PDA

View Full Version : Een heel dom idee?



grayfink
16 november 2005, 00:39
Als ik nou de hals van b.v. een tele afschroef, en dan de neckpocket dun insmeer met houtlijm en dan de zaak weer stevig aanschroef, heb ik dan betere sustain en minder punch, zoals je bij een gelijmde verbinding verwacht? Of:... maakt het geen ene ruk uit voor het karakter van de gitaar? Wat denken jullie?

Orpheo
16 november 2005, 00:47
ik denk dat t de sound niet zou verbeteren. t contact tussen hals+body wordt dan minder. dus minder tone zou ik zeggen. als de neklas nu langer was, en dieper in de body zou steken, ja, dan zou t wel uitmaken. denk aan de nek van de red special; die loopt door tot bijna aan de brug!! en zie zit ZO stevig in de body dat ie maar 1 boutje nodig heeft om m vast te houden......soms is neckthru of set neck niet beter dan bolt on.... kijk maar naar sommige duurdere ibanezzen, of anderson (imo het meest perfecte voorbeeld...)

grayfink
16 november 2005, 00:55
Ik zeg ook niet dat gelijmd beter is, het is anders. Meer sustain, maar minder "punch", als je begrijpt wat ik bedoel. In mijn bandje speel ik meestal de solo's met vrij veel gain op een LP. Dat klinkt prima (eh.. ahum, vinden mijn bandgenoten tenminste). Zelf speel ik zelf echter liever op mijn tele, daar zitten echter matige elementen in. Komen binnenkort echter hotrails in. Dan heb ik natuurlijk geen telesound meer, maar dat is ook niet wat ik gebruiken kan in ons hobbybandje. Dus.. daarom d8 ik dat met dat lijmtrucje wat meer richting LP sound zou kunnen gaan. (Jaja, zware mahonie body helpt ook natuurlijk, snap ik ook wel)

Orpheo
16 november 2005, 01:02
Ik zeg ook niet dat gelijmd beter is, het is anders. Meer sustain, maar minder "punch", als je begrijpt wat ik bedoel. In mijn bandje speel ik meestal de solo's met vrij veel gain op een LP. Dat klinkt prima (eh.. ahum, vinden mijn bandgenoten tenminste). Zelf speel ik zelf echter liever op mijn tele, daar zitten echter matige elementen in. Komen binnenkort echter hotrails in. Dan heb ik natuurlijk geen telesound meer, maar dat is ook niet wat ik gebruiken kan in ons hobbybandje. Dus.. daarom d8 ik dat met dat lijmtrucje wat meer richting LP sound zou kunnen gaan. (Jaja, zware mahonie body helpt ook natuurlijk, snap ik ook wel)

dan nog; ik denk t niet. de nek zit bij een set neck omkapseld met bodyhout, zeg maar. en bij bolt on niet (echt). ik denk niet dat het heel veel zal helpen en/of schelen. eerder zal het je tone om zeep helpen. ik zou zeggen, blijf bij die hotrails. is imo goed genoeg :) :P of laat er eentje maken, met de houtsoorten van een les paul. een Les Tele eigenlijk. ook leuk.

grayfink
16 november 2005, 01:11
1 laten maken? Hoeveel geld denk jij dat ik heb :razz: :razz:
Hotrails moeten inderdaad maar goed genoeg zijn. Eigenlijk houd ik niet zo van die hybride apparaten, Les Tele en Paulocaster etc. Ze hebben allemaal hun eigen kwaliteiten. Als je wat mooie kleuren verf neemt, geel blauw, rood, groen b.v. en je gooit het bij elkaar houd je uiteindelijk een strontkleur over :lol:

bert k
16 november 2005, 10:13
Ik ben het niet met Orpheo eens. Als je de hals vastlijmt dan heb je dus een set neck, niet meer en niet minder. Kijk wel heel goed of de neck mooi in de pocket valt. De lijm vult tussen de twee houten delen alle ruimte op waardoor het contact veel beter wordt. Of je sustain echt langer wordt durf ik niet te zeggen. Gebruik een vullende lijm en geen contactlijm. Epoxy-twee componenten zou ik zeggen.
En vergeet niet: je kan niet meer terug.... :o

Stratman70
16 november 2005, 10:51
Ritchie Blackmore doet het ook bij zijn strats. Schuurt wel eerste alle lak weg tussen de hals en body. (daar komt dan wel weer lijm voor in de plaats, maar goed.... hij zegt dat het werkt. Ik kan me er iets bij voorstellen dat die man daar zich op zou kunnen hebben. :lol: )

Scali
16 november 2005, 11:04
Nja, ik ben het er ook wel mee eens dat het ontwerp van een echte set-neck toch anders is, en dat dat niet voor niets is. Er zit een soort uitsteeksel aan de hals dat echt IN de body gaat, bij een Les Paul-achtige verbinding. Hierdoor lijkt mij de overdracht beter dan bij een Tele-verbinding, waar de hals als het ware op de body ligt, en dus niet in het verlengde van de hals. Ik denk ook niet dat de lijm veel uitmaakt. De stevigheid zal hem nog steeds zitten in hoe strak je de schroeven aandraait, de lijm houdt alles slechts op z'n plaats, maar draagt niet bij tot een betere overdracht van trillingen... Misschien zelfs minder, omdat teveel lijm een dempende werking kan hebben.


soms is neckthru of set neck niet beter dan bolt on.... kijk maar naar sommige duurdere ibanezzen, of anderson (imo het meest perfecte voorbeeld...)

Ik snap niet precies welke kant je op wilt redeneren, omdat Ibanez alle drie de methoden toepast, en Anderson ken ik niet.
Bedoel je te zeggen dat Ibanezzen met bolt-on niet onderdoen voor (goede) neckthru of set-neck gitaren, of bedoel je dat de neckthru en set-neck Ibanezzen niet beter zijn dan (goede) bolt-on gitaren?

Ik denk zelf het eerste, en in dat geval denk ik dat dat misschien komt door de manier waarop Ibanez dat doet. Ze gebruiken hele grote schroeven, die echt in de body vallen met hun kop, en een asymmetrisch patroon (systeem lijkt afkomstig van basgitaren). Dit geeft mijns insziens een betere verbinding dan de eenvoudige schroefverbinding op een Tele of Strat. Ik zou dus zelf eerder geneigd zijn om bij de Tele het metalen plaatje weg te gooien, en een verbinding te maken met grote schroeven die deels in de body vallen, zoals Ibanez dat doet.

taylor
16 november 2005, 11:57
dat neck thru of set neck meer sustain heeft dan bolt on is denk ook niet waar.

snap ook niet wat iemand denkt te bereiken met zo iets so what als die een 10e seconde meer sustain heeft wat heb je daar aan??

RedBuell
16 november 2005, 12:08
Ik ga de bougie kabels van mijn motor inkorten, zo geeft de kabel minder weerstand en is de vonk sterker, samen met snelle lucht in de banden wat minder rol weerstand geeft moet ik 0,0001 pk er meer uit kunnen slepen. :-D

Stratman70
16 november 2005, 12:45
Zo hebben wij ooit iemand wijs kunnen maken dat hij de benzineslang van zijn brommer moest inkorten. dan zou de benzine eerder in de carborateur komen, waardoor hij sneller zou optrekken.... :D :-D :D :-D :D

RedBuell
16 november 2005, 13:07
Zo hebben wij ooit iemand wijs kunnen maken dat hij de benzineslang van zijn brommer moest inkorten. dan zou de benzine eerder in de carborateur komen, waardoor hij sneller zou optrekken.... :D :-D :D :-D :D

Brommer van mijn buurmeisje wilde niet starten, ik heb haar toen naar de brommerzaak gestuurd voor een zakje bougie vonken. En ze ging ook nog :oops:

Laatst een collega met een Vespa scooter wijsgemaakt dat hij een italiaanse bougiesleutel moest kopen, wat hij eerst niet geloofde maar toen ik vertelde dat ik voor mijn US motor allemaal US gereedschap moest kopen (inch maten) ging hij toch naar de Brezan alleen jammer dat ze daar de grap niet oppikten en hem door stuurden.


Iemand die iets te koop heeft (gitaar, auto, motor, camper) een tel nummer,Artis, van een "geïntresseerde" geven laten vragen naar dhr. de Leeuw.

Orpheo
16 november 2005, 13:29
ik bedoelde idd dat bolt on bij ibanez niet onder hoeft te doen voro set neck en neckthru. en idd; wat heb je nu aan 10 tellen meer sustain? maar soms is sustain wel handig......maar die 2 tellen meer of minder kan SOMS veel uitmaken.

bert k
16 november 2005, 14:23
Ik heb een bolt-on Charvel. Mooi geluid, en redelijke sustain. Maar we praten nu toch over cleane sustain? Als ik de gain erin draai gilt ie net zolang als ik wil.
Ik denk dat met een set neck niet zozeer de sustain langer wordt, maar dat het 'Twoinggg' geluid eraf gaat. Oftewel de attack wordt iets minder fel.
Maar dat verschil zou idd ook kunnen komen door de diepere halsbevestiging bij een Gibson.

Scali
16 november 2005, 14:37
De attack wordt ook deels bepaald door het gebruikte hout natuurlijk.
Fender gebruikt meestal esdoorn voor de hals, en Gibson mahonie. Esdoor is iets zwaarder en stijver, waardoor je toch al een wat fellere attack krijgt.
De toets speelt ook een rol, een esdoorn toets zal nog meer 'bite' in de attack leggen dan bv palissander.

Orpheo
16 november 2005, 15:25
De attack wordt ook deels bepaald door het gebruikte hout natuurlijk.
Fender gebruikt meestal esdoorn voor de hals, en Gibson mahonie. Esdoor is iets zwaarder en stijver, waardoor je toch al een wat fellere attack krijgt.
De toets speelt ook een rol, een esdoorn toets zal nog meer 'bite' in de attack leggen dan bv palissander.

ben ik mee eens.

en ik heb geen zin om de hele post te quoten,dus:

@ bert K's laatste post:

+1

het is een kwestie van smaak. de reden dat ik tot niet al te lang gelden bolt on rampzalig vond was die hiel. maar na een tijdje een strat gehad te hebben, vind ik t heel erg meevallen. daarnaast; ik vind bolt on " lekkerder" klinken dan set nek. vooral refererend naar die snap...

Neals
16 november 2005, 15:29
Voor een vette solo-sound in combinatie met een Tele gebruik ik een compressor.

taylor
17 november 2005, 10:18
attack zit hem volgens mij ook in de hals een maple neck geeft meer attack,teminste als ik mijn 11 gitaren vergelijk waar van alles tussen zit.

een set neck charvel die ik heb die heeft dus "veel" sustain maar weinig attack het klinkt na de donkere kant zeg maar(les paul achtig) opzich een mooie toon maar je moet wel hard werken op zo'n ding...ja het is maar wat je wil.

Neals
17 november 2005, 12:43
Voor een solo geluid zou ik ook eerder een LP dan een Tele gebruiken, maar de sound op slag gebied is de sound die ik jaren heb gezocht (voor punkrock dan)

Voordeel van een ongemodde Tele is dat de gitaar juist veel punch heeft, en je em met behulp van pedaaltjes hem alle kanten op kan sturen, maar dat is maar mijn smaak.

nopster
17 november 2005, 12:47
Bij 1 van mijn strats zat er speling tsn de hals en de body, en ik heb het ook gevuld met zo'n houtlijm. De eerste keer was ik mis en moest ik het terug wegschrapen en herbeginnen... Dat was geen probleem en nu is het volledig in orde.

dejohan
17 november 2005, 13:24
Ik weet niet of iemand het al gemeld heeft maar je zal lijm moeten gebruiken die steenhard wordt, en die niet uitzet of bubbeltjes geeft bij het drogen, anders ge ja net minder sustain hebben (vb houtlijm blijft elastisch, moet je dus niet hebben).

Johannes
17 november 2005, 13:51
Als je de kieren/ ruimtes tussen de neckpocket en de neck van een strat of tele wilt opvullen, kun je het volgende doen:

- schroef de hals van de body
- laat de schroeven half in de hals zitten
- verpak het uiteinde van de hals in één laagje cellofaan
- smeer de pocket in met 2 componenten epoxy
- schroef de hals weer strak op de body
- verwijder meteen de overtollige epoxy!
- laat alles goed drogen
- schroef de hals los
- verwijder het cellofaan
- schroef de hals weer vast

Op deze manier verkrijg je een erg strak sluitende verbinding, die je hals niet definitief aan de body vastmaakt.