hoger had gemoeten en de toets afgevlakt moest worden. Dit had de fabriek ook beter kunnen doen, maar je ziet dus dat muziekzaken niet per se optimaal afgestelde gitaren ophangen :)

dejohan
17 november 2005, 13:48
Een paar pagina's met info over afstellen:

http://www.donhofstee.nl/

http://www.mrgearhead.com/ghad/Guitar_Setup.pdf

dejohan
17 november 2005, 13:50
Een paar pagina's met info over afstellen:

http://www.donhofstee.nl/

http://www.mrgearhead.com/ghad/Guitar_Setup.pdf


offtopic: Er hangt vandaag precies goed karma hier. Normaal wordt zo'n iemand met een beginnersvraag direct uitgelachen. Ik vind het zoals het in deze draad gaat eerlijk gezegd veel leuker.

bon_jovi
17 november 2005, 17:40
@Walternativo, dejohan, SBloke, Nickname:

Bedankt voor de nuttige info, weer wat slimmer :)