PDA

View Full Version : Hendrix geluid (Hey Joe)



Brianmayrulezzz
25 september 2002, 20:53
Ik heb een Epiphone Les Paul door een Boss GT-6. Weet iemand hoe en òf ik een echt strat geluid kan krijgen uit humbuckers?
Ik heb wel een patch die lijkt op zijn Marshall geluid (ms crunch), maar dus nog niet echt met het een strat geluid erbij...

dus... reacties welkom...

Fenisi
25 september 2002, 21:40
Gaat nie werken hè.. je hebt een epiphone :razz:

pimmetje
25 september 2002, 21:49
Ik ben geen expert op 't gebied van die gt-6, maar ik ben er vrij zeker van dat je daarmee die humbuckers niet als single-coils gaat laten klinken.

sash
25 september 2002, 21:57
Tip: koop een strat :razz:

wanna1
25 september 2002, 22:49
of een strat !!
LOL

Dude
25 september 2002, 23:21
en een plexi stack... of 10

AutoStatic
26 september 2002, 08:57
JAAAH, Plexi's, kwijl...

michielv
26 september 2002, 10:45
Het is een beetje zonde van het geld (omdat aan een epi te besteden :wink: ) maar wanneer je een coilsplit aan laat brengen kun je in ieder geval een soort single coil geluid krijgen.

Andere optie (en die is nog niet eens zo heel gek): koop een redelijk strat element
(of een goed, maar dat kost weer een hoop poen) en zet dat in het midden. Dan heb je in ieder geval een soort geluid wat zal lijken op het middelste element van een strat.

Als je dan ook een coil splitter hebt (plus
een fase schakelaar, altijd leuk) moet je een hele hoop aardige geluiden uit die gitaar kunnen halen. Ik zou dan een soort schakeling a la een Ibanez JEM aanleggen.

pimmetje
26 september 2002, 19:36
Door een strat-element in een les paul body te zetten, hoeft 't geluid niet op een strat te gaan lijken.

't Zal wel iets meer richting strat klinken dan de humbuckers. Door 't verschil in houtsoorten, gewicht, etc zal 't verschil in geluid waarschijnlijk nog aardig groot zijn. Da's wel zo eerlijk om erbij te zeggen voordat je in je gitaar gaat hakken :grin:.

Brianmayrulezzz
26 september 2002, 21:04
Ja, ik dacht al dat het niet kon...

Over een paar weken als het goed is een Burns Brian May, misschien dat het daarmee lukt...

InternEd
26 september 2002, 22:29
Op 2002-09-25 21:49, schreef pimmetje:
Ik ben geen expert op 't gebied van die gt-6, maar ik ben er vrij zeker van dat je daarmee die humbuckers niet als single-coils gaat laten klinken.


Hoi,
Op de Gt-6 zit een effect om humbuckers als single te laten klinken en andersom. Of dat effect voldoende doet om te bereiken wat jij wilt, weet ik niet, maar probeer 't eens. Hij zit onder FX-1 met de naam Pickup Sim.

Groeten, Ed.

michielv
27 september 2002, 08:38
Pimmetje: natuurlijk heb je gelijk, wat betreft houtsoorten. De meeste epi's worden echter van poplar (populieren) hout gemaakt.

Dit hout wordt door Fender ook gebruikt (bij gebrek aan essen) voor de goedkopere series.

Dus op zich zou de montage van een single coil (of coil splitter) in een epi al snel een Fender-achtige sound moeten opleveren.

Tenzij je natuurlijk een mahonie body hebt maar we hebben het hier over een epi :wink:
(BTW: vroeger maakte Fender ook strats en tele's van mahonie. Niet om de klank maar vanwege de kleur/nerf. Toen werd hout nog om cosmetische redenen gekozen...)

musicmaniac
27 september 2002, 09:19
Wat je ook koopt, of probeert, het geluid van Hendrix krijg je toch niet, is nog nooit iemand gelukt.... :smile: Ga gewoon van jezelf uit, zoek een mooi geluid en maak je eigen versie van 'Hey Joe'.....

Anders Destium
27 september 2002, 10:40
Als je echt vaak er singlecoilish op wilt spelen moet je je hum op je gitaar splitten, zoals hier boven ook staat, je offert daarmee wel een switch-stand op (ik neem aan dat je 5 standen hebt). De schema's kun je het beste halen van gitaren die alleen twee hums hebben en toch een 5-way switch. Hier is normaal een van de standen een split-stand