PDA

View Full Version : beste keus voor nieuwe computer?



mrkoetje
15 november 2005, 23:03
Ik ga een nieuwe computer kopen welke ik vooral ga gebruiken voor audio toepassingen.
Ik weet nog niet welke audio kaart ik ga kopen etc , maar kunnen jullie mij tips geven wat de beste keus is?
Ik ga het in onderdelen kopen, dus moederbord, geheugen (ik denk nu aan 1 gig), harde schijf (1 of 2?) processor, raidcontroller?.
Ik denk nu aan een dual boot, met uitgeklede windows XP pro voor audio, en volledige XP pro voor andere zaken.

tips zijn welkom!

harrie-beton
16 november 2005, 11:08
hoewel de meningen erover verschillen is mijn ervaring dat je helemaal geen zware pc nodig hebt voor audio.

Ik doe aan videobewerking en daar gelden deze eisen wel maar audio is zo'n lichte toepassing, zelfs 16 sporen is nog zo weinig data dat je geen dual boot en raid nodig hebt. (RAID is meerdere schijven gelijk laten lopen)

1 van mijn pc's is 3 jaar oud (2,6 gigahertz) en dan kan ik makkelijk 50 sporen audio op draaien met een gewone maxtor schijf van 70 euro.
Uiteraard zo weinig mogelijk software draaien dus geen msn en adaware aan tijdens het capturen / recorden van audio.

Het enige voor audiobewerking is: professionele geluidskaart en DVD brander. Denk ook om goede luidsprekers en mengtafel / pre amp.

Denk wel dat 1 uur 8 sporen op cd kwaliteit een kleine 5 gig is.
Deze kun je mooi als ruwe sporen branden op dvd.

bert k
16 november 2005, 11:36
Ik heb een goeie Terratec geluidskaart in mijn desktop PC. Ik heb voor bij mijn laptop een Tascam USB-geluidsdoosje. Allebei werkt het goed. Wat is de mening van jullie? PCI of USB/Firewire? Intern of extern?

Scali
16 november 2005, 11:39
Ik zou vooral investeren in kwaliteit. Dit zeg ik uit eigen ervaring, omdat ik een aantal jaren geleden een Athlon computer heb gekocht, met een Via-chipset. Het was goedkoop, en voor de prijs was het erg snel, en alles werkte best okee... behalve geluid dan. Met een SB Live! hoor je af en toe gewoon een spontaan kraakje uit de PC komen, en met een Terratec EWX 24/96 heb je nogal gauw wat 'klikjes' als je opnamen maakt. Dit allemaal omdat de PCI-implementatie van Via onder de maat was.
Wat mij betreft is een goede, betrouwbare chipset een betere investering dan een processor die een paar procentjes sneller tikt. Ik zou een Intel-PC aanraden, omdat de Intel-chipsets toch wel de chipsets zijn met de minste problemen (er kan altijd wat fout gaan natuurlijk, maar over het algemeen komt dit bij Intel het minst voor, en wordt het ook het best verholpen, door moederborden om te ruilen etc. Bij Via heb je gewoon pech).

harrie-beton
16 november 2005, 13:30
ik moet wel zeggen dat ik inderdaad geen "el cheapo" moederbord heb, een Asus p4 ux.
Ik heb 5 computers thuis en in de afgelopen jaren veel computers gehad, ik heb nog nooit een klikje gehad met opnemen.

Ic3gl0vE
16 november 2005, 13:32
hoewel de meningen erover verschillen is mijn ervaring dat je helemaal geen zware pc nodig hebt voor audio.

Ik doe aan videobewerking en daar gelden deze eisen wel maar audio is zo'n lichte toepassing, zelfs 16 sporen is nog zo weinig data dat je geen dual boot en raid nodig hebt. (RAID is meerdere schijven gelijk laten lopen)

Dual boot is wel fijn, ik heb op mijn audio windows installatie niets behalve audiodingen (dus ook geen internet!) en dat verminderd de kans op vastlopen




1 van mijn pc's is 3 jaar oud (2,6 gigahertz) en dan kan ik makkelijk 50 sporen audio op draaien met een gewone maxtor schijf van 70 euro.
Uiteraard zo weinig mogelijk software draaien dus geen msn en adaware aan tijdens het capturen / recorden van audio.

Het enige voor audiobewerking is: professionele geluidskaart en DVD brander. Denk ook om goede luidsprekers en mengtafel / pre amp.

Denk wel dat 1 uur 8 sporen op cd kwaliteit een kleine 5 gig is.
Deze kun je mooi als ruwe sporen branden op dvd.

50 sporen audio? dat is waarschijnlijk wel zonder plugins dan. Kan me moeilijk voorstellen dat een pc 50 sporen audio met enkele vst plugins (per kanaal) eroverheen makkelijk kan draaien! Maar ach, dan kun je altijd nog bouncen ed.

Ik heb zelf een athlon 2400xp+ met 512mb en dat werkt prima. Alleen heb ik dus een VIA chipset op mijn moederbord en daar heb ik nu spijt van. Hij was inderdaad goedkoop maar ik moet een erg hoge buffer instellen voor mijn geluidskaart (800samples buffer met een phase22 wat resulteert in 18,3ms latency op 44.1khz). Wie weet vind ik nog ergens een ander moederbord...


Oh en nog iets: Zorg voor goede ventilatoren in je audio pc! Hij moet natuurlijk zo stil mogelijk zijn als je met microfoons gaat werken. Antec Sonata Life Style kast (120 euro) + zalman koelers (zo'n 40 euro) voor je cpu zorgen voor een erg stille pc!

bert k
16 november 2005, 14:32
...Via-chipset...
Dat verhaal is toch al jaren oud? Die Via-chipsets worden helemaal niet meer gebruikt. Ik geloof dat je AMD moederborden allang niet meer kan zien als 'el-cheapo'

Scali
16 november 2005, 14:55
...Via-chipset...
Dat verhaal is toch al jaren oud? Die Via-chipsets worden helemaal niet meer gebruikt. Ik geloof dat je AMD moederborden allang niet meer kan zien als 'el-cheapo'

Het gaat er niet zozeer om dat het een Via chipset was of een AMD moederbord... maar dat het goedkoop en onbetrouwbaar was.
Er zijn nog een aantal andere merken, die nogal eens een steekje laten vallen, zoals bv Ali/Uli, SiS, en zelfs nVidia. En dat gebeurt zeker niet uitsluitend bij AMD-systemen. Maarja, als je een Intel-chipset wilt, dan heb je natuurlijk verder geen keus. Lijkt me voor audio trouwens geen enkel probleem om voor Intel te kiezen. AMD heeft een voorsprong met spelletjes, maar bij audio/videobewerking doen de Intel-systemen altijd prima mee.

Ic3gl0vE
16 november 2005, 19:07
Nvidia nForce niet goed? vertel...

Sonno
17 november 2005, 22:11
Ik zou vooral investeren in kwaliteit. Dit zeg ik uit eigen ervaring, omdat ik een aantal jaren geleden een Athlon computer heb gekocht, met een Via-chipset. Het was goedkoop, en voor de prijs was het erg snel, en alles werkte best okee... behalve geluid dan. Met een SB Live! hoor je af en toe gewoon een spontaan kraakje uit de PC komen, en met een Terratec EWX 24/96 heb je nogal gauw wat 'klikjes' als je opnamen maakt. Dit allemaal omdat de PCI-implementatie van Via onder de maat was.
Wat mij betreft is een goede, betrouwbare chipset een betere investering dan een processor die een paar procentjes sneller tikt. Ik zou een Intel-PC aanraden, omdat de Intel-chipsets toch wel de chipsets zijn met de minste problemen (er kan altijd wat fout gaan natuurlijk, maar over het algemeen komt dit bij Intel het minst voor, en wordt het ook het best verholpen, door moederborden om te ruilen etc. Bij Via heb je gewoon pech).

Ik heb ook een Via chipset maar ik heb er nieuwe drivers overheen gegooid en ik was van alles verlost!

armageddon
17 november 2005, 23:41
Nvidia NForce is tegenwoordig fantastisch, en VIA bestaat ook al heel lang en zijn ook fantastische drivers voor, dus waar jullie al jullie kennis vandaan halen :???:
Overigens gaat het verhaal dat audio-software niet cpu-intensief is niet op. Als je een beetje fatsoenlijk wil gaan samplen ook, of wat plugins in wil gaan laden is zeker 1024MB Ram een vereiste (ik heb 2048MB, puur omdat ik dan Drum Kit From Hell goed in kan laden). Ook een goede CPU maakt enorm veel uit. Ik weet dat video-bewerking veel vraagt, maar dat is vaak ook gewoon nog afzonderlijk renderen, waar audio vaak realtime moet gebeuren.

mrkoetje
20 november 2005, 11:49
bedankt voor jullie tips!

eerste conclusie mag zijn dat een hele zware pc niet echt nodig is.
vooral stil is erg prettig, en accent kan beter liggen op goede usb/firewire/pci geluidskaart en intern geheugen.
dual boot is voor mij prettig omdat ik al gauw veel actieve programma's heb lopen die de boel vertragen. en het leidt mij minder af tijdens het recorden (denk aan MSN! ;-) )
Ik ga trouwens niet voor pci maar extern (USB. firewire)

Ik denk nu aan 2 fysieke harde schijven, 1 bijv. 80 gig (voor standaard pc werk incl wat games) en 1 van 200 gig alleen voor audio. of zijn 2 partities net zo goed?

harrie-beton
20 november 2005, 13:28
harde schijf maakt niet zo veel uit als je de losse tracks op een DVD gaat branden.
Met grote harde schijven wordt het vaak vergeten. Ik heb nog ruwe opnames en ben al diverse keren van schijven en pc's gewisseld.
Het kost zo weinig een blanco dvd (0,60 euro) dus schroeien met die handel.

er zijn ook kleine programma's die alle achtergrond shit in 1 keer uitzetten :-D

ik heb dual boot altijd onzin gevonden.


gewoon 1 stabiel systeem en regelmatig de pc opnieuw voorzien van een nieuwe windows. Dat kan heel snel via bv Norton Ghost.

Ic3gl0vE
20 november 2005, 17:57
ga niet voor USB 1.1 want dat is te traag voor veel sporen tegelijk!

harrie-beton
21 november 2005, 10:25
in nieuwe pc's zit altijd USB 2.0 anders is een kaartje goedkoop in te bouwen.

bert k
21 november 2005, 12:55
De meeste multi I/O kaarten zijn ofwel USB II ofwel Firewire. Mijn Tascam US 122 is USB I, maar die is maar 2 in/2 uit. Dat lukt nog wel.

fullorder
26 november 2005, 14:04
Als je windows xp gebruikt heb je wel een snelle bak nodig, omdat dat dat besturingsprogramma nou eenmaal vreselijk inefficient is. Het eet al je rekensnelheid op die je nodig hebt voor je audio-toepassingen. Als je perse windows wilt gebruiken zou je inderdaad een dual-boot kunnen doen en dan voor audio windows 98 of 2000 installeren.

er is echter maar 1 slimme oplossing en dat is:

koop een apple! bij uitstek de pc voor audio-toepassingen.

mrkoetje
26 november 2005, 18:34
ja ja full order, ik twijfel ook nog steeds, maar ik wil wel direct een snelle bak, en een Apple Imac G5 is direct bijna 1400,-!
ik hoorde wel laatst van een verkoper dat Apple in januari weer nieuwe modellen op de markt gaat brengen die wel eens goedkoper kunnen zijn.
zal dan qua prijs tussen een imacG5 en een mac mini liggen...
ik wacht dat dus nog even af.
Garageband is erg simpel te bedienen, maar moet je als je wat meer wil al niet snel met logic producten werken? die vind ik lastig te bedienen.
Ook vraag ik me af of midi soundbanks en andere effect plugins makkelijk gratis verkrijgbaar zijn voor de apple? ik ga namelijk een midi keyboard erbij gebruiken.

bert k
27 november 2005, 00:24
Dat van die snelle bak loopt wel los. Ik had destijds op een 1,5 Ghz computer gewoon XP draaien, en alle audio liep vlekkeloos. Qua performance maakt een Mac en een PC niet echt veel meer uit. Een Mac schijnt stabieler te zijn, maar bij een goed ingestelde PC heb je weinig tot geen problemen.

Azrael
24 december 2005, 13:22
Ik bel blij met mijn Aldi PC aankoop (Medion). Dat nieuwe kreng dat ik thuis heb is hartstikke stil en werkt perfect. Binnenkort gooi ik er een mooie PCI geluidskaart in maar ik moet nog heel even wachten. Ga me alvast wel orienteren. Kreng is een 3ghz dual core P4 , 1gb geheugen , 250hd SATA HD en nog een leuke videokaart die mij voor audio uiteraard niet boeit , zolang die zijn kop maar houd :P

Slow-Water
27 december 2005, 01:23
Geen Carillon gebruikers hier?