PDA

View Full Version : Mijn projectje, en deze gaat voor 100% gebeuren!! :D



Orpheo
16 november 2005, 00:00
Nav mijn topic over les paul bouwen, zelf, is dit eruit gekomen.

ik ben te lui om het compleet zelf te maken, en wie schetste mijn verbazing toen ik bij warmoth eigenlijk de les paul zag die ik wilde, op een aspectje na, de nekverbinding. omdat ik in januari genoeg geld krijg om dat ding te bestellen, gaat t ook gebeuren. lekker werken, dan komen de delen binnen, en dan klussen.

dit worden de specs.

body: Koa
Carved top: Zebrawood
Neck: Rosewood, Indian
Fingerboard: macassar ebony
body+fingerboardbinding
gibsonstyle headstock, no veneer.
body lacquered in clearcoat
gewone tune o matic brug en tailstop. (maar welke kleur?)
standaard wiring voor tone+volume
per pup in/uit fase en serie/single/parallel dmv 2 minitoggles en 2 pushpull pots.
pickups: superdistortion en air norton in de klassieke posities. air norton met nickel cover, en superdistortion in zebra.
grover rotomatic tuners.

dit is eigenlijk de les paul die ik echt grandioos vind. hij komt er voor 100% zeker aan. ik houd jullie op de hoogte!

@ fred dons of iemand anders: heb jij wel eens zoiets als dit gedaan bij warmoth? zo ja, hoelang duurt het dan voordat het body aankomt? en/of de nek natuurlijk.

dit zijn de houtsoorten die ik het mooist vind, en die mijns inziens het best bij elkaar passen. vandaar de clearcoat. ik kan echt niet wachten tot ie af is :D:D

Gerrit
16 november 2005, 00:23
Leuk project, alleen vraag ik me af of die koa body wel een goede keus is voor een gitaar.
Het wordt wel gebruikt voor bassen, maar ik heb wel is gehoord dat het niet echt lekker klinkt op een gitaar.
Ik zou het ff goed uitzoeken, het zou zo jammer zijn als je een hoop geld uitgeeft en het niet echt klinkt.

Maar, ik weet het dus niet zeker!!

Orpheo
16 november 2005, 00:34
Leuk project, alleen vraag ik me af of die koa body wel een goede keus is voor een gitaar.
Het wordt wel gebruikt voor bassen, maar ik heb wel is gehoord dat het niet echt lekker klinkt op een gitaar.
Ik zou het ff goed uitzoeken, het zou zo jammer zijn als je een hoop geld uitgeeft en het niet echt klinkt.

Maar, ik weet het dus niet zeker!!


http://customguitars.com/koalec.html

http://www.ne.jp/asahi/joyfarm/guitar-shop/photo-link/schecter-koa-st.htm

volledig koa body....

http://www.thornguitars.com/052.htm

idem, en VERDOMD mooi....
edit: neej, koa top, koa nek, mahonie achterkant.

en dan niet te vergeten de enorme hoeveelheden bc riches die gemaakt zijn van alleen koa, of koa/maple laminates. george kooymans heeft een BCR Bich van koa/maple, om maar iemand te noemen.

koa is als mahonie, met meer treble (iets) en meer definitie. het is mijns inziens een van de aangenaamste houtsoorten die er zijn. HEEL mooi, en HEEL goed in tone.

daarnaast, als t niet als gitaarbody gebruikt kan worden, of niet goed, waarom adverteert warmoth er dan mee? :D

Gerrit
16 november 2005, 00:59
Hmm, ik heb het een keer gehort van een bekende gitaarbouwer dat hij het vond tegenvallen hoe koa klonk op een gitaar, maar dat kan ook totaal persoonlijk geweest zijn.

Een ding weet ik wel dat koa een van de meest geile houtsoorten is(vind ik :-D ) http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=66465
Sorry :P FF en linkje naar mij bas, ik kan het niet laten.

Maar ik ben erg benieuwd naar dit project, en de meningen en ondervindingen van anderen met koa op een gitaar.

Orpheo
16 november 2005, 01:04
Hmm, ik heb het een keer gehort van een bekende gitaarbouwer dat hij het vond tegenvallen hoe koa klonk op een gitaar, maar dat kan ook totaal persoonlijk geweest zijn.

Een ding weet ik wel dat koa een van de meest geile houtsoorten is(vind ik :-D ) http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=66465
Sorry :P FF en linkje naar mij bas, ik kan het niet laten.

Maar ik ben erg benieuwd naar dit project, en de meningen en ondervindingen van anderen met koa op een gitaar.

mag ik weten welke bouwer?? ik vind koa nl juist een heel mooi tonehout. en daarnaast, Thorn gebruikt ook koa. en thorn is niet even een el cheapo merkje...en je hebt zoveel, ZOVEEEEEEL koa acoustics, dan kan t toch nie slecht zijn :D

btw: VETTE BAS DUDE!!!! jou bas was indirect de inspiratie tot deze gitaar. als t goed is zou koa je bas wat sprankelender moeten laten klinken icm die ebben/maple nek, right? :wink:

Gerrit
16 november 2005, 01:55
Ik heb nog ff zitten surfen, en ik kom inderdaad veel koa gitaren tegen, vooral ook akoestische van veel geld.
Het kan eigelijk niet missen dat dit goed moet klinken, aangezien koa zeker wel wat kost zal het niet snel onoverwogen gebruikt zal woorden.

Ik had beter moeten zoeken voordat ik onzinnige post deet

:x

Ik ben dan ook super beniewd naar het project.

Succes groeten Gerrit

Orpheo
16 november 2005, 07:43
Ik heb nog ff zitten surfen, en ik kom inderdaad veel koa gitaren tegen, vooral ook akoestische van veel geld.
Het kan eigelijk niet missen dat dit goed moet klinken, aangezien koa zeker wel wat kost zal het niet snel onoverwogen gebruikt zal woorden.

Ik had beter moeten zoeken voordat ik onzinnige post deet

:x

Ik ben dan ook super beniewd naar het project.

Succes groeten Gerrit

ah, no problem dude :D ik ben nog wel benieuwd welke bouwer dat tegen je zei... :)

fred dons
16 november 2005, 08:14
ik heb zelf een koa strat en het is een van de beste gitaren die ik heb, ik had overigens ook van een aantal bouwers gehoord dat zij het niet zo geschikt vinden maar dan met name voor een akoustische gitaar (o/a marcus van engelen) van wege het dominante mid in het geluid maar dat is wat mij betreft zeer smaakgebonden

ik heb een bijna zelfde gitaar als jij wilt (ook van warmoth)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=130&page=17&ktw=afee93a27e76f404544e4230fc4441c3
alleen met een quilted maple top en een rio palisander toets ipv macasar ebben (en een trem)
overigens heb ik tone chambers in de body laten zetten wat hem iets lichter maakt (koa (en zebrano) is nogal zwaar)
een custom body bij warmoth laten maken duurt tussen de 4 en 6 weken tussen bestellen en in huis krijgen zeker als je hem laat lakken
overigens hoeven koa en zebrano niet perse gelakt te worden, olie werkt ook zeer goed met deze 2 houtsoorten

fred dons
16 november 2005, 08:15
en oh ja, goud of zwarte hardware staat het best op zebrano

Mattia
16 november 2005, 09:25
De meeste mensen die ik ken vinden Koa vooral verdomd mooi (is het ook), maar (en dan vooral voor akeostische gitaren) zijn meningen over klank zeer verschillend. Kan prima zijn, kan duf zijn, en het is net zo min een magisch klankhout dan een andere soort. De een houd ervan, de ander vind 't een idioot dure houtsoort voor de klank die je eruit krijgt.

Weet je zeker dat de kleur/tintcombinatie niet iewat te wild wordt? Dat zou mijn 'angst' zijn: zebrano is verdomd 'druk' hout, Koa zeer karaktervol (al kan het ook best 'saai' hout zijn; die bas die hier recent is gepost is verdomd mooi, echter), EIR weer een hele andere kleurfamilie dan de rest, ditto de macassar toets (stripey, neem ik aan; dat werkt vast goed met een Zebrano top).

Orpheo
16 november 2005, 12:42
De meeste mensen die ik ken vinden Koa vooral verdomd mooi (is het ook), maar (en dan vooral voor akeostische gitaren) zijn meningen over klank zeer verschillend. Kan prima zijn, kan duf zijn, en het is net zo min een magisch klankhout dan een andere soort. De een houd ervan, de ander vind 't een idioot dure houtsoort voor de klank die je eruit krijgt.

Weet je zeker dat de kleur/tintcombinatie niet iewat te wild wordt? Dat zou mijn 'angst' zijn: zebrano is verdomd 'druk' hout, Koa zeer karaktervol (al kan het ook best 'saai' hout zijn; die bas die hier recent is gepost is verdomd mooi, echter), EIR weer een hele andere kleurfamilie dan de rest, ditto de macassar toets (stripey, neem ik aan; dat werkt vast goed met een Zebrano top).

ik denk niet dat het te druk word. ik houd van hout, ghehe. lekker overdreven, maar niet zoals die drukke PRS mapletops.

ik denk overigens aan nickel hardware..

heeft iemand een tip voor de pups overigens??

Orpheo
16 november 2005, 12:43
De meeste mensen die ik ken vinden Koa vooral verdomd mooi (is het ook), maar (en dan vooral voor akeostische gitaren) zijn meningen over klank zeer verschillend. Kan prima zijn, kan duf zijn, en het is net zo min een magisch klankhout dan een andere soort. De een houd ervan, de ander vind 't een idioot dure houtsoort voor de klank die je eruit krijgt.

Weet je zeker dat de kleur/tintcombinatie niet iewat te wild wordt? Dat zou mijn 'angst' zijn: zebrano is verdomd 'druk' hout, Koa zeer karaktervol (al kan het ook best 'saai' hout zijn; die bas die hier recent is gepost is verdomd mooi, echter), EIR weer een hele andere kleurfamilie dan de rest, ditto de macassar toets (stripey, neem ik aan; dat werkt vast goed met een Zebrano top).

ik denk niet dat het te druk word. ik houd van hout, ghehe. lekker overdreven, maar niet zoals die drukke PRS mapletops.

ik denk overigens aan nickel hardware..

heeft iemand een tip voor de pups overigens??

Orpheo
16 november 2005, 12:46
ik heb zelf een koa strat en het is een van de beste gitaren die ik heb, ik had overigens ook van een aantal bouwers gehoord dat zij het niet zo geschikt vinden maar dan met name voor een akoustische gitaar (o/a marcus van engelen) van wege het dominante mid in het geluid maar dat is wat mij betreft zeer smaakgebonden

ik heb een bijna zelfde gitaar als jij wilt (ook van warmoth)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=130&page=17&ktw=afee93a27e76f404544e4230fc4441c3
alleen met een quilted maple top en een rio palisander toets ipv macasar ebben (en een trem)
overigens heb ik tone chambers in de body laten zetten wat hem iets lichter maakt (koa (en zebrano) is nogal zwaar)
een custom body bij warmoth laten maken duurt tussen de 4 en 6 weken tussen bestellen en in huis krijgen zeker als je hem laat lakken
overigens hoeven koa en zebrano niet perse gelakt te worden, olie werkt ook zeer goed met deze 2 houtsoorten

hey, hoe zwaar zou die hele gitaar " van mij" dan zijn zonder kamers? ik ben al een LP van 5 kilo gewend.

dank voor de tip over olie overigens.

andere vraag; ik wil als inleg trapezoids hebben, maar dan niet normale, maar " holle". dus dat t midden ook gewoon hout is. warmoth doet dat niet, als ik een kale toets bestel, zou jij dat dan bv kunnen doen, en zo ja, hoeveel kost zoiets dan??

en hoe klinkt die les paul die je hier postte eigenlijk? dat koa duidelijk mid heeft vind ik juist top. vind ik heerlijk. en de rosewood/ebben hals heeft veel highs, dus das helemaal ideaal. denk ik dan.

Orpheo
16 november 2005, 12:47
ik heb zelf een koa strat en het is een van de beste gitaren die ik heb, ik had overigens ook van een aantal bouwers gehoord dat zij het niet zo geschikt vinden maar dan met name voor een akoustische gitaar (o/a marcus van engelen) van wege het dominante mid in het geluid maar dat is wat mij betreft zeer smaakgebonden

ik heb een bijna zelfde gitaar als jij wilt (ook van warmoth)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=130&page=17&ktw=afee93a27e76f404544e4230fc4441c3
alleen met een quilted maple top en een rio palisander toets ipv macasar ebben (en een trem)
overigens heb ik tone chambers in de body laten zetten wat hem iets lichter maakt (koa (en zebrano) is nogal zwaar)
een custom body bij warmoth laten maken duurt tussen de 4 en 6 weken tussen bestellen en in huis krijgen zeker als je hem laat lakken
overigens hoeven koa en zebrano niet perse gelakt te worden, olie werkt ook zeer goed met deze 2 houtsoorten

hey, hoe zwaar zou die hele gitaar " van mij" dan zijn zonder kamers? ik ben al een LP van 5 kilo gewend.

dank voor de tip over olie overigens.

andere vraag; ik wil als inleg trapezoids hebben, maar dan niet normale, maar " holle". dus dat t midden ook gewoon hout is. warmoth doet dat niet, als ik een kale toets bestel, zou jij dat dan bv kunnen doen, en zo ja, hoeveel kost zoiets dan??

en hoe klinkt die les paul die je hier postte eigenlijk? dat koa duidelijk mid heeft vind ik juist top. vind ik heerlijk. en de rosewood/ebben hals heeft veel highs, dus das helemaal ideaal. denk ik dan.

fred dons
16 november 2005, 13:12
ik ben nu bezig met een gitaar met zebrano top en die gitaar is hol en al heel zwaar, ik denk dat je qua gewicht aan een hele zware jaren 70 les paul moet denken
Ik vind zebrano overigens wel een echte jaren 70 look hebben (ik zou een koa of een cocobolo top mooier vinden)

een les paul met sound chambers klinkt iets minder gefocused dan 1 zonder maar dat heb ik weer opgelost door er een trem op te zetten
en bij jou zou de ebben toets dat weer corrigeren
in eerste instantie had ik een enkelspoel in de nek en toen klonk de gitaar 100 % strat toen hij af was (constructie heeft dus een heel groot effect op je geluid; trem, bolt on) de neckhumbucker die er nu in zit heeft dit effect verminderd maar hij klinkt nog steeds duidelijk anders dan mijn normale les pauls
jij neemt een stop tail dus hij zal wat meer in de buurt komen qua geluid

en stuur me maar een pm-tje als je neck binnen is en dan wil ik die inleg tzt wel doen

Orpheo
16 november 2005, 13:33
ik ben nu bezig met een gitaar met zebrano top en die gitaar is hol en al heel zwaar, ik denk dat je qua gewicht aan een hele zware jaren 70 les paul moet denken
Ik vind zebrano overigens wel een echte jaren 70 look hebben (ik zou een koa of een cocobolo top mooier vinden)

een les paul met sound chambers klinkt iets minder gefocused dan 1 zonder maar dat heb ik weer opgelost door er een trem op te zetten
en bij jou zou de ebben toets dat weer corrigeren
in eerste instantie had ik een enkelspoel in de nek en toen klonk de gitaar 100 % strat toen hij af was (constructie heeft dus een heel groot effect op je geluid; trem, bolt on) de neckhumbucker die er nu in zit heeft dit effect verminderd maar hij klinkt nog steeds duidelijk anders dan mijn normale les pauls
jij neemt een stop tail dus hij zal wat meer in de buurt komen qua geluid

en stuur me maar een pm-tje als je neck binnen is en dan wil ik die inleg tzt wel doen

ik heb nu zelf een zware jaren 70 gibson LP, en hij mag voor mij nog zwaarder zijn. ik wil m als een extreem dynamische les paul laten klinken. vandaar ook geen trem oid. en ik vind die houtsoorten bloedmooi. chambers in de gitaar laten maken vind ik zonde van t hout, om eerlijk te zijn...

en als ik t goed lees zou de mijne sowieso meer gefocussed zijn dan die van jou vanwege geen soundholes en geen trem en ebben toets. right?

Orpheo
16 november 2005, 13:34
ik ben nu bezig met een gitaar met zebrano top en die gitaar is hol en al heel zwaar, ik denk dat je qua gewicht aan een hele zware jaren 70 les paul moet denken
Ik vind zebrano overigens wel een echte jaren 70 look hebben (ik zou een koa of een cocobolo top mooier vinden)

een les paul met sound chambers klinkt iets minder gefocused dan 1 zonder maar dat heb ik weer opgelost door er een trem op te zetten
en bij jou zou de ebben toets dat weer corrigeren
in eerste instantie had ik een enkelspoel in de nek en toen klonk de gitaar 100 % strat toen hij af was (constructie heeft dus een heel groot effect op je geluid; trem, bolt on) de neckhumbucker die er nu in zit heeft dit effect verminderd maar hij klinkt nog steeds duidelijk anders dan mijn normale les pauls
jij neemt een stop tail dus hij zal wat meer in de buurt komen qua geluid

en stuur me maar een pm-tje als je neck binnen is en dan wil ik die inleg tzt wel doen

ik heb nu zelf een zware jaren 70 gibson LP, en hij mag voor mij nog zwaarder zijn. ik wil m als een extreem dynamische les paul laten klinken. vandaar ook geen trem oid. en ik vind die houtsoorten bloedmooi. chambers in de gitaar laten maken vind ik zonde van t hout, om eerlijk te zijn...

en als ik t goed lees zou de mijne sowieso meer gefocussed zijn dan die van jou vanwege geen soundholes en geen trem en ebben toets. right?

Mattia
16 november 2005, 13:51
ik denk niet dat het te druk word. ik houd van hout, ghehe. lekker overdreven, maar niet zoals die drukke PRS mapletops.

ik denk overigens aan nickel hardware..

heeft iemand een tip voor de pups overigens??

Het is smaak, inderdaad, want ik hou ook errug van hout. Ben momenteel aan het dubben of ik mijn persoonlijke electrische gitaar maakt met black limba body, quilt/flame top, en cocobolo hals, of de hals toch maar ook uit Limba maak. Vooral vanwege de kleurcombinaties/balans tussen de houttonen, want daar draait het voor mij uiteindleijk om. Behalve de koa (nouja, ik heb wel kleine headplates en bindings, maar meer niet) heb ik alle houtsoorten die je noemt hier thuis liggen.

Enneh, alhoewel niet iedere PRS maple top even mooi is, vind ik quilt toch zeker niet minder druk dan zebrano. Anders druk, ja.. Maargoed, als de kleuren wat te wild worden ziet het er soms niet echt charmant uit. Tiger eye, soms een mooi rood, heel af en toe een mooie, diep-blauwe kleur, dat kan wel errug mooi zijn. Maar, ach, hout is gewoon mooi, punt. Ik heb niet voor niets tientallen verschillende soorten hier liggen :-)

Quilt maple (nog meer dan flame) lijkt IMO alleen een beetje 'overdone' omdat men de neiging heeft om top-end cq custom modellen te gaan bekijken, want zo veel gitaren worden er eigenlijk niet mee gemaakt, zo relatief.

En pickups, tja...wat voor sound wil je er precies uit hebben? Ik neig altijd naar Duncans, moet ik zeggen, al worden de komende gitaren met zelfbouw pickups uitgerust :-)

Orpheo
16 november 2005, 14:05
ik vind zebrawood juist niet heel erg druk in vergelijking tot quilt maple. tis een soort zebrapad, maar dan met wat smallere strookjes.

ik wil vooral t hout laten spreken, dmv de pups. maar wel die gesplit goed klinken. maar niet supermodern. beetje vintage dus. mijn LPcustom is echt heftig, voor het heftige werk, deze lp moet wat gematigder zijn; lekker rocken op de brug, en smooooooooth op de hals, maar niet zo heftig als bv de superdistortion.

Mattia
16 november 2005, 14:20
Vooral als het kwartiers is, met heel veel smalle strookjes, geeft dat voor mij een gevoel van 'drukte'. Het is een zeer contrast-rijk hout, immers, best wel anders 'in het echt' dat op foto's.

Orpheo
16 november 2005, 14:24
ikkan me er echt dan niets bij voorstellen; op de fot's lijkt t gewoon een soort dikke krijtstreep zeg maar.....

Mattia
16 november 2005, 14:45
ikkan me er echt dan niets bij voorstellen; op de fot's lijkt t gewoon een soort dikke krijtstreep zeg maar.....

Nou, euh, nee. De donker-bruine strepen zijn wel duidelijk een kleur, verder heb je allerlei andere tintjes geelig-bruin en dergelijke, en een mooie 'shimmer' als je het hout beweegt, speling van kleuren in het licht.

Beetje te zien als je deze twee foto's vergelijkt, als je weet dat de beide kanten bijna 100% identiek zijn in termen van kleur en tekening (perfect kwartiers over bijna de gehele breedte):

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics2/Zebrano/Zebrano1.jpg
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics2/Zebrano/Zebrano2.jpg

Dan nog geven de foto's best wel slecht weer hoe het hout er echt uitziet.

Orpheo
16 november 2005, 15:20
ikkan me er echt dan niets bij voorstellen; op de fot's lijkt t gewoon een soort dikke krijtstreep zeg maar.....

Nou, euh, nee. De donker-bruine strepen zijn wel duidelijk een kleur, verder heb je allerlei andere tintjes geelig-bruin en dergelijke, en een mooie 'shimmer' als je het hout beweegt, speling van kleuren in het licht.

Beetje te zien als je deze twee foto's vergelijkt, als je weet dat de beide kanten bijna 100% identiek zijn in termen van kleur en tekening (perfect kwartiers over bijna de gehele breedte):

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics2/Zebrano/Zebrano1.jpg
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics2/Zebrano/Zebrano2.jpg

Dan nog geven de foto's best wel slecht weer hoe het hout er echt uitziet.

mooie stukkies hout, dat wel. ik denk dat t juist heel mooi gaat worden, dat stukkie zebrano op koa en dan maccasar ebben. van een afstandje lijkt maccasar op rosewood, en van nog verder lijkt t op gewoon ebben.... dus on stage valt t wel mee. en koa is " toch maar" de achterkant; ik ben on stage de enige die t ziet/weet...